moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

ORP „Błyskawica” w stoczni

Dziś ORP „Błyskawica” została przeholowana do stoczni w Gdyni. W trakcie postoju okręt zostanie wydokowany, aby wymienić wadliwe elektrody osłony katodowej (antykorozyjnej). Powrót okrętu na skwer Kościuszki w Gdyni zaplanowano na najbliższy piątek.

Okręt przeszedł duży remont dokowy na przełomie 2011 i 2012 roku. W ramach prac stoczniowych zamontowany został wówczas system chroniący przed korozją elektrolityczną, którego jeden z elementów zostanie obecnie wymieniony. W tamtym czasie wykonano także m.in.: piaskowanie i obłożenie nowym poszyciem części dennej okrętu oraz zabezpieczenie farbami antyporostowymi, a także remont pokładu głównego. Wykonano także remont kambuza okrętowego, remont pokładu za gablotami wystawienniczymi, naprawiono centralne ogrzewanie w części rufowej i wymieniono kocioł C.O., wymieniono także agregat prądotwórczy wraz z remontem prądnicy oraz wykonano szereg prac na maszcie okrętu. Załoga okrętu-muzeum ORP „Błyskawica” uczestniczyła w wykonywanych pracach, nadzorowała ich prawidłowość, a także wykonała nowy kamuflaż części nawodnej okrętu.

Niszczyciel ORP „Błyskawica”, obok bliźniaczej jednostki ORP „Grom”, był najnowocześniejszym okrętem przedwojennej Marynarki Wojennej. Jednostkę zbudowano w angielskiej stoczni J. Samuel White & Co. Ltd w Cowes, a polską banderę podniesiono na niej 25 listopada 1937 roku. W czasie wojny okręt przepłynął 150 tysięcy mil morskich, eskortował 83 konwoje, uczestniczył w 108 patrolach i operacjach morskich, brał udział w zniszczeniu dwóch i uszkodzeniu sześciu okrętów nawodnych oraz zniszczeniu dwóch statków handlowych przeciwnika, uszkodził trzy okręty podwodne i zestrzelił 4 samoloty na pewno i 2 prawdopodobnie. Trzykrotnie uległ uszkodzeniom podczas wypełniania zadań bojowych. W uznaniu swych wojennych zasług ORP „Błyskawica” jako jedyny okręt został odznaczony Orderem Virtuti Militari. Po zakończeniu wojny okręt powrócił do Gdyni. Przez dwadzieścia lat eksploatowany był jako klasyczny niszczyciel. Od 1976 roku jest okrętem-muzeum, który rocznie odwiedza kilkadziesiąt tysięcy turystów z Polski i zagranicy.

ORP „Błyskawica” to najstarszy na świecie okręt tej klasy i jeden z niewielu zachowanych okrętów, które brały czynny udział w II wojnie światowej. Jest już tradycją, że na jego pokładzie odbywają się najważniejsze uroczystości i ceremonie Marynarki Wojennej.

Tekst: kpt. mar. Piotr Wojtas

red. PZ

autor zdjęć: chor. mar. Piotr Leoniak

dodaj komentarz

komentarze


Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
 
Wioślarze i triatlonistka na podium
Bohater września ’39 spełnia marzenia
NATO na północnym szlaku
Dumni z munduru
Gunner, nie runner
Prezydent chce wzmocnienia odporności państwa
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
25 lat w NATO – serwis specjalny
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Pływacy i maratończycy na medal
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Święto biało-czerwonej w Brzesku z Wojskiem Polskim
Ta broń przebija obronę przeciwlotniczą
Trotyl z Bydgoszczy w amerykańskich bombach
Ameryka daje wsparcie
Biel i czerwień łączy pokolenia
Wojna w świętym mieście, epilog
Posłowie dyskutowali o WOT
Wyrusz szlakiem na Monte Cassino
„Steadfast Defender ’24”. Kolejne uderzenie
Pilecki ucieka z Auschwitz
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Szybki marsz, trudny odwrót
NATO on Northern Track
Husarz na straży nieba
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Widziałem wolną Polskę. Jechała saniami”
Pod skrzydłami Kormoranów
Polsko-australijskie rozmowy o bezpieczeństwie
Daglezje poszukiwane
Barwy Ojczyzny
Zmiany w dodatkach stażowych
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
Święto stołecznego garnizonu
Weterani pokazują współczesny wymiar patriotyzmu
W Italii, za wolność waszą i naszą
Pierwszy polski F-35 na linii produkcyjnej
„Sandhurst” – szczęśliwa trzynastka!
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Pytania o europejską tarczę
Pierwsi na oceanie
Awanse na Trzeciego Maja
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Flaga, flaga państwowa, barwy narodowe – biało-czerwony przewodnik
Wytropić zagrożenie
Weterani pod wszechstronną opieką
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Telefon zaufania dla żołnierzy czynny całą dobę
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Marynarka pilnuje gospodarczego krwiobiegu
W obronie wschodniej flanki NATO
Tragiczne zdarzenie na służbie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO