moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Już czwarty MiG zmodernizowany

Ma nowej generacji awionikę, stację, która pozwala pilotowi drobiazgowo zaplanować lot, i cyfrową nawigację, dzięki której określi on położenie ze stuprocentową pewnością. Kolejny MiG-29, zmodernizowany w Bydgoszczy, powrócił do bazy w Mińsku Mazowieckim. Do końca przyszłego roku taki lifting przejdzie jeszcze dwanaście maszyn.


MiG-29 o numerze bocznym 54 to już czwarty unowocześniony myśliwiec. – Gdy wracałem z Bydgoszczy, miałem okazję korzystać z nowej nawigacji. Jest idealna. Wypróbowałem też radar, przechwytując samoloty pasażerskie. Lot tym myśliwcem to czysta przyjemność – mówi ppłk Artur Kałko, dowódca Grupy Działań Lotniczych w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Pilot kilka dni temu przyprowadził do jednostki unowocześnioną maszynę.

Nad modernizacją MiG-a pracowali eksperci z Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy. To tam w myśliwcach, zamiast używanych dotychczas urządzeń analogowych, montuje się nowe – cyfrowe. Piloci MiG-a mają teraz do dyspozycji nowej generacji komputer danych aerodynamicznych ADC (Air Data Computer). Dzięki temu, że jest podłączony bezpośrednio do wielu czujników, może podawać bardzo precyzyjnie na przykład prędkość i wysokość lotu, określić położenie w przestrzeni oraz ustalić aktualne dane na temat przeciążenia samolotu.
 
Unowocześniono także kokpit. – Na kolorowym, ciekłokrystalicznym wyświetlaczu pilot może obserwować na przykład całą trasę lotu. Dzięki panelowi sterowania z kolei może obsługiwać najważniejsze urządzenia: dwa radia i systemy radionawigacyjne. To bardzo wygodne rozwiązanie – dodaje płk Kałko. Dotychczas piloci korzystali z map papierowych i dysponowali tylko jedną radiostacją.

Unowocześniony MiG-29 został wyposażony w stację planowania misji (Mission Planning Station – MPS). Dzięki niej procedury przygotowania samolotu do lotu będą przebiegać szybciej i będą prostsze. – To doskonałe narzędzie pracy. Pilot ma bowiem możliwość zaplanowania w szczegółach całego lotu. Na nośniku danych może umieścić, na przykład, informacje o lotniskach, strefach zastrzeżonych lub niebezpiecznych, o punktach orientacyjnych, a także o alertach: minimalnej i maksymalnej wysokości, przeciążenia czy ilości paliwa. Wszystkie te dane wyświetlają się na monitorze i w każdej chwili można je korygować – tłumaczy pilot z 23 Bazy. Dotychczas myśliwiec nie miał takich funkcji.

Wewnątrz samolotu pojawiły się także cyfrowe rejestratory wideo i audio. – Teraz możliwe jest nagrywanie wszystkiego, co słyszy i widzi pilot na wyświetlaczu. Nagranie pozwoli odtworzyć nie tylko parametry lotu, lecz także na przykład walkę powietrzną innych maszyn. Takie dane mogą być wykorzystywane choćby podczas debriefingów, czyli analiz zakończonych lotów – wyjaśnia oficer z Mińska.

Piloci podkreślają, że zmiany w myśliwcu nie tylko poprawiają komfort lotu, lecz sprawiają, że samolot łatwiej się pilotuje. Jednak obsługi „nowego” MiG-a trzeba się nauczyć. Szkolenie teoretyczne trwa tydzień. Jak długo potrwa praktyczne, zależy od doświadczenia pilota. – Teraz MiG-29 jest naszpikowany elektroniką. Wielu pilotów musi się pozbyć przyzwyczajeń i nawyków, które zdobyli, latając na myśliwcach „analogowych” – tłumaczy ppłk Kałko.

Podobny lifting przeszły już trzy maszyny z bazy w Mińsku. Kolejnych dwanaście zostanie unowocześnionych do końca 2014 roku. Remonty pozwolą na dalszą ich eksploatację. Przewiduje się, że będą latać do 2028 roku. – Współczesne samoloty bojowe są wyposażone w urządzenia działające w systemie cyfrowym. MiG-i bez modernizacji i zamiany urządzeń analogowych na cyfrowe miałby znacznie ograniczone możliwości zastosowania taktycznego – tłumaczy ppłk Artur Goławski, rzecznik DSP.

*****
Umowę na modernizację samolotów MiG-29 Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi WZL nr 2 SA w Bydgoszczy w sierpniu 2011 roku. Dotyczy ona 16 samolotów: 13 maszyn w wersji bojowej i trzech w wersji treningowej dwumiejscowej, MiG-29UB. Modernizacja ma być przeprowadzana w latach 2011–2014. Umowa obejmuje także przeszkolenie personelu latającego oraz personelu SIL (Służby Inżynieryjno-Lotniczej). Wartość kontraktu to 126 mln złotych.

PG

autor zdjęć: Roman Nawrocki

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384706400
http://www.youtube.com/watch?v=Kn6nx_GGERQ
DB-A6-73-01
~scooby
1384534080
~ccc - jeżeli chodzi o pilotów to nigdy nie przestaliśmy nią być : http://www.youtube.com/watch?v=ptijNcDanVw
DB-A6-73-01
~ccc
1384531320
No to jesteśmy już światową potęgą lotnictwa wojskowego !!!
07-4C-21-76
~scooby
1384518840
Podoba mi się to ale , cały czas w nim najdroższy jest pilot ... .
DB-A6-73-01

Sejm pracuje nad ustawą o produkcji amunicji
 
Trzecia umowa na ZSSW-30
Opłatek z premierem i ministrem obrony narodowej
W Toruniu szkolą na międzynarodowym poziomie
Żaden z Polaków służących w Libanie nie został ranny
Szkoleniowa pomoc dla walczącej Ukrainy
Srebro na krótkim torze reprezentanta braniewskiej brygady
Zimowe wyzwanie dla ratowników
Trudne otwarcie, czyli marynarka bez morza
Cele polskiej armii i wnioski z wojny na Ukrainie
„Szczury Tobruku” atakują
Świąteczne spotkanie na Podlasiu
Ustawa amunicyjna podpisana przez prezydenta
Chirurg za konsolą
Kadeci na medal
SkyGuardian dla wojska
Czworonożny żandarm w Paryżu
Podziękowania dla żołnierzy reprezentujących w sporcie lubuską dywizję
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Czajka” na stępce
Olimp w Paryżu
Wszystkie oczy na Bałtyk
Bohaterowie z Alzacji
Mniej obcy w obcym kraju
Olympus in Paris
Prawo do poprawki, rezerwiści odzyskają pieniądze
Zmiana warty w PKW Liban
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Nie strzela się w plecy!”. Krwawa bałkańska epopeja polskiego czetnika
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
„Feniks” wciąż jest potrzebny
W obronie Tobruku, Grobowca Szejka i na pustynnych patrolach
Kluczowa rola Polaków
Zyskać przewagę w powietrzu
Rosomaki w rumuńskich Karpatach
Poznaliśmy laureatów konkursu na najlepsze drony
Czarna Dywizja z tytułem mistrzów
Donald Tusk po szczycie NB8: Bezpieczeństwo, odporność i Ukraina pozostaną naszymi priorytetami
Druga Gala Sportu Dowództwa Generalnego
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowa ustawa o obronie cywilnej już gotowa
Grupa WB idzie na rekord
Operacja „Feniks” – pomoc i odbudowa
Polskie Pioruny bronią Estonii
Fundusze na obronność będą dalej rosły
Determinacja i wola walki to podstawa
Medycyna „pancerna”
Sukces za sukcesem sportowców CWZS-u
Kluczowy partner
Polacy pobiegli w „Baltic Warrior”
Wybiła godzina zemsty
Karta dla rodzin wojskowych
Jak Polacy szkolą Ukraińców
W drodze na szczyt
Polskie Casy będą nowocześniejsze
Ustawa o zwiększeniu produkcji amunicji przyjęta

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO