moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Już czwarty MiG zmodernizowany

Ma nowej generacji awionikę, stację, która pozwala pilotowi drobiazgowo zaplanować lot, i cyfrową nawigację, dzięki której określi on położenie ze stuprocentową pewnością. Kolejny MiG-29, zmodernizowany w Bydgoszczy, powrócił do bazy w Mińsku Mazowieckim. Do końca przyszłego roku taki lifting przejdzie jeszcze dwanaście maszyn.


MiG-29 o numerze bocznym 54 to już czwarty unowocześniony myśliwiec. – Gdy wracałem z Bydgoszczy, miałem okazję korzystać z nowej nawigacji. Jest idealna. Wypróbowałem też radar, przechwytując samoloty pasażerskie. Lot tym myśliwcem to czysta przyjemność – mówi ppłk Artur Kałko, dowódca Grupy Działań Lotniczych w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Pilot kilka dni temu przyprowadził do jednostki unowocześnioną maszynę.

Nad modernizacją MiG-a pracowali eksperci z Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy. To tam w myśliwcach, zamiast używanych dotychczas urządzeń analogowych, montuje się nowe – cyfrowe. Piloci MiG-a mają teraz do dyspozycji nowej generacji komputer danych aerodynamicznych ADC (Air Data Computer). Dzięki temu, że jest podłączony bezpośrednio do wielu czujników, może podawać bardzo precyzyjnie na przykład prędkość i wysokość lotu, określić położenie w przestrzeni oraz ustalić aktualne dane na temat przeciążenia samolotu.
 
Unowocześniono także kokpit. – Na kolorowym, ciekłokrystalicznym wyświetlaczu pilot może obserwować na przykład całą trasę lotu. Dzięki panelowi sterowania z kolei może obsługiwać najważniejsze urządzenia: dwa radia i systemy radionawigacyjne. To bardzo wygodne rozwiązanie – dodaje płk Kałko. Dotychczas piloci korzystali z map papierowych i dysponowali tylko jedną radiostacją.

Unowocześniony MiG-29 został wyposażony w stację planowania misji (Mission Planning Station – MPS). Dzięki niej procedury przygotowania samolotu do lotu będą przebiegać szybciej i będą prostsze. – To doskonałe narzędzie pracy. Pilot ma bowiem możliwość zaplanowania w szczegółach całego lotu. Na nośniku danych może umieścić, na przykład, informacje o lotniskach, strefach zastrzeżonych lub niebezpiecznych, o punktach orientacyjnych, a także o alertach: minimalnej i maksymalnej wysokości, przeciążenia czy ilości paliwa. Wszystkie te dane wyświetlają się na monitorze i w każdej chwili można je korygować – tłumaczy pilot z 23 Bazy. Dotychczas myśliwiec nie miał takich funkcji.

Wewnątrz samolotu pojawiły się także cyfrowe rejestratory wideo i audio. – Teraz możliwe jest nagrywanie wszystkiego, co słyszy i widzi pilot na wyświetlaczu. Nagranie pozwoli odtworzyć nie tylko parametry lotu, lecz także na przykład walkę powietrzną innych maszyn. Takie dane mogą być wykorzystywane choćby podczas debriefingów, czyli analiz zakończonych lotów – wyjaśnia oficer z Mińska.

Piloci podkreślają, że zmiany w myśliwcu nie tylko poprawiają komfort lotu, lecz sprawiają, że samolot łatwiej się pilotuje. Jednak obsługi „nowego” MiG-a trzeba się nauczyć. Szkolenie teoretyczne trwa tydzień. Jak długo potrwa praktyczne, zależy od doświadczenia pilota. – Teraz MiG-29 jest naszpikowany elektroniką. Wielu pilotów musi się pozbyć przyzwyczajeń i nawyków, które zdobyli, latając na myśliwcach „analogowych” – tłumaczy ppłk Kałko.

Podobny lifting przeszły już trzy maszyny z bazy w Mińsku. Kolejnych dwanaście zostanie unowocześnionych do końca 2014 roku. Remonty pozwolą na dalszą ich eksploatację. Przewiduje się, że będą latać do 2028 roku. – Współczesne samoloty bojowe są wyposażone w urządzenia działające w systemie cyfrowym. MiG-i bez modernizacji i zamiany urządzeń analogowych na cyfrowe miałby znacznie ograniczone możliwości zastosowania taktycznego – tłumaczy ppłk Artur Goławski, rzecznik DSP.

*****
Umowę na modernizację samolotów MiG-29 Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi WZL nr 2 SA w Bydgoszczy w sierpniu 2011 roku. Dotyczy ona 16 samolotów: 13 maszyn w wersji bojowej i trzech w wersji treningowej dwumiejscowej, MiG-29UB. Modernizacja ma być przeprowadzana w latach 2011–2014. Umowa obejmuje także przeszkolenie personelu latającego oraz personelu SIL (Służby Inżynieryjno-Lotniczej). Wartość kontraktu to 126 mln złotych.

PG

autor zdjęć: Roman Nawrocki

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384706400
http://www.youtube.com/watch?v=Kn6nx_GGERQ
DB-A6-73-01
~scooby
1384534080
~ccc - jeżeli chodzi o pilotów to nigdy nie przestaliśmy nią być : http://www.youtube.com/watch?v=ptijNcDanVw
DB-A6-73-01
~ccc
1384531320
No to jesteśmy już światową potęgą lotnictwa wojskowego !!!
07-4C-21-76
~scooby
1384518840
Podoba mi się to ale , cały czas w nim najdroższy jest pilot ... .
DB-A6-73-01

„Milion zza oceanu”, czyli Polacy w armii USA
„Kościuszko” na oceanie
16–31 lipca – polskie oddziały na rosyjskiej ziemi
Trump: „Polska nie jest zakładnikiem”
MON na lato dla dzieci żołnierzy
Polak znaczy skazaniec
Płonący tor przeszkód
Eastern Flank Pillar
Pamięci Polaków pomordowanych na Wołyniu
Armia zyskała 323 nowych oficerów
Strzelcy ćwiczą z podhalańczykami
Terytorialsi w urzędach
Sukcesy lekkoatletów w Pucharze Świata i Diamentowej Lidze
Kawaleryjskie święto w Hrubieszowie
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
Pożegnanie pilota MiG-a-29
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Wojownicy nad morzem
Powitanie kuwejckiego kontyngentu
Dwa medale kajakarki na Młodzieżowych Mistrzostwach Europy
Pancerne starcie w Orzyszu
Jak nas widzą, czyli Polska w oczach żołnierzy US Army
Polityka fałszywego uśmiechu
PGZ i Leonardo chcą zbudować Kruka
Sojusz jak wspólna pięść
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Piłkarze z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
„Sophia”: druga zmiana po certyfikacji
Szkoła Orląt będzie Akademią
Cel: bezpieczne lotnisko
Frontowe miasta Legionów Polskich
Czarna Dywizja najlepsza na spartakiadzie
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Inwestycje w Pionki
Unitarka terytorialsów
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Spadochroniarze skakali po medale
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Prezydent i szef MON-u na Łotwie
Terytorialsi na kursie dla ratowników wodnych
„Walka czołgów” – kolejne starcie
Posłowie o „Wiśle” i PGZ
„Kormoran” opuścił Bałtyk
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
34 medale żołnierzy na mistrzostwach Polski
System dowodzenia dla wojsk lądowych
Szkolenie Legii Akademickiej we Wrocławiu
Francja inwestuje w obronność
Polskie Bryzy nad Afryką
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
„Saber Strike ’18” – decydujące starcie
Polska delegacja w drodze do Brukseli
Igrzyska dla niezwyciężonych
Pierwszy nowoczesny okręt II Rzeczypospolitej
Sukces Trumpa czy Kima?

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO