moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Już czwarty MiG zmodernizowany

Ma nowej generacji awionikę, stację, która pozwala pilotowi drobiazgowo zaplanować lot, i cyfrową nawigację, dzięki której określi on położenie ze stuprocentową pewnością. Kolejny MiG-29, zmodernizowany w Bydgoszczy, powrócił do bazy w Mińsku Mazowieckim. Do końca przyszłego roku taki lifting przejdzie jeszcze dwanaście maszyn.


MiG-29 o numerze bocznym 54 to już czwarty unowocześniony myśliwiec. – Gdy wracałem z Bydgoszczy, miałem okazję korzystać z nowej nawigacji. Jest idealna. Wypróbowałem też radar, przechwytując samoloty pasażerskie. Lot tym myśliwcem to czysta przyjemność – mówi ppłk Artur Kałko, dowódca Grupy Działań Lotniczych w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Pilot kilka dni temu przyprowadził do jednostki unowocześnioną maszynę.

Nad modernizacją MiG-a pracowali eksperci z Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy. To tam w myśliwcach, zamiast używanych dotychczas urządzeń analogowych, montuje się nowe – cyfrowe. Piloci MiG-a mają teraz do dyspozycji nowej generacji komputer danych aerodynamicznych ADC (Air Data Computer). Dzięki temu, że jest podłączony bezpośrednio do wielu czujników, może podawać bardzo precyzyjnie na przykład prędkość i wysokość lotu, określić położenie w przestrzeni oraz ustalić aktualne dane na temat przeciążenia samolotu.
 
Unowocześniono także kokpit. – Na kolorowym, ciekłokrystalicznym wyświetlaczu pilot może obserwować na przykład całą trasę lotu. Dzięki panelowi sterowania z kolei może obsługiwać najważniejsze urządzenia: dwa radia i systemy radionawigacyjne. To bardzo wygodne rozwiązanie – dodaje płk Kałko. Dotychczas piloci korzystali z map papierowych i dysponowali tylko jedną radiostacją.

Unowocześniony MiG-29 został wyposażony w stację planowania misji (Mission Planning Station – MPS). Dzięki niej procedury przygotowania samolotu do lotu będą przebiegać szybciej i będą prostsze. – To doskonałe narzędzie pracy. Pilot ma bowiem możliwość zaplanowania w szczegółach całego lotu. Na nośniku danych może umieścić, na przykład, informacje o lotniskach, strefach zastrzeżonych lub niebezpiecznych, o punktach orientacyjnych, a także o alertach: minimalnej i maksymalnej wysokości, przeciążenia czy ilości paliwa. Wszystkie te dane wyświetlają się na monitorze i w każdej chwili można je korygować – tłumaczy pilot z 23 Bazy. Dotychczas myśliwiec nie miał takich funkcji.

Wewnątrz samolotu pojawiły się także cyfrowe rejestratory wideo i audio. – Teraz możliwe jest nagrywanie wszystkiego, co słyszy i widzi pilot na wyświetlaczu. Nagranie pozwoli odtworzyć nie tylko parametry lotu, lecz także na przykład walkę powietrzną innych maszyn. Takie dane mogą być wykorzystywane choćby podczas debriefingów, czyli analiz zakończonych lotów – wyjaśnia oficer z Mińska.

Piloci podkreślają, że zmiany w myśliwcu nie tylko poprawiają komfort lotu, lecz sprawiają, że samolot łatwiej się pilotuje. Jednak obsługi „nowego” MiG-a trzeba się nauczyć. Szkolenie teoretyczne trwa tydzień. Jak długo potrwa praktyczne, zależy od doświadczenia pilota. – Teraz MiG-29 jest naszpikowany elektroniką. Wielu pilotów musi się pozbyć przyzwyczajeń i nawyków, które zdobyli, latając na myśliwcach „analogowych” – tłumaczy ppłk Kałko.

Podobny lifting przeszły już trzy maszyny z bazy w Mińsku. Kolejnych dwanaście zostanie unowocześnionych do końca 2014 roku. Remonty pozwolą na dalszą ich eksploatację. Przewiduje się, że będą latać do 2028 roku. – Współczesne samoloty bojowe są wyposażone w urządzenia działające w systemie cyfrowym. MiG-i bez modernizacji i zamiany urządzeń analogowych na cyfrowe miałby znacznie ograniczone możliwości zastosowania taktycznego – tłumaczy ppłk Artur Goławski, rzecznik DSP.

*****
Umowę na modernizację samolotów MiG-29 Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi WZL nr 2 SA w Bydgoszczy w sierpniu 2011 roku. Dotyczy ona 16 samolotów: 13 maszyn w wersji bojowej i trzech w wersji treningowej dwumiejscowej, MiG-29UB. Modernizacja ma być przeprowadzana w latach 2011–2014. Umowa obejmuje także przeszkolenie personelu latającego oraz personelu SIL (Służby Inżynieryjno-Lotniczej). Wartość kontraktu to 126 mln złotych.

PG

autor zdjęć: Roman Nawrocki

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384706400
http://www.youtube.com/watch?v=Kn6nx_GGERQ
DB-A6-73-01
~scooby
1384534080
~ccc - jeżeli chodzi o pilotów to nigdy nie przestaliśmy nią być : http://www.youtube.com/watch?v=ptijNcDanVw
DB-A6-73-01
~ccc
1384531320
No to jesteśmy już światową potęgą lotnictwa wojskowego !!!
07-4C-21-76
~scooby
1384518840
Podoba mi się to ale , cały czas w nim najdroższy jest pilot ... .
DB-A6-73-01

W weekend – NATO Days w Polsce
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Minister obrony o szkoleniu wojskowym studentów
Modernizacja Bergepanzerów 2
Najsilniejsi w służbach mundurowych
Jak most Syreny
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Fort zagłady
Specjaliści z WAT opracowali system inteligentnych granic
Kardiolog z WIM-u jedzie do Afryki
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Techniki wspinaczkowe w walce, czyli „górale” atakują
Pustelnik, czyli nowe rakiety dla polskiej armii
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Wojskowe uczelnie nie powinny żebrać
Wsparcie dla weteranów będzie większe
„Proobronni 2017” w Lublińcu
Polsko-gruziński test specjalsów
Konflikt bratanków
Islamski feniks
Jubileusz Śląska Wrocław
Rosja i deja vu
Wsparcie dla misji Air Policing
Polska w grze o amerykańską brygadę
Biegacze walczyli o Nóż Komandosa
Posłowie o wspólnej polityce obronnej Unii Europejskiej
Czternastka polata dłużej
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
W co gra Kim?
Drugie życie Challengerów
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Specjalsi z Gruzji wykonali zadanie
Amerykańskie Herculesy wylądowały w Powidzu
Jastrzębie wracają z Litwy do domu
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Nowy sprzęt do obsługi samolotów
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Bohaterowie z lilijkami
Narażali życie, by ratować innych
Przetarg na wroga
Generał „Tysiąc” świętowałby dziś 110 urodziny
Legioniści w boju
Ostatnie święto 16 Dywizji w Elblągu
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
Zwycięstwo pięcioboistów z Czarnej Dywizji
„Wieniec” na drodze niemieckiego transportu
Generał Kościuszko – przyjaciel wolności
Miliard więcej na modernizację
„Kormoran” przebadany
Gala MMA w Siedlcach
Nowy kierunek na Akademii Sztuki Wojennej
Polowa akademia „Combat Alert”
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Polacy na poligonie w Hohenfels
Centrum Kontrwywiadu NATO działa w Krakowie
Amerykańscy żołnierze uczą się polskiej historii
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO