moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Już czwarty MiG zmodernizowany

Ma nowej generacji awionikę, stację, która pozwala pilotowi drobiazgowo zaplanować lot, i cyfrową nawigację, dzięki której określi on położenie ze stuprocentową pewnością. Kolejny MiG-29, zmodernizowany w Bydgoszczy, powrócił do bazy w Mińsku Mazowieckim. Do końca przyszłego roku taki lifting przejdzie jeszcze dwanaście maszyn.


MiG-29 o numerze bocznym 54 to już czwarty unowocześniony myśliwiec. – Gdy wracałem z Bydgoszczy, miałem okazję korzystać z nowej nawigacji. Jest idealna. Wypróbowałem też radar, przechwytując samoloty pasażerskie. Lot tym myśliwcem to czysta przyjemność – mówi ppłk Artur Kałko, dowódca Grupy Działań Lotniczych w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego. Pilot kilka dni temu przyprowadził do jednostki unowocześnioną maszynę.

Nad modernizacją MiG-a pracowali eksperci z Wojskowych Zakładów Lotniczych w Bydgoszczy. To tam w myśliwcach, zamiast używanych dotychczas urządzeń analogowych, montuje się nowe – cyfrowe. Piloci MiG-a mają teraz do dyspozycji nowej generacji komputer danych aerodynamicznych ADC (Air Data Computer). Dzięki temu, że jest podłączony bezpośrednio do wielu czujników, może podawać bardzo precyzyjnie na przykład prędkość i wysokość lotu, określić położenie w przestrzeni oraz ustalić aktualne dane na temat przeciążenia samolotu.
 
Unowocześniono także kokpit. – Na kolorowym, ciekłokrystalicznym wyświetlaczu pilot może obserwować na przykład całą trasę lotu. Dzięki panelowi sterowania z kolei może obsługiwać najważniejsze urządzenia: dwa radia i systemy radionawigacyjne. To bardzo wygodne rozwiązanie – dodaje płk Kałko. Dotychczas piloci korzystali z map papierowych i dysponowali tylko jedną radiostacją.

Unowocześniony MiG-29 został wyposażony w stację planowania misji (Mission Planning Station – MPS). Dzięki niej procedury przygotowania samolotu do lotu będą przebiegać szybciej i będą prostsze. – To doskonałe narzędzie pracy. Pilot ma bowiem możliwość zaplanowania w szczegółach całego lotu. Na nośniku danych może umieścić, na przykład, informacje o lotniskach, strefach zastrzeżonych lub niebezpiecznych, o punktach orientacyjnych, a także o alertach: minimalnej i maksymalnej wysokości, przeciążenia czy ilości paliwa. Wszystkie te dane wyświetlają się na monitorze i w każdej chwili można je korygować – tłumaczy pilot z 23 Bazy. Dotychczas myśliwiec nie miał takich funkcji.

Wewnątrz samolotu pojawiły się także cyfrowe rejestratory wideo i audio. – Teraz możliwe jest nagrywanie wszystkiego, co słyszy i widzi pilot na wyświetlaczu. Nagranie pozwoli odtworzyć nie tylko parametry lotu, lecz także na przykład walkę powietrzną innych maszyn. Takie dane mogą być wykorzystywane choćby podczas debriefingów, czyli analiz zakończonych lotów – wyjaśnia oficer z Mińska.

Piloci podkreślają, że zmiany w myśliwcu nie tylko poprawiają komfort lotu, lecz sprawiają, że samolot łatwiej się pilotuje. Jednak obsługi „nowego” MiG-a trzeba się nauczyć. Szkolenie teoretyczne trwa tydzień. Jak długo potrwa praktyczne, zależy od doświadczenia pilota. – Teraz MiG-29 jest naszpikowany elektroniką. Wielu pilotów musi się pozbyć przyzwyczajeń i nawyków, które zdobyli, latając na myśliwcach „analogowych” – tłumaczy ppłk Kałko.

Podobny lifting przeszły już trzy maszyny z bazy w Mińsku. Kolejnych dwanaście zostanie unowocześnionych do końca 2014 roku. Remonty pozwolą na dalszą ich eksploatację. Przewiduje się, że będą latać do 2028 roku. – Współczesne samoloty bojowe są wyposażone w urządzenia działające w systemie cyfrowym. MiG-i bez modernizacji i zamiany urządzeń analogowych na cyfrowe miałby znacznie ograniczone możliwości zastosowania taktycznego – tłumaczy ppłk Artur Goławski, rzecznik DSP.

*****
Umowę na modernizację samolotów MiG-29 Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z Wojskowymi Zakładami Lotniczymi WZL nr 2 SA w Bydgoszczy w sierpniu 2011 roku. Dotyczy ona 16 samolotów: 13 maszyn w wersji bojowej i trzech w wersji treningowej dwumiejscowej, MiG-29UB. Modernizacja ma być przeprowadzana w latach 2011–2014. Umowa obejmuje także przeszkolenie personelu latającego oraz personelu SIL (Służby Inżynieryjno-Lotniczej). Wartość kontraktu to 126 mln złotych.

PG

autor zdjęć: Roman Nawrocki

dodaj komentarz

komentarze

~scooby
1384706400
http://www.youtube.com/watch?v=Kn6nx_GGERQ
DB-A6-73-01
~scooby
1384534080
~ccc - jeżeli chodzi o pilotów to nigdy nie przestaliśmy nią być : http://www.youtube.com/watch?v=ptijNcDanVw
DB-A6-73-01
~ccc
1384531320
No to jesteśmy już światową potęgą lotnictwa wojskowego !!!
07-4C-21-76
~scooby
1384518840
Podoba mi się to ale , cały czas w nim najdroższy jest pilot ... .
DB-A6-73-01

Rozpoznać cel – polscy piloci na misji w Kuwejcie
Przetarg czy z wolnej ręki? Posłowie dyskutowali o samolotach dla VIP
Ćwiczenia CWIX 2017 – silni jednością
Afganistan – kolejna zmiana rozpoczęła dyżur
Saperzy dla IPN
Odnaleziono grób ostatniego żołnierza wyklętego?
„Noble Jump '17” – test mobilności szpicy NATO
„Dragon” jakiego jeszcze nie było
Powstanie iwienieckie
Hiszpański desant
„Pierścień ’17” w Orzyszu
Nóż w wojsku, czyli 1001 sposobów wykorzystania narzędzia
Wyrok dopiero w lipcu
Polskie drony na eksport
Drugie miejsce „Machałka” w Diamentowej Lidze
Szwajcarski noblista z wykładem na WAT
Czarnogóra już w NATO
Comarch na targach Pro Defense
Kwiatek dla weterana
Polscy politycy po szczycie NATO: uzyskaliśmy to, co chcieliśmy
Żołnierze walczyli na Turnieju im. Feliksa Stamma
Bronić i wspierać
Śmigłowcowy przetarg pod lupą CBA
Medal Florence Nightingale dla polskiej pielęgniarki
MON dobrze zrealizowało budżet
Jastrzębie na posterunku
Grupa Wyszehradzka – wspólnota zagrożeń i celów
Polska kluczowym krajem wschodniej flanki NATO
„Baltops ’17” – nie tylko na wodzie
Sztandar i patron dla LITPOLUKRBRIG
Marynarka świętuje i zaprasza na pokłady okrętów
Skok dla Antosi
„Różaniec” w rozsypce
Szefowie sztabów V4 debatują w Krakowie
Metoda na samobójcę
Nowy samolot dla VIP-ów
MON chce zmienić kluczowe dla wojska ustawy
„Baltops 2017”: sojuszniczy desant w Ustce
Arktyczny marsz Rosji
Będą podwyżki dla pracowników wojska
Muzeum Gryf. Czołgi zamiast dywizjonu rakiet
Czy żołnierze pokonają Gortata?
Trwa odbiór pierwszego Gulfstreama
W Senacie dyskutowano o wojskach obrony terytorialnej
Kawaleria świętuje
Żołnierze walczą o medale w walce w bliskim kontakcie
Order Virtuti Militari ma już 225 lat
Dowództwo Generalne świętuje
Piłkarze walczyli o medale
Państwa Grupy Wyszehradzkiej chcą bliższej współpracy
Akrobacje lotnicze nad Krakowem
Bliskowschodni taniec Trumpa
Krystyna Skarbek, czyli polski Bond
Polska zbrojeniówka walczy o ukraiński rynek
Szkolenia i kursy dla terytorialsów
Polki wojskowymi mistrzyniami świata!
Płk Ignacy Matuszewski – bohater, o którym trzeba pamiętać
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Podchorążowie pod flagą NATO
Cedynia, czyli wielka zagadka
Kawaleria wywalczyła awans do klasy okręgowej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO