moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

FA-50 dla Polski w najnowocześniejszej wersji

Wersja samolotów FA-50, które trafią do Polski, będzie najnowocześniejsza spośród dotychczas produkowanych – zapewniają przedstawiciele lotniczego giganta Korea Aerospace Industries. O tym, jakie konkretnie rozwiązania zostaną zastosowane w nowej wersji maszyny, producent nie chce mówić, bo wciąż trwają w tej sprawie negocjacje z polskim rządem.

Polska kupiła u południowokoreańskiego producenta 48 samolotów FA-50, pierwsze dwanaście maszyn w standardzie, którym już dziś dysponuje Korea Aerospace Industries, natomiast kolejne 36 zostanie wyprodukowanych już w standardzie, który wyznaczyła Polska. Podczas MSPO przedstawiciele KAI spotkali się z dziennikarzami na konferencji „FA-50PL – zaawansowane wsparcie Sił Powietrznych RP”.

– FA-50 to lekki samolot bojowy. Służy nie tylko do celów szkoleniowych, lecz także bojowych – mówił Jo Jun Hyun, menedżer regionalny KAI na Europę. – Nasze samoloty służą w armii irackiej, filipińskiej oraz indonezyjskiej – wyliczał Hyun. Zaznaczył też, że FA-50 udowodnił już „swoją wartość zarówno bojową, jak i szkoleniową”. Z kolei Bong Keun Lee, wiceprezes i dyrektor generalny Korea Aerospace Industries, zauważył, że możliwości, jakie ma FA-50, pozwolą na wspólną działalność operacyjną z F-16 i F-35.

Koreańczycy mówili również o modyfikacjach, które przeszedł lub przejdzie w przyszłości ten samolot. – FA-50 od początku był rozwijany w kierunku samolotu bojowego. Jego obecna konfiguracja obejmuje m.in. szklany kokpit, możliwość montażu pocisków powietrze–powietrze i powietrze–ziemia, radar laserowy oraz optykę na hełmie, która pozwala na namierzanie celów znajdujących się poza zasięgiem wzroku – wyjaśnił Lee Chang-Yang, menedżer regionalny KAI w Polsce. W przyszłości maszyna zostanie wyposażona w dodatkowy zbiornik paliwa, system tankowania w powietrzu, przewidywana jest również modyfikacja radaru. – Czy będzie to radar AESA, zależy od klienta. Mamy kilka opcji, ale zaspokoimy potrzeby klienta – zapewniał Bong Keun Lee. – Chcę też podkreślić, że KAI ma ogromne doświadczenie w rozwoju swoich produktów. Wykonujemy bardzo szczegółowe testy, poddajemy sprzęt symulacjom itd. – dodał prezes KAI.

Przedstawiciele KAI podkreślali, że jest za wcześnie, by mówić o konkretnych rozwiązaniach. – Możemy powiedzieć, że myślimy o tym, by wzmocnić FA-50 najlepszym radarem oraz że konfiguracja dla polskich sił powietrznych będzie najnowocześniejsza. Wciąż jednak trwają konsultacje z polskim rządem w sprawie tego, jak ma wyglądać ostateczna wersja i dlatego nie możemy ujawniać szczegółów – zaznaczył Jo Jun Hyun.

Ewa Korsak

autor zdjęć: KAI

dodaj komentarz

komentarze


The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
 
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Trzy miecze pokoju
Equipment Tailored to the Needs
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Gortat Team vs drużyna NATO
NATO on Northern Track
Jak rozbito więzienie w Końskich
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Terroryści na lotnisku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
„Baltops” – moc na Bałtyku
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Wkrótce certyfikacja WOT-u
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Wyrwali się z niemieckiego kotła
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Podróż w ciemność
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
AWACS-y dostarczone
Pokazali swoją siłę
Plan na szczyt
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Więcej niż szkolenie TCCC
Przesmyk w grze
„Czarownice” nad Londynem
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Baltops dla bezpiecznego Bałtyku
Ameryka daje wsparcie
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Dzień, który zmienił bieg wojny
Kremlowska wirtualna korekta
Policjanci szkolą wojsko
O bezpieczeństwie w Białymstoku
AW149 wkrótce „made in Poland”
Inwestycja potrzebna jak tlen
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Latający radar
Najlepsze „tygrysy” są z Polski
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Zaprojektuj mural o powstaniu
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
„Osiodłać krowę”
Sztandar dla cyberwojsk
Ratownicy na medal
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
„Pierwsza Drużyna” na start
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO