moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amerykańskie Herculesy w drodze do Polski

Rozpoczęły się dostawy samolotów C-130H Hercules, które zwiększą poziom dostępności operacyjnej floty transportowej polskich sił powietrznych – poinformował wczoraj wicepremier Mariusz Błaszczak. Pierwsza z pięciu zakontraktowanych maszyn wyląduje dziś w Bydgoszczy. Kolejne transportowce przylecą do Polski jeszcze w tym roku.

Umowę dotyczącą pozyskania pięciu Herculesów C-130H Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało wiosną 2021 roku. Zgodnie z dokumentem, Wojsko Polskie otrzyma samoloty z nadwyżek armii amerykańskiej w ramach programu Excess Defence Articles. EDA umożliwia Stanom Zjednoczonym przekazywanie sojusznikom sprzętu i wyposażenia wojskowego, które nie jest już potrzebne amerykańskim siłom zbrojnym. Polska dostała samoloty nieodpłatnie, musiała jedynie pokryć koszt ich remontu. Regeneracja maszyn kosztowała nieco ponad 14 mln dolarów.

– Rozpoczęły się dostawy samolotów C-130H Hercules, które zwiększą poziom dostępności operacyjnej floty transportowej polskich sił powietrznych. Łącznie pozyskujemy pięć takich maszyn – poinformował wczoraj wicepremier Mariusz Błaszczak. Rzecznik Agencji Uzbrojenia, ppłk Krzysztof Płatek, doprecyzował, że do Polski leci samolot o numerze 85-035, a kolejne transportowce mają dotrzeć do końca roku. – Istnieje możliwość, że dostawy wszystkich statków powietrznych zostaną zrealizowane jeszcze przed deklarowanym w umowie 2024 rokiem – zaznaczył ppłk Płatek.

Początkowo zakładano, że pierwszego z pięciu Herculesów otrzymamy w 2021 roku. – Opóźnieniu winna jest pandemia koronawirusa. Zgodnie z umową, Amerykanie musieli przeprowadzić prace techniczne związane z regeneracją płatowców. Niestety, z powodu pandemii łańcuchy dostaw były bardzo wydłużone i trzeba było czekać na dostęp do części – mówi rzecznik Agencji Uzbrojenia „Polsce Zbrojnej”.

Amerykańskie Herculesy mają służyć w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego w Powidzu. To właśnie w tej jednostce od 2009 roku eksploatowanych jest pięć transportowców tego samego typu, choć w starszej wersji „E”.

Zanim jednak samoloty trafią do linii, muszą przejść przeglądy strukturalne tzw. PDM (programmed depot maintenance) w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy. Potem jeszcze czekają je loty kontrolne. Maszyny mają być także doposażone zgodnie z wymogami polskich sił powietrznych. Jak informuje Inspektorat Wsparcia Sił Zbrojnych „z uwagi na zakres wykonywanych prac może to potrwać od 12 do 18 miesięcy”.

Hercules C-130 to czterosilnikowiec, który może latać w każdych warunkach atmosferycznych. Jego masa startowa przekracza 70 t. Maszyna może przewieźć aż 20 t ładunku na odległość do 4 tys. km. Do samolotu wejdą np. Hummery, Honkery i ciężarówki. Transportowiec zaprojektowany został dla amerykańskich sił powietrznych. Produkowany jest od 1956 roku w różnych wersjach. Z Herculesów korzystają armie ponad 50 państw.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Master Sgt. Joseph Harwood / US Air Force

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Sejmowa debata o bezpieczeństwie
Ameryka daje wsparcie
„Pierwsza Drużyna” na start
Wojna w świętym mieście, epilog
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Sukcesy reprezentantek CWZS-u
Pociski artyleryjskie dla Ukrainy
Barbara wzmocni polską obronę powietrzną
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Walka o bezpieczne niebo nad krajem
Los infiernos picadores, czyli piekielni lansjerzy
Wojsko wraca do ćwiczeń z użyciem materiałów wybuchowych
Tarcza Wschód – odstraszanie i obrona
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ratownicy na medal
Podróż po AWACS-ie
Bezkonkurencyjni kierowcy z DGW
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Nie szpital, a instytut
Tomczyk: „Tarcza Wschód” ma odstraszyć agresora
Nowe zadania szefa SKW
They Will Check The Training Results in Combat
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Piedimonte – samobójcza misja
Hełmy – nowoczesne i na miarę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
„Ryś” z laserem
Centrum Szkolenia WOT świętuje
Dwa krążki kajakarki z „armii mistrzów”
Mobilne dowodzenie
Pokazali bojowego ducha
Grupa Północna o wsparciu dla Ukrainy
Dwa srebrne medale kajakarzy CWZS-u
Żołnierz ranny na granicy z Białorusią
Pamiętamy o bohaterach innych narodów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
„Grand Quadriga ‘24”
„Sarex ’24”: razem w czasie kryzysu
Flota Bayraktarów w komplecie
WAM wraca po latach
Cyberatak w PAP-ie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Najmłodsi artyści Wojska Polskiego
By Polska była bezpieczna
Wielki triumf 2 Korpusu Polskiego
Cień atomowej zagłady
Szachownice nie dotarły nad Finlandię
WAT-owskie eksperymenty na ISS
„Sarex”, czyli jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Dodatkowe siły do ochrony granicy
Honor weteranom misji!
Ostatnia droga Pileckiego
NATO on Northern Track
Broń Hitlera w rękach AK
„Tannenberg” poszedł na dno

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO