moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Misje na zdalnej lekcji

W jakich zagranicznych komisjach nadzorczych uczestniczyli polscy żołnierze? Jakie były przyczyny wybuchu wojny koreańskiej? – takie pytania mogą paść na zakończenie lekcji „Wojsko Polskie w misjach i operacjach wojskowych poza granicami państwa", którą dla uczniów klas III i IV szkół ponadpodstawowych przygotowało Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa.

Inspiracją do opracowania programu edukacyjnego dla uczniów szkół ponadpodstawowych była... pandemia koronawirusa. W związku z obostrzeniami wprowadzonymi w całym kraju Centrum Weterana Działań Poza Granicami Państwa przestały odwiedzać grupy młodzieży. Pracownicy tej placówki wpadli więc na pomysł, aby przygotować dla nauczycieli cykl filmów, które będą mogli wykorzystać podczas zdalnie prowadzonych lekcji.

– Opracowaliśmy trzy lekcje zgodne z podstawą programową. Na każdą z nich składa się m.in. półgodzinny film – wyjaśnia Andrzej Korus, kierownik Zespołu Edukacji i Tradycji w Centrum Weterana. Każda lekcja podejmuje inny temat. Pierwsza dotyczy zmian, jakie zaszły na świecie po II wojnie światowej oraz udziału Wojska Polskiego w misjach pokojowych i humanitarnych. Druga omawia zjawisko terroryzmu, walkę z tym zagrożeniem oraz działania na rzecz stabilizacji rejonów niebezpiecznych. Trzecia lekcja jest poświęcona weteranom, czyli uczestnikom misji poza granicami państwa.

Do każdej lekcji ma być opracowany konspekt, który nauczyciele będą mogli pobrać jako plik PDF ze strony internetowej Centrum Weterana razem z materiałem filmowym zawierającym wykład. Pracownicy Centrum opracowali lekcje graficznie, byli także lektorami. Natomiast w nagraniu pierwszego filmu pomogła im 3 Warszawska Brygada Rakietowa Obrony Powietrznej z Sochaczewa.

– Chcieliśmy przybliżyć młodzieży działania polskich żołnierzy w misjach poza granicami państwa. W ponad 90. misjach wzięło udział 120 tys. Polaków. Wiedza na ten temat w społeczeństwie jest cały czas niewielka – mówi płk Szczepan Głuszczak, dyrektor Centrum Weterana.

Z przygotowanych materiałów edukacyjnych mogą także skorzystać jednostki wojskowe w ramach kształcenia obywatelskiego.

W pierwszym filmie poświęconym zmianom na świecie po II wojnie światowej wystąpił m.in. ppłk Krzysztof Poliński z SG WP. Jako sekretarz Misji Polskiej do Komisji Nadzorczej Państw Neutralnych na Półwyspie Koreańskim opowie o zadaniach, jakie żołnierze WP wykonują w czasie służby w Komisji.

– Na nagraniu mówię o tym, że nasza misja polega głównie na nadzorowaniu i obserwacji terenu wzdłuż 38. równoleżnika, który przebiega przez strefę zdemilitaryzowaną oddzielającą Koreę Płn. od Korei Płd. Badamy przypadki łamania zawieszenia broni, prowadzimy inspekcje, kontrolujemy ilu żołnierzy i jaki sprzęt znajduje się po obu stronach linii demarkacyjnej. Słowem, staramy się, aby nie doszło do wznowienia konfliktu militarnego pomiędzy tymi państwami. Po obu stronach granicy rozmieszczonych jest półtora miliona żołnierzy oraz tyle samo min – opowiada ppłk Poliński.

Już wkrótce na stronach internetowych Centrum Weterana pojawi się pierwsza lekcja poświęcona udziałowi Wojska Polskiego w misjach pokojowych i humanitarnych po II wojnie światowej. Kończą się prace nad kolejnymi wykładami. W rozpropagowaniu informacji na temat przygotowanych materiałów edukacyjnych Centrum Weterana wesprze Biuro do spraw Programu „Zostań Żołnierzem Rzeczypospolitej”, które nadzoruje realizację programów takich, jak: „Certyfikowane Wojskowe Klasy Mundurowe”, „Oddziały Przygotowania Wojskowego” (dla uczniów szkół średnich) oraz „Legia Akademicka” (dla studentów).

– To świetny pomysł – ocenia przygotowane przez Centrum Weterana filmowe lekcje Tomasz Marczak, dyrektor LO im. S. Żeromskiego w Strzegomiu na Dolnym Śląsku. Jak mówi, dotychczas szkołę odwiedzali żołnierze 10 Brygady Logistycznej z Opola, którzy opowiadali młodzieży o zagranicznych misjach, w jakich brali udział. – Brakuje nam tych spotkań. Filmowa lekcja historii to dla nas miła odmiana w prowadzeniu zajęć zdalnych z uczniami – dodaje dyrektor Marczak.

Małgorzata Schwarzgruber

autor zdjęć: st. chor. Adam Roik/CC DORSZ, Centrum Weterana Działań poza Granicami Państwa

dodaj komentarz

komentarze


Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
 
AW149 wkrótce „made in Poland”
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Więcej niż szkolenie TCCC
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Equipment Tailored to the Needs
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
„Osiodłać krowę”
Latający radar
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gortat Team vs drużyna NATO
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Sukcesy żołnierzy CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
AGM-158B JASSM-ER dla lotnictwa
Policjanci szkolą wojsko
„Baltops” – moc na Bałtyku
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kremlowska wirtualna korekta
Dzień, który zmienił bieg wojny
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
„Pierwsza Drużyna” na start
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Sprawcy powinni zostać należycie ukarani
AWACS-y dostarczone
Zaprojektuj mural o powstaniu
Terroryści na lotnisku
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Ratownicy na medal
Jak rozbito więzienie w Końskich
„Czarownice” nad Londynem
Przesmyk w grze
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Wiedza ratuje życie
Inwestycja potrzebna jak tlen
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Ameryka daje wsparcie
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Pokazali swoją siłę
NATO on Northern Track

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO