moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Modernizacja starów 266

W ciągu czterech lat Wojsko Polskie zmodernizuje niemal pół tysiąca ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności Star 266 do standardu Star 266M2. Na jedenastu zostaną zainstalowane warsztaty spawalniczo – blacharskie oraz obsługi pojazdów, a 439 pojazdów będzie unowocześnionych do najnowszej wersji skrzyniowej. Armia zapłaci za te prace 168 mln zł. 

Wojsko Polskie korzysta z kilkunastu tysięcy ciężarówek średniej ładowności wysokiej mobilności. Głównie są to stary – ponad 13 tysięcy. Przy czym, najstarszych ciężarówek tego typu (Star 660 wersje 660M/M2/M3) jest około półtora tysiąca. Najwięcej, bo ponad dwanaście tysięcy, jest starów 266 (wersje 266/266M/2666M2), czyli pojazdów produkowanych od 1969 roku. W wyposażeniu armii są również najnowsze modele – 1466, 944 i 744. Niestety wojsko ma ich zaledwie kilkaset sztuk.

Od kilku lat armia systematycznie wycofuje ze służby najstarsze i najbardziej wyeksploatowane stary 660, ale również unowocześnia stary 266 do wersji Star 266M2. W modernizowanych pojazdach jest wymieniana kabina – stała na pochylaną do przodu, dzięki temu prace serwisowe przy silniku są zdecydowanie łatwiejsze do wykonania. W ciężarówkach montowane jest również nowe zawieszenie, które zwiększa komfort i bezpieczeństwo jazdy. Co najważniejsze, prace obejmują również montaż nowych jednostek napędowych. Zamiast przestarzałych, sześciocylindrowych silników 359/359M, umieszcza się w nich motory IVECO FPT F4AE0481 – Tector 4 o mocy maksymalnej 125 kW/170 KM (i maksymalnym momencie obrotowym 560 Nm przy 1200 obr./min). W zależności od wersji zestawia się je z mechaniczną skrzynią przekładniową firmy Eaton albo automatyczną firmy Allison.

Kilka dni temu 12 Wojskowy Oddział Gospodarczy z Torunia popisał z firmą Autobox Innovations ze Starachowic dwie kolejne umowy na modernizację starów do standardu M2. W ramach pierwszej do 2023 roku polskie wojsko unowocześni 439 ciężarówek do najnowszej wersji skrzyniowej. Wart 158,5 mln złotych kontrakt przewiduje, że 351 wozów to zamówienie gwarantowane, a 88 sztuk to opcja. Wozy będą dostarczane do armii partiami. – W tym roku 23 egzemplarze, w przyszłym 56 z czego 28 w ramach prawa opcji. W kolejnych trzech latach po 120 pojazdów, z czego po 20 w prawach opcji – wyjaśnia przedstawiciel 12 WOG z Torunia.

Drugi kontrakt, o wartości 10,5 mln złotych, będzie zrealizowany znacznie szybciej, bo do końca przyszłego roku. Umowa zakłada modernizację jedenastu starów 266 do wersji specjalistycznej 266M2. Na ośmiu pojazdach zostaną zainstalowane warsztaty obsługi pojazdów (wraz z przyczepką), a na trzech warsztaty spawalniczo- blacharskie (wraz przyczepką). Oba typy wozów posłużą do serwisowania w terenie uszkodzonych lub zepsutych ciężarówek, bojowych wozów piechoty, transporterów opancerzonych, czołgów i artylerii. 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Sukcesy żołnierzy CWZS-u
 
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polacy ćwiczą na Słowackiej Tarczy
Terroryści na lotnisku
Więcej miejsc dla dobrowolsów
Szef SKW na czele komisji ds. badania rosyjskich wpływów
O bezpieczeństwie w Białymstoku
Andrzej Duda spotkał się z żołnierzami strzegącymi granicy
Złoto taekwondzistki, srebro lekkoatletki i strzelczyń
Podchorążowie najlepszymi dżudokami
Czy kraje UE sięgną po polską broń?
Pamiętamy o bohaterach D-Day
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
„Pierwsza Drużyna” na start
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Dzień, który zmienił bieg wojny
Eksplozja w zakładach zbrojeniowych Mesko
Equipment Tailored to the Needs
Czego potrzebują żołnierze na granicy?
AWACS-y dostarczone
Żołnierze na najwyższym podium mistrzostw lekkoatletów
Donald Tusk: Musimy bronić naszych granic
Będą zmiany w przepisach po incydencie na granicy z Białorusią
Głos wschodniej flanki musi być słyszalny
NATO on Northern Track
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kremlowska wirtualna korekta
Policjanci szkolą wojsko
Jak rozbito więzienie w Końskich
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
„Osiodłać krowę”
Ameryka daje wsparcie
Więcej pieniędzy za udział w ćwiczeniach
Włoskie Eurofightery na polskim niebie
Rozporządzenie o utworzeniu strefy buforowej na granicy podpisane
Musimy odpowiadać na wojnę hybrydową
Gortat Team vs drużyna NATO
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Inwestycja potrzebna jak tlen
Sejm rozpoczął prace nad prezydencką reformą
Latający radar
„Czarownice” nad Londynem
„Baltops” – moc na Bałtyku
Więcej niż szkolenie TCCC
Pokazali swoją siłę
Ratownicy na medal
Obradował Komitet Wojskowy Unii Europejskiej
Wojskowi medycy niosą pomoc w Iraku
Wirtualna tarcza nad wojskami NATO
The Art of Protection of Historic Buildings and Monuments
Pojazdy naziemnej obsługi polskiego lotnictwa
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Unieszkodliwić dywersantów, pomóc poszkodowanym
Wkrótce certyfikacja WOT-u
Bór-Komorowski – oficer wybitny pod każdym względem
Przesmyk w grze
AW149 wkrótce „made in Poland”
Zaprojektuj mural o powstaniu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO