Marynarka ćwiczy ochronę szlaków

poniedziałek, 15 października 2012

Na Morzu Bałtyckim pojawiły się wrogie jednostki. Chcą opanować kluczowe dla państwa szlaki komunikacyjne. Marynarka Wojenna musi zrobić wszystko, by do tego nie dopuścić. W polskich portach wojennych ogłoszono alarm bojowy i okręty wyszły w morze. Tak właśnie rozpoczynają się kolejne w tym roku ćwiczenia Okrętowej Grupy Zadaniowej.


Dzisiaj rano, około godz. 9.00, w morze wyszło sześć jednostek, między innymi fregata rakietowa ORP „Kościuszko” wraz ze stacjonującym na jej pokładzie śmigłowcem oraz trałowiec ORP „Gopło”. Zespół okrętów będzie współpracował z należącym do Marynarki Wojennej samolotem rozpoznawczym „Bryza”. W ćwiczeniu biorą też udział żołnierze jednostki specjalnej „Formoza” i myśliwiec Sił Powietrznych Su-22.

– Załogi okrętów będą monitorowały morskie szlaki komunikacyjne, wykonają strzelania artyleryjskie do celów morskich i rakietowe do celów powietrznych – wylicza kmdr ppor. Bartosz Zajda, rzecznik prasowy Marynarki Wojennej. – Nasze jednostki przeprowadzą rozpoznanie. Będą stawiały własne zagrody minowe, a także poszukiwały i likwidowały zagrody minowe przeciwnika – dodaje.

A wszystko po to, by osłaniać szlaki komunikacyjne, którymi dostarczane są do portów kluczowe dla gospodarki surowce, zaś w razie konfliktu zbrojnego – także pomoc wojskowa i humanitarna. Na tym jednak nie koniec. – W zakres ćwiczeń wchodzą działania przeciwko piratom i terrorystom – tłumaczy kmdr ppor. Zajda. Włączą się w nie żołnierze sił specjalnych. – Szczegółów zdradzić nie mogę. Powiem tylko, że terroryści zaatakują ze śmigłowca – wyjaśnia kmdr ppor. Zajda.

Marynarze będą trenowali operacje boardingowe, czyli wejście na pokład obcej jednostki. Będą kontrolowali i blokowali podejrzane okręty, tak aby nie dopuścić ich w pobliże polskich portów. Załogi przećwiczą także tzw. RAS (ang. replenishment at sea), czyli zaopatrywanie się w wodę i paliwo bez konieczności wchodzenia do portu, a także obronę przeciwawaryjną – będą zmagały się z pożarem na pokładzie i przebiciem kadłuba.

Ćwiczenia potrwają do soboty. – Znaczenie tego typu manewrów trudno przecenić – przekonuje kmdr ppor. Zajda. – Po pierwsze, pozwalają przetrenować warianty współpracy pomiędzy różnymi typami okrętów oraz odmiennymi rodzajami sił zbrojnych. Po drugie, budują poczucie bezpieczeństwa na morzu – dodaje.

Bałtyk ma dla polskiej gospodarki kluczowe znaczenie. – Nasze porty nieustannie się rozwijają. Pojedynczy statek, który zawija np. do Gdańska potrafi przewieźć nawet 15 tys. kontenerów. Mieści się w nich tyle towaru co w 10 tys. tirów. Większość surowców i produktów trafia na nasz rynek właśnie drogą morską – wyjaśnia kmdr ppor. Zajda. Nawet drobne zakłócenie żeglugi mogłoby doprowadzić do olbrzymich perturbacji w gospodarce. – Wystarczy, że część statków zrezygnowałaby z zawijania do polskich portów – mówi kmdr ppor. Zajda.

– Z pewnością przełożyłoby się to na ceny towarów, co odczulibyśmy wszyscy – zaznacza. Tymczasem do zdestabilizowania sytuacji na morzu wcale nie potrzeba obcej armii. Wystarczy grupa terrorystów. – Nasze okręty brały już udział w antyterrorystycznej operacji NATO na Morzu Śródziemnym. Zdobyte tam doświadczenia należy przenosić na nasz grunt. Musimy być gotowi na to, by radzić sobie z wszelkiego rodzaju potencjalnymi zagrożeniami – podsumowuje kmdr ppor. Zajda.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: A. Polcyn