Kolejny Glass Cockpit na Balicach

poniedziałek, 16 kwietnia 2012

Do 8 Bazy Lotnictwa Transportowego trafił czwarty egzemplarz samolotu M-28 B/PT w konfiguracji Glass Cockpit. Docelowo w jednostce ma się znaleźć osiem samolotów w tej wersji.

Producent – Polskie Zakłady Lotnicze z Mielca przygotowały samolot na zamówienie Inspektoratu Uzbrojenia. Komisja odbiorcza po dwóch tygodniach prac podpisała ostateczny protokół odbiorczy 27 marca.

Program „Samoloty transportowo-pasażerskie M-28" jest jednym z 14 programów modernizacyjnych prowadzonych przez specjalistów z Inspektoratu Uzbrojenia. Podpisany w 2008 roku kontrakt przewiduje dostawę 8 samolotów M-28 B/PT Glass Cockpit oraz kompleksowego symulatora lotów. Najpewniej kolejne dwa samoloty przekazane zostaną Siłom Powietrznym w lipcu i listopadzie 2012 roku Ostatnie dwa egzemplarze i symulator oddane będą w roku 2013.

Glass Cockpit różni się od poprzedniej wersji (Skytruck) nie tylko cyfrową awioniką z czterema dużymi monitorami LCD. Na wniosek pilotów w samolocie pojawiło się także ogrzewanie zastrzału, które ma zapobiegać ewentualnemu oblodzeniu. W M-28 B/PT zainstalowano także system identyfikacji „swój-obcy” (IFF). Silniki samolotu mają moc startową 1100 koni mechanicznych. Maksymalny pułap ze względu na brak hermetycznej kabiny to 3600 metrów.

Dane techniczne:
masa startowa – 7,5 tony
prędkość maksymalna – 350 kilometrów na godzinę
prędkość przelotowa – 300 kilometrów na godzinę
długość samolotu –  13,1 metra
rozpiętość skrzydeł – 22,06 metra
wysokość samolotu –  4,9 metra
kabina – 18 miejsc dla pasażerów.


Fot. EMPL Spotters
MKS