Producent – Polskie Zakłady Lotnicze z Mielca przygotowały samolot na zamówienie Inspektoratu Uzbrojenia. Komisja odbiorcza po dwóch tygodniach prac podpisała ostateczny protokół odbiorczy 27 marca.
Program „Samoloty transportowo-pasażerskie M-28" jest jednym z 14 programów modernizacyjnych prowadzonych przez specjalistów z Inspektoratu Uzbrojenia. Podpisany w 2008 roku kontrakt przewiduje dostawę 8 samolotów M-28 B/PT Glass Cockpit oraz kompleksowego symulatora lotów. Najpewniej kolejne dwa samoloty przekazane zostaną Siłom Powietrznym w lipcu i listopadzie 2012 roku Ostatnie dwa egzemplarze i symulator oddane będą w roku 2013.
Glass Cockpit różni się od poprzedniej wersji (Skytruck) nie tylko cyfrową awioniką z czterema dużymi monitorami LCD. Na wniosek pilotów w samolocie pojawiło się także ogrzewanie zastrzału, które ma zapobiegać ewentualnemu oblodzeniu. W M-28 B/PT zainstalowano także system identyfikacji „swój-obcy” (IFF). Silniki samolotu mają moc startową 1100 koni mechanicznych. Maksymalny pułap ze względu na brak hermetycznej kabiny to 3600 metrów.
Dane techniczne:
masa startowa – 7,5 tony
prędkość maksymalna – 350 kilometrów na godzinę
prędkość przelotowa – 300 kilometrów na godzinę
długość samolotu – 13,1 metra
rozpiętość skrzydeł – 22,06 metra
wysokość samolotu – 4,9 metra
kabina – 18 miejsc dla pasażerów.