moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Trzy firmy walczą o kontrakt na AJT

Rusza ostatni etap przetargu na lekki samolot odrzutowy do szkolenia zaawansowanego AJT. Inspektorat Uzbrojenia MON zaprosił trzy koncerny do złożenia ostatecznych ofert: Alenia Aermacchi, BAE Systems oraz Lockheed Martin UK. Umowę ze zwycięzcą MON podpisze na początku przyszłego roku.


Ministerstwo Obrony Narodowej chce kupić dla polskich pilotów osiem odrzutowych samolotów szkolnych, system szkolenia oraz pakiet logistyczny. Chodzi m.in. o symulatory lotu i procedur awaryjnych (katapultowania się) oraz komputerowy system wspomagania szkolenia. Armia chce też dostać sprzęt do obsługi naziemnej i napraw, pakiet części zamiennych oraz system informatyczny wsparcia eksploatacji. Umowa ma także umożliwiać dokupienie dodatkowych czterech samolotów. Cały kontrakt jest wart kilkaset milionów złotych.

Wojsko potrzebuje nowych maszyn m.in. do szkolenia pilotów F-16. Zwłaszcza, że TS-11 „Iskry”, na których obecnie ćwiczą lotnicy, trzeba będzie w najbliższych latach wycofać ze służby, ponieważ kończą im się resursy techniczne.

Przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON w sierpniu i wrześniu prowadzili negocjacje techniczne z firmami zainteresowanymi dostarczeniem naszej armii systemu AJT. Chodzi o Alenia Aermacchi S.P.A. z Włoch, konsorcjum BAE Systems (Military Air) Overseas Limited i BAE Systems (Operations) Limited z Wielkiej Brytanii oraz Lockheed Martin UK Limited również z Wielkiej Brytanii.

Dziś wszystkie te firmy zostały zaproszone do składania ostatecznych ofert. Z nich MON wybierze najlepszą. – Kontrakt na dostawę zintegrowanego systemu szkolenia zaawansowanego – AJT planujemy podpisać w pierwszym kwartale przyszłego roku – mówi Jacek Sońta, rzecznik prasowy ministra obrony narodowej.

Szacowana wartość umowy to kilkaset milionów złotych.

* * * * *

Do zakupu nowych samolotów szkolnych polskie wojsko przymierza się już od ponad trzech lat. Na początku armia planowała zakup zintegrowanego systemu szkolenia personelu lotniczego obejmującego poza systemem szkoleniowym i logistycznym szesnaście maszyn szkolno-bojowych klasy LIFT. Przetarg w tej sprawie ogłoszono jesienią 2010 roku. Ostatecznie MON uznało jednak, że nie potrzebujemy maszyn bojowych, a typowo szkoleniowe. Nowa procedura ich zakupu ruszyła w połowie 2012 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~senior
1383141420
Poniżej bardzo uproszczona, amatorska analiza kosztów związanych z zakupem i utrzymaniem samolotów szkolnych (AJT). Koszt zakupu systemu szkolenia zaawansowanego to wg. MON ok. 1,5 mld PLN. Szacuje się , że wyszkolenie jednego pilota na samolocie T-38 w USA kosztuje ok. 1 mln USD, co przy aktualnym kursie dolara daje ok. 3,1 mln PLN. Zakłada się, że rocznie potrzeba wyszkolić ok. 10 pilotów na samolocie szkolenia zaawansowanego. Zatem posiadając do dyspozycji 1,5 mln PLN pieniędzy tych wystarczy na wyszkolenie wymaganej liczby pilotów przez najbliższe 48 lat !Dodatkowa analiza dotyczy kosztów eksploatacji, jest również bardzo uproszczona. MON zamierza zakupić 8 samolotów klasy AJT. Średnia sprawność tego typu samolotów to ok. 70% (wiem że mocno zawyżam, ale co tam). Wymagany nalot na pilota, aby został wyszkolony na AJT to wg. Sił Powietrznych ok. 113 godzin, co daje przy potrzebie wyszkolenia 10 pilotów rocznie średni nalot w wysokości ok. 202 godzin na samolot. To dużo, ale może dadzą radę. Wracając do kosztów. Godzina lotu samolotu typu AJT np. T-38 kosztuje ok. 9 tys. USD czyli ok. 27,9 tys. PLN. Zatem przy zakładanym średnim nalocie utrzymanie 8 samolotów AJT będzie kosztować ok. 31,5 mln PLN rocznie. Kwota ta pozwali na wyszkolenie wymaganej liczby pilotów rocznie (10) bez konieczności zakupu i utrzymywania 8 samolotów szkolnych. Należy też pamiętać że w 2011 MON zrezygnował w wymagań dotyczących wykorzystywania przez przyszły samolot szkolny realnych środków rażenia, ograniczając jego rolę wyłącznie do szkolenia, bez możliwości wykonywania zadań bojowych. A więc o co chodzi z tym zakupem?
2E-44-EC-14
~miro
1381914660
zakup 8 samolotów to 1,5 MLD zł ...czyli jeden samolot ma kosztować około 200 000 000 zł ....??? to jakiś koszmar ... a dokończenie wykpiwanej Irydy byłoby o połowę tańsze ... o korzyściach technicznych naukowych nie wspomnę
A8-1C-F7-66
~kamel123
1381865400
Ponoć robimy Grot - samolot szkolno ,
5B-DA-E1-46

Wojna w świętym mieście, epilog
 
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Sandhurst: końcowe odliczanie
Szpej na miarę potrzeb
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wojna w świętym mieście, część druga
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Ramię w ramię z aliantami
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
25 lat w NATO – serwis specjalny
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Strażacy ruszają do akcji
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
NATO na północnym szlaku
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Rekordziści z WAT
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
SOR w Legionowie
Zachować właściwą kolejność działań
Gunner, nie runner
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Kadisz za bohaterów
Front przy biurku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Kolejne FlyEye dla wojska
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Charge of Dragon
NATO on Northern Track
Przygotowania czas zacząć
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Święto stołecznego garnizonu
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Pod skrzydłami Kormoranów
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Wojna na detale
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wytropić zagrożenie
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Sprawa katyńska à la española
Na straży wschodniej flanki NATO

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO