moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Uczyli się przeprawy przez wodę

Trzydziestu ośmiu żołnierzy z całego kraju wzięło udział w kursie na operatorów pływających transporterów samobieżnych oraz łodzi desantowych. Przez cztery tygodnie uczyli się, jak pokonywać trudne drogi i tory przeszkód, pływać łodziami saperskimi i ratować tonących. Teraz żołnierzy czeka egzamin.


Film: Bogusław Politowski

Zajęcia odbywały się w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu. Dwudziestu czterech żołnierzy z jednostek z całego kraju uczyło się prowadzić 20-tonowe transportery, a czternastu zdobywało kwalifikacje operatorów łodzi desantowych z silnikami zaburtowymi.

Przyszli kierowcy PTS-ów spędzili w terenie ponad 80 godzin. – To wystarczy, żeby dobrze opanować jazdę i obsługę transportera. Musieli się nauczyć m.in. wjeżdżania na przyczepę niskopodwoziową i wyciągania transportera, który ugrzązł w mule czy błocie – mówi mjr rez. Dariusz Dyląg, instruktor.

Żołnierze, którzy uczyli się pływania łodziami saperskimi i desantowymi oraz ratowania tonących, mieli 29 godzin ćwiczeń. Wszyscy po ukończeniu kursu będą w swoich jednostkach członkami nawodnych grup ratunkowo-ewakuacyjnych. Szeregowa Anna Skawińska, która wzięła udział w kursie, służy w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych w drużynie ratowniczo-ewakuacyjnej. – Mam już uprawnienia operatora łodzi desantowych, ale nie miałam dotąd potrzebnych kwalifikacji do jazdy i pływania transporterami samobieżnymi, które także mamy w wyposażeniu – wyjaśnia szer. Skawińska.


Do Wrocławia przyjechał także st. szer. Łukasz Marzec. W swojej jednostce – 1 Batalionie Mostowo-Drogowym w Dęblinie – był dotąd pomocnikiem operatora PTS-a. Aby awansować na etat operatora, musi ukończyć kurs. – Ponieważ znam dobrze ten sprzęt, nauka, zwłaszcza teorii, nie była trudna. Można powiedzieć, że na kursie jedynie powtarzałem wiadomości. Inaczej było z praktyką, wszystkiego uczyłem się od nowa – przyznaje st. szer. Marzec.

Prowadzący zajęcia praktyczne chor. Rafał Pytlakowski podkreśla, że żołnierze dobrze opanowali manewrowanie transporterami i prowadzenie łodzi. Ponadczterotygodniowy kurs kończą trwające właśnie egzaminy praktyczne i teoretyczne. Każdy żołnierz, który dostanie pozytywną ocenę, otrzyma niezbędny certyfikat, uprawniający do zajmowania samodzielnego stanowiska operatora.

PTS to transporter pływający na podwoziu gąsienicowym, skonstruowany w ZSRR, produkowany od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku. Służy do przepraw desantowych, np. artylerii. Może zabrać do 10 ton ładunku. Transportery pływające znajdują się w wyposażeniu głównie jednostek inżynieryjnych.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Kolejne FlyEle dla wojska
 
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Ramię w ramię z aliantami
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Szarża „Dragona”
Głos z katyńskich mogił
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
NATO on Northern Track
Sandhurst: końcowe odliczanie
V Korpus z nowym dowódcą
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Front przy biurku
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Ocalały z transportu do Katynia
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Zachować właściwą kolejność działań
Na straży wschodniej flanki NATO
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część druga
Wojna w świętym mieście, epilog
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Charge of Dragon
Zbrodnia made in ZSRS
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Odstraszanie i obrona
Szpej na miarę potrzeb
Mundury w linii... produkcyjnej
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Barwy walki
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Przygotowania czas zacząć
SOR w Legionowie
Optyka dla żołnierzy
Sprawa katyńska à la española
Święto stołecznego garnizonu
NATO na północnym szlaku
Prawda o zbrodni katyńskiej
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Zmiany w dodatkach stażowych
Strażacy ruszają do akcji
25 lat w NATO – serwis specjalny
Rakiety dla Jastrzębi
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kadisz za bohaterów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO