moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

W czyje ręce trafią rządowe Jaki?

Dziś o północy mija termin składania ofert na zakup dwóch rządowych Jaków-40. Do tej pory zgłosiły się dwie firmy. Agencja Mienia Wojskowego chce 700 tysięcy za każdą z maszyn. – Podczas negocjacji oferenci mogą jednak zaproponować własną cenę – mówi Małgorzata Golińska z AMW.


Do tej pory odbyły się trzy przetargi na kupno samolotów, które należały do nieistniejącego już 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. W listopadzie ubiegłego roku AMW po raz pierwszy zorganizowała ich sprzedaż w tzw. trybie poprzetargowym. I choć nabyciem jednego z samolotów Jak-40 zainteresowana była polska firma, do transakcji nie doszło.

Dlatego Agencja Mienia Wojskowego po raz drugi ogłosiła sprzedaż w tzw. trybie po przetargowym. Dziś upływa termin składania ofert. Został on wyznaczony po to, by „zdyscyplinować” potencjalnych nabywców. – Nie możemy czekać w nieskończoność, interesują nas konkretne oferty – tłumaczy rzeczniczka AMW.

Wiadomo, że dwa podmioty są zainteresowane ofertą Agencji. Dziś okaże się, czy będzie ich więcej. – W trybie poprzetargowym sprzedaż odbywa się na drodze negocjacji cenowych – wyjaśnia Andrzej Pilucik, dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego z AMW.

Za jeden samolot Agencja chce 700 tysięcy złotych, zgodnie z przepisami zainteresowani mogą zaproponować własną cenę. Nie może być ona jednak niższa niż połowa ceny wywoławczej z ostatniego przetargu (wtedy było to 999 tysięcy złotych). W praktyce Jaka-40 można więc kupić już za 499, 5 tysiąca złotych.

Kwota za jaką uda się sprzedać rządowe maszyny zależeć będzie zatem od wyników mających się odbyć negocjacji.

Ponad 30-lenie Jaki-40 numerach bocznych 047 i 048 to luksusowe wersje samolotów, przystosowane do przewozu 15 osób. Maszyny obsługiwały loty polskich VIP-ów. Ich eksploatację rozpoczęto w 1980 roku. Oba samoloty przeszły po pięć remontów, ostatni w 2008 roku na Białorusi.

W pierwszym przetargu za jednego Jaka-40 trzeba było zapłacić co najmniej 2,5 mln zł. Podczas drugiej licytacji cena była niższa o milion. We wrześniowym, trzecim przetargu każdy z samolotów wyceniono na 999 tysięcy złotych. Osobną ofertą stanowią pakiety części zamiennych do dwóch typów statków powietrznych.

Te do Jaka-40 w ilości 341 pozycji asortymentowych kosztują 1 milion 800 tysięcy. O 100 tysięcy więcej kosztuje 300 elementów do Tu-154M.

PG

autor zdjęć: Jakub Czermiński

dodaj komentarz

komentarze


Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
 
NATO on Northern Track
V Korpus z nowym dowódcą
Zachować właściwą kolejność działań
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Święto stołecznego garnizonu
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Sprawa katyńska à la española
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Kadisz za bohaterów
Wojna w świętym mieście, część druga
Charge of Dragon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Na straży wschodniej flanki NATO
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ramię w ramię z aliantami
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Kolejne FlyEle dla wojska
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Zbrodnia made in ZSRS
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Prawda o zbrodni katyńskiej
Front przy biurku
Przygotowania czas zacząć
Szarża „Dragona”
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Sandhurst: końcowe odliczanie
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Mundury w linii... produkcyjnej
Szpej na miarę potrzeb
Odstraszanie i obrona
Rakiety dla Jastrzębi
Zmiany w dodatkach stażowych
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Optyka dla żołnierzy
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Strażacy ruszają do akcji
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Głos z katyńskich mogił
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
SOR w Legionowie
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Ocalały z transportu do Katynia
NATO na północnym szlaku
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Barwy walki
25 lat w NATO – serwis specjalny
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Wojna w świętym mieście, epilog
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO