moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Czy znajdą się chętni na rządowe samoloty?

700 tysięcy złotych chce Agencja Mienia Wojskowego za jednego z dwóch rządowych Jaków-40. To cena 3,5-krotnie niższa od tej, którą zaproponowano w pierwszym przetargu w ubiegłym roku. Oprócz samolotów można też nabyć warte blisko dwa miliony pakiety części zamiennych do nich. Oferty kupna można składać do końca września.

Przetargi na dwie maszyny należące do nieistniejącego już 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego i części zamienne do samolotów Agencja organizowała już trzy razy. W listopadzie ubiegłego roku AMW po raz pierwszy ogłosiła sprzedaż w tzw. trybie poprzetargowym. I choć nabyciem jednego z Jaków-40 zainteresowała się polska firma, do transakcji nie doszło. – Oferent, z którym prowadziliśmy wówczas rozmowy, wciąż jest zainteresowany kupnem maszyn. Nie chcemy jednak zamykać drogi innym chętnym, dlatego po raz drugi wystawiamy samoloty na sprzedaż – wyjaśnia Małgorzata Golińska, rzecznik prasowy AMW.

Cena zaproponowana przez AMW za jeden samolot to 700 tysięcy. – Zgodnie jednak z trybem sprzedaży „po przetargu” zainteresowani mogą zaproponować własną cenę. Nie może być ona niższa niż połowa ceny wywoławczej z ostatniego przetargu – tłumaczy Andrzej Pilucik, dyrektor Zespołu Gospodarki Mieniem Ruchomym i Obrotu Specjalnego AMW. W praktyce Jaka-40 można więc kupić już za 499,5 tysiąca złotych. Zanim potencjalny nabywca zdecyduje się na zakup, samoloty może obejrzeć w 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim.

Osobną ofertę stanowią pakiety części zamiennych do dwóch typów statków powietrznych.
Te do Jaka-40 w ilości 341 pozycji asortymentowych kosztują 1 milion 800 tysięcy. Wśród nich są m.in. hamulce, filtry hydrauliczne, pompy paliwowe, pulpit sterowania i silniki lotnicze. O 100 tysięcy więcej kosztuje 300 elementów do Tu-154M. W tym przypadku można się stać nabywcą m.in. odbiorników nawigacyjnych, sygnalizatorów ciśnienia, ogrzewanych szyb, wózka z liną do holowania samolotu, akumulatorów i anten.

Według informacji AMW kupnem samolotów zainteresowane są dziś dwa podmioty. Ilu ostatecznie będzie chętnych, także na części, okaże się 30 września. W tym bowiem dniu upływa termin składania ofert. Jak Agencja wybierze nowego właściciela rządowych statków powietrznych? – Najkorzystniejsza dla nas będzie oferta z najwyższą ceną zakupu. Jeśli otrzymamy równorzędne propozycje cenowe, wówczas zwrócimy się o ponowne przygotowanie oferty. W przypadku ponownej równorzędności skorzystamy z prawa swobodnego wyboru nabywcy – tłumaczy Małgorzata Golińska.

W pierwszym przetargu za powietrzną maszynę trzeba było zapłacić co najmniej 2,5 mln. Podczas drugiej licytacji cena była niższa o milion. We wrześniowym, trzecim przetargu każdy z samolotów wyceniono na 999 tysięcy złotych. Podobnie spadała cena części zamiennych do Jaków i Tu-154 M. Najpierw AMW chciała je sprzedać odpowiednio za 8,65 mln zł, i 9,5 mln zł. W drugim postępowaniu ceny były niższe o połowę. Kupiec nie znalazł się także wtedy, gdy AMW obniżyła cenę do 2 mln 175 tys. zł (części do Jaka) i 2 mln 375 tys. zł (części do Tu-154 M).

*****
Ponadtrzydziestoletnie Jaki-40 o numerach bocznych 047 i 048 to luksusowe wersje samolotów, przystosowane do przewozu 15 osób. Maszyny należały do 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, który obsługiwał loty polskich VIP-ów. Ich eksploatację rozpoczęto w 1980 roku. Oba samoloty przeszły po pięć remontów, ostatni w 2008 na Białorusi. 

Paulina Glińska

autor zdjęć: Damian Figaj

dodaj komentarz

komentarze


Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
 
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Priorytety polityki zagranicznej Polski w 2024 roku
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Rekordziści z WAT
Ramię w ramię z aliantami
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Sandhurst: końcowe odliczanie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Szpej na miarę potrzeb
NATO on Northern Track
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Wojna w świętym mieście, część druga
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Wiceszef MON-u: w resorcie dochodziło do nieprawidłowości
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Zachować właściwą kolejność działań
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
SOR w Legionowie
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Szybki marsz, trudny odwrót
Na straży wschodniej flanki NATO
Święto stołecznego garnizonu
Sprawa katyńska à la española
25 lat w NATO – serwis specjalny
Kolejne FlyEye dla wojska
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Ameryka daje wsparcie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w świętym mieście, epilog
Od maja znów można trenować z wojskiem!
Gunner, nie runner
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Charge of Dragon
Wojna na detale
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
W Italii, za wolność waszą i naszą
Kadisz za bohaterów
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Pod skrzydłami Kormoranów
Front przy biurku
Wytropić zagrożenie
Metoda małych kroków
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Więcej koreańskich wyrzutni dla wojska
Zmiany w dodatkach stażowych
NATO na północnym szlaku
Posłowie dyskutowali o WOT
Tragiczne zdarzenie na służbie
Morze Czarne pod rakietowym parasolem

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO