moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Kołobrzeg uczci pamięć lotników

Fragmenty kadłuba samolotu CASA, który w 2008 roku rozbił się pod Mirosławcem, trafią do Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu. Władze starostwa powiatowego chcą w ten sposób upamiętnić oficerów Sił Powietrznych poległych w katastrofie. Wystawę będzie można zwiedzać od 12 września.


Późnym wieczorem 23 stycznia w 2008 roku samolot transportowy CASA C295-M o numerze 019 podchodził do lądowania na wojskowym lotnisku w Mirosławcu. Pogoda była zła. Na lotnisku nie działały przyrządy do naprowadzania. Podczas podchodzenia do lądowania doszło do nadmiernego przechylenia maszyny. O godzinie 19.07 maszyna runęła na ziemię. W katastrofie zginęło 20 osób. Czterech członków załogi i szesnastu pasażerów, m.in.: gen. bryg. pil. Andrzej Andrzejewski, płk Jerzy Piłat, ppłk Zdzisław Cieślik i ppłk Zbigniew Książek.

Pięć lat po tragedii władze starostwa powiatowego w Kołobrzegu postanowiły uczcić pamięć ofiar. Część kadłuba samolotu CASA trafi więc na ekspozycję w Muzeum OrężaPolskiego. – Pozostałości samolotu Agencja Mienia Wojskowego wystawiła na sprzedaż. Kupiła je firma, która chciała je zezłomować. W efekcie bezpowrotnie utracilibyśmy tę ważną pamiątkę – mówi Tomasz Tamborski, starosta kołobrzeski, pomysłodawca projektu. – Aby tak się nie stało, wspólnie z kołobrzeską firmą Bastion odzyskaliśmy kilka w miarę dobrze zachowanych fragmentów samolotu – wyjaśnia.

Już wkrótce goleń samolotu z kołem, drzwi ewakuacyjne oraz fragmenty poszycia kadłuba z oknem trafią na wystawę.

– Muzeum to odpowiednie miejsce na tego rodzaju pamiątki – uważa ppłk Artur Goławski, rzecznik prasowy Dowództwa Sił Powietrznych. Wystawa pozwoli zachować w pamięci żołnierzy, którzy polegli w tej katastrofie.

Nowe eksponaty wzbogacą istniejącą od czterech lat wystawę poświęconą polskiemu lotnictwu wojskowemu. – W naszych zbiorach znajdują się już między innymi mundury i odznaczenia pilotów, którzy zginęli pod Mirosławcem. Przekazały je ich małżonki – mówi Paweł Pawłowski, dyrektor kołobrzeskiego muzeum.

Ofiary katastrofy pod Mirosławcem upamiętania pomnik, który został odsłonięty 30 marca 2008 roku w okolicy lotniska. Głównym jego elementem jest głaz z tablicą, na której znajdują się nazwiska poległych pilotów. Obok ustawiono drewniany krzyż i statecznik z rozbitego samolotu z ocalałym numerem taktycznym 019.

* * * * *

Muzeum Oręża Polskiego ma cztery oddziały: Historii Miasta, XV Kamienicę Kupiecką, Skansen Morski w Porcie Rybackim oraz oddział Dziejów Oręża Polskiego. Ten ostatni ma najbogatszy w Polsce zbiór uzbrojenia, wyposażenia i umundurowania żołnierzy polskich z czasów I i II wojny światowej, a także kolekcje broni strzeleckiej, orderów, odznaczeń i pamiątkowych odznak. Można też oglądać pojazdy wojskowe, samoloty i broń pancerną, eksponowane w sali techniki oraz na wystawie plenerowej. Rocznie placówkę odwiedza niemal 130 tysięcy osób.

PG

autor zdjęć: arch. DPI MON

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierze w drodze na misję w Libanie
 
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Zbrojeniówka pod nowym nadzorem
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Leopardy na Podkarpaciu
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Sierż. Artur Pelo i Patrycja Bereznowska najlepsi w Maratonie Komandosa
Żołnierze z „Błękitnej Brygady” w błękitnych beretach
Klasy wojskowe po nowemu
Gorące obrady NATO w Londynie
Święto pod znakiem „Ślązaka” i okrętów podwodnych
Kto nie będzie rozmawiał z Ławrowem, będzie rozmawiał z Szojgu
Włosko-polski sojusz kosmiczny
Z archiwum „Szarego”
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Defense Without Politics
Szpadzistki wygrały turniej o Puchar Świata w Tallinie
Jak Polacy wyzwalali Bredę
Razem się szkolą, razem walczą
„Błękitni” lecą do Afganistanu
Sojusznicy przy wigilijnym stole
Wojskowy śmigłowiec dyżuruje w Zakopanem
The Army Enters the Frame
Unwanted Treaty
Studia MBA na wojskowej uczelni. Jedyne takie w Polsce
Kto zostawia ślady w sieci
16 Dywizja Zmechanizowana mistrzem wojska w futsalu
Gotowi na misję
Żołnierze najlepsi na festiwalu sztuk walki
Szwedzki baypass przed „Orką”
Długa droga do wolności – sensacyjny tunel na terenie Polski
Terytorialsi za oceanem
Wirtualna batalia w obronie sojusznika
Paczki dla kresowiaków
Pierwszy poległy pilot Września ’39
Wrocław czeka na Amerykanów
Kontenery dla Wisły
Amunicja i miny dla armii
Los Polski naszym losem
Klucz do dobrych relacji
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Morawiecki: harmonizujmy działania UE i NATO
NATO wzmocni obecność na wschodniej flance
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Ostre strzelanie artylerzystów
Plan ćwiczeń WOT dla pracodawców
Nowe laboratorium WAT
Volhynian Lion Hearts
Żołnierze GROM-u na kursie działań specjalnych
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
„Defender Europe 20”, czyli amerykańskie manewry w Europie
Wybory do gremiów przedstawicielskich
Trudna droga

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO