moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Leasing okrętów? Skrzypczak: Bzdura!

Rozważamy zakup trzech nowych okrętów podwodnych. Nie prowadzimy zaś żadnych rozmów na temat leasingu – mówi Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej. W ten sposób dementuje informacje, jakie pojawiły się w mediach w ostatnich dniach, że wojsko chce leasingować niemieckie, używane okręty podwodne.


Jako pierwszy informację na ten temat podał portal trojmiasto.pl, a za nim branżowy portal defence24.pl. Podchwyciły ją m.in. francuskie i amerykańskie media. Tymczasem, jak dowiedzieliśmy się w MON, żaden dziennikarz nie próbował potwierdzić, czy rzeczywiście polska armia zamierza wynająć niemieckie okręty podwodne. – Żaden dziennikarz nas o to nie pytał – zapewnia kmdr Janusz Walczak, dyrektor Departamentu Prasowo-Informacyjnego MON.

Informacje o leasingu niemieckich okrętów podwodnych pochodziły z „kilku nieoficjalnych i niezależnych od siebie źródeł”. Według tych doniesień resort zmienił nawet opracowane w dowództwie Marynarki Wojennej wymagania taktyczno-techniczne, jakie mają spełniać poszukiwane przez armię jednostki.

Tymczasem gen. Waldemar Skrzypczak, wiceminister obrony narodowej odpowiedzialny za zakupy dla wojska, stanowczo dementuje doniesienia medialne na ten temat. – Rozmawialiśmy o różnych wariantach zakupu okrętów podwodnych po to, aby wypracować jak najlepsze decyzje – mówi wiceminister. – Podkreślam jednak, że nie prowadzimy rozmów w sprawie leasingu tych okrętów.

Niedorzeczne, jego zdaniem, są też sugestie, że w MON zmieniono wymagania taktyczno-techniczne, aby pożyczyć od Niemców używane okręty podwodne.

Zdaniem ekspertów, zarzuty o „majstrowanie” w dokumentacji są zupełnie niewiarygodne, bo Marynarka Wojenna nakreśliła tylko podstawowe wymagania, jakie mają spełnić nowe okręty podwodne. Dodają oni, że biorąc pod uwagę specyfikę Bałtyku, morza stosunkowo płytkiego, ale z dużym zasoleniem, podstawowy wymóg wobec tych jednostek to zdolność długiego przebywania w ukryciu. Do jego spełnienia niezbędny jest napęd diesla (lub diesel plus elektryczny) w wersji AIP (Air Independent Propulsion), czyli niepotrzebujący do działania tlenu. Takimi możliwościami dysponują obecnie cztery konstrukcje, wszystkie europejskie: francuskie Scorpene, niemieckie U-212 (lub 214), hiszpańskie S-80 oraz szwedzkie A-26.

Z ich producentami Ministerstwo Obrony Narodowej prowadziło już rozmowy na temat zakresu i możliwej polonizacji produkcji jednostek dla Marynarki Wojennej. Z żadnym zaś nie rozmawiano o leasingu starych okrętów.

Na nowe uzbrojenie i sprzęt wojskowy dla Sił Powietrznych, Wojsk Lądowych i Marynarki Wojennej resort obrony zamierza wydać prawie sto trzydzieści miliardów złotych. Projekt unowocześnienia Marynarki Wojennej jest, po budowie systemu obrony powietrznej, drugim najdroższym programem. Przewiduje on kupno do 2026 roku trzech niszczycieli min – kryptonim „Kormoran II”, trzech okrętów patrolowych z funkcją zwalczania min – kryptonim „Czapla”, trzech okrętów obrony wybrzeża – kryptonim „Miecznik” oraz trzech okrętów podwodnych. MON na nowe okręty chce przeznaczać około miliarda złotych rocznie.

Podobnie jak we wszystkich programach modernizacyjnych, także w przypadku kupna nowych okrętów priorytetem ma być udział polskiego przemysłu w realizacji zbrojeniowych zleceń. – Zależy nam na jak największym zaangażowaniu firm polskich w proces produkcji i wyposażania okrętów oraz w serwisowanie i produkcję części zamiennych – komentował dla portalu polska-zbrojna.pl Jacek Sońta, rzecznik ministra obrony narodowej.

Armia ma pięć okrętów podwodnych – cztery klasy Kobben, jeden klasy Kilo. Kobbeny powinny zostać wycofane ze służby do końca 2016 roku, natomiast jedyny okręt klasy Kilo do końca 2022 roku.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~TJ
1374759900
AIP nie znaczy, ze napęd nie potrzebuje tlenu tylko, że nie potrzebuje powietrza atmosferycznego!!!
76-70-E0-57

Kajak idealny dla komandosa
 
Powstanie Wojskowa Akademia Medyczna
PKW Orlik na straży bałtyckiego nieba
Podoficer po nowemu
Klasy wojskowe – MON czeka na wnioski szkół
Dr Kostrzewa-Zorbas: NATO potwierdziło swoją jedność
Sojusznicze siły ponownie pod polskim dowództwem
Spadochroniarze otrzymali pojazdy do zrzutu
Aby pamięć o Monte Cassino była zawsze żywa
Polscy żołnierze niosą pomoc w Libanie
Projekt MON dla szkół
Nowy wiceminister w MON
PGZ i Lockheed Martin zacieśniają współpracę
95 lat temu zdecydowano o budowie Grobu Nieznanego Żołnierza
Jastrzębie przechwyciły rosyjskie myśliwce
Komandos postrzelony podczas ćwiczeń
Misja wojownika
Iran uderza w USA
Strykery znów na Mazurach
Nowa jednostka do szkolenia specjalsów
Wszyscy jesteśmy Darfurczykami
Ferie z WOT: ruszyła kolejna edycja
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Dragoni na poligonie
Misje na dłużej
Network Intelligence
Upamiętnijmy generała Andersa i zdobywców Monte Cassino
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Gen. Piotrowski: zagrożenie w Iraku nie wzrasta
Terytorialsi za oceanem
Defense Without Politics
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Jak gra dowódca, grają wszyscy
Kpr. Danuta Dmowska-Andrzejuk ministrem sportu
Weterani trenują MMA
Żołnierze w dziesiątce najlepszych sportowców Polski
Czas na Strategię Bezpieczeństwa Morskiego
Ottokar-Brzoza będzie kołowy?
Stepping out of the Shadow
USA nie zacznie wojny z Iranem
Klasy wojskowe po nowemu
They Train Together, They Fight Together
Beagle dla żołnierzy?
We Are All Darfur
Buzdygan Internautów – czas na głosowanie
Obradowała Rada Gabinetowa
Ostatni samochód Marszałka
„Defender Europe 20”, czyli amerykańskie manewry w Europie
Powstanie bez sukcesu
Żołnierze najlepsi na festiwalu sztuk walki
Polsko-łotewska „Zima”
Bohaterskie Orlęta
Wojsko wzywa na kwalifikację
To nie mogło się udać, ale…
Prezydent Duda w Hucie Stalowa Wola
„Polski Czołg”, czyli żołnierz niepokonany w oktagonie
Mobilne moździerze dla armii
Głosuj na wojskowego sportowca roku
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Arsenał Iranu
Podhalańczycy rozpoczynają natowski dyżur

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO