moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Operacja „Orzeł” rozpoczęta

W nocy z portu w Gdyni na Morze Północne wyruszył okręt ratowniczy ORP „Lech”. Jego załoga ma sprawdzić, czy odkryty u wybrzeży Wielkiej Brytanii wrak okrętu podwodnego to legendarny ORP „Orzeł”, który w niejasnych okolicznościach zaginął podczas drugiej wojny światowej.


– ORP „Lech” może być też wykorzystywany do prac podwodnych – wyjaśnia kmdr por. Bartosz Zajda, rzecznik Marynarki Wojennej. Między innymi dlatego właśnie ta jednostka została wyznaczona do zadania, które może przybliżyć nas do odkrycia jednej z największych zagadek drugiej wojny światowej.

Początek tej historii sięga maja 1940 roku. Wówczas to na Morze Północne wyszedł polski okręt podwodny ORP „Orzeł”. Jak się wkrótce miało okazać – po raz ostatni. Do dziś nie wiadomo, jakie były losy jednostki. Historycy przypuszczają, że okręt mógł przypadkowo wpłynąć na pole minowe albo paść ofiarą omyłkowego ostrzału. Według jednej wersji miał go dokonać brytyjski bombowiec, według innej – holenderski okręt podwodny. Po wojnie śladów „Orła” szukała zarówno Marynarka Wojenna, jak i cywilne ekspedycje. Na próżno.

Okręt ratowniczy ORP „Lech” wychodzi w morze, aby sprawdzić, czy odkryty u wybrzeży Wielkiej Brytanii wrak okrętu podwodnego to legendarny ORP „Orzeł”. Fot. Marian Kluczyński.

Tymczasem kilka miesięcy temu dzięki współpracy hydrografów z Polski i Wielkiej Brytanii zlokalizowany został wrak, który może być pozostałością legendarnego okrętu. Znalezisko, o którym jako pierwszy napisał portal polska- zbrojna.pl, wstępnie potwierdziła załoga niszczyciela min ORP „Czajka”. Teraz przyszedł czas na zbadanie wraku. – Czy to „Orzeł”? Byłbym ostrożny. Szanse na to oceniam na 50 procent – zastrzega kmdr Henryk Nitner, szef Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej.

Więcej danych ma zebrać właśnie ORP „Lech”. – Na jego pokładzie znajdują się nurkowie i specjaliści od hydrografii. Będą gromadzić i analizować materiał – zapowiada kmdr por. Zajda. Brytyjczycy wyrazili już zgodę na prowadzenie prac w ich wyłącznej strefie ekonomicznej. ORP „Lech” powinien być na miejscu za trzy dni. – Okręt stanie na czterech kotwicach. Chodzi o to, by uzyskać stabilność, która pozwoli na opuszczenie nurków i specjalnego dzwonu nurkowego – tłumaczy kmdr por. Zajda. Wszystko jednak i tak zależy od pogody. – Na razie prognozy są dobre. Ale Morze Północne to akwen otwarty, pogoda może się tam zmienić bardzo szybko i niespodziewanie. Plany mogą nam pokrzyżować także pływy i prądy denne – zaznacza kmdr por. Zajda. W dodatku wrak spoczywa na sporej głębokości – ok. 70 metrów.

Na Morzu Północnym ORP „Lech” najpewniej zostanie przez trzy dni. Niewykluczone jednak, że na odpowiedź, czy mamy do czynienia z wrakiem ORP „Orzeł” poczekamy dłużej. – Materiał zapewne trzeba będzie poddać wszechstronnej analizie – podkreśla kmdr por. Zajda.

ORP „Orzeł” wszedł do służby w 1939 roku. Był jedną z najnowocześniejszych jednostek na świecie. Walczył w kampanii wrześniowej. Potem został internowany w Tallinie. Załoga zdołała jednak uciec i przedrzeć się do Wielkiej Brytanii. Właśnie wówczas okręt zyskał status legendy. Potem u boku Brytyjczyków operował na Morzu Północnym, m.in. zatapiając niemiecki transportowiec „Rio de Janeiro”.

Wyjście z portu okrętu ORP „Lech” można zobaczyć w naszej galerii.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: Narodowe Archiwum Cyfrowe, Marian Kluczyński

dodaj komentarz

komentarze

~stary_wraq
1370532480
ORP ORZEŁ ma swój sieciowy "pomnik" - to sławna strona, na której różni pasjonaci szukali na swój sposób wraku okrętu. I zdaje się, że w końcu znajdą z pomocą MW RP. Tymczasem dziękuję za już i czekam na tę najważniejszą wiadomość.
E8-42-7E-8F
~czaja
1370384580
@Sorbi po co go wydobywac bo nie rozumiem ?
16-78-51-73
~sorbi
1370340000
Znajdźcie go chłopaki - trzymam kciuki !!! Uważam ,że pomimo iż nie powinno się naruszać grobów marynarzy, to powinniśmy prowadzić badania do czasu, aż poznamy powód jego zatonięcia ,a jeśli wrak byłby w dobrym stanie - nieuszkodzony kadłub ,a zatonął wskutek jakiejś awarii, czy mniejszych uszkodzeń ,to powinniśmy go wydobyć (choć to olbrzymie koszty i grobowiec) ale też jedyna tej klasy jednostka jaka pozostała i pamiątka historczyna dla POlski nie mająca chyba odpowiednika. AMerykanie też wydobyli wieżę wojego MOnitora (nie wiem ,czy nie całą jednostkę, chociaż w jego wraku były zwłoki marynarzy ) czy pierwszą jednostkę podwodną, któa zatopiła okręt -nie pamiętam już nazwy)
16-D5-C9-87

Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
 
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Przygotowania czas zacząć
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Święto stołecznego garnizonu
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Zmiany w dodatkach stażowych
Sprawa katyńska à la española
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Sandhurst: końcowe odliczanie
Front przy biurku
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Wojna w świętym mieście, część druga
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Wytropić zagrożenie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna na detale
25 lat w NATO – serwis specjalny
NATO on Northern Track
Kadisz za bohaterów
Na straży wschodniej flanki NATO
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ramię w ramię z aliantami
Charge of Dragon
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Rekordziści z WAT
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
SOR w Legionowie
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Kolejne FlyEye dla wojska
W Italii, za wolność waszą i naszą
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Gunner, nie runner
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Wojna w świętym mieście, epilog
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
NATO na północnym szlaku
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Strażacy ruszają do akcji
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Pod skrzydłami Kormoranów
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Szpej na miarę potrzeb
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Zachować właściwą kolejność działań
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO