moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Rezerwiści forsują Odrę

Jak kierować 18-tonowym pojazdem gąsienicowym i jak przeprawić się nim przez rwącą rzekę? – kandydaci do Narodowych Sił Rezerwowych uczą się obsługi pływających transporterów samobieżnych. Wśród kursantów są także kobiety. – Może jako operator PTS dostanę stanowisko w pułku saperów – mówi szer. elew Martyna Świgoń.

        
      Film: Bogusław Politowski


W dwutygodniowym kursie w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu uczestniczy 17 elewów. To ostatni etap przygotowania do służby w NSR. Jeśli kandydaci na rezerwistów przejdą go, dostaną uprawnienia do kierowania pływającymi transporterami samobieżnymi.

Najpierw uczą się jazdy w terenie. Szkolenie nie jest łatwe, zwłaszcza że żaden z kursantów nie ma technicznego wykształcenia. Pływający transporter samobieżny waży prawie 18 ton, a jego silnik ma 350 koni mechanicznych. Na skrzynię ładunkową może zabrać około 10 ton ładunku lub 70 osób. Jest wykorzystywany głównie podczas powodzi. Takimi pojazdami przewozi się ludzi oraz sprzęt z zalanych terenów.

– Najwięcej kłopotów uczestnikom kursu sprawia przełączanie biegów – mówi prowadzący zajęcia mjr rez. Dariusz Dylong. W transporterze skrzynia biegów nie jest bowiem zsynchronizowana i wymaga tak zwanego podwójnego wysprzęglania.
By opanować nową technikę kierowania pojazdem, elewi potrzebują kilku godzin. – Po krótkich ćwiczeniach nawet kobietom nie sprawia kłopotu użycie sporej siły do zmiany biegów – zapewnia wykładowca.

Major twierdzi, że panie bywają bardziej zdeterminowane niż mężczyźni, by opanować naukę jazdy transporterem. – Kilka miesięcy temu dziewczyna pochodząca z gór, z Poronina, która bardzo chciała zostać żołnierzem zawodowym, tak intensywnie ćwiczyła, że podczas zmiany biegów wyłamała solidny żeliwny lewarek – wspomina wykładowca. Jeździć PTS-em uczy się m.in. szer. elew Martyna Świgoń. – Chcę zostać żołnierzem zawodowym. Pochodzę z Radomia, niedaleko jest Kazuń i Pułk Saperów. Niewykluczone, że znajdzie się dla mnie stanowisko w tej jednostce, może operatora PTS-a – mówi o swoich planach.

Druga część kursu jest trudniejsza, gdyż szkolenie odbywa się w głównym nurcie Odry. Elewi muszą nauczyć się bowiem nie tylko jeździć potężnymi PTS-ami, lecz także pływać nimi. – Te ćwiczenia budzą najwięcej emocji. Kursanci obawiają się na przykład, czy wóz nie zatonie – opowiada chor. Rafał Pytlakowski. Dodaje, że prowadzenie transportera w wodzie wymaga opanowania wielu czynności jednocześnie, między innymi przełączania napędu z układu jezdnego na śruby napędowe.

Szeregowy elew Hubert Migdalski zapewnia, że wody się nie boi, ponieważ wyczynowo uprawia kajakarstwo. On także w przyszłości chciałby zostać żołnierzem zawodowym. – Mieszkam w okolicach Szczecina. Tam stacjonuje wiele jednostek. Myślę, że umiejętność jazdy PTS-em bardzo mi się przyda – wyjaśnia.

Podczas zajęć kursantowi zawsze towarzyszy instruktor, a w łodziach czuwa załoga ratowniczo-ewakuacyjna. Szkolenie elewów zakończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym. Pozytywna ocena to przepustka do uzyskania uprawnień kierowcy pływającego transportera samobieżnego.


Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


201 maratonów w 201 krajach
Mistrzynie z Glasgow w szeregach armii
Artylerzyści na „Dynamic Front ‘19”
PKW „Pułaski”: pierwszy sprawdzian w zespole NATO
Fuzja w ramach PGZ
Szef NATO w Warszawie
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Generała Andersa akces do NATO
Szczyt USA–Korea bez porozumienia
Polacy dzielą się doświadczeniem logistycznym
Jak ORP „Piorun” walczył o Clydebank
„Spirit of Ostra Brama” już na Cytadeli
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Okrętowa grupa zadaniowa ćwiczyła na Bałtyku
PGZ wyremontuje ORP „Czernicki”
Trzecia Setka Komandosa
12 Brygada 20 lat w NATO
Wybieramy mistrzów sportu powszechnego w 2018 roku
Iceman Challenge. Do złota zabrakło niewiele
Drugie życie Wilczego Szańca
Odwiedź „kuźnię generałów”
Cel – bezpieczna Europa
Otwarte drzwi
Pogromcy czołgów poszukiwani
Jastrzębie dyscyplinują rosyjskie myśliwce
Żołnierze gotowi do misji „Sophia”
19 medali żołnierzy
W Brukseli o bezpieczeństwie
„Northern Sojourn ’19” z Polakami
Żołnierz poprowadził reprezentację lekkoatletów do triumfu w mistrzostwach Europy
Panie bez taryfy ulgowej
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Trening na wieżowcu i nad wodą
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Niezwykłe spotkanie weteranów afgańskiej misji
Co dalej w relacjach z Iranem po konferencji bliskowschodniej?
„Gra o tron”, sezon I – Dymitriada
Nowi generałowie w Wojsku Polskim
Rusza program „cyber.mil z klasą”
Spotkanie ministrów obrony państw NATO
Pancerna walka w mieście
Grupa V4 uczciła rocznicę wejścia do Paktu
Wizja marszałka prysła w Rydze
Jak uzdrowić zbrojeniówkę?
To był realny plan odbudowy Polski
Getting on an Even Keel
Kampania wyborcza poza armią
W poszukiwaniu fregat ekspedycyjnych
MON uspokaja: „Wisła” zgodnie z harmonogramem
Śmierć „Zapory”
MP5: pierwszy z NATO
Hunt for “the Butcher of Vukovar”
Brąz Rudyka w mistrzostwach świata w kolarstwie torowym
„Dysk” – kobieca strona Armii Krajowej
„Zoom na proobronność”
Pokonać strach przed ogniem

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO