moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Rezerwiści forsują Odrę

Jak kierować 18-tonowym pojazdem gąsienicowym i jak przeprawić się nim przez rwącą rzekę? – kandydaci do Narodowych Sił Rezerwowych uczą się obsługi pływających transporterów samobieżnych. Wśród kursantów są także kobiety. – Może jako operator PTS dostanę stanowisko w pułku saperów – mówi szer. elew Martyna Świgoń.

        
      Film: Bogusław Politowski


W dwutygodniowym kursie w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu uczestniczy 17 elewów. To ostatni etap przygotowania do służby w NSR. Jeśli kandydaci na rezerwistów przejdą go, dostaną uprawnienia do kierowania pływającymi transporterami samobieżnymi.

Najpierw uczą się jazdy w terenie. Szkolenie nie jest łatwe, zwłaszcza że żaden z kursantów nie ma technicznego wykształcenia. Pływający transporter samobieżny waży prawie 18 ton, a jego silnik ma 350 koni mechanicznych. Na skrzynię ładunkową może zabrać około 10 ton ładunku lub 70 osób. Jest wykorzystywany głównie podczas powodzi. Takimi pojazdami przewozi się ludzi oraz sprzęt z zalanych terenów.

– Najwięcej kłopotów uczestnikom kursu sprawia przełączanie biegów – mówi prowadzący zajęcia mjr rez. Dariusz Dylong. W transporterze skrzynia biegów nie jest bowiem zsynchronizowana i wymaga tak zwanego podwójnego wysprzęglania.
By opanować nową technikę kierowania pojazdem, elewi potrzebują kilku godzin. – Po krótkich ćwiczeniach nawet kobietom nie sprawia kłopotu użycie sporej siły do zmiany biegów – zapewnia wykładowca.

Major twierdzi, że panie bywają bardziej zdeterminowane niż mężczyźni, by opanować naukę jazdy transporterem. – Kilka miesięcy temu dziewczyna pochodząca z gór, z Poronina, która bardzo chciała zostać żołnierzem zawodowym, tak intensywnie ćwiczyła, że podczas zmiany biegów wyłamała solidny żeliwny lewarek – wspomina wykładowca. Jeździć PTS-em uczy się m.in. szer. elew Martyna Świgoń. – Chcę zostać żołnierzem zawodowym. Pochodzę z Radomia, niedaleko jest Kazuń i Pułk Saperów. Niewykluczone, że znajdzie się dla mnie stanowisko w tej jednostce, może operatora PTS-a – mówi o swoich planach.

Druga część kursu jest trudniejsza, gdyż szkolenie odbywa się w głównym nurcie Odry. Elewi muszą nauczyć się bowiem nie tylko jeździć potężnymi PTS-ami, lecz także pływać nimi. – Te ćwiczenia budzą najwięcej emocji. Kursanci obawiają się na przykład, czy wóz nie zatonie – opowiada chor. Rafał Pytlakowski. Dodaje, że prowadzenie transportera w wodzie wymaga opanowania wielu czynności jednocześnie, między innymi przełączania napędu z układu jezdnego na śruby napędowe.

Szeregowy elew Hubert Migdalski zapewnia, że wody się nie boi, ponieważ wyczynowo uprawia kajakarstwo. On także w przyszłości chciałby zostać żołnierzem zawodowym. – Mieszkam w okolicach Szczecina. Tam stacjonuje wiele jednostek. Myślę, że umiejętność jazdy PTS-em bardzo mi się przyda – wyjaśnia.

Podczas zajęć kursantowi zawsze towarzyszy instruktor, a w łodziach czuwa załoga ratowniczo-ewakuacyjna. Szkolenie elewów zakończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym. Pozytywna ocena to przepustka do uzyskania uprawnień kierowcy pływającego transportera samobieżnego.


REKLAMA

Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Komisje sejmowe o umowie z USA
 
Polsko-amerykańska współpraca
Zamek na poligonie
Ku czci roku 1918 i 1920
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Brąz kajakarza, 10 medali biegaczy i badmintonistów
Wspólnie zadbajmy o naszą przyszłość
Bohaterska obrona wzgórza 385
„Ochotnik” – opowieść o bohaterze
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Promocja oficerska w AWL
Polak z Medalem NATO
Wybuchowa edukacja
„Kaper” przeciw terrorystom
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Market Garden, Sosabowski wkracza do gry
Leopardy i Raki na podkarpackim poligonie
Październik pod znakiem Tallboya
Zostań studentem ASzWoj
Sukcesy wojskowych lekkoatletów
16 Dywizja najlepsza!
W MON o polsko-słowackiej współpracy
20 medali żołnierzy na mistrzostwach kraju w biegu na orientację i łucznictwie
Dowódcy NATO w Szczecinie: o odstraszaniu i obronie Sojuszu
Kłopoty z odprawą mieszkaniową
Szybsza droga do armii zawodowej
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Nowy album WIW-u o bohaterach 1920 r., ofiarach zbrodni katyńskiej
Trenują, aby szkolić innych
Agencja Uzbrojenia nabiera kształtów
I Ty możesz służyć Ojczyźnie
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
Nowe sanitarki dla wojska
Szybciej do wojska
Amerykanie odmładzają F-16
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Ochotnik do Auschwitz
„Rosyjski walec” na polskich Kresach
Wojsko przeciw wirusowi
Rozstrzygająca bitwa o Niemen
Laserowa artyleria US Army
F-16 kończą misję w Estonii
Ukraiński kurs na Zachód
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Kabina do zadań specjalnych
Dodatki dla specjalsów po nowemu
Kraby kontra okręt
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Dekady za wcześnie
Kraken dla Kormoranów
To kolarze rozpoczęli współczesną historię polskiego wojskowego sportu
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
„Aviation Detachment” w Łasku
Defender 2020: Symulator Pioruna
Defendery 2020: Zapobiec awarii
Kaprale po Legii Akademickiej
Sonary dla śmigłowców ZOP

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO