moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Rezerwiści forsują Odrę

Jak kierować 18-tonowym pojazdem gąsienicowym i jak przeprawić się nim przez rwącą rzekę? – kandydaci do Narodowych Sił Rezerwowych uczą się obsługi pływających transporterów samobieżnych. Wśród kursantów są także kobiety. – Może jako operator PTS dostanę stanowisko w pułku saperów – mówi szer. elew Martyna Świgoń.

        
      Film: Bogusław Politowski


W dwutygodniowym kursie w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu uczestniczy 17 elewów. To ostatni etap przygotowania do służby w NSR. Jeśli kandydaci na rezerwistów przejdą go, dostaną uprawnienia do kierowania pływającymi transporterami samobieżnymi.

Najpierw uczą się jazdy w terenie. Szkolenie nie jest łatwe, zwłaszcza że żaden z kursantów nie ma technicznego wykształcenia. Pływający transporter samobieżny waży prawie 18 ton, a jego silnik ma 350 koni mechanicznych. Na skrzynię ładunkową może zabrać około 10 ton ładunku lub 70 osób. Jest wykorzystywany głównie podczas powodzi. Takimi pojazdami przewozi się ludzi oraz sprzęt z zalanych terenów.

– Najwięcej kłopotów uczestnikom kursu sprawia przełączanie biegów – mówi prowadzący zajęcia mjr rez. Dariusz Dylong. W transporterze skrzynia biegów nie jest bowiem zsynchronizowana i wymaga tak zwanego podwójnego wysprzęglania.
By opanować nową technikę kierowania pojazdem, elewi potrzebują kilku godzin. – Po krótkich ćwiczeniach nawet kobietom nie sprawia kłopotu użycie sporej siły do zmiany biegów – zapewnia wykładowca.

Major twierdzi, że panie bywają bardziej zdeterminowane niż mężczyźni, by opanować naukę jazdy transporterem. – Kilka miesięcy temu dziewczyna pochodząca z gór, z Poronina, która bardzo chciała zostać żołnierzem zawodowym, tak intensywnie ćwiczyła, że podczas zmiany biegów wyłamała solidny żeliwny lewarek – wspomina wykładowca. Jeździć PTS-em uczy się m.in. szer. elew Martyna Świgoń. – Chcę zostać żołnierzem zawodowym. Pochodzę z Radomia, niedaleko jest Kazuń i Pułk Saperów. Niewykluczone, że znajdzie się dla mnie stanowisko w tej jednostce, może operatora PTS-a – mówi o swoich planach.

Druga część kursu jest trudniejsza, gdyż szkolenie odbywa się w głównym nurcie Odry. Elewi muszą nauczyć się bowiem nie tylko jeździć potężnymi PTS-ami, lecz także pływać nimi. – Te ćwiczenia budzą najwięcej emocji. Kursanci obawiają się na przykład, czy wóz nie zatonie – opowiada chor. Rafał Pytlakowski. Dodaje, że prowadzenie transportera w wodzie wymaga opanowania wielu czynności jednocześnie, między innymi przełączania napędu z układu jezdnego na śruby napędowe.

Szeregowy elew Hubert Migdalski zapewnia, że wody się nie boi, ponieważ wyczynowo uprawia kajakarstwo. On także w przyszłości chciałby zostać żołnierzem zawodowym. – Mieszkam w okolicach Szczecina. Tam stacjonuje wiele jednostek. Myślę, że umiejętność jazdy PTS-em bardzo mi się przyda – wyjaśnia.

Podczas zajęć kursantowi zawsze towarzyszy instruktor, a w łodziach czuwa załoga ratowniczo-ewakuacyjna. Szkolenie elewów zakończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym. Pozytywna ocena to przepustka do uzyskania uprawnień kierowcy pływającego transportera samobieżnego.


Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Testament geopolityczny prezydenta
Poszukiwana Harpia
Pamięć o powstańcach styczniowych jest elementem polskiej tożsamości
Czarter samolotów dla VIP-ów
W Brukseli o bezpieczeństwie
Panie bez taryfy ulgowej
„Sophia” do końca marca
Wojsko pomaga w gaszeniu pożaru
Pożegnanie generała Surawskiego
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Szturmani pojadą na zawody w Kanadzie
Franciszek Jach – pilot z fantazją
Zabytkowe czołgi w nowej siedzibie
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
Morze niezgody
Playing the World
Tysiące osób pożegnały prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
Pilot z precyzją chirurga
Centrum w zawieszeniu
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Formowanie Żelaznej Dywizji
Polskie święta na misjach
Komandosi z Agatu na Kaukazie
Więcej ochotników zasili szeregi WOT-u
13 Desperadoes
„Poszli nasi w bój bez broni”
Powrót lekkich czołgów w US Army
Ogień przez 48 godzin
Proobronna „Anakonda”
See You On The Mat
Jedenaście lat od katastrofy pod Mirosławcem
Widzimy się na macie
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
Klątwa czarnego złota
Cel – bezpieczna Europa
Antoś, symbol Lwowa
Cybernetyczna foka lustruje dno
Wojownik w Kłodzku
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
Granice są po to, by je przekraczać
Curse of the Black Gold
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
Patagonia Does not Forgive Mistakes
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
ORP „Drużno” po nowemu
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot
Militaria z morskiego dna
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie
Programy NATO dla ukraińskich saperów
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Gdynia gościła polsko-szwedzkie forum
Niemcy i Brytyjczycy połączyli siły. Powstał zbrojeniowy gigant
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Zrobiłem to, co do mnie należało
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
„Strzelnica w powiecie” po raz drugi
Plutony podhalańczyków gotowe do szpicy
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
Album na urodziny „Łuka”
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO