moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Rezerwiści forsują Odrę

Jak kierować 18-tonowym pojazdem gąsienicowym i jak przeprawić się nim przez rwącą rzekę? – kandydaci do Narodowych Sił Rezerwowych uczą się obsługi pływających transporterów samobieżnych. Wśród kursantów są także kobiety. – Może jako operator PTS dostanę stanowisko w pułku saperów – mówi szer. elew Martyna Świgoń.

        
      Film: Bogusław Politowski


W dwutygodniowym kursie w Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych we Wrocławiu uczestniczy 17 elewów. To ostatni etap przygotowania do służby w NSR. Jeśli kandydaci na rezerwistów przejdą go, dostaną uprawnienia do kierowania pływającymi transporterami samobieżnymi.

Najpierw uczą się jazdy w terenie. Szkolenie nie jest łatwe, zwłaszcza że żaden z kursantów nie ma technicznego wykształcenia. Pływający transporter samobieżny waży prawie 18 ton, a jego silnik ma 350 koni mechanicznych. Na skrzynię ładunkową może zabrać około 10 ton ładunku lub 70 osób. Jest wykorzystywany głównie podczas powodzi. Takimi pojazdami przewozi się ludzi oraz sprzęt z zalanych terenów.

– Najwięcej kłopotów uczestnikom kursu sprawia przełączanie biegów – mówi prowadzący zajęcia mjr rez. Dariusz Dylong. W transporterze skrzynia biegów nie jest bowiem zsynchronizowana i wymaga tak zwanego podwójnego wysprzęglania.
By opanować nową technikę kierowania pojazdem, elewi potrzebują kilku godzin. – Po krótkich ćwiczeniach nawet kobietom nie sprawia kłopotu użycie sporej siły do zmiany biegów – zapewnia wykładowca.

Major twierdzi, że panie bywają bardziej zdeterminowane niż mężczyźni, by opanować naukę jazdy transporterem. – Kilka miesięcy temu dziewczyna pochodząca z gór, z Poronina, która bardzo chciała zostać żołnierzem zawodowym, tak intensywnie ćwiczyła, że podczas zmiany biegów wyłamała solidny żeliwny lewarek – wspomina wykładowca. Jeździć PTS-em uczy się m.in. szer. elew Martyna Świgoń. – Chcę zostać żołnierzem zawodowym. Pochodzę z Radomia, niedaleko jest Kazuń i Pułk Saperów. Niewykluczone, że znajdzie się dla mnie stanowisko w tej jednostce, może operatora PTS-a – mówi o swoich planach.

Druga część kursu jest trudniejsza, gdyż szkolenie odbywa się w głównym nurcie Odry. Elewi muszą nauczyć się bowiem nie tylko jeździć potężnymi PTS-ami, lecz także pływać nimi. – Te ćwiczenia budzą najwięcej emocji. Kursanci obawiają się na przykład, czy wóz nie zatonie – opowiada chor. Rafał Pytlakowski. Dodaje, że prowadzenie transportera w wodzie wymaga opanowania wielu czynności jednocześnie, między innymi przełączania napędu z układu jezdnego na śruby napędowe.

Szeregowy elew Hubert Migdalski zapewnia, że wody się nie boi, ponieważ wyczynowo uprawia kajakarstwo. On także w przyszłości chciałby zostać żołnierzem zawodowym. – Mieszkam w okolicach Szczecina. Tam stacjonuje wiele jednostek. Myślę, że umiejętność jazdy PTS-em bardzo mi się przyda – wyjaśnia.

Podczas zajęć kursantowi zawsze towarzyszy instruktor, a w łodziach czuwa załoga ratowniczo-ewakuacyjna. Szkolenie elewów zakończy się egzaminem teoretycznym i praktycznym. Pozytywna ocena to przepustka do uzyskania uprawnień kierowcy pływającego transportera samobieżnego.


Bogusław Politowski

autor zdjęć: Bogusław Politowski

dodaj komentarz

komentarze


„Dragon” na Bałtyku
 
Obrady Rady Unii Europejskiej
Medale dla uczestników walk w Karbali
Finansowe wsparcie MON dla weteranów
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Curious about Poland
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Memory Gives Us Wings
Następcy Herculesów
Pierwszy krok do „Mewy”
Rydwany dżihadu
Trudny sojusz partyzantów
Polski wkład w operację „Overlord”
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
Chemicy w akcji
„Dragon ‘19” na zachodnich rubieżach
Zmiany w przepisach mundurowych
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
F-16 wracają do Polski
Tu się zadań nie wybiera
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
A Half-Open Gate to Hell
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Jastrzębie wspierają wojska lądowe
Logistyka dla Leopardów
Jak zginął „Ponury”
Likwidacja komendanta Junka
Poznaj kulisy polskiego wywiadu
Mapa z głębin morza
Kontroler na bojowo
„Air Force One” na Cytadeli
Kierunek: Afganistan
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Szer. Iga Baumgart-Witan: Patrzę na mundur i czuję dumę
„Puma” naciera
Ekonowinki na poligonie
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
Medycy z GROM-u skoczą z pomocą
Fleet of the Future
Marynarze pomogli prokuraturze
Rusza cyberkomponent WOT-u
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
The Chariots of Jihad
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Kolejna szabla AFN zdobyta
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Awanse generalskie na koniec „Dragona”
NATO pokazało siłę na Bałtyku
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Flota przyszłości
Miroslawiec Up
Ty także możesz zdobyć Buzdygana
Działalność firm na rzecz obronności

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO