moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Łoś” z Dęblina leci za ocean

Może lecieć prawie 80 kilometrów na godzinę, ma ponadtrzymetrowe skrzydła i jest w stanie udźwignąć trzy razy więcej niż sam waży. „Łoś” to jeden z modeli samolotu skonstruowany przez studentów dęblińskiej Szkoły Orląt. W kwietniu weźmie udział w międzynarodowych zawodach inżynierskich.


Konkurs AeroDesign, który odbędzie się 12 kwietnia, organizowany jest co roku w Stanach Zjednoczonych przez Lockhead Martin oraz Stowarzyszenie Inżynierów Transportu Society of Automotive Engineers (SAE). Warunkiem udziału w zawodach było zaprojektowanie i zbudowanie modelu samolotu, który sterowany drogą radiową, nie tylko uniesie się w powietrze, ale zrobi to z dodatkowym obciążeniem. – To tzw. model udźwigowy, gdzie do specjalnej komory wkłada się zwiększające ciężar stalowe sztaby. Im więcej samolot udźwignie, tym lepiej – wyjaśnia płk Adam Wetoszka, opiekun Koła Młodych Instruktorów działającego przy Szkole Orląt.

Regulamin zawodów szczegółowo określa parametry modeli, np. materiał, z którego ma być wykonany, wymiary czy rodzaj napędu. – Wymagania są każdego roku nieco zmieniane, po to, by uczestnicy konstruowali coraz to nowsze modele – mówi płk Wetoszka.


Oblot "Łosia". Źródło: Koło Młodych Konstruktorów WSOSP

W tym roku na zawody zakwalifikowało się blisko 40 drużyn z całego świata, m.in. ze Stanów Zjednoczonych, Kanady, Meksyku i Indii. Europę reprezentować będą cztery zespoły i co ciekawe wszystkie one pochodzą z Polski. Wśród nich jest drużyna studentów lotnictwa i kosmonautyki Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie. Wojciech Lorenc, Paweł Mietecki i Krzysztof Figur skonstruowali i zbudowali napędzany silnikiem spalinowym płatowiec. Model, nazwany „Łosiem”, wykonany jest ze sklejki lotniczej oraz balsy, czyli specjalnego gatunku drewna. Ma trzymetrowe skrzydła, maksymalnie może lecieć z prędkością 80 km na godzinę, a na dziesięciominutowy lot wystarcza mu zaledwie 250 ml paliwa. – Waży niecałe 4,5 kg i może udźwignąć nawet 14,5 kg. Biorąc pod uwagę, że jego silnik ma ciąg 4 kg, to fantastyczny rezultat – zachwala Paweł Mietecki z dęblińskiego zespołu.

Podobnie dobre parametry udało się konstruktorom osiągnąć przy mniejszym modelu samolotu – „Lapwing-Czajka”. Studenci ze Szkoły Orląt zbudowali go z włókna węglowego i balsy. – Model napędzany jest silnikiem elektrycznym, a przy wadze zaledwie 380 gramów jest w stanie podnieść 1,6 kg – mówi Krzysiek Figur.


Lądowanie "Łosia". Źródło: Koło Młodych Konstruktorów WSOSP

W ubiegłym tygodniu minisamoloty zostały wysłane do USA. Podczas zawodów oceniana będzie m.in. ich budowa, zgodność wykonania z projektem oraz loty. – Każdy model wykona od ośmiu do dziesięciu startów z coraz większym obciążeniem. W ostatnich rundach modele są tak obciążone, że dochodzi do wielu spektakularnych katastrof – zauważa Wojciech Lorenc.

Studenci Szkoły Orląt w AeroDesign biorą udział po raz czwarty. – W ubiegłych latach zajęli miejsca siódme i ósme. Jednak zazwyczaj byli najlepsi spośród zespołów z Europy – mówi ppłk Janusz Chojecki, rzecznik uczelni. – Mamy już więcej doświadczenia i chcemy w tym roku poprawić nasze wyniki – zapewnia płk Wetoszka.

Działalność Koła Młodych Konstruktorów w głównej mierze skupiona jest na udziale w AeroDesign. Ale studenci biorą też udział w imprezach promujących lotnictwo, na których prezentują inne, wykonane przez siebie modele. – Teraz opracowujemy chociażby model latający o kształcie orła bielika. Będzie służył do odstraszania ptaków na lotnisku podczas startu samolotów – mówi płk Wetoszka.

PG

autor zdjęć: Wojciech Lorenc, Monika Kowalczyk

dodaj komentarz

komentarze


Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
 
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Prawda o zbrodni katyńskiej
Ocalały z transportu do Katynia
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Mundury w linii... produkcyjnej
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Zmiany w dodatkach stażowych
Na straży wschodniej flanki NATO
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Święto stołecznego garnizonu
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Szpej na miarę potrzeb
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Zachować właściwą kolejność działań
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
V Korpus z nowym dowódcą
NATO on Northern Track
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
SOR w Legionowie
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Sprawa katyńska à la española
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Wojna w świętym mieście, epilog
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Zbrodnia made in ZSRS
Sandhurst: końcowe odliczanie
Odstraszanie i obrona
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
NATO na północnym szlaku
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kolejne FlyEle dla wojska
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Głos z katyńskich mogił
Szarża „Dragona”
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Optyka dla żołnierzy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Charge of Dragon
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Rakiety dla Jastrzębi
Przygotowania czas zacząć
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Wojna w świętym mieście, część druga
25 lat w NATO – serwis specjalny
Ramię w ramię z aliantami
Front przy biurku
Barwy walki
Kadisz za bohaterów
Strażacy ruszają do akcji
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO