moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Polskie F-16 nad Półwyspem Iberyjskim

Piloci myśliwców i samolotów transportowych CASA szkolą się w hiszpańskim Albacete razem z żołnierzami z dziesięciu krajów NATO . Przez miesiąc będą się uczyć m.in. walki powietrznej, atakowania celów naziemnych i planowania międzynarodowych operacji lotniczych z udziałem różnych samolotów.


W kursie Tactical Leadership Programme (TLP) bierze udział pięciu naszych pilotów F-16 oraz 48 żołnierzy 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Techników, oficerów operacyjnych oraz sprzęt do hiszpańskiej bazy sił powietrznych w Albacete przewiozły transportowce C-295 i C-130. Żołnierzami dowodzi kpt. pil. Grzegorz Gawluk.

Poza polskimi pilotami w manewrach uczestniczą lotnicy z dziesięciu krajów NATO, m.in. z Belgii, Danii, Francji, USA i Wielkiej Brytanii. Dzięki temu nasi lotnicy mają okazję ćwiczyć wspólne akcje z żołnierzami latającymi na Mirage F-1 czy Tornado.

– Większość zadań polega na niszczeniu ważnych dla przeciwnika obiektów naziemnych. Jednocześnie w czasie uderzenia żołnierze muszą utrzymać przewagę w powietrzu – tłumaczy mjr pil. Jakub Block z Wydziału Prasowego Dowództwa Sił Powietrznych.

Kolejne zadanie lotników biorących udział w ćwiczeniach w Hiszpanii polega na  planowaniu operacji międzynarodowych. Sprawdzają się też w roli tzw. mission commandera, czyli dowódcy wielosamolotowych i śmigłowcowych ugrupowań powietrznych. – Planując misję, dowódcy muszą uwzględnić trasę i czas lotów, różnorodne uzbrojenie, które przenoszą inne typy samolotów, oraz potencjał obronny przeciwnika. Cykl planowania zredukowany jest do minimum, bo zamiast standardowego dwudziestoczterogodzinnego, na TLP obowiązuje cykl trzygodzinny – mówi mjr Block.

W hiszpańskim Tactical Leadership Programme po raz pierwszy bierze udział samolot transportowy CASA. Dwie załogi z 8 Bazy Lotnictwa Transportowego za tydzień rozpoczną wspólne szkolenie z lotnictwem myśliwskim. Polska CASA będzie latać w połączonych operacjach powietrznych COMAO (Composite Air Operation) jako samolot szczególnego znaczenia (High Value Asset).

Nasi żołnierze biorą udział w TLP od 2009 r. Pierwsze ćwiczenia odbyły się we Florennes w Belgii. Natomiast następne po przeniesieniu ośrodka szkoleniowego do Hiszpanii w bazie lotniczej w Albacete. Dotychczas w kursach praktycznych TLP uczestniczyło około 30 pilotów F-16 i MiG-29.

W 2013 r. Siły Powietrzne zamierzają wysłać na TLP załogi MiG-29 i F-16 oraz C-295 lub C-130.

* * * * *

Tactical Leadership Programme to międzynarodowa organizacja powołana, by doskonalić umiejętności taktyki NATO w międzynarodowych operacjach. Została założona w 1978 r. przez Belgię, Kanadę, Niemcy, Holandię, USA i Wielką Brytanię. Obecnie tworzy ją i finansuje 10 państw członkowskich. TLP wykorzystuje doktrynę NATO, ale formalnie nie należy do struktur Sojuszu.

PG

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1353256680
tks co Ty za głupoty wypisujesz jakie ryzyko?Ponoć F 16 to najnowsza maszyna w europie której zazdroszczą nam wszyscy i nie może wystartować bo jest przy ziemi mgła a na wys.10km też jest mgła? acha chmury przeszkadzają albo za rzadkie powietrze co? to jak nas ktoś będzie chciał napaść to będzie czekać na super pogodę i może jeszcze powie gdzie i co nam zrobi i o której godzinie a I....ą jesteś Ty bo wierzysz w płytką propagandę sukcesu garstki cwaniaków, wielkość i siłę polskiego lotnictwa oraz armii
D7-77-5F-57
~tks
1353235800
Do~GJ: Latanie pięciu samolotów w szyku w takich warunkach meteo to już nie ryzyko, to prośba o wypadek... Zgadzam się z decyzją o nie wysyłaniu eskorty F-16 tylko dla medialnej szopki, ktoś okazał rozsądny. Szkoda tylko że natychmiast pojawiają się teksty o złomach i tym podobne idiotyzmy rodem z Faktu i Superexpressu
13-68-18-6A
~GJ
1353064980
I gdzie była eskorta Dreamlinera? nie wystartowała bo była mgła? to co to za nowoczesny samolot bojowy jak z powodu takiej błahostki jest uziemiony.I co teraz powiedzą ci co go tak chwalili i nie dawali sobie powiedzieć że to złom i ruina.Natychmiast powinni być rozliczeni ci co kupowali te graty po blisko 100 mln $ za sztukę bez offsetu i dokumentacji niech zwracają kasę. Jeszcze jedno ile LOT dostanie odszkodowania za 5-cio letni poślizg w dostawie
D5-F5-41-4B
~GJ
1352730780
Co chwila gdzieś latają ,ile to kosztuje a co nie mogą szkolić się u nas
65-6B-15-70

Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
 
Wojna w świętym mieście, epilog
NATO on Northern Track
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Kadisz za bohaterów
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Kolejne FlyEle dla wojska
Sandhurst: końcowe odliczanie
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Front przy biurku
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Ramię w ramię z aliantami
Odstraszanie i obrona
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO na północnym szlaku
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Strażacy ruszają do akcji
Przygotowania czas zacząć
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Szarża „Dragona”
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Mundury w linii... produkcyjnej
Charge of Dragon
Rakiety dla Jastrzębi
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Święto stołecznego garnizonu
Szpej na miarę potrzeb
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
SOR w Legionowie
Zachować właściwą kolejność działań
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
V Korpus z nowym dowódcą
Głos z katyńskich mogił
Na straży wschodniej flanki NATO
Barwy walki
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ocalały z transportu do Katynia
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Zbrodnia made in ZSRS
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wojna w świętym mieście, część druga
Prawda o zbrodni katyńskiej
Sprawa katyńska à la española
Optyka dla żołnierzy
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Wojna w Ukrainie oczami medyków
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO