moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Po wielozadaniowych śmigłowcach kupimy maszyny bojowe

Ministerstwo Obrony Narodowej chce, by polskie wojsko po 2018 roku dostało nowe śmigłowce bojowe. Wcześniej, na przełomie lat 2013–2014, rozstrzygnięty ma być przetarg na dostawę 70 maszyn wielozadaniowych. Wartość kontraktu szacowana jest na około 10 mld złotych.


Wojsko chce kupić 26 śmigłowców wielozadaniowych – zapowiedział w marcu tego roku Inspektorat Uzbrojenia. Wstępne cztery oferty przedstawiło trzech producentów. Jednak we wrześniu, w trakcie wizyty na ćwiczeniach „Anakonda-12”, premier Donald Tusk poinformował, że podjęto decyzję o zwiększeniu liczby zamawianych maszyn. – Chcemy przyspieszyć program śmigłowcowy tak, by od razu zdecydować o zakupie 70 śmigłowców dla polskiej armii – powiedział wówczas premier.

Tomasz Siemoniak, minister obrony narodowej, podkreślił na dzisiejszej konferencji prasowej, na której omawiał plany swojego resortu, że decyzja o zwiększeniu liczby śmigłowców nie wpłynie na termin wejścia pierwszych maszyn do służby. – Wydłuży się tylko czas realizacji kontraktu – wyjaśnił minister. Zgodnie z planem, pierwsze egzemplarze powinny trafić do sił zbrojnych w latach 2014–2015, zaś umowa z ich producentem ma być zawarta na przełomie lat 2013 i 2014.

Jednocześnie podtrzymana została decyzja, że będzie nabyta jedna platforma. Dzięki zwiększeniu liczby zamawianych śmigłowców unikniemy sytuacji, że za trzy lata trzeba byłoby rozpisywać drugi przetarg na maszyny wielozadaniowe, który mógłby wygrać inny producent.

Szef MON powiedział również, że po 2018 r. przyjdzie pora na nowe śmigłowce bojowe. – Naszym marzeniem jest, aby następcą Mi-24 została maszyna bojowa nowej generacji – wyraził opinię w kwietniowym numerze „Polski Zbrojnej” szef wojsk aeromobilnych gen. bryg. Dariusz Wroński. Nawet najsilniej uzbrojony śmigłowiec wielozadaniowy nigdy bowiem nie będzie w pełni dorównywał szturmowemu.

Większość z 70 maszyn wielozadaniowych trafi do lotnictwa Wojsk Lądowych, które są ich największym użytkownikiem w siłach zbrojnych. 1 Brygada Lotnictwa WL i 25 Brygada Kawalerii Powietrznej mają ich około 150. Poza Mi-24 są to Mi-2, Mi-8, Mi-17 i Sokoły. Nowe śmigłowce są potrzebne, by zastąpić najstarsze z nich (Mi-2 i Mi-8), które muszą być wycofane ze służby w najbliższych 10–12 latach. Poza wprowadzeniem platformy nowej generacji wojskowi wiążą duże nadzieje z programem modernizacji maszyn W-3W/WA Sokół do wersji W-3PL Głuszec. Najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby taka operacja dotyczyła większości śmigłowców, które są w Wojskach Lądowych.

Z kolei nowe maszyny w wersjach poszukiwawczo-ratowniczej i zwalczania okrętów podwodnych ma otrzymać Marynarka Wojenna. Zastąpią one leciwe Mi-14. Pozostałe nowe śmigłowce trafią do Sił Powietrznych. Obecnie w 7 Eskadrze Działań Specjalnych, w trzech grupach poszukiwawczo-ratowniczych oraz jako maszyny do szkolenia używane są Mi-2, Mi-8, Mi-17 Sokół oraz Puszczyk.

wr

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze

~GJ
1351682040
Zgadza się mi;ro że to wszystko ściema i nie tylko chodzi o helikoptery ale o wszelaki sprzęt.Już wcześniej o tym pisałem ale raz jeszcze napiszę że politycy i generałowie potrafią tylko gadać,debatować,w komisjach,podkomisjach,zespołach roboczych itd.a nic konkretnego z tego nie wynika,uzbrojenie się sypie,nowego nie zamawiają a kasa z naszych podatków leci na ciepłe posadki i wygodne stołki i tak byle do wiosny.Potem rzucą jakieś hasło kupujemy "COŚ" i się zaczyna kołomyja analizy,projekty,audyty,specyfikacje,potem prace w/w komisjach,zapytania o cenę,skąd kasa,przetarg,protesty związkowców,unieważnienie,znowu audyt,nowa koncepcja,specyfikacja,przetargi już już umowa a ty zmiana ministra,rządu i tak w koło Macieju bez końca ale widać to już taka nasza narodowa tradycja
9A-68-9A-5A
~mi;ro
1351619760
Ja juz o kupnie smiglowcow slysze od stycznia tego roku?? Kupuja Kupuja i nie moga kupic,Dla mnie to jest czysta ///Sciema/// po to aby tylko ludzi i wojsko na duchu podtrzymac,A kupia moze za jakies 4 lata z demobilu Bundeswery.
88-83-A0-4E
~GJ
1351594380
Drogi Macieju masz całkowitą rację że zastępowanie Mi 8 przez AW149 a co gorsza S70 jest chore.Ja uważam że powinno się zakupić Mi 17 / tani,mamy załogi,maszyna dobra i sprawdzona / albo EC725 choć droższy ale posiada wszystkie warianty które potrzebujemy/ transport,ZOP,SAR,VIP/ a AW149 to może zastępować Sokoła albo Mi2 i mówmy tu o 26 szt które mają być wprowadzone szybko na wyposażenie / do 2016r / a nie o bajkach 1000 i jednej nocy tzn.70szt.Niestety decyzje w tej sprawie podejmować będą politycy a nie fachowcy
67-72-F9-69
~7
1351472820
wystarczy z boeingiem się dogadać , możemy od nich jednocześnie AH-64 brać i CH-47 , oba helikoptery są dobrymi maszynami , jeden jest doskonałym niszczycielem , drugi jest alternatywą dla UH-60 która przenosi do 4 razy więcej ludzi (55 pasażerów) lub w wersji 24 pryczowej karetki no i ten ogromny zasięg lotu
74-D1-95-B2
~luko
1351423980
Tak i znając życie bojowych śmigłowców kupimy max. 20. A co z ciężkimi śmigłowcami transportowymi, nie ma o nich mowy w perspektywie do 2030 roku, a to chyba nie poważne.
7A-C0-C3-11
~GJ
1351075980
ddd niedawno kupiliśmy z wolnej ręki 5szt Mi17 za jak pamiętam 20 mln$ szt.i zaraz poleciały do Afganistanu i sobie od razu fruwają.Każdy towar ma gwarancję i resursy.Należy kupić taką maszynę żeby nasi piloci potrafili nią zaraz latać a jak nie to powrót do szkoły bo tam przecież uczą latać.Francuzi kupili NH 90 w wer.ZOP za 26 mln euro szt.
74-AE-49-B5
~ddd
1351031460
masz chyba sporo racji, ale zapewne podane ceny nie dotycżą bodajże najdroższych wariantów ZOP i ratowniczych, nie wiem jakie są poziomy cenowe ale liczę że całość 10mld złotych obejmuje także poza wartością maszyn (zapewne połowa kwoty) duże zapasy części, uzbrojenia, cały pakiet szkolenia, remontów serwisu czyli zapewne drugą połowę z owej dziesiątki, no cóż zobaczymy co wynegocjują i za ile i jakie ceny płacą inni za to samo
B9-20-08-11
~GJ
1350775560
Widać że szykuje się kolejny wielki przekręt10mld zł.:3 zł za 1$=grubo ponad 3mld $:70 szt=ok 47 mil $ za śmigło tyle nie kosztują nawet wersje bojowe a co dopiero wielozadaniowe-transportowe oto kilka wyszukanych cen Mi 28-12 mil euro,Viper-27mil $,Apache-27 mil $,Tiger-45 mil euro,KA 50-16 mil $,EC 725-25 mil $,A 109-11 mil euro,NH 90-26 mil euro,UH 60-21 mil $,AW 101-21 mil $,Mi 17-18 mil $ oczywiście cena zależy od wielu czynników i " kto" zamawia w jakiej ilości i konfiguracji ale przy 70 szt to można naprawdę wiele od dobrej ceny po produkcję i serwis w naszym kraju tylko trzeba mocno negocjować a nie politycznie włazić w D... jak przy F-16
87-B5-F8-9A

Sandhurst: końcowe odliczanie
 
Szarża „Dragona”
Szpej na miarę potrzeb
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Strażacy ruszają do akcji
Święto stołecznego garnizonu
Na straży wschodniej flanki NATO
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kolejne FlyEle dla wojska
SOR w Legionowie
V Korpus z nowym dowódcą
Głos z katyńskich mogił
Ramię w ramię z aliantami
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Przygotowania czas zacząć
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Optyka dla żołnierzy
NATO na północnym szlaku
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Barwy walki
Sprawa katyńska à la española
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Zbrodnia made in ZSRS
Zmiany w dodatkach stażowych
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Charge of Dragon
Prawda o zbrodni katyńskiej
25 lat w NATO – serwis specjalny
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Wojna w świętym mieście, część druga
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Kadisz za bohaterów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Ocalały z transportu do Katynia
Odstraszanie i obrona
Wojna w świętym mieście, epilog
Rakiety dla Jastrzębi
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Zachować właściwą kolejność działań
Front przy biurku
NATO on Northern Track
Mundury w linii... produkcyjnej
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Rozpoznać, strzelić, zniknąć

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO