moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Doleciał ostatni Hercules

Piąty, ostatni z samolotów transportowych C-130E, które Amerykanie przekazali polskiej armii przyleciał już do Powidza. To największe maszyny w naszych Siłach Powietrznych.

Herculesy C-130E mogą przewozić prawie 20 ton ładunków. Latają do Afganistanu, transportują żołnierzy i sprzęt na ćwiczenia poza granice kraju, biorą udział w ćwiczeniach desantowania ładunków i skoczków spadochronowych, przewożą pomoc humanitarną. Dzięki temu, że mogą lądować na nieutwardzonych pasach startowych, często wysyłane są w trudne tereny np. po rannych. Niedawno te maszyny zabezpieczały też wylot polskich F-16 na Alaskę.

– To niezawodne samoloty. Mogą wylądować na każdym lotnisku – mówi kpt. Włodzimierz Baran z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego. – Poza tym są tak skonstruowane, że załoga jest w stanie szybko naprawić drobne usterki.

Herculesy, które otrzymaliśmy od Amerykanów, zostały wyprodukowane w 1970 roku. Jednak, kpt. Baran zapewnia, piloci bardzo je chwalą.

Samoloty zanim zostały przekazane polskiemu wojsku przeszły gruntowny przegląd w Stanach Zjednoczonych. Zostały wyposażone w nowoczesne radary nawigacyjne i komputery pokładowe. Amerykanie przeszkolili też polskie załogi, które mają nimi latać.

Polska otrzymała samoloty Hercules od Stanów Zjednoczonych w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej. Pierwszy dotarł do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu, gdzie stacjonują te samoloty w marcu 2009 roku, kolejne dwa w 2010, następny – czwarty w ubiegłym roku. Na ostatni transportowiec o numerze bocznym 1505 Siły Powietrzne czekały do 23 lipca 2012 roku.

Oprócz pięciu zamówionych samolotów polscy lotnicy korzystali również z trzech innych maszyn. Wynikało to z opóźnień w przekazywaniu samolotów naszym Siłom Powietrznym po stronie amerykańskiej. Stany Zjednoczone zaproponowały rozwiązanie tymczasowe i oddały nam w leasing 3 samoloty. Jeden z nich został wycofany z eksploatacji po wypadku w Afganistanie, drugi wróci do Stanów w tym roku, trzeci natomiast stacjonuje w bazie w Powidzu, gdzie wykorzystywany jest jako pomoc szkoleniowa. – Szkolą się na nim technicy, ale też straż pożarna, czy ratownicy z powiatowych centrów zarządzania kryzysowego. Wszyscy muszą wiedzieć jak zachować się w przypadku katastrofy samolotu transportowego – mówi kpt. Baran.

Izabela Ślusarek

dodaj komentarz

komentarze


Sprawdzają Brutusa
 
Jedna misja, jeden zespół
Śladami Pierwszej Pancernej
A Wave of Alliances
Łask ponownie z dyżurem bojowym
High Confidence Operations
Kolejne NUR-y do modernizacji
Rozpoczynamy nową erę
Wielofunkcyjny scyzoryk
Święto Wojska Polskiego – relacja na żywo
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Wojna wywiadów
Kobiety w armii chcą mieć piłkarską reprezentację
Piknik ze smakiem
Amerykańska przyszłość WZL
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Najpierw „Sonda”, później promocja
„Pułaski” wrócił do kraju
„Legia Akademicka” w cyberprzestrzeni
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Przez krew zdobyty Śląsk
Gen. Błazeusz na wysokim stanowisku w NATO
Spełniliśmy swój obowiązek
A Torn Subcontinent
Irańskie szachy
Zielonka dla Patriotów
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Rivalry on Closed Sea
„Operacja Wuhan”: Spadochroniarstwo
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
„Agile Spirit”. Gruziński sprawdzian LITPOLUKRBRIG
Śląskie obchody wojskowego święta
Blitzkrieg na stepach Mongolii
Czarny odchodzi do cywila
Wozy amunicyjne do Raków
Nominacje generalskie w Święto Wojska Polskiego
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
Rozdarty subkontynent
Najkrwawsze starcie Powstania Warszawskiego
Świętuj z wojskiem na piknikach!
Terytorialsi na poligonie w Wędrzynie
Obrady Rady Unii Europejskiej
Desant z transportowca-giganta
XV Bieg Katorżnika – najbardziej błotnista edycja
Cienka niebieska linia
Warszawa walczy, wracamy
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
„Operacja Wuhan”: Biegi na orientację
Przysięga śląskich terytorialsów
Pętla dla terytorialsów z Wielkopolski
Morska Bryza w pobliżu Krymu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO