moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Doleciał ostatni Hercules

Piąty, ostatni z samolotów transportowych C-130E, które Amerykanie przekazali polskiej armii przyleciał już do Powidza. To największe maszyny w naszych Siłach Powietrznych.

Herculesy C-130E mogą przewozić prawie 20 ton ładunków. Latają do Afganistanu, transportują żołnierzy i sprzęt na ćwiczenia poza granice kraju, biorą udział w ćwiczeniach desantowania ładunków i skoczków spadochronowych, przewożą pomoc humanitarną. Dzięki temu, że mogą lądować na nieutwardzonych pasach startowych, często wysyłane są w trudne tereny np. po rannych. Niedawno te maszyny zabezpieczały też wylot polskich F-16 na Alaskę.

– To niezawodne samoloty. Mogą wylądować na każdym lotnisku – mówi kpt. Włodzimierz Baran z 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego. – Poza tym są tak skonstruowane, że załoga jest w stanie szybko naprawić drobne usterki.

Herculesy, które otrzymaliśmy od Amerykanów, zostały wyprodukowane w 1970 roku. Jednak, kpt. Baran zapewnia, piloci bardzo je chwalą.

Samoloty zanim zostały przekazane polskiemu wojsku przeszły gruntowny przegląd w Stanach Zjednoczonych. Zostały wyposażone w nowoczesne radary nawigacyjne i komputery pokładowe. Amerykanie przeszkolili też polskie załogi, które mają nimi latać.

Polska otrzymała samoloty Hercules od Stanów Zjednoczonych w ramach bezzwrotnej pomocy wojskowej. Pierwszy dotarł do 33 Bazy Lotnictwa Transportowego w Powidzu, gdzie stacjonują te samoloty w marcu 2009 roku, kolejne dwa w 2010, następny – czwarty w ubiegłym roku. Na ostatni transportowiec o numerze bocznym 1505 Siły Powietrzne czekały do 23 lipca 2012 roku.

Oprócz pięciu zamówionych samolotów polscy lotnicy korzystali również z trzech innych maszyn. Wynikało to z opóźnień w przekazywaniu samolotów naszym Siłom Powietrznym po stronie amerykańskiej. Stany Zjednoczone zaproponowały rozwiązanie tymczasowe i oddały nam w leasing 3 samoloty. Jeden z nich został wycofany z eksploatacji po wypadku w Afganistanie, drugi wróci do Stanów w tym roku, trzeci natomiast stacjonuje w bazie w Powidzu, gdzie wykorzystywany jest jako pomoc szkoleniowa. – Szkolą się na nim technicy, ale też straż pożarna, czy ratownicy z powiatowych centrów zarządzania kryzysowego. Wszyscy muszą wiedzieć jak zachować się w przypadku katastrofy samolotu transportowego – mówi kpt. Baran.

Izabela Ślusarek

dodaj komentarz

komentarze


Rekordowy „Projekt Wojownik” w Giżycku
 
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
Jak „Tannenberg” poszedł na dno
Medale dla uczestników walk w Karbali
Zmiany w przepisach mundurowych
F-16 wracają do Polski
Buzdygan płk. Głuszczaka nadal pomaga
„Baltops”, czyli desanty pod wodzą USA
Ćwiczenia „Dragon ’19” rozpoczęte!
Kierunek: Afganistan
Wojsko analizuje wnioski z ćwiczeń 12 Dywizji
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Logistycy na poligonie w Drawsku
Stulecie wojskowej Akademii
Pamięć dodaje skrzydeł
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
NSR wciąż przyjmuje ochotników
Błaszczak: zdolności obronne Polski będą wzmocnione
Działalność firm na rzecz obronności
„Ślązak” przeszedł kolejny test
Rozbicie więzienia w Końskich
Statuetki „Lider Bezpieczeństwa Państwa” wręczone
Modernizacja bombowców
Terytorialsi szkolą się w Toruniu
Nowe plecaki dla żołnierzy
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
„Noble Jump”, czyli gotowi 24/7
Polski wkład w operację „Overlord”
Trudny sojusz partyzantów
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Flota przyszłości
Gumowy czołg, realny front
Jihadist Mill
Przegląd lekkoatletycznej kadry Wojska Polskiego
Likwidacja komendanta Junka
Terytorialsi z szansą na oficerskie gwiazdki
Następcy Herculesów
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Poprady w Gołdapi
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Nowy rozdział w polsko-amerykańskiej współpracy
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
Od latarki do samolotu… 100 lat Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
A Half-Open Gate to Hell
Desant poza strefę komfortu
Rydwany dżihadu
Tu się zadań nie wybiera
W spadochroniarstwie trzeba wciąż się uczyć
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Obrady Rady Unii Europejskiej
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
Miroslawiec Up
Stulecie Centralnej Biblioteki Wojskowej

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO