moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Basen dla Rosomaka

Ma 170 m długości, 60 m szerokości, a jego głębokość sięga czterech metrów. W poznańskim Radojewie wybudowano basen przeprawowy, na którym będą trenować m.in. kierowcy transporterów Rosomak. To kolejna inwestycja zrealizowana przez Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych.


Basen jest częścią toru do nauki jazdy. W skład sukcesywnie modernizowanego kompleksu wchodzą m.in. dwie pętle z przeszkodami, na których technikę przemieszczania się w terenie trenują np. kierowcy czołgów Abrams. Dzięki najnowszej inwestycji żołnierze będą mogli poćwiczyć także pokonywanie przeszkody wodnej.

 

REKLAMA

Na basenie będą się szkolić kierowcy różnego typu pojazdów – od bojowych wozów piechoty, przez kołowe transportery opancerzone Rosomak, aż po niektóre typy czołgów. – Zamierzamy tu organizować szkolenia podnoszące kwalifikacje. Po ukończeniu zajęć kierowcy uzyskają zaświadczenie, które umożliwi im udział w bardziej skomplikowanych zajęciach taktycznych w czasie szkolenia na poligonach, na przykład natarciu połączonym z forsowaniem przeszkody wodnej – mówi mjr Leszek Jaskuła z Centrum Szkolenia Wojsk Lądowych w Poznaniu. Sama konstrukcja basenu pozwala ćwiczyć w zróżnicowanych warunkach. Niecka ma 170 m długości i 60 m szerokości, zaś jej głębokość sięga czterech metrów. Dzięki zamontowanym w niej urządzeniom, organizatorzy zajęć mogą w stosunkowo krótkim czasie uzupełniać lub obniżać poziom wody. – W razie zagrożenia możemy też awaryjnie opróżnić basen – wyjaśnia mjr Jaskuła.

Pierwsze zajęcia na basenie przeprawowym już się odbyły. Wzięli w nich udział kierowcy KTO Rosomak, którzy na co dzień służą w CSWL. – Przy okazji przetestowaliśmy możliwości kompleksu, a także zebraliśmy wnioski potrzebne do planowania i realizacji regularnych szkoleń – dodaje major. Niebawem z nowej inwestycji powinni korzystać kursanci z jednostek liniowych.

– Dla naszych żołnierzy pokonywanie przeszkód wodnych to jedna z kluczowych umiejętności – przyznaje mł. chor. Piotr Parszewski z 17 Wielkopolskiej Brygady Zmechanizowanej, który na co dzień służy jako technik w batalionie wyposażonym w Rosomaki. Rzeki bądź rozlewiska o głębokości nie większej niż półtora metra transportery są w stanie pokonać brodząc. Robią to z marszu. Trudności zaczynają się, gdy poziom wody jest wyższy. – Rosomak potrafi pływać, został przecież wyposażony w pędniki. Jednak wcześniej trzeba go odpowiednio do tego przygotować – zaznacza podoficer.

Taka procedura składa się z kilku etapów. Pierwszy obydwa się jeszcze na lądzie. Żołnierze zamykają wszystkie włazy, otwory strzelnicze, zakręcają śruby spustowe, zaś na wlot powietrza i kraty chłodnic nakładają ochronne pokrywy. Następnie za pomocą systemu filtrowentylacji w środku pojazdu podnoszą na chwilę ciśnienie. Jeśli osiągnie ono wartość sześciu barów, to znak, że wnętrze Rosomaka jest szczelne i nie będzie nabierać wody. Na wszelki wypadek jednak załoga wraz z technikami przeprowadza jeszcze tzw. spławikowanie. Pojazd jest mocowany linami do wozu ewakuacyjnego i opuszczany do wody, gdzie zaczyna pływać na uwięzi. Po takim teście załoga może już rozpocząć przeprawę. – Podczas niej właz w wieży pozostaje otwarty. Kierowca otwiera też niewielki luk oddzielający go od przedziału, w którym znajduje się silnik. Chodzi o to, by silnik miał dostęp do powietrza – wyjaśnia mł. chor. Parszewski. Z przodu pojazdu dodatkowo znajduje się tzw. rozbijacz fal. – Taka przeprawa jest możliwa, kiedy prędkość nurtu nie przekracza jednego metra na sekundę – zastrzega podoficer. Oczywiście cała złożona procedura w warunkach bojowych może zostać ograniczona do minimum.

– Pokonywanie przeszkód wodnych trenujemy kilka razy w roku. Zwykle na kanale Malcz i jeziorze Buszno, które znajdują się na terenie wędrzyńskiego poligonu bądź na Odrze w okolicach Krosna Odrzańskiego – informuje mł. chor. Parszewski. Bardzo często jest to także element krajowych i międzynarodowych ćwiczeń.
Pływać potrafią także BWP-y. Z kolei czołgi, np. Leopardy, PT-91 lub T-72, przeszkody wodne pokonują, jadąc po dnie.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: mł. chor. D. Chojak/CSWL

dodaj komentarz

komentarze


Zarzuty w sprawie ujawnienia fragmentów planu „Warta”
 
Wakacje? To czas na wojsko
Wspólna wola obrony
Na początek: musztra i obsługa broni
Misja PKW „Olimp” doceniona
Na początek: musztra i obsługa broni
Historyczna umowa z Francją
Szef MSZ do Rosji: Nigdy więcej nie będziecie tu rządzić
Walka pod napięciem
Piorun – polska wizytówka
Jeszcze więcej OPW w roku 2025
Mamy pierwszych pilotów F-35
Zawody West Point. Kadeci AWL-u z ósmą lokatą
Mistrzyni olimpijska najszybsza na Bali
Sport kształtuje mentalność
Pilecki – mniej znane oblicze bohatera
Tarcza Wschód. Porozumienia z Lasami i KOWR-em
Nowa partia Abramsów już w Polsce
Nurkowie bojowi WS wyróżnieni
MON: Polska nie wyśle wojsk na Ukrainę
Składy wysokiego ryzyka
Nasi czołgiści najlepsi
Ogień z nabrzeża
Typhoony i Gripeny nad Bałtykiem
Obierki z błotem
Kontrakty dla firm produkujących na rzecz obronności
Gra o kapitulację
Jak daleko do końca wojny?
Gdy zgasną światła
Zostań cyberlegionistą! Wojsko rusza z nowym programem
Nowa siła uderzeniowa
Na pomoc po katastrofie
Sportowcy z „armii mistrzów” pokazali klasę
USA wycofają się z działań na rzecz pokoju w Ukrainie?
Czołgi końca wojny
Polskie Pioruny dla Belgii
Wiedza na trudne czasy
DriX – towarzysz okrętu
Ustawa bliżej żołnierzy
Polska i Norwegia zacieśniają stosunki
Podniebny Pegaz
Pegaz nad Europą
Jak Ślązacy stali się panami własnego domu
Poznajcie Głuptaka – polskiego kamikadze
Bezzałogowce w Wojsku Polskim – serwis specjalny
„Przekazał narodowi dziedzictwo myśli o honor i potęgę państwa dbałej”
Pod żaglami – niepokonani z AMW
Nowy prezes PGZ-etu
Gdy sekundy decydują o życiu
Bohater odtrącony
Więcej na mieszkanie za granicą
Koniec wojny, którego nie znamy
Spartakiadowe zmagania w Łasku
Pod siatką o medale mistrzostw WP
Pierwsza misja Gripenów
Zapraszamy na „Wakacje z wojskiem”
Pracowity dyżur Typhoonów
Basen dla Rosomaka
Ukwiał z Gdańska
Każdego dnia trzeba podtrzymywać pamięć o naszej historii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Narodowy Dzień Zwycięstwa z żołnierzami
Polska 1 Dywizja Pancerna zajęła Wilhelmshaven
Międzynarodowe manewry pod polskim dowództwem
Historyczne zwycięstwo Ukraińców w potyczce morsko-powietrznej

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO