moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
MSPO. Rodzina dronów pionowego startu

Najmniejszy jest napędzany silnikiem elektrycznym i może spędzić w powietrzu do trzech godzin, największy, z silnikiem hybrydowym, może latać aż dziesięć godzin. Na tegorocznym MSPO polska firma AP-Flyer zaprezentowała rozwijaną od kilku lat rodzinę dronów typu VTOL, czyli maszyn o budowie samolotu, które pionowo startują i lądują, ale później lecą przy użyciu silnika pchającego.

Zaletą dronów pionowego startu i lądowania jest uniezależnienie ich obsługi od infrastruktury lotniskowej. Maszyny tego typu dzięki wirnikom (najczęściej kilku – stąd nazwa wielowirnikowce) są w stanie wystartować z każdego miejsca, nawet kawałka łąki w lesie, a do lądowania potrzebny jest im jedynie fragment równej nawierzchni.

Wadą większości bezzałogowych wielowirnikowców jest to, że przez ich napęd nie osiągają one w powietrzu zbyt dużych prędkości. Rozwiązaniem tego problemu jest budowa dronów o kształcie samolotu, które w czasie lotu będą napędzane przez silnik pchający. Specjaliści nazywają takie konstrukcje, podobnie jak samoloty pionowego startu i lądowania, VTOL (z języka angielskiego: Vertical Take Off and Landing).

REKLAMA

Na XXX Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach polska firma AP-Flyer Sp. z o.o. zaprezentowała rodzinę dronów VTOL (o nazwie MADDOS UAV), nad którymi pracuje od kilku lat. Występują one w wersjach: VTOL 350e, VTOL 450h i VTOL 600h.

Paweł Przygoda, menager produktu w firmie AP-Flyer, wyjaśnia, że drony różnią się między sobą wielkością oraz typem napędu. – Najmniejszy, czyli VITOL 350e, to dron napędzany silnikiem elektrycznym, który może zabrać 4 kg ładunku. Natomiast największy, VTOL 600h, jest napędzany silnikiem hybrydowym i może zabrać ładunek o wadze aż 25 kg – mówi Paweł Przygoda.


Film: Paweł Sobkowicz / ZbrojnaTV

Drony z rodziny MADDOS UAV różnią się jeśli chodzi o długość lotu. Najmniejszy, bo mający skrzydła o rozpiętości 3,5 m, VTLO 350e może spędzić w powietrzu maksymalnie trzy godziny. Największa konstrukcja, VTOL 600h o rozpiętości skrzydeł 6 m, ponad dziesięć godzin.

Jeśli chodzi o prędkość lotu, to najwolniejszy jest najmniejszy z rodziny (model 350e), który osiąga prędkość maksymalną 110 km/h. Najszybszy jest model średni – 450h, który może osiągnąć prędkość maksymalną 150 km/h, ale jego większy brat (600h) jest niewiele wolniejszy – osiąga prędkość maksymalną 140 km/h.

Przedstawiciele AP-Flyer podkreślają, że drony z rodziny MADDOS UAV, w zależności od zadań, do jakich będą przeznaczone, można wyposażyć w różnego typu specjalistyczne systemy: od głowic optoelektronicznych, po detektory sygnałów radiowych, aż po radary SAR. Największy dron dysponuje zaś takim udźwigiem, że możliwa jest w przyszłości jego integracja z systemami uzbrojenia.

Co ciekawe, drony z rodzinny MADDOS UAV są już użytkowane przez kilka państw na świecie. Firma sprzedała kilkadziesiąt sztuk na rynku zagranicznym, ale nie ujawnia jednak, komu konkretnie.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1663946220
Specjaliści z WITU opracowali lekką bombę szybującą o wadze ok 4kg. Może znaleźć się na największym dronie. Była prezentowana na MSPO 2022.
6E-57-08-ED

Zostań podoficerem WP!
 
Pięć medali żołnierzy w zapasach i strzelectwie
Polska zmiana w zespole NATO
Żołnierze NSZ dla wolnej Polski
Interwencyjne granatniki
MSPO. Rodzina dronów pionowego startu
Kolejni operatorzy Warmate
Polska wzmacnia Baltic Air Policing
Jak się testuje F-35
Lider nauczy dowódców kreatywności
Mieć oko na Libię, uważać na Rosję
Najważniejsze ogniwa nowego polskiego OPL-u
Jastrzębie nad Słowacją
Podniebny trening transportowców
Dwa złota, trzy srebra i dwa brązy biatlonistów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Nowy znak specjalny komandosów
Wojska OT mają pięć lat!
Żołnierze zdominowali mistrzostwa kraju w strzelectwie
„Nowoczesne wojsko – bezpieczne państwo”
Rakietnicy, czyli pod ostrzałem z rac
„Rekin” dobił do brzegu
Rekordowa przysięga na WAT
Świadczenie mieszkaniowe w górę
Putin sięga po rezerwy
Wyjaśniona sprawa rekompensat dla rezerwistów
Wioślarz i pięcioboista mistrzami świata!
„Rekin” grasuje na Bałtyku
Zostań stypendystą MON-u
SCAR, czyli zdalne sterowanie dronami
Collective Defense is Priority
Czerwona agresja
NATO stawia na drony
Włoskie Typhoony w akcji
16 medali szermierzy na wojskowym czempionacie
Brunatny najazd
Latająca Forteca w Zalewie Szczecińskim
Sukces ukraińskiej kontrofensywy
Desant pod Arnhem
Dodatek za służbę w jednostce bojowej
Dublet pięciobojowych sztafet
Przygotowani na kryzys
Od Chersonia po Krym
Jakie dodatki dla żołnierzy niezawodowych?
„Ryś ‘22” z amerykańskim wsparciem
Ukraińska kontrofensywa
Ile Polska straciła podczas II wojny
Gaudeamus igitur!
Premier w Żelaznej Dywizji
Śladem profesjonalistów
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
WSF: Dzięki wojnie na Ukrainie jesteśmy bardziej zjednoczeni
Alianci z AK
Ukraina świętuje, Rosja spowalnia
Prawie 290 mln dolarów z USA na polskie bezpieczeństwo
Rosja zagarnia ukraińskie ziemie
Dezinformacja jako współczesne narzędzie walki
MSPO. Rakietowe aspiracje WITU
Polska ma prawo do wojennych odszkodowań

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO