moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polskie F-16 będą… malowane

Polskie myśliwce czeka wymiana antyradarowej powłoki, którą są pokryte. Cały zabieg zostanie przeprowadzony w Polsce, w specjalnie do tego celu wybudowanej lakierni w zakładach w Bydgoszczy.


Polskie F-16 C/D Block 52+ to dość nowe maszyny. W listopadzie ubiegłego roku świętowaliśmy pięciolecie pierwszych, z floty 48 polskich efów. Choć przepisy mówią, że antyradarową powłokę ochronną, którą myśliwce są pokryte, wymienia się co 5–6 lat, to nasze Siły Powietrzne postanowiły nie zwlekać. Chcą bowiem uniknąć kłopotów izraelskich lotników. Ich F-16 stoją uziemione. Powód na pozór błachy, lakier łuszczący się z kadłubów dostawał się do wlotu powietrza silnika odrzutowego, ale to groziło katastrofą.

Dlatego pierwsze polskie myśliwce zostaną „przemalowane” już w ciągu najbliższych miesięcy. Zabieg przejdą w „lakierni” w Wojskowych Zakładach Lotniczych numer 2 S.A. w Bydgoszczy. Jej budowę sfinansowali w ramach offsetu na F-16 Amerykanie. Siły Powietrzne USA udostępniły nam także środek, którym maszyny zostaną „polakierowane” oraz technologię jego usuwania.

Okazuje się bowiem, że całe przedsięwzięcie nie jest wcale takie proste. Najpierw w specjalistycznym zakładzie w WZL-2 musi zostać usunięta stara warstwa antyradarowych powłok. – Nałożenie farby, nawet tej specjalnie kupionej od Amerykanów i tłumiącej promieniowanie radarowe, nie jest wielką filozofią. Ale dzięki nowemu zakładowi będziemy mogli zrobić coś znacznie trudniejszego: sprawnie zdjąć zużyty lakier pokrycia bez potrzeby czasochłonnego i drogiego rozmontowywania samolotu – tłumaczy Piotr Rutkowski, kierownik działu handlowego WZL-2.

W przypadkach podobnych renowacji stare metody polegały na zmywaniu lakieru środkami chemicznymi. Tym razem w nowym hangarze będzie stosowana metoda PMB (Plastic Media Blasting), czyli tak zwana metoda kuleczkowania. Niewielkie plastikowe kulki (o średnicy około 0,4 milimetra) będą wydmuchiwane pod wysokim ciśnieniem na odpowiednio zabezpieczony przed zabiegiem myśliwiec. Kuleczki będą następnie zbierane, by mogły być użyte ponownie.

Jednak zanim do hali trafi pierwszy z polskich Jastrzębi, zespół techników przećwiczy cały zabieg na dwóch starych F-16A. Maszyny specjalnie w tym celu sprowadzono do Polski z jednego z pustynnych składowisk w USA, gdzie Amerykanie trzymają stare maszyny. Obydwa eksperymentalne samoloty właśnie płyną do Polski. Prace nad nimi rozpoczną się we wrześniu tego roku (fotoreportaż z tego wydarzenia ukaże się na łamach „Polski Zbrojnej”). Po zakończeniu prac jeden z samolotów zostanie przekazany Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, a drugi trafi prawdopodobnie do jednego z polskich muzeów.
 
Nowe metody usuwania powłok zostaną wykorzystane także przy remontach innych polskich samolotów. Rutkowski podkreśla, że nowy zakład w Bydgoszczy certyfikowali światowi potentaci na rynku specjalistycznych produktów lakierniczych: Akzo Nobel i PPG Industries. Hangar jest zdolny pomieścić maszyny o gabarytach znacznie większych niż niewielkie F-16: takich np., jak MiGi-29 a nawet transportowe C-295. Maszyny te także mają otrzymać antyradarowe powłoki.

Maciej Szopa

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


Rivalry on Closed Sea
 
Zielonka dla Patriotów
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
„Operacja Wuhan”: Biegi na orientację
Gen. Błazeusz na wysokim stanowisku w NATO
Piknik ze smakiem
Spełniliśmy swój obowiązek
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Przez krew zdobyty Śląsk
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Pętla dla terytorialsów z Wielkopolski
Kobiety w armii chcą mieć piłkarską reprezentację
Warszawa walczy, wracamy
High Confidence Operations
Świętuj z wojskiem na piknikach!
Śladami Pierwszej Pancernej
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Desant z transportowca-giganta
„Agile Spirit”. Gruziński sprawdzian LITPOLUKRBRIG
Święto Wojska Polskiego – relacja na żywo
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
„Legia Akademicka” w cyberprzestrzeni
Przysięga śląskich terytorialsów
A Wave of Alliances
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Cienka niebieska linia
„Pułaski” wrócił do kraju
Amerykańska przyszłość WZL
XV Bieg Katorżnika – najbardziej błotnista edycja
Rozpoczynamy nową erę
Rozdarty subkontynent
Blitzkrieg na stepach Mongolii
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
A Torn Subcontinent
Wojna wywiadów
Czarny odchodzi do cywila
Nominacje generalskie w Święto Wojska Polskiego
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Wielofunkcyjny scyzoryk
Morska Bryza w pobliżu Krymu
Terytorialsi na poligonie w Wędrzynie
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Najpierw „Sonda”, później promocja
„Operacja Wuhan”: Spadochroniarstwo
Jedna misja, jeden zespół
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Najkrwawsze starcie Powstania Warszawskiego
Wozy amunicyjne do Raków
Śląskie obchody wojskowego święta
Obrady Rady Unii Europejskiej
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Irańskie szachy
Sprawdzają Brutusa
Łask ponownie z dyżurem bojowym
Kolejne NUR-y do modernizacji

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO