moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Polskie F-16 będą… malowane

Polskie myśliwce czeka wymiana antyradarowej powłoki, którą są pokryte. Cały zabieg zostanie przeprowadzony w Polsce, w specjalnie do tego celu wybudowanej lakierni w zakładach w Bydgoszczy.


Polskie F-16 C/D Block 52+ to dość nowe maszyny. W listopadzie ubiegłego roku świętowaliśmy pięciolecie pierwszych, z floty 48 polskich efów. Choć przepisy mówią, że antyradarową powłokę ochronną, którą myśliwce są pokryte, wymienia się co 5–6 lat, to nasze Siły Powietrzne postanowiły nie zwlekać. Chcą bowiem uniknąć kłopotów izraelskich lotników. Ich F-16 stoją uziemione. Powód na pozór błachy, lakier łuszczący się z kadłubów dostawał się do wlotu powietrza silnika odrzutowego, ale to groziło katastrofą.

Dlatego pierwsze polskie myśliwce zostaną „przemalowane” już w ciągu najbliższych miesięcy. Zabieg przejdą w „lakierni” w Wojskowych Zakładach Lotniczych numer 2 S.A. w Bydgoszczy. Jej budowę sfinansowali w ramach offsetu na F-16 Amerykanie. Siły Powietrzne USA udostępniły nam także środek, którym maszyny zostaną „polakierowane” oraz technologię jego usuwania.

Okazuje się bowiem, że całe przedsięwzięcie nie jest wcale takie proste. Najpierw w specjalistycznym zakładzie w WZL-2 musi zostać usunięta stara warstwa antyradarowych powłok. – Nałożenie farby, nawet tej specjalnie kupionej od Amerykanów i tłumiącej promieniowanie radarowe, nie jest wielką filozofią. Ale dzięki nowemu zakładowi będziemy mogli zrobić coś znacznie trudniejszego: sprawnie zdjąć zużyty lakier pokrycia bez potrzeby czasochłonnego i drogiego rozmontowywania samolotu – tłumaczy Piotr Rutkowski, kierownik działu handlowego WZL-2.

W przypadkach podobnych renowacji stare metody polegały na zmywaniu lakieru środkami chemicznymi. Tym razem w nowym hangarze będzie stosowana metoda PMB (Plastic Media Blasting), czyli tak zwana metoda kuleczkowania. Niewielkie plastikowe kulki (o średnicy około 0,4 milimetra) będą wydmuchiwane pod wysokim ciśnieniem na odpowiednio zabezpieczony przed zabiegiem myśliwiec. Kuleczki będą następnie zbierane, by mogły być użyte ponownie.

Jednak zanim do hali trafi pierwszy z polskich Jastrzębi, zespół techników przećwiczy cały zabieg na dwóch starych F-16A. Maszyny specjalnie w tym celu sprowadzono do Polski z jednego z pustynnych składowisk w USA, gdzie Amerykanie trzymają stare maszyny. Obydwa eksperymentalne samoloty właśnie płyną do Polski. Prace nad nimi rozpoczną się we wrześniu tego roku (fotoreportaż z tego wydarzenia ukaże się na łamach „Polski Zbrojnej”). Po zakończeniu prac jeden z samolotów zostanie przekazany Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie, a drugi trafi prawdopodobnie do jednego z polskich muzeów.
 
Nowe metody usuwania powłok zostaną wykorzystane także przy remontach innych polskich samolotów. Rutkowski podkreśla, że nowy zakład w Bydgoszczy certyfikowali światowi potentaci na rynku specjalistycznych produktów lakierniczych: Akzo Nobel i PPG Industries. Hangar jest zdolny pomieścić maszyny o gabarytach znacznie większych niż niewielkie F-16: takich np., jak MiGi-29 a nawet transportowe C-295. Maszyny te także mają otrzymać antyradarowe powłoki.

Maciej Szopa

autor zdjęć: Bartosz Bera

dodaj komentarz

komentarze


PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
 
Logistycy na poligonie w Drawsku
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
„Noble Jump”, czyli gotowi 24/7
Stulecie Centralnej Biblioteki Wojskowej
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Statuetki „Lider Bezpieczeństwa Państwa” wręczone
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Od latarki do samolotu… 100 lat Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
Likwidacja komendanta Junka
Ćwiczenia „Dragon ’19” rozpoczęte!
Jak „Tannenberg” poszedł na dno
Rozbicie więzienia w Końskich
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
„Baltops”, czyli desanty pod wodzą USA
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Następcy Herculesów
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
W spadochroniarstwie trzeba wciąż się uczyć
„Ślązak” przeszedł kolejny test
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Gumowy czołg, realny front
Działalność firm na rzecz obronności
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Jihadist Mill
Medale dla uczestników walk w Karbali
Zmiany w przepisach mundurowych
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Flota przyszłości
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Poprady w Gołdapi
Tu się zadań nie wybiera
Buzdygan płk. Głuszczaka nadal pomaga
Wojsko analizuje wnioski z ćwiczeń 12 Dywizji
NSR wciąż przyjmuje ochotników
Trudny sojusz partyzantów
Nowe plecaki dla żołnierzy
Rekordowy „Projekt Wojownik” w Giżycku
Kierunek: Afganistan
Nowy rozdział w polsko-amerykańskiej współpracy
Miroslawiec Up
Błaszczak: zdolności obronne Polski będą wzmocnione
Rydwany dżihadu
Modernizacja bombowców
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Obrady Rady Unii Europejskiej
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Pamięć dodaje skrzydeł
Desant poza strefę komfortu
Przegląd lekkoatletycznej kadry Wojska Polskiego
A Half-Open Gate to Hell
Terytorialsi szkolą się w Toruniu
Terytorialsi z szansą na oficerskie gwiazdki
Stulecie wojskowej Akademii
F-16 wracają do Polski
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Polski wkład w operację „Overlord”

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO