moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Nadchodzi VI generacja

Amerykańska marynarka wojenna używa obecnie dwóch typów myśliwców, tj. F/A-18 E/F Super Hornet oraz F-35C. Tandem maszyn IV i V generacji będzie stanowił podstawę wyposażenia tego rodzaju sił zbrojnych jeszcze co najmniej przez półtorej dekady. Jednak prace nad następcami Super Hornetów już trwają – ma je zastąpić maszyna VI generacji.

Pomimo swoich zalet F-35C nie jest konstrukcją, która mogłaby kompleksowo spełnić wymogi marynarki. Przede wszystkim, pomimo maksymalnej masy startowej sięgającej prawie 32 ton, nie jest to myśliwiec przewagi powietrznej w rodzaju F-22 czy F-15 używanych przez siły powietrzne, tymczasem marynarka również potrzebuje takich zdolności. Warto zresztą przypomnieć, że podczas toczonej kilkanaście miesięcy temu gry wojennej zakładającej konflikt wokół Tajwanu to nie F-35 wzięły na siebie ciężar misji SEAD (przełamania obrony powietrznej). Użyto do tego przyszłościowych maszyn VI generacji, projektowanych w ramach programu NGAD (ang. Next Generation Air Dominance), które będą dysponować większym zasięgiem, udźwigiem, a także większą przeżywalnością w środowisku antydostępowym (A2/AD, Anti-Access/Area Denial)). Program NDAG jest realizowany osobno przez siły powietrzne i marynarkę, jak zatem widać, dotychczasowa koncepcja wspólnego myśliwca dla trzech rodzajów sił zbrojnych nie do końca okazała się udana.

Pod koniec października Stany Zjednoczone opublikowały dokument zatytułowany „Wizja lotnictwa marynarki wojennej 2030–2035”. W części dotyczącej oceny przyszłego środowiska bezpieczeństwa autorzy wskazali jako główne wyzwania m.in. wzrost liczby chińskich lotniskowców oraz rosnące zdolności, ale także zasoby chińskiego lotnictwa. Aby sprostać tym wyzwaniom, konieczne jest pozyskanie przez amerykańskie siły zbrojne nowych zdolności, a te są związane m.in. z programem NGAD. W jego ramach rozwijany jest nie tylko sam myśliwiec, lecz także drony działające jako tzw. lojalny skrzydłowy, nowe systemy uzbrojenia itp. Myśliwiec opracowywany dla marynarki, na obecnym etapie oznaczany jako F/A/-XX, ma posiadać wyższą prędkość, większy zasięg, wykorzystywać zarówno aktywne, jak i pasywne sensory oraz nowe systemy uzbrojenia o większym od poprzedników zasięgu. Co może nieco zaskakiwać, to planowany czas wprowadzenia do służby nowego płatowca, który w kolejnej dekadzie ma nie tylko uzupełnić, lecz także wręcz zastąpić F/A-18E/F, co oznacza, że prace nad nim są mocno zaawansowane. Jednak trzeba pamiętać, że prace koncepcyjne nad VI generacją zaczęły się przeszło dekadę temu, zaledwie chwilę po wprowadzeniu do służby pierwszego na świecie myśliwca V generacji F-22 Raptor.

We wrześniu ubiegłego roku miał miejsce pierwszy lot maszyny sił powietrznych, choć do dziś nie jest wiadomo, który z koncernów lotniczych jest jej wytwórcą. Pojawiają się jednak poszlaki sugerujące, że może to być Lockheed Martin. Jak wiadomo, w prace nad F/A-XX od lat zaangażowany był Boeing. Z kolei kilka tygodni temu w swojej nowej reklamie firma Northrop Grumman, jak się zdaje, ujawniła model (prototyp?) nowego myśliwca. Warto przypomnieć, że to właśnie ten ostatni koncern opracował projekt myśliwca YF-23, który konkurował z ówczesnym YF-22 i ostatecznie z nim przegrał. YF-23 posiadał jednak lepsze od rywala właściwości stealth, a także nieco wyższą prędkość przelotową, obydwa te parametry są zaś kluczowe dla maszyn kolejnej generacji. Być może zatem Northrop Grumman będzie producentem jednej z maszyn VI generacji. Niezależnie jednak od tego, kto nim będzie, pewne jest, że w ciągu kilkunastu lat maszyny nowej generacji zadomowią się nie tylko na amerykańskim niebie.

W Europie nad nowymi myśliwcami pracują dwie grupy państw – Wielka Brytania, Włochy i Szwecja rozwijają w ramach programu Future Air Combat System myśliwiec Tempest. Program pod taką samą nazwą jest realizowany również przez Francję, Niemcy oraz Hiszpanię. Obydwie konstrukcje mają być gotowe w połowie lat trzydziestych. Nieco wcześniej ma być ukończony japoński F-X. Rosja z kolei opracowuje PAK DP, nad własnymi płatowcami pracują również Chiny, a nawet Indie. Chcąc pozostawać w światowej czołówce, nie można spocząć na laurach i o technologiach jutra należy zacząć myśleć najpóźniej dziś. A najlepiej wczoraj.

Rafał Ciastoń , ekspert ds. stosunków międzynarodowych, technologii militarnych i konfliktów zbrojnych

autor zdjęć: Boeing

dodaj komentarz

komentarze


Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
 
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Zmiany w dodatkach stażowych
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Ramię w ramię z aliantami
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Kolejne FlyEle dla wojska
Front przy biurku
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
NATO on Northern Track
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Mundury w linii... produkcyjnej
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
SOR w Legionowie
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Charge of Dragon
Barwy walki
Szarża „Dragona”
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Sandhurst: końcowe odliczanie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Optyka dla żołnierzy
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Odstraszanie i obrona
Zbrodnia made in ZSRS
Na straży wschodniej flanki NATO
Ocalały z transportu do Katynia
Zachować właściwą kolejność działań
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Rakiety dla Jastrzębi
NATO na północnym szlaku
Święto stołecznego garnizonu
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Głos z katyńskich mogił
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Kadisz za bohaterów
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Prawda o zbrodni katyńskiej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Przygotowania czas zacząć
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Wojna w świętym mieście, część druga
Sprawa katyńska à la española
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Strażacy ruszają do akcji
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, epilog
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Szpej na miarę potrzeb
V Korpus z nowym dowódcą

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO