moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
AW 139 W dla Wojska Polskiego?

PZL Świdnik proponuje polskim siłom zbrojnym śmigłowiec AW139 W, który może służyć do prowadzenia operacji wsparcia z powietrza, poszukiwawczych, ratowniczych, patrolowych czy do transportu żołnierzy i sprzętu. – Naszą ambicją jest, aby ten śmigłowiec był całkowicie „made in Poland” – mówi Jacek Libucha, prezes PZL Świdnik.

W poniedziałek w PZL Świdnik odbyła się prezentacja śmigłowca HH 139 Bravo włoskich sił powietrznych. Maszyna jest wykorzystywana do prowadzenia operacji typu search and rescue, czyli do poszukiwania i ewakuowania rozbitków. – Większość elementów tego śmigłowca powstała w Polsce, w naszych zakładach, a silnik PT 6 został w 80% wyprodukowany w Rzeszowie. Część elementów również sami zaprojektowaliśmy, np. stanowisko do desantowania na tzw. szybkiej linie – mówi Jacek Libucha, prezes zarządu PZL Świdnik.

Maszyna HH 139 Bravo została zbudowana w oparciu o platformę śmigłowca AW 139, który został zaprojektowany w 2003 roku. Od tego czasu AW 139 trafił do 89 państw (w sumie 1070 egzemplarzy).

REKLAMA

Teraz PZL Świdnik chce zaoferować AW 139 polskim siłom zbrojnym. Maszyna została oznaczona AW 139 W i ma umożliwiać prowadzenie różnego rodzaju operacji, zarówno w dzień, jak i w nocy. W zależności od konfiguracji śmigłowiec może służyć do prowadzenia operacji wsparcia z powietrza, poszukiwawczych, ratowniczych, patrolowych czy do transportu żołnierzy i sprzętu. – To idealne rozwiązanie odpowiadające na potrzeby Wojska Polskiego – zapewnia prezes PZL Świdnik.

Film: Paweł Sobkowicz/Zbrojna TV

Masa AW 139 W wynosi 7 t, długość to 16,66 m, a średnica wirnika – 13,8 m, co umożliwia operowanie na niewielkiej przestrzeni. Kabina, w zależności od konfiguracji, pozwala na transport nawet 15 żołnierzy. Drzwi, które zamontowano w maszynie mają szerokość 1,6 m, dzięki czemu jest możliwość szybkiego załadunku i rozładunku sprzętu (maksymalny załadunek to 3 t), a także desantowania wojska w rejonie misji.

Śmigłowiec proponowany przez PZL Świdnik ma posiadać także dwa silniki o mocy wyjściowej 1531 KM, a jego sercem będzie przekładnia, która została tak zaprojektowana, aby móc pracować przez 60 minut bez płynów eksploatacyjnych. Maksymalna prędkość AW 139 W to 306 km/h, zasięg 1061 km, a długość lotu 5 godzin i 13 minut. W kokpicie mają się znaleźć cztery ciekłokrystaliczne wyświetlacze, a cyfrowy system awioniczny ma być zintegrowany z autopilotem.

Prezes PZL Świdnik jest przekonany, że AW 139 W mógłby być w całości produkowany w Polsce. – Już dziś takie płatowce powstają w naszych zakładach, a napędy w Rzeszowie. Ale przy produkcji AW 139 W liczymy także na współpracę z innymi podmiotami, choćby Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych czy spółkami Polskiej Grupy Zbrojeniowej – mówi Jacek Libucha. Dodaje także, że czas produkcji maszyny od momentu jej zamówienia wynosi od 14 do 16 miesięcy, a w przypadku wersji „made in Poland” dwa lata. Rocznie linię produkcyjną mogłoby opuścić od ośmiu do dziesięciu takich maszyn.

Magdalena Miernicka

autor zdjęć: Paweł Sobkowicz

dodaj komentarz

komentarze


Czerwona agresja
 
System zwalczania BSL
„Trenuj z wojskiem” – by czuć się bezpiecznie
Rakietnicy, czyli pod ostrzałem z rac
Sukces ukraińskiej kontrofensywy
Jakie dodatki dla żołnierzy niezawodowych?
Czynnik ludzki kluczem odporności państwa oraz jego sił zbrojnych
Z miłości do Ojczyzny”. Stanisław Rusowicz „Góral”
Dezinformacja jako współczesne narzędzie walki
„Tygrys ’22”, czyli oczy na Ukrainę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Od Chersonia po Krym
Jastrzębie nad Słowacją
Medalowy weekend w Monachium
MSPO. Rodzina dronów pionowego startu
Włoscy lotnicy w Malborku
Ile Polska straciła podczas II wojny
Desant pod Arnhem
Znamy najlepsze Wydarzenie Historyczne Roku
Powstał Komponent Obrony Pogranicza
Strategiczne partnerstwo polsko-brytyjskie
Mieć oko na Libię, uważać na Rosję
Żołnierze NSZ dla wolnej Polski
Rekordowy limit dla przyszłych oficerów
Manewry 18 Dywizji w Nowej Dębie
Dublet pięciobojowych sztafet
Collective Defense is Priority
Konsekwencje wojny
Pięć medali żołnierzy w zapasach i strzelectwie
Półmaratończycy na medal
Wyjaśniona sprawa rekompensat dla rezerwistów
Patriotyzm to nie frazes
NATO stawia na drony
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
MSPO. Poznajcie prawdopodobnego następcę Erawy
Raptory lecą do Polski
Polskie Państwo Podziemne powstało 83 lat temu
GROM Challenge po raz dziesiąty
„Z miłości do Ojczyzny”. Zbigniew Piasecki, „Czekolada”
Przygotowani na kryzys
Śladem profesjonalistów
„Rekin” dobił do brzegu
„Z miłości do Ojczyzny”. Wanda Thun „Wandzia”
Palili się do zwycięstwa i wygrali
Ukraińska kontrofensywa
Raptory już w Polsce
Powrót do korzeni
Ukraina świętuje, Rosja spowalnia
WAT z myślą o przyszłości
Desant czeka na nowych żołnierzy
„Rekin” grasuje na Bałtyku
Alianci z AK
Sportowe zmagania weteranów
Brunatny najazd
Putin sięga po rezerwy
16 Dywizja świętuje, kolejna się rodzi
Premier w Żelaznej Dywizji
Wioślarz i pięcioboista mistrzami świata!
16 medali szermierzy na wojskowym czempionacie
Drony w WOT
Zostań stypendystą MON-u

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO