moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Norweska armia kupuje polskie mosty

Zakład Budowy Maszyn „ZREMB-Chojnice” SA razem ze spółką Acrow Corporation of America dostarczą norweskiej armii 11 mostów taktycznych. To konstrukcje przystosowane do przejazdu ciężkiego sprzętu, m.in. czołgów o masie 67 t i pojazdów kołowych do 96 t. Kontrakt, którego wartość wynosi ponad 17 mln zł, ma być zrealizowany do końca roku.

Od połowy lat pięćdziesiątych ubiegłego wieku Siły Zbrojne Królestwa Norwegii do pokonywania rzek i rozpadlin o szerokości mniejszej niż 80 m wykorzystywały m.in. kupione jeszcze ze środków z planu Marshalla przenośne mosty stalowe w systemie Baileya. Jesienią ubiegłego roku Norwedzy rozpoczęli poszukiwania nowej konstrukcji. Do przetargu zgłosili się General Dynamics European Land Systems, CHS Nor oraz polsko-amerykańskie konsorcjum, czyli Zakład Budowy Maszyn „ZREMB-Chojnice” i firma Acrow Corporation of America. Oferta, którą złożyli Polacy wraz z Amerykanami, okazała się najlepsza.

 

Zawarty kilka tygodni temu kontrakt przewiduje, że norweskie wojska lądowe – Hæren – jeszcze w tym roku otrzymają 11 mostów (wraz z kontenerami do ich transportu i pakietem serwisowym). Konstrukcje mają umożliwiać pokonywanie przeszkód wodnych (o szerokości do 80 m) przez m.in. czołgi o masie do 67 t (MLC 80) oraz zestawy pojazdów kołowych o masie do 96 t (MLC 120).

Zgodnie z oczekiwaniami Norwegów nowe stalowe mosty kratownicowe będą przystosowane do użycia razem z pontonami Uniflote, które posiadają tamtejsze siły lądowe. W takiej konfiguracji pontony mogą służyć albo jako część budowanej przeprawy – wydłużając ją, albo jako jej pływające podpory, co znacząco zwiększy nośność mostu. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe też będzie stworzenie dwujezdniowego traktu.

Odpowiadająca za pozyskiwanie dla norweskiej armii nowego sprzętu i uzbrojenia Norwegian Defence Materiel Agency (NDMA) zapłaci polsko-amerykańskiemu konsorcjum 40 mln norweskich koron, czyli około 17,5 mln zł.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: ZREMB Group, FMV

dodaj komentarz

komentarze

~ja
1629905460
Spółka Acrow Corporation of America wybrała polskiego wykonawcę licząc na zainteresowanie takimi mostami naszego wojska a tym samym na kolejne zyski. Ot i cała tajemnica.
D9-73-03-D7

Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
 
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Głos z katyńskich mogił
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
25 lat w NATO – serwis specjalny
Zachować właściwą kolejność działań
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Charge of Dragon
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
NATO na północnym szlaku
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
V Korpus z nowym dowódcą
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Kadisz za bohaterów
Sprawa katyńska à la española
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Barwy walki
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Ocalały z transportu do Katynia
Zmiany w dodatkach stażowych
Wojna w świętym mieście, epilog
Na straży wschodniej flanki NATO
Święto stołecznego garnizonu
Wojna w świętym mieście, część druga
Szarża „Dragona”
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Front przy biurku
Prawda o zbrodni katyńskiej
Przygotowania czas zacząć
Mundury w linii... produkcyjnej
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
NATO on Northern Track
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ramię w ramię z aliantami
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
SOR w Legionowie
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Zbrodnia made in ZSRS
Kolejne FlyEle dla wojska
Szpej na miarę potrzeb
Odstraszanie i obrona
Optyka dla żołnierzy
Strażacy ruszają do akcji
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rakiety dla Jastrzębi
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Sandhurst: końcowe odliczanie
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO