moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Remont ORP „Lublin” z poślizgiem. Są kary

Za opóźnienie na obecnym, trzecim, etapie remontu okrętu transportowo-minowego ORP „Lublin” Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. poniosła karę w wysokości ponad pół miliona złotych – poinformował wiceminister obrony Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na interpelację posłów opozycji. Według nowego harmonogramu okręt powinien opuścić doki do 15 marca 2021 roku.

ORP „Lublin” jest jednym z pięciu okrętów transportowo-minowych projektu 767, które wchodzą w skład 8 Flotylli Obrony Wybrzeża. Jednostka została zaprojektowana pod koniec lat 80. w gdańskiej Stoczni Północnej. Ma wyporność 1674 ton i ponad 95 metrów długości. Może zabrać na pokład i – dzięki specjalnemu trapowi – wyładować na brzeg lub w jego pobliżu 9 czołgów lub 17 samochodów oraz 135 żołnierzy desantu. Okręty projektu 767, czyli typu Lublin, bo jednostka użyczyła nazwy całej klasie, są przystosowane również do stawiania morskich min.

Ponieważ ORP „Lublin” wszedł do służby w 1989 roku, jako pierwszy spośród okrętów 767 (pozostałe to ORP „Gniezno” i ORP „Kraków” – 1990 rok, ORP „Poznań” i ORP „Toruń” – 1991). Decyzja o przeprowadzeniu remontu jednostki zapadła w 2017 roku, a modernizacja miała obejmować m.in. unowocześnienie napędu i systemów łączności oraz nawigacji.

Warty ponad 90 mln złotych kontrakt zdobyła Morska Stocznia Remontowa Gryfia S.A. Zgodnie z podpisaną w 2018 roku umową okręt miał wrócić do służby w maju 2019 roku. Niestety MSR Gryfia S.A. nie wywiązała się z tego terminu. Jednostka nadal tkwi w dokach remontowych.

Jak poinformował kilka dni temu wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz, w odpowiedzi na interpelację posłów PSL: Marka Biernackiego i Jarosława Rzepy, prace naprawcze przy „Lublinie” powinny się zakończyć do 15 marca 2021 roku, a za opóźnienia na ich wykonawcę nałożono kary finansowe.

„W 2020 r. zamawiający naliczył kary umowne za nieterminowe zakończenie prac 1 podetapu III etapu, w kwocie 558 352,02 zł. Wartość ta została potrącona od wartości faktury za realizację zakresu prac zawartych w ww. podetapie” – informuje wiceszef resortu obrony. I zapowiada kolejne sankcje: „Wykonawca nie wywiązał się w terminie określonym w umowie, do 30 listopada 2020 roku, z realizacji podetapu 2 etapu III. Po otrzymaniu dokumentów rozliczeniowych przewiduje się naliczenie odpowiednich kar z tego tytułu – dodaje Wojciech Skurkiewicz.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: 8 FOW

dodaj komentarz

komentarze


Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
 
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Sprawa katyńska à la española
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Wojna w świętym mieście, epilog
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na straży wschodniej flanki NATO
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Wojna w świętym mieście, część druga
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Gunner, nie runner
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Front przy biurku
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Wojna w Ukrainie oczami medyków
SOR w Legionowie
Strażacy ruszają do akcji
Wojna na detale
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
NATO on Northern Track
Szpej na miarę potrzeb
Wypadek na szkoleniu wojsk specjalnych
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
NATO na północnym szlaku
Pod skrzydłami Kormoranów
25 lat w NATO – serwis specjalny
Święto stołecznego garnizonu
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Charge of Dragon
Przygotowania czas zacząć
Donald Tusk: Więcej akcji a mniej słów w sprawie bezpieczeństwa Europy
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Zmiany w dodatkach stażowych
Zachować właściwą kolejność działań
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Lekkoatleci udanie zainaugurowali sezon
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Kadisz za bohaterów
Sandhurst: końcowe odliczanie
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Kolejne FlyEye dla wojska
Ramię w ramię z aliantami
Wytropić zagrożenie
Rekordziści z WAT
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
W Italii, za wolność waszą i naszą
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Ukraińscy żołnierze w ferworze nauki
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO