moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Pilot F-16 oślepiony laserem

W poniedziałek późnym wieczorem podczas podejścia do lądowania, około 7 km od lotniska w Łasku, ktoś próbował oślepić pilota laserem. Na szczęście nikomu nic się nie stało i pilot bezpiecznie wylądował w bazie. – Takie zachowanie sprawcy stanowi zagrożenie dla życia i zdrowia. Sprawę zgłosiliśmy na policję – mówią lotnicy z 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Za sterami wielozadaniowego F-16 siedział doświadczony pilot, który bezpiecznie wylądował w bazie. Lotnicy od razu sprawę zgłosili na policję. Funkcjonariusze próbują zidentyfikować sprawcę zdarzenia. Postępowanie wyjaśniające prowadzi Komenda Powiatowa Policji w Bełchatowie. – Kierowanie lasera w kierunku statków powietrznych jest skrajnie nieodpowiedzialne i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia pilota – podkreśla kapitan Michał Kolad, oficer prasowy 32 Bazy Lotnictwa Taktycznego.

Incydent z 18 maja, niestety, nie jest wyjątkiem. Dowództwo 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, któremu podlegają bazy taktyczne wyposażone w F-16 w Krzesinach i w Łasku, przyznaje, że takie przypadki się zdarzają. Tylko w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku w ciągu ostatnich trzech lat odnotowano cztery takie sytuacje.

REKLAMA

– To jest naprawdę poważne zagrożenie i nie można go lekceważyć. W przypadku lotów wykonywanych na F-16 do takich zdarzeń najczęściej dochodzi w newralgicznych momentach, czyli podczas startu lub lądowania, kiedy pilot musi być maksymalnie skupiony na wykonywanym zadaniu – mówi specjalista do spraw bezpieczeństwa lotów z jednostki podległej 2 Skrzydłu. – Oczywiście przepisy mówią, aby w razie zauważenia wiązki laserowej nie patrzeć w jej stronę, lecz naprawdę nie jest to łatwe, zwłaszcza w nocy – zauważa.

O tym, jak niebezpieczne może być mierzenie laserem do statku powietrznego, świadczy zdarzenie, do którego doszło jesienią ubiegłego roku w Warszawie. Zieloną wiązką lasera został oślepiony lekarz, jeden z członków załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. W efekcie doznał on poważnego uszkodzenia siatkówki oka.

W całej Polsce takich przypadków jest co roku ponad 100. Dwa lata temu Urząd Lotnictwa Cywilnego zainaugurował ogólnopolską kampanię społeczną „Laser to nie zabawka”. Jej celem jest uświadamianie społeczeństwa, jak niebezpieczne jest kierowanie wiązki lasera w stronę samolotów. Jest to także niezgodne z przepisami. Prawo lotnicze zabrania bowiem emitowania wiązki lasera w kierunku statku powietrznego.

Za oślepienie załogi i sprowadzenie zagrożenia w ruchu powietrznym grozi grzywna i kara więzienia od roku do 10 lat, a w szczególnych sytuacjach nawet do 12 lat pozbawienia wolności.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze


NATO pozostaje w Iraku, Polska także
 
„Ratownik” od nowa
Gen. Andrzejczak na wschodniej granicy
Dunkierka, czyli 80 lat od operacji „Dynamo”
Wojsko przeciw wirusowi
Specjalsi świętują
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
F-16 kończą misję w Estonii
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
MON nie wycofuje się z MSPO
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
Online z mistrzami sportu
Prawdziwi wojownicy
Ćwiczenia z torpedą
Głos (z) płonącej Warszawy
Na wakacje z WOT
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
NATO walczy z koronawirusem
Co z tegorocznym MSPO?
Mercedes nie tylko do holowania
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Morskie początki „Anakondy”
Wirtualny bieg na Monte Cassino na ostatniej prostej
Obradowała Rada Gabinetowa
Widzieć i nie być widzianym
„Spartan” znów na Mazurach
Prezydent Duda w Davos o przyszłości Sojuszu
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Nowy wiceminister w MON
Białe noce podhalańczyków
„Anakonda ’20” – dzień marynarki wojennej
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Agent w generalskich szlifach
Kierunek: Drawsko Pomorskie
Będą kolonie dla dzieci żołnierzy
Zostań w domu i czytaj „Polskę Zbrojną”
Pierwsze Leopardy 2PL odebrane
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
„Anakonda” rusza na poligony
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Wirtualne strzelanie w Błękitnej Brygadzie
Weź udział w wojskowych ćwiczeniach
„Harpun” do walki
Granatniki dla GROM-u poszukiwane
Trzeba rozbić to więzienie!
MON podsumowuje walkę wojska z COVID-19
Transportery płyną na drugi brzeg
Terytorialsi nie stracą dodatku
„Nagroda specjalna” dla płk. Tomasza Bartkowiaka
Czas na praktyczne szkolenie studentów Legii
Na misjach święta inne niż zwykle
Nowa strategia z podpisem prezydenta
Rosyjskie zagrożenie w kosmosie
Amerykanie odmładzają F-16
Koniec kijowskiego snu
Sukcesy sportowców w mundurach
Święto żołnierzy służących na misjach
Polskie porty bardziej otwarte

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO