moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Ottokar-Brzoza będzie kołowy?

Pięć podmiotów chce zaproponować armii niszczyciela czołgów na podwoziu kołowym. Rozmowy o warunkach technicznych sprzętu rozpoczną się wiosną. To już drugi dialog techniczny ogłoszony przez Inspektorat Uzbrojenia MON w sprawie niszczycieli czołgów uzbrojonych w przeciwpancerne pociski kierowane. Do tej pory wojsko brało pod uwagę tylko konstrukcję na podwoziu gąsienicowym.


Propozycja PGZ

Wojsko Polskie chce w najbliższych latach wprowadzić do służby nowe niszczyciele czołgów o kryptonimie „Ottokar-Brzoza”. Wozy mają zastąpić w 14 Pułku Przeciwpancernym z Suwałk pojazdy BRDM-2 uzbrojone w przestarzałe przeciwpancerne pociski kierowane 9P133 Malutka. To jedyne niszczyciele czołgów, jakimi dziś dysponuje nasza armia (jest ich ok. 30).

Zgodnie z wymogami technicznymi przedstawionymi w ubiegłym roku, poszukiwana jest konstrukcja, która przy użyciu nowoczesnych rakiet może niszczyć czołgi podstawowe wyposażone w systemy obrony aktywnej. Zarówno czołgi klasy „soft kill”, czyli zakłócające i obezwładniające układy naprowadzania pocisków, jak i te klasy „hard kill”, które niszczą rakiety przeciwpancerne, np. ładunkami wybuchowymi lub miniaturowymi pociskami.

REKLAMA

Do ogłoszonego w tej sprawie w lutym ubiegłego roku dialogu technicznego, zgłosiło się trzynaście podmiotów. Siedem z zagranicy: Lockheed Martin, BAE Systems USA Combat Vehicles, Rheinmetall Defense, MBDA UK, BAE Systems Sweden AB, Milrem A.S. oraz konsorcjum IMI Systems – Elbit Systems Ltd. A także pięć polskich: Polska Grupa Zbrojeniowa, OBRUM Sp. z o.o., H. Cegielski-Poznań S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Huta Stalowa Wola S.A. oraz WB Electronics S.A.

Inspektorat Uzbrojenia MON chce wiosną tego roku przeprowadzić jednak kolejny dialog techniczny w sprawie Ottokarów. Dlaczego? Ponieważ w ubiegłym roku poszukiwana była konstrukcja na podwoziu gąsienicowym i firmy zbrojeniowe prezentowały takie właśnie uzbrojenie. Teraz MON bierze pod uwagę także podwozie kołowe i aby zebrać niezbędne dane o dostępnej na rynku ofercie, konieczne są kolejne spotkania z przedstawicielami przemysłu.

Dialogi techniczny ogłoszono więc w grudniu 2019 roku, zgłosiło się do niego pięć podmiotów. – Lockheed Martin Global Inc., Rheinmetall Defence Polska Sp. z o.o., MBDA UK., a także AMZ-Kutno S.A. i Polska Grupa Zbrojeniowa S.A. reprezentująca spółki grupy kapitałowej: Rosomak S.A., OBRUM Sp. z o.o., Huta Stalowa Wola S.A., Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne S.A., Wojskowe Zakłady Uzbrojenia S.A. oraz Jelcz Sp. z o.o. – informuje major Krzysztof Płatek, rzecznik prasowy Inspektoratu Uzbrojenia MON.

Rozmowy z przedstawicielami przemysłu rozpoczną się w połowie marca i potrwają do 30 kwietnia. Która z konstrukcji – na podwoziu gąsienicowym czy kołowym – zostanie wybrana, może okazać się najwcześniej za kilka miesięcy.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
 
Zostań studentem ASzWoj
Promocja oficerska w AWL
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
„Aviation Detachment” w Łasku
Sukcesy wojskowych lekkoatletów
Amerykanie odmładzają F-16
Ochotnik do Auschwitz
Pętla taktyczna dla przyszłych kaprali
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Komarów – gwóźdź do trumny Konarmii
Tak się ćwiczy na rumuńskich poligonach
Polsko-amerykańska współpraca
A więc wojna...
W MON o polsko-słowackiej współpracy
16 Dywizja najlepsza!
Kombinezon ratunkowy dla pilotów
„Rosyjski walec” na polskich Kresach
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Październik pod znakiem Tallboya
Defendery 2020: RobUV
Kraby kontra okręt
Szybsza droga do armii zawodowej
Nadchodzi Armia Fight Night!
Zamek na poligonie
Kłopoty z odprawą mieszkaniową
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Rosomaki-S oraz amunicja dla WP
Następca Honkera na MSPO
Kraken dla Kormoranów
Partnerstwo na gruzińskich poligonach
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Strzelcy wyborowi z WOT-u
Ku czci roku 1918 i 1920
GROM Challenge 2020 – organizatorzy dokręcili śrubę
Kierunek Turcja, czyli nowa misja polskich żołnierzy
F-16 kończą misję w Estonii
Wspólnie zadbajmy o naszą przyszłość
Ukraiński kurs na Zachód
Bohaterska obrona wzgórza 385
Defendery 2020: Zapobiec awarii
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
„Kaper” przeciw terrorystom
Dekady za wcześnie
20 medali żołnierzy na mistrzostwach kraju w biegu na orientację i łucznictwie
Groty dla podchorążych WAT-u
Defilada na święto dywizji
Dodatki dla specjalsów po nowemu
Trenują, aby szkolić innych
Komisje sejmowe o umowie z USA
Nowy album WIW-u o bohaterach 1920 r., ofiarach zbrodni katyńskiej
Wojsko przeciw wirusowi
Defender 2020: Symulator Pioruna
Ryzykowne remedium
Szybciej do wojska
Laserowa artyleria US Army
Rozstrzygająca bitwa o Niemen
Kabina do zadań specjalnych
Leopardy i Raki na podkarpackim poligonie
To kolarze rozpoczęli współczesną historię polskiego wojskowego sportu

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO