moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
F-35 dla Polski

Wojsko Polskie mogłoby otrzymać pierwsze cztery samoloty F-35A w 2024 roku, w ramach 16. serii produkcyjnej, a pierwszą eskadrę, 16 sztuk, do 2026 roku – zapowiedział Greg Ulmer, wiceprezes firmy Lockheed Martin i dyrektor programu F-35 Lightning II. Zapewnił także, że amerykański koncern wciąż jest otwarty na nowych kooperantów mogących produkować elementy tego samolotu.

F-35 – amerykański wielozadaniowych samolot piątej generacji – jest niewątpliwie jedną z największych atrakcji tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Targowi goście mogą nie tylko zobaczyć jego pełnowymiarowy model, ale także zasiąść w symulatorze za sterami tej maszyny i wypróbować jej możliwości w trakcie wirtualnego lotu.

 

REKLAMA

Aktywność producenta tej maszyny – koncernu Lockheed Martin – to efekt rozpoczętego procesu zakupu tych maszyn dla naszych sił powietrznych. W ramach programu „Harpia” Polska chce kupić dwie eskadry Lightningów w wersji A (klasycznego startu). W maju polski rząd złożył już w tej sprawie do rządu amerykańskiego oficjalne zapytanie ofertowe i czeka na odpowiedz.


Model F-35 zaprezentowany na MSPO w Kielcach.

Przedstawiciele Lockheed Martina przekonywali w Kielcach, że pierwsze F-35 dla Polski mogą być gotowe wcześniej niż dotychczas spekulowano. – Polskie siły powietrzne mogłyby otrzymać pierwsze cztery samoloty F-35A w 2024 roku – zapowiedział Greg Ulmer, wiceprezes firmy Lockheed Martin i dyrektor programu F-35 Lightning II. Maszyny trafiłyby wówczas do bazy US Air Force Luke w Arizonie, gdzie byłyby wykorzystywane do szkolenia pilotów i personelu naziemnego. – Całą eskadrę, czyli 16 sztuk, Polska mogłaby odebrać w 2026 roku. Drugą do 2030 roku – mówił Greg Ulmer.

Szef programu F-35 Lightning II podkreślał, że w ostatnich latach koncern Lockheed Martin znacząco obniżył cenę samolotu. W obecnej transzy wynosi ona mniej niż 80 mln dolarów – To oznacza, że za cenę maszyny czwartej generacji mamy maszynę najnowszej, piątej generacji – przekonywał. Jak poinformował, teraz firma skupia się na obniżeniu kosztów eksploatacji samolotu. Jej celem jest obniżenie kosztu jednej godziny lotu poniżej 25 tysięcy dolarów.

Greg Ulmer mówił również, że zakup maszyn piątej generacji przez polską armię to również ogromna szansa dla rodzimego przemysłu, nie tylko zbrojeniowego. – Obecnie w Polsce produkuje się tylko niewielkie elementy F-35, części do silnika, podwozia i amunicji. To może się zmienić, bo wciąż poszukujemy nowych partnerów do naszego łańcucha dostaw – zadeklarował.

 

 

Na Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach „Polska Zbrojna” przygotowała wydanie specjalne.

 

Nasze wydawnictwo będziecie mogli bezpłatnie dostać w czasie trwania kieleckiej imprezy na naszym stoisku (stoisko nr D66, hala D), na stoisku Ministerstwa Obrony Narodowej oraz w punkcie prasowym MSPO.

 

Czytelników, którzy nie dotrą na największe w Polsce targi zbrojeniowe, zachęcamy do lektury elektronicznej wersji numeru specjalnego „Polski Zbrojnej”.

 

 

 

 

 

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Lockheed Martin, Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
 
Zapal światło dla ofiar Katynia
Warszawa – miasto nieujarzmione
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Przetrwać do świtu
„Robot” w akcji
Zielone światło z USA na sprzedaż F-35
Zapal lampkę bohaterom Września’39
Nowy wiceminister w MON
Wrzesień ’39 na południu Polski
Podchorąży mistrzem Wojska Polskiego w szachach
Cztery lata LITPOLUKBRIG
Nowa misja i nowy sprzęt
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
„Agile Spirit”. Gruziński sprawdzian LITPOLUKRBRIG
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
Kosmiczny gość
Rozpoczynamy nową erę
Klasy wojskowe po nowemu
Rok Żelaznej Dywizji
W Pomiechówku pochowano ofiary hitlerowskich zbrodni
Historia Liberatora wyjaśniona
Irańskie szachy
Śląskie sceny z życia
Warsaw Is Fighting, We Must Go Back
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Spadochroniarze walczyli o tytuł mistrza Wojska Polskiego
Walka i dyplomacja
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
Wyspecjalizowany jak nurek, wszechstronny jak zwiadowca
Boxer, czyli waga ciężka na londyńskich targach
Samochód do desantowania
Defendery 2019 – część 4
Umarły dla świata
A Torn Subcontinent
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Cienka niebieska linia
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Cyberprzestrzeń priorytetem MON
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Terytorialsi na wysokościach
„Polsce się poświęcam...” – generał znad Bzury
Polska nie pozostanie osamotniona
Jedna misja, jeden zespół
Iranian Chess Game
Polskie firmy na targach w Londynie
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Sprawdzają Brutusa
Chorwacki test polskich kadetów
„Most współpracy”, czyli polska armia bliżej NATO
Natowskie brygady pod polskim dowództwem
Większe dotacje na budowę strzelnic
Pięć medali żołnierzy w Mistrzostwach Polski w Półmaratonie
Thin Blue Line
Głos (z) płonącej Warszawy
Defendery 2019 – część 3
Oko na Europę

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO