moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Szkolenie spadochronowe podchorążych WAT

Od poniedziałku, 8 lipca, grupa podchorążych należąca do sekcji S3 WAT rozpocznie praktyczny kurs spadochronowy AFF (Accelerated FreeFall) pod kryptonimem „LOT II”.

Jest to druga edycja kursu spadochronowego organizowanego przez Fundację „Teraz Wojsko Polskie” i Związek Polskich Spadochroniarzy I Oddział Warszawa, a finansowanego w tym roku przez spółkę TRMEW Obrót S.A. W kursie tym biorą udział podchorążowie WAT, którzy przeszli selekcję do sekcji S3 WAT. Wybrańcy musieli zaliczyć: dystans 3000 m w czasie min. 12.10, bieg 10x10m w czasie min. 29,2s, podciąganie na drążku nachwytem min. 16 razy, bieg OSF (Ośrodek Sprawności Fizycznej) w czasie min. 1.35 min. Powyższe minima związane są z wymaganiami stosowanymi w wojskach powietrzno – desantowych. Osoby, które pozytywnie przeszły testy sprawnościowe zakwalifikowały się do drugiego etapu selekcji jakim są testy psychologiczne dla kandydatów do wojsk specjalnych. Finalnie selekcję przeszło26 podchorążych, którzy stali się członkami Sekcji Skoków Spadochronowych S3 WAT.

Szkolenie nowych adeptów spadochroniarstwa zaczęło się kilka miesięcy temu od 10 godzinnych zajęć teoretycznych z: skoku spadochronowego, prawa lotniczego, bezpieczeństwa skoków, wiedzy o spadochronie i określania miejsca zrzutu Następnie realizowano przygotowania naziemne obejmujące naukę układania spadochronu, techniki wyjścia z samolotu symulacje awaryjnego wypięcia czaszy głównej i otwarcia spadochronu zapasowego w uprzęży spadochronu, technikę lądowania. Teraz przyszedł czas na prawdziwe skoki spadochronowe, które zostaną poprzedzone dwudniowym szkoleniem w tunelu aerodynamicznym. Każdy z podchorążych spędzi w nim 40 minut. Przyszli skoczkowie pierwszy raz w życiu zderzą się ze strugami powietrza w symulowanym spadku swobodnym. Tutaj będą uczyć się, jak utrzymać stabilną sylwetkę podczas swobodnego spadania oraz jak poruszać się w trójwymiarowej przestrzeni, a to już jest sztuka latania. Podchorążowie w tunelu będą również ćwiczyć symulowane otwieranie spadochronu i kontrolowanie wysokości oraz procedury związane z sytuacjami awaryjnymi przy dużej prędkości spadania.

Po szkoleniu w tunelu rozpocznie się ośmiodniowy okres skoków spadochronowych na lotnisku Aeroklubu Warszawskiego w Chrcynnie. Kursanci będą skakali z wysokości 4000m z samolotu Cessna 208B. Cały kurs realizowany jest w systemie AFF (Accelerated FreeFall). Jest to przyspieszona nauka swobodnego spadania mająca na celu przygotowanie ucznia-skoczka do wykonywania samodzielnych skoków z opóźnionym otwarciem spadochronu z wysokości 4000m. W czasie skoków podchorążowie S3 WAT będą musieli wykazać się niezwykłym opanowaniem i odwagą, bowiem stojąc pierwszy raz w drzwiach samolotu będą musieli oddać swój pierwszy w życiu skok. Praktyczna część kursu AFF obejmuje 5 poziomów, które podchorążowie muszą zaliczyć. Zazwyczaj udaje się to wykonać w 5 skokach, lecz liczba skoków zależy od postępów czynionych przez uczestnika kursu. Każdy skok jest nagrywany. Po wylądowaniu następuje jego dokładne omówienie, na podstawie których uczeń otrzymuje informacje o swoich postępach oraz błędach. W trakcie pierwszych skoków podchorążowie będą skakać z dwoma instruktorami, a w każdym kolejnym z jednym. Aby zakończyć kurs AFF, student musi opanować umiejętność poprawnego wyjścia z samolotu, kontroli wysokości i czasu, utrzymywania stabilnej sylwetki, obrotów, przemieszczania się do przodu i tyłu, powracania do stabilnej pozycji po wytrąceniu jej z równowagi, samodzielnego otwierania spadochronu, pracy na spadochronie oraz lądowania w określonym miejscu. Każdy kurs kończy się egzaminem, po którym skoczek-uczeń będzie mógł wykonywać samodzielne skoki pod opieką instruktora. Warto dodać, że niezwykle ważną rolę odgrywa instruktor, który prowadzi ucznia od początku kursu, aż do jego zakończenia.

Kursu spadochronowy „LOT II” dla podchorążych sekcji S3 WAT odbędzie się w tym roku dzięki spółce TRMEW Obrót S.A., która sfinansuje całe przedsięwzięcie. Decyzję tę podjął Pan Sebastian Jabłoński, prezes Zarządu spółki TRMEW Obrót S.A. Ta niezwykle szlachetna i patriotyczna postawa wpisuje się we wspieranie obronności kraju. Dzięki niej podchorążowie S3 WAT będą mogli sprawdzić się w ekstremalnych warunkach, doświadczyć niesamowitych przeżyć oraz rozwinąć umiejętności, które przydadzą się w służbie ojczyźnie.

Serdecznie zapraszamy, wszystkich chętnych do obserwowania postępów podchorążych podczas kursu. Szkolenie w tunelu aerodynamicznym (8 i 9 lipca) będzie odbywać się w podwarszawskich Morach w „Flyspot – Indoor Skydiving” od godziny 8:00 do godziny 23:00 pierwszego dnia oraz od 8:00 do 18:00 drugiego dnia. Na skoki spadochronowe zapraszamy od 10 do 19 lipca na podwarszawskie lotnisko Aeroklubu Warszawskiego w Chrcynnie w godzinach 9:00-20:00.

Tekst: sierż. pchor. Jakub Fonfara

red. PZ

autor zdjęć: WAT

dodaj komentarz

komentarze


Święto stołecznego garnizonu
 
Szarża „Dragona”
Szpej na miarę potrzeb
Głos z katyńskich mogił
Zachować właściwą kolejność działań
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Czerwone maki: Monte Cassino na dużym ekranie
Strażacy ruszają do akcji
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Barwy walki
Front przy biurku
Sandhurst: końcowe odliczanie
Przygotowania czas zacząć
Wojna w świętym mieście, część trzecia
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
W Italii, za wolność waszą i naszą
Wojna w świętym mieście, epilog
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Na straży wschodniej flanki NATO
Kadisz za bohaterów
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Morze Czarne pod rakietowym parasolem
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Znamy zwycięzców „EkstraKLASY Wojskowej”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
NATO na północnym szlaku
Wojna na detale
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Kolejne FlyEle dla wojska
SOR w Legionowie
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Gunner, nie runner
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Active shooter, czyli warsztaty w WCKMed
25 lat w NATO – serwis specjalny
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Ramię w ramię z aliantami
Charge of Dragon
Zmiany w dodatkach stażowych
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Wojskowy bój o medale w czterech dyscyplinach
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Operacja „Synteza”, czyli bomby nad Policami
Sprawa katyńska à la española
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
NATO on Northern Track
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Wojna w świętym mieście, część druga

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO