moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany

W 2011 r. popełniono błąd na etapie projektowania elementu fotela katapultowego, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji – przyznała w oświadczeniu Polska Grupa Zbrojeniowa. Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego uznała, że wadliwa konstrukcja tego elementu była przyczyną śmierci pilota samolotu MiG-29 w lipcu ubiegłego roku.

Prawie rok temu, w nocy z 5 na 6 lipca, w pobliżu miejscowości Pasłęk, podczas lotu szkoleniowego rozbił się myśliwiec MiG-29, pilotowany przez kpt. Krzysztofa Sobańskiego. Niestety, mimo katapultowania się z uszkodzonej maszyny, żołnierz nie przeżył wypadku. Kpt. Sobański był bardzo doświadczonym pilotem. Za sterami wojskowych samolotów spędził ponad 800 godzin, w tym ponad 500 w MiG-ach-29. Postępowanie w sprawie śmierci żołnierza prowadzi Prokuratura Okręgowa w Warszawie.

Przyczyny zdarzenia analizowała także Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Prace zostały już zakończone i niejawny raport z badania został przekazany m.in. ministrowi obrony Mariuszowi Błaszczakowi. Z nieoficjalnych informacji wynika, że do śmierci pilota przyczyniła się wada konstrukcyjna fotela katapultowego. W tej sprawie oświadczenie wydała Polska Grupa Zbrojeniowa.

REKLAMA

Koncern poinformował, że wchodzące w skład grupy kapitałowej PGZ Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. były producentem pierścieni ścinających będących elementami foteli katapultowych K-36DM stosowanych w samolotach Su-22 i MiG-29. W taki fotel wyposażona była także maszyna, która rozbiła się w Pasłęku. „Po katastrofie samolotu MIG-29, w której zginął pilot, spółka WZL-2 przeprowadziła audyt wewnętrzny, który miał na celu zbadanie okoliczności wprowadzenia do produkcji pierścienia w 2011 r. Materiał został przekazany prokuraturze” – czytamy w komunikacie PGZ.

Audyt wykazał, że „popełniono błąd na etapie projektowania detalu, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji”. Koncern zaznacza, że wdrożono już działania naprawcze: „wprowadzono nową szczegółową instrukcję projektowania nakazującą gromadzenie i przechowywanie danych do projektów konstrukcyjnych, prowadzenie kwalifikacji części pod względem ich znaczenia i odpowiedzialności oraz określania na etapie założeń do projektu zakresu wymaganych prób i badań. Ujednolicono również sposób sprawdzania i zatwierdzania dokumentacji technicznej przez wprowadzenie w ścieżkach zatwierdzania ścisłej hierarchii i odpowiedzialności.” PGZ poinformowała także, że osoby odpowiedzialne za projekt zwolniono z pracy.

PGZ w swoim komunikacie zaznaczyła, że zgodnie z decyzją Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych, we wszystkich samolotach wyposażonych w fotele K-36DM wymieniono już pierścienie zaprojektowane w 2011 r. Wymiana została przeprowadzona w okresie od 30 sierpnia 2018 do 28 września 2018 roku. Ponadto we wrześniu 2018 roku przeprowadzono w Nadarzycach dodatkowe próby pokazowe, które potwierdziły prawidłowe działanie nowo zaprojektowanego i zamontowanego elementu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


F-16 wracają do Polski
 
Rydwany dżihadu
Stulecie wojskowej Akademii
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Modernizacja bombowców
Medale dla uczestników walk w Karbali
Działalność firm na rzecz obronności
NSR wciąż przyjmuje ochotników
Rekordowy „Projekt Wojownik” w Giżycku
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Aby Bałtyk był trochę bardziej czysty
Następcy Herculesów
Logistycy na poligonie w Drawsku
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
Rozbicie więzienia w Końskich
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Od latarki do samolotu… 100 lat Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Błaszczak: zdolności obronne Polski będą wzmocnione
Ćwiczenia „Dragon ’19” rozpoczęte!
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
Nowe plecaki dla żołnierzy
Terytorialsi z szansą na oficerskie gwiazdki
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
„Noble Jump”, czyli gotowi 24/7
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Gumowy czołg, realny front
Pamięć dodaje skrzydeł
Wojsko analizuje wnioski z ćwiczeń 12 Dywizji
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
Stulecie Centralnej Biblioteki Wojskowej
Flota przyszłości
Buzdygan płk. Głuszczaka nadal pomaga
Statuetki „Lider Bezpieczeństwa Państwa” wręczone
Polski wkład w operację „Overlord”
Obrady Rady Unii Europejskiej
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Poprady w Gołdapi
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Jak „Tannenberg” poszedł na dno
W spadochroniarstwie trzeba wciąż się uczyć
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Jihadist Mill
A Half-Open Gate to Hell
Kierunek: Afganistan
„Ślązak” przeszedł kolejny test
Zmiany w przepisach mundurowych
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Miroslawiec Up
Jak zginął „Ponury”
Przegląd lekkoatletycznej kadry Wojska Polskiego
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Desant poza strefę komfortu
„Baltops”, czyli desanty pod wodzą USA
Trudny sojusz partyzantów
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Tu się zadań nie wybiera
Terytorialsi szkolą się w Toruniu
Nowy rozdział w polsko-amerykańskiej współpracy
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Likwidacja komendanta Junka

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO