moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany

W 2011 r. popełniono błąd na etapie projektowania elementu fotela katapultowego, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji – przyznała w oświadczeniu Polska Grupa Zbrojeniowa. Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego uznała, że wadliwa konstrukcja tego elementu była przyczyną śmierci pilota samolotu MiG-29 w lipcu ubiegłego roku.

Prawie rok temu, w nocy z 5 na 6 lipca, w pobliżu miejscowości Pasłęk, podczas lotu szkoleniowego rozbił się myśliwiec MiG-29, pilotowany przez kpt. Krzysztofa Sobańskiego. Niestety, mimo katapultowania się z uszkodzonej maszyny, żołnierz nie przeżył wypadku. Kpt. Sobański był bardzo doświadczonym pilotem. Za sterami wojskowych samolotów spędził ponad 800 godzin, w tym ponad 500 w MiG-ach-29. Postępowanie w sprawie śmierci żołnierza prowadzi Prokuratura Okręgowa w Warszawie.

Przyczyny zdarzenia analizowała także Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Prace zostały już zakończone i niejawny raport z badania został przekazany m.in. ministrowi obrony Mariuszowi Błaszczakowi. Z nieoficjalnych informacji wynika, że do śmierci pilota przyczyniła się wada konstrukcyjna fotela katapultowego. W tej sprawie oświadczenie wydała Polska Grupa Zbrojeniowa.

REKLAMA

Koncern poinformował, że wchodzące w skład grupy kapitałowej PGZ Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. były producentem pierścieni ścinających będących elementami foteli katapultowych K-36DM stosowanych w samolotach Su-22 i MiG-29. W taki fotel wyposażona była także maszyna, która rozbiła się w Pasłęku. „Po katastrofie samolotu MIG-29, w której zginął pilot, spółka WZL-2 przeprowadziła audyt wewnętrzny, który miał na celu zbadanie okoliczności wprowadzenia do produkcji pierścienia w 2011 r. Materiał został przekazany prokuraturze” – czytamy w komunikacie PGZ.

Audyt wykazał, że „popełniono błąd na etapie projektowania detalu, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji”. Koncern zaznacza, że wdrożono już działania naprawcze: „wprowadzono nową szczegółową instrukcję projektowania nakazującą gromadzenie i przechowywanie danych do projektów konstrukcyjnych, prowadzenie kwalifikacji części pod względem ich znaczenia i odpowiedzialności oraz określania na etapie założeń do projektu zakresu wymaganych prób i badań. Ujednolicono również sposób sprawdzania i zatwierdzania dokumentacji technicznej przez wprowadzenie w ścieżkach zatwierdzania ścisłej hierarchii i odpowiedzialności.” PGZ poinformowała także, że osoby odpowiedzialne za projekt zwolniono z pracy.

PGZ w swoim komunikacie zaznaczyła, że zgodnie z decyzją Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych, we wszystkich samolotach wyposażonych w fotele K-36DM wymieniono już pierścienie zaprojektowane w 2011 r. Wymiana została przeprowadzona w okresie od 30 sierpnia 2018 do 28 września 2018 roku. Ponadto we wrześniu 2018 roku przeprowadzono w Nadarzycach dodatkowe próby pokazowe, które potwierdziły prawidłowe działanie nowo zaprojektowanego i zamontowanego elementu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
 
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Desant z transportowca-giganta
Przez krew zdobyty Śląsk
XV Bieg Katorżnika – najbardziej błotnista edycja
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Gen. Błazeusz na wysokim stanowisku w NATO
Łask ponownie z dyżurem bojowym
Obrady Rady Unii Europejskiej
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Rozpoczynamy nową erę
Najpierw „Sonda”, później promocja
„Pułaski” wrócił do kraju
Piknik ze smakiem
Warszawa walczy, wracamy
Czarny odchodzi do cywila
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Amerykańska przyszłość WZL
„Operacja Wuhan”: Biegi na orientację
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
„Agile Spirit”. Gruziński sprawdzian LITPOLUKRBRIG
Od sojusznika do kata
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Święto Wojska Polskiego – relacja na żywo
Rivalry on Closed Sea
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Jedna misja, jeden zespół
„Operacja Wuhan”: Spadochroniarstwo
Zmiany w kształceniu przyszłych kaprali
Kobiety w armii chcą mieć piłkarską reprezentację
Pętla dla terytorialsów z Wielkopolski
Zielonka dla Patriotów
Strzelać nauczyłem się sam
„Operacja Wuhan”: Judo mężczyzn
Festyn Komandosa w Dziwnowie już w najbliższy weekend
Terytorialsi na poligonie w Wędrzynie
High Confidence Operations
Sprawdzają Brutusa
Świętuj z wojskiem na piknikach!
Polscy lekkoatleci mistrzami Europy
„Legia Akademicka” w cyberprzestrzeni
Śladami Pierwszej Pancernej
Spełniliśmy swój obowiązek
Przysięga śląskich terytorialsów
Wozy amunicyjne do Raków
A Wave of Alliances
Irańskie szachy
A Torn Subcontinent
Blitzkrieg na stepach Mongolii
Najpierw czekanie, potem pośpiech
Wielofunkcyjny scyzoryk
Preselekcja u komandosów
Wojna wywiadów
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Cienka niebieska linia

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO