moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany

W 2011 r. popełniono błąd na etapie projektowania elementu fotela katapultowego, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji – przyznała w oświadczeniu Polska Grupa Zbrojeniowa. Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego uznała, że wadliwa konstrukcja tego elementu była przyczyną śmierci pilota samolotu MiG-29 w lipcu ubiegłego roku.

Prawie rok temu, w nocy z 5 na 6 lipca, w pobliżu miejscowości Pasłęk, podczas lotu szkoleniowego rozbił się myśliwiec MiG-29, pilotowany przez kpt. Krzysztofa Sobańskiego. Niestety, mimo katapultowania się z uszkodzonej maszyny, żołnierz nie przeżył wypadku. Kpt. Sobański był bardzo doświadczonym pilotem. Za sterami wojskowych samolotów spędził ponad 800 godzin, w tym ponad 500 w MiG-ach-29. Postępowanie w sprawie śmierci żołnierza prowadzi Prokuratura Okręgowa w Warszawie.

Przyczyny zdarzenia analizowała także Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego. Prace zostały już zakończone i niejawny raport z badania został przekazany m.in. ministrowi obrony Mariuszowi Błaszczakowi. Z nieoficjalnych informacji wynika, że do śmierci pilota przyczyniła się wada konstrukcyjna fotela katapultowego. W tej sprawie oświadczenie wydała Polska Grupa Zbrojeniowa.

REKLAMA

Koncern poinformował, że wchodzące w skład grupy kapitałowej PGZ Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 S.A. były producentem pierścieni ścinających będących elementami foteli katapultowych K-36DM stosowanych w samolotach Su-22 i MiG-29. W taki fotel wyposażona była także maszyna, która rozbiła się w Pasłęku. „Po katastrofie samolotu MIG-29, w której zginął pilot, spółka WZL-2 przeprowadziła audyt wewnętrzny, który miał na celu zbadanie okoliczności wprowadzenia do produkcji pierścienia w 2011 r. Materiał został przekazany prokuraturze” – czytamy w komunikacie PGZ.

Audyt wykazał, że „popełniono błąd na etapie projektowania detalu, który nie został wykryty w procesie sprawdzania i wdrażania części do produkcji”. Koncern zaznacza, że wdrożono już działania naprawcze: „wprowadzono nową szczegółową instrukcję projektowania nakazującą gromadzenie i przechowywanie danych do projektów konstrukcyjnych, prowadzenie kwalifikacji części pod względem ich znaczenia i odpowiedzialności oraz określania na etapie założeń do projektu zakresu wymaganych prób i badań. Ujednolicono również sposób sprawdzania i zatwierdzania dokumentacji technicznej przez wprowadzenie w ścieżkach zatwierdzania ścisłej hierarchii i odpowiedzialności.” PGZ poinformowała także, że osoby odpowiedzialne za projekt zwolniono z pracy.

PGZ w swoim komunikacie zaznaczyła, że zgodnie z decyzją Głównego Inżyniera Wojsk Lotniczych, we wszystkich samolotach wyposażonych w fotele K-36DM wymieniono już pierścienie zaprojektowane w 2011 r. Wymiana została przeprowadzona w okresie od 30 sierpnia 2018 do 28 września 2018 roku. Ponadto we wrześniu 2018 roku przeprowadzono w Nadarzycach dodatkowe próby pokazowe, które potwierdziły prawidłowe działanie nowo zaprojektowanego i zamontowanego elementu.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze


Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
 
Rozdarty subkontynent
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Obrady Rady Unii Europejskiej
Brytyjska „pamiątka”
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Kierunek: Afganistan
Stawiamy na rozwój
Polsko-francuska szkoła uczuć
Sport nie dzieli, sport łączy
Defilada na Śląsku pod hasłem „Wierni Polsce”
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Zmiany w przepisach mundurowych
Misja specjalna „Projektu Wojownik”
Wkręceni w skoki
Sojusze na fali
The Chariots of Jihad
Wielki Mecz: pomoc dla dzieci, szacunek dla żołnierzy
Formowanie 19 Brygady
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
F-35 wylądowały w Powidzu
Działalność firm na rzecz obronności
Dni Huty Pieniackiej były policzone
Polscy żołnierze wracają do Libanu
Weterani zapraszają kolegów z USA i Mołdawii
Moja „bazówka”
Desant na czeskich spadochronach
Zdobądź stopień naukowy doktora na WAT
Rivalry on Closed Sea
„Pułaski” wrócił do kraju
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Ankona – samodzielna polska operacja
Morska Bryza w pobliżu Krymu
Bomby dla Jastrzębi produkowane w Polsce
Tak umierał Wołyń
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Polska historia w Norwegii
Od konfliktu do zgody
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Pierwsze kroki w „Legii Akademickiej”
Obława pełna białych plam
Raki dla zawiszaków
Kolejna szabla AFN zdobyta
Płk Krasnodębski – pierwszy dowódca Dywizjonu 303
NATO silniejsze z rezerwistami
Polskie szpadzistki mistrzyniami Europy
„Dragon’19” od kuchni
Żołnierze WOT wesprą harcerzy
„Operacja Wuhan” na ostatniej prostej
Zjawimy się tam, gdzie trzeba
Nowi szturmani w JW Agat
„Wojskowe wyzwanie” u pancerniaków
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Gotowi na F-35?
ORP „Mewa” – historia bliska końca
Rywalizacja na zamkniętym morzu
Kolejne drony dla WOT-u
Zgarnęli złoto w Dolinie Krzemowej!
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Rozpoczynamy nową erę
Nowe nakolanniki
Pięcioro żołnierzy medalistami II Europejskich Igrzysk

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO