moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Wojskowi lotnicy na ratunek cywilom

To nie był spokojny weekend dla załóg SAR z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego z Gdyni. Piloci dwa razy podejmowali akcje ratunkowe. Najpierw ewakuowali mężczyznę z platformy oddalonej o około 100 km od Gdyni. Później wojskowy śmigłowiec poderwał się, by pomóc pasażerowi promu. Obaj mężczyźni są już pod opieką lekarzy, ich życiu nie zagraża niebezpieczeństwo.

– Pierwsze wezwanie załoga dyżurna otrzymała w piątek, 9 lutego, chwilę po godzinie 19 – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak, rzecznik prasowy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Okazało się, że jeden z pracowników platformy wydobywczej potrzebował pomocy medycznej. Platforma znajdowała się około 100 km na północ od Gdyni – dodaje rzecznik.

Parą dyżurną SAR (search and rescue) w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni dowodził tego wieczoru kmdr ppor. pil. Adam Sołopa. Śmigłowiec Anakonda wyleciał o godzinie 19.22. Załoga musi być gotowa do lotu w 20 minut od otrzymania rozkazu do lotu. Decyzję o przeprowadzeniu ewakuacji przez pilotów podejmuje Centrum Operacji Morskich. Akcja trwała nieco ponad godzinę. – O 20.37 Anakonda wylądowała na lotnisku Oksywie, gdzie na mężczyznę czekała już karetka pogotowia ratunkowego – relacjonuje Braszak.

Druga akcja rozpoczęła się dziś kilkanaście minut przed czwartą rano. – Tym razem pomocy potrzebował pasażer promu Stena Spirit. Mężczyzna miał uraz głowy – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak. Prom znajdował się około 54 km na północ od Łeby. Załogą dowodził kmdr por. pil. Waldemar Orliński. Gdy śmigłowiec zawisł nad promem, ratownik medyczny zszedł na jego pokład na specjalnej linie. Nieprzytomnego mężczyznę wciągnięto na noszach na pokład śmigłowca. Tuż przed godziną 5 maszyna wylądowała na lotnisku w Gdyni Babich Dołach. – Poszkodowany natychmiast znalazł się pod opieką załogi karetki pogotowia – wyjaśnia rzecznik Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Morskiego.

Były to druga i trzecia akcja poszukiwawczo-ratownicza przeprowadzona przez lotników morskich w tym roku. Od momentu powstania Brygady w 1995 roku morscy lotnicy wykonali 641 tego rodzaju operacji, udzielili pomocy 340 osobom. – Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak. Całodobowy dyżur SAR jest pełniony przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Ewa Korsak

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
 
Wkręceni w skoki
„Dragon’19” od kuchni
Polskie szpadzistki mistrzyniami Europy
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Bomby dla Jastrzębi produkowane w Polsce
Pierwsze kroki w „Legii Akademickiej”
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Pięcioro żołnierzy medalistami II Europejskich Igrzysk
Stawiamy na rozwój
Rozdarty subkontynent
Żołnierze WOT wesprą harcerzy
Sport nie dzieli, sport łączy
Kolejne drony dla WOT-u
Kierunek: Afganistan
Polscy żołnierze wracają do Libanu
Kolejna szabla AFN zdobyta
Wielki Mecz: pomoc dla dzieci, szacunek dla żołnierzy
NATO silniejsze z rezerwistami
Ankona – samodzielna polska operacja
Od konfliktu do zgody
Formowanie 19 Brygady
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
„Pułaski” wrócił do kraju
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Moja „bazówka”
Płk Krasnodębski – pierwszy dowódca Dywizjonu 303
Nowe nakolanniki
„Operacja Wuhan” na ostatniej prostej
Zjawimy się tam, gdzie trzeba
ORP „Mewa” – historia bliska końca
Działalność firm na rzecz obronności
Zmiany w przepisach mundurowych
„Wojskowe wyzwanie” u pancerniaków
Obława pełna białych plam
Polska historia w Norwegii
Rozpoczynamy nową erę
Nowi szturmani w JW Agat
Zdobądź stopień naukowy doktora na WAT
Morska Bryza w pobliżu Krymu
Weterani zapraszają kolegów z USA i Mołdawii
The Chariots of Jihad
Dni Huty Pieniackiej były policzone
Desant na czeskich spadochronach
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Defilada na Śląsku pod hasłem „Wierni Polsce”
Obrady Rady Unii Europejskiej
Sojusze na fali
F-35 wylądowały w Powidzu
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Rivalry on Closed Sea
Misja specjalna „Projektu Wojownik”
Zgarnęli złoto w Dolinie Krzemowej!
Raki dla zawiszaków
Polsko-francuska szkoła uczuć
Gotowi na F-35?
Brytyjska „pamiątka”
Rywalizacja na zamkniętym morzu
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Tak umierał Wołyń

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO