moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wojskowi lotnicy na ratunek cywilom

To nie był spokojny weekend dla załóg SAR z 43 Bazy Lotnictwa Morskiego z Gdyni. Piloci dwa razy podejmowali akcje ratunkowe. Najpierw ewakuowali mężczyznę z platformy oddalonej o około 100 km od Gdyni. Później wojskowy śmigłowiec poderwał się, by pomóc pasażerowi promu. Obaj mężczyźni są już pod opieką lekarzy, ich życiu nie zagraża niebezpieczeństwo.

– Pierwsze wezwanie załoga dyżurna otrzymała w piątek, 9 lutego, chwilę po godzinie 19 – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak, rzecznik prasowy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – Okazało się, że jeden z pracowników platformy wydobywczej potrzebował pomocy medycznej. Platforma znajdowała się około 100 km na północ od Gdyni – dodaje rzecznik.

Parą dyżurną SAR (search and rescue) w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni dowodził tego wieczoru kmdr ppor. pil. Adam Sołopa. Śmigłowiec Anakonda wyleciał o godzinie 19.22. Załoga musi być gotowa do lotu w 20 minut od otrzymania rozkazu do lotu. Decyzję o przeprowadzeniu ewakuacji przez pilotów podejmuje Centrum Operacji Morskich. Akcja trwała nieco ponad godzinę. – O 20.37 Anakonda wylądowała na lotnisku Oksywie, gdzie na mężczyznę czekała już karetka pogotowia ratunkowego – relacjonuje Braszak.

Druga akcja rozpoczęła się dziś kilkanaście minut przed czwartą rano. – Tym razem pomocy potrzebował pasażer promu Stena Spirit. Mężczyzna miał uraz głowy – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak. Prom znajdował się około 54 km na północ od Łeby. Załogą dowodził kmdr por. pil. Waldemar Orliński. Gdy śmigłowiec zawisł nad promem, ratownik medyczny zszedł na jego pokład na specjalnej linie. Nieprzytomnego mężczyznę wciągnięto na noszach na pokład śmigłowca. Tuż przed godziną 5 maszyna wylądowała na lotnisku w Gdyni Babich Dołach. – Poszkodowany natychmiast znalazł się pod opieką załogi karetki pogotowia – wyjaśnia rzecznik Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Morskiego.

Były to druga i trzecia akcja poszukiwawczo-ratownicza przeprowadzona przez lotników morskich w tym roku. Od momentu powstania Brygady w 1995 roku morscy lotnicy wykonali 641 tego rodzaju operacji, udzielili pomocy 340 osobom. – Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest jedyną w Polsce formacją lotniczą utrzymującą ciągłą gotowość do prowadzenia działań ratowniczych z powietrza nad obszarami morskimi – mówi kmdr ppor. Marcin Braszak. Całodobowy dyżur SAR jest pełniony przez załogi śmigłowców W-3WARM w 43 Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz śmigłowców Mi-14PŁ/R lub W-3WARM w 44 Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Przez cały czas system ratownictwa wspiera załoga samolotu patrolowego M28B 1R Bryza, pełniąca całodobowy dyżur na lotnisku w Siemirowicach koło Lęborka.

Ewa Korsak

autor zdjęć: BLMW

dodaj komentarz

komentarze


NATO na północnym szlaku
 
Strażacy ruszają do akcji
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Wojna w świętym mieście, część druga
Ramię w ramię z aliantami
Sprawa katyńska à la española
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Święto stołecznego garnizonu
Wojna w świętym mieście, epilog
Na straży wschodniej flanki NATO
Barwy walki
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Rakiety dla Jastrzębi
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Mundury w linii... produkcyjnej
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Głos z katyńskich mogił
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
Kolejne FlyEle dla wojska
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Szpej na miarę potrzeb
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Odstraszanie i obrona
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Szarża „Dragona”
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Charge of Dragon
Przygotowania czas zacząć
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Prawda o zbrodni katyńskiej
Ocalały z transportu do Katynia
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Zmiany w dodatkach stażowych
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
NATO on Northern Track
V Korpus z nowym dowódcą
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Zbrodnia made in ZSRS
25 lat w NATO – serwis specjalny
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Kadisz za bohaterów
Optyka dla żołnierzy
Sandhurst: końcowe odliczanie
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Front przy biurku
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
Zachować właściwą kolejność działań
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO