moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot

19 stycznia polskie F-16 biorące udział w VIII zmianie PKW Orlik przechwyciły rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR, który leciał nad Morzem Bałtyckim, w pobliżu granicy z państwami bałtyckimi. Maszyna nie miała włączonego transpondera – urządzenia służącego do identyfikacji samolotów. Nie było również łączności z jego załogą.

Informację o zdarzeniu podało litewskie Ministerstwo Obrony Narodowej, a potwierdził ją ppłk pil. Adam Kalinowski, dowódca PKW Orlik. – Polskie myśliwce przechwyciły samolot Federacji Rosyjskiej. Piloci zrobili zdjęcia, sprawdzili charakter jego misji i po wykonaniu zadania samoloty wróciły miejsca dyslokacji – informuje ppłk Kalinowski.

Rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR leciał z Rosji w stronę Kaliningradu. Nie miał włączonego transpondera, dzięki któremu służby naziemne identyfikują statek powietrzny, nie było też łączności z jego załogą. Combined Air Operations Centre (CAOC), natowskie dowództwo, któremu podlegają piloci służący w PKW Orlik, wydało rozkaz poderwania myśliwców do lotu i przechwycenia nieznanej maszyny. Jak mówi ppłk Adam Kalinowski, tego typu misja może trwać od kilku minut do nawet godziny, nie udziela jednak informacji na temat tego, ile trwała w tym przypadku. – Po wykonaniu misji rozpoznawczej piloci F-16 eskortowali rosyjski samolot do granicy z Federacją Rosyjską. W tym momencie rola polskich pilotów skończyła się i wrócili do miejsca dyslokacji – mówi dowódca kontyngentu.

REKLAMA

Ministerstwo Obrony Narodowej Litwy podało również, że kilka dni wcześniej, 16 stycznia para dyżurna NATO przechwyciła Ił-20 lecący z Rosji do Kaliningradu. Samolot również nie miał włączonego transpondera. Ta operacja nie była jednak wykonywana przez polskich pilotów.

Polska jest krajem wiodącym w trwającej misji Baltic Air Policing. Polacy chronią przestrzeń powietrzną nad terytorium Litwy, Łotwy i Estonii. Do ich zadań należą m.in. misje rozpoznania powietrznego oraz misje polegające na przechwyceniu niezidentyfikowanego samolotu, który wtargnąłby w przestrzeń powietrzną któregoś z państw. Myśliwce wykonują również loty patrolowe.

Misja Baltic Air Policing rozpoczęła się w 2004 roku, gdy Litwa, Łotwa i Estonia – nieposiadające własnych myśliwców – poprosiły NATO o pomoc w patrolowaniu ich przestrzeni powietrznej. Polacy weszli w skład BAP dwa lata po jej rozpoczęciu. Jako pierwsi polecieli tam piloci z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Od I do VI zmiany nad krajami bałtyckimi latały wyłącznie myśliwce MiG-29. VII zmianę tworzyły F-16 z Krzesin, natomiast rozpoczynającą się VIII zmianę PKW Orlik miały ponownie tworzyć MiG-29. Niestety, ze względu na tragiczny wpadek, w którym zginął pilot myśliwca kpt. Krzysztof Sobański, maszyny zostały uziemione. Postanowiono, że zmianę utworzą F-16 z Krzesin.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~Karol R.
1549542360
BRAWO POLSCY PILOCI I POLSKIE JASTRZĘBIE.....
2C-7D-FE-13

Więcej Polski w Eurokorpusie
Ramię w ramię z pogranicznikami
Zwiadowcy w głębokim śniegu
Triumf szpadzistek w zawodach o Puchar Świata
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Deputowani z USA murem za NATO
Panie bez taryfy ulgowej
Zwiad w miejskiej dżungli
Zimowe szkolenie spadochroniarzy
„Pułaski” wraca do zespołu NATO
Na wyciągnięcie ręki
Jubileuszowy Półmaraton Komandosa z rekordami
O honor Polski walczącej
Rozbiegany podporucznik z Krakowa
Breakdown? Do not panic
W Brukseli o bezpieczeństwie
Mike Pompeo spotkał się z żołnierzami NATO
Spotkanie ministrów obrony państw NATO
Sukces kaprala Marcina Lewandowskiego
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Rozejm w Trewirze zakończył wielkopolski zryw
HIMARS: broń dalekiego zasięgu
Kontrakt na HIMARS-y podpisany
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Płk Molenda: Mamy cyberplan dla polskiej armii!
Boeing walczy o Harpię
Zgrupowanie bojowe pancerniaków
Prof. Odziemkowski: Polska była skazana na wojnę z bolszewicką Rosją
The holy mission
Wypływamy na prostą
Pożegnanie żołnierzy przed wyjazdem do Iraku
Krew na śniegu – początek bitwy o Monte Cassino
Neptuny wchodzą do służby
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Szer. rez. Kamila Żuk wicemistrzynią świata juniorek w biatlonie
Peaceful Pretexts of Putin
Podchorążowie na zimowym survivalu
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot
Nurkowie ćwiczą pod lodem
Więcej miejsc dla przyszłych cyberżołnierzy
77 lat temu powstała Armia Krajowa
Prezydenckie odznaczenia da pracowników WIM
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
W środę kontrakt na dostawę HIMARS-ów
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Diabły po Żelaznych Koniach
Pokonać strach przed ogniem
Cel – bezpieczna Europa
Patagonia Does not Forgive Mistakes
Macedonia Północna w drodze do NATO
WOT na szklanym ekranie
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Podwójne zamrożenie
Interoperacyjność Jaśmina
Zadbają o groby polskich żołnierzy na Wschodzie
IPN zidentyfikował ofiary UPA
Obrady NATO w Brukseli
W Normandii upamiętnią polskich pilotów

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO