moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot

19 stycznia polskie F-16 biorące udział w VIII zmianie PKW Orlik przechwyciły rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR, który leciał nad Morzem Bałtyckim, w pobliżu granicy z państwami bałtyckimi. Maszyna nie miała włączonego transpondera – urządzenia służącego do identyfikacji samolotów. Nie było również łączności z jego załogą.

Informację o zdarzeniu podało litewskie Ministerstwo Obrony Narodowej, a potwierdził ją ppłk pil. Adam Kalinowski, dowódca PKW Orlik. – Polskie myśliwce przechwyciły samolot Federacji Rosyjskiej. Piloci zrobili zdjęcia, sprawdzili charakter jego misji i po wykonaniu zadania samoloty wróciły miejsca dyslokacji – informuje ppłk Kalinowski.

Rosyjski samolot rozpoznawczy Su-24MR leciał z Rosji w stronę Kaliningradu. Nie miał włączonego transpondera, dzięki któremu służby naziemne identyfikują statek powietrzny, nie było też łączności z jego załogą. Combined Air Operations Centre (CAOC), natowskie dowództwo, któremu podlegają piloci służący w PKW Orlik, wydało rozkaz poderwania myśliwców do lotu i przechwycenia nieznanej maszyny. Jak mówi ppłk Adam Kalinowski, tego typu misja może trwać od kilku minut do nawet godziny, nie udziela jednak informacji na temat tego, ile trwała w tym przypadku. – Po wykonaniu misji rozpoznawczej piloci F-16 eskortowali rosyjski samolot do granicy z Federacją Rosyjską. W tym momencie rola polskich pilotów skończyła się i wrócili do miejsca dyslokacji – mówi dowódca kontyngentu.

REKLAMA

Ministerstwo Obrony Narodowej Litwy podało również, że kilka dni wcześniej, 16 stycznia para dyżurna NATO przechwyciła Ił-20 lecący z Rosji do Kaliningradu. Samolot również nie miał włączonego transpondera. Ta operacja nie była jednak wykonywana przez polskich pilotów.

Polska jest krajem wiodącym w trwającej misji Baltic Air Policing. Polacy chronią przestrzeń powietrzną nad terytorium Litwy, Łotwy i Estonii. Do ich zadań należą m.in. misje rozpoznania powietrznego oraz misje polegające na przechwyceniu niezidentyfikowanego samolotu, który wtargnąłby w przestrzeń powietrzną któregoś z państw. Myśliwce wykonują również loty patrolowe.

Misja Baltic Air Policing rozpoczęła się w 2004 roku, gdy Litwa, Łotwa i Estonia – nieposiadające własnych myśliwców – poprosiły NATO o pomoc w patrolowaniu ich przestrzeni powietrznej. Polacy weszli w skład BAP dwa lata po jej rozpoczęciu. Jako pierwsi polecieli tam piloci z 23 Bazy Lotnictwa Taktycznego. Od I do VI zmiany nad krajami bałtyckimi latały wyłącznie myśliwce MiG-29. VII zmianę tworzyły F-16 z Krzesin, natomiast rozpoczynającą się VIII zmianę PKW Orlik miały ponownie tworzyć MiG-29. Niestety, ze względu na tragiczny wpadek, w którym zginął pilot myśliwca kpt. Krzysztof Sobański, maszyny zostały uziemione. Postanowiono, że zmianę utworzą F-16 z Krzesin.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Bartek Bera

dodaj komentarz

komentarze

~Karol R.
1549542360
BRAWO POLSCY PILOCI I POLSKIE JASTRZĘBIE.....
2C-7D-FE-13

Kampania wyborcza poza armią
Żołnierze WOT-u na litewskich zawodach
Żołnierze z medalami w biegach przełajowych
Umowa offsetowa na śmigłowce ZOP/CSAR
Minister Błaszczak w Drawsku Pomorskim
Panie bez taryfy ulgowej
Błękitna Armia przybywa do Polski
Tarcza przeciwko agresji
Natowscy żołnierze w Dolinie Rospudy
Bohater Yoga
Defilada 3 maja: formacje mundurowe
Życzenia od zwierzchnika sił zbrojnych i szefa MON
Jakie egzaminy dla kandydatów na podchorążych
Podpułkownik „Sokole Oko”
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
„Marsz ’19”. Systemy rakietowe wyjechały na ulice
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi
Okręty zespołu NATO ćwiczą z polską marynarką
Wsparcie Państwa Podziemnego dla zrywu w getcie
Zajrzyj do poniemieckich bunkrów
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Defilada 3 maja. Kogo zobaczymy na Wisłostradzie?
Szef NATO w Warszawie
Żołnierskie podium mistrzostw Polski w maratonie
Zwiadowcy wkroczyli do miast
Prezydent Duda z wizytą na Bałkanach
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Sukcesy biegających żołnierzy
Do Dęblina przylecą nowe Bieliki
Cel – bezpieczna Europa
Czołgi błota się nie boją
Ducha nie wolno tracić
Leopardy w pułapce
Leopards in a Trap
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Alarm dla Jastrzębi
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Irackie zapiski gen. Bieńka
Komandosi uczcili we Włoszech swoich poprzedników
Wilno w polskich rękach
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Kontrola zbrojeń w polskich jednostkach
Selekcja do Agatu. Zobacz sam!
„Sophia” z nową zmianą
Wojna w świętym mieście, epilog
„Bukowo” u brzegów Łotwy
Załoga „Kaszuba” zdała test z obsługi nowej armaty
Polscy biatloniści wygrali wojskowe zawody
Region Without a Key
Bieliki wystartowały. Za sterami podchorążowie
Bliski Wschód. Region bez klucza
Tryumf w cieniu Jałty
Jaki sprzęt zobaczymy na defiladzie?
Premier złożył żołnierzom życzenia świąteczne
Remont „Piasta” na finiszu
Kurier podziemnego państwa
Wodowanie „Artemisa”

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO