moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
MON przyspiesza Harpię

Minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak polecił szefowi Sztabu Generalnego WP przyspieszyć kupno samolotu myśliwskiego, który ma zastąpić w linii wysłużone maszyny produkcji radzieckiej: Su-22 oraz MiG-29. Nowa konstrukcja ma być przystosowana nie tylko do zwalczania statków powietrznych nieprzyjaciela, lecz także do wsparcia ogniowego wojsk własnych.

Polska armia dysponuje jednymi z najnowocześniejszych maszyn wielozadaniowych dostępnych obecnie na rynku, czyli amerykańskimi F-16. W siłach powietrznych jest ich 48 (36 jednomiejscowych F-16C Block52+ oraz 12 dwumiejscowych F-16D Block52+). Jednak pozostałe samoloty, czyli myśliwce MiG-29 (30 sztuk) oraz szturmowe Su-22M4 (również około 30), to konstrukcje odstające swoimi możliwościami od wymagań współczesnego pola walki. Szczególnie dotyczy to Su-22, gdyż to konstrukcja z lat sześćdziesiątych, ale i młodsze MiG-29 najlepsze lata mają już za sobą. Problemem jest także dostępność części zamiennych do tych maszyn. Sytuację komplikuje fakt, że na producenta tych samolotów, czyli Rosję, UE oraz USA nałożyły sankcje ekonomiczne za zajęcie Krymu.

Polska armia ma program pozyskania następców Su-22 i MiG-29. Plan zakłada, że nowy samolot (robocza nazwa to Harpia) będzie połączeniem myśliwca (obecna rola MiG-29) z maszyną wsparcia pola walki (obecna rola Su-22). Harpia ma być wyposażona w nowoczesne, sieciocentryczne systemy wsparcia dowodzenia i łączności, umożliwiające jej współdziałanie z wojskami sojuszniczymi.

Niestety do tej pory nie było wiadomo, kiedy polscy lotnicy będą mogli otrzymać nowe samoloty. Ich zakup nie był bowiem ujęty w programach modernizacyjnych do 2026 roku. Teraz ma się to zmienić i Harpia może wejść do służby już za kilka lat. Centrum Operacyjne Ministerstwa Obrony Narodowej poinformowało dzisiaj, że szef resortu obrony zdecydował o zmianie priorytetów zakupowych w tej sprawie.

– Minister Mariusz Błaszczak polecił szefowi Sztabu Generalnego Wojska Polskiego przyśpieszenie realizacji programu, którego efektem będzie pozyskanie samolotu myśliwskiego nowej generacji wprowadzającego nową jakość w działaniach lotniczych, jak też wsparcia pola walki – czytamy w komunikacie resortu obrony.

Centrum Operacyjne MON poinformowało również, że Komisja Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego, która bada katastrofę myśliwca MiG-29 pod Pasłękiem, przekazała w sierpniu dowódcy generalnemu zalecenia dotyczące fotela katapultowego, a w październiku – odnoszące się do instalacji paliwowej. – Na ich podstawie dowódca generalny podjął decyzję o wznowieniu lotów na samolotach MiG-29 oraz Su-22 – wyjaśnia CO MON.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Piotr Łysakowski

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1545658920
~polak mały - napisz coś więcej ... . najlepiej inkognito.
EC-B4-95-43
~polak mały
1545218580
Przecież jak kupowali stare F-16 to zapłacili już przedpłatę na F-35 więc skąd te dylematy na temat wyboru nowego samolotu?
DC-75-D5-B7
~Scooby
1544220960
~Viggen- F-35 jest zdecydowanie lepszym rozwiązaniem w wersji czysto myśliwskiej. 1. ma obniżone echo radarowe co dla walki powietrznej nad swoim terytorium tz myśliwiec vs myśliwiec jest kluczowe. Dania kupiła tylko taką wersję. 2. musi mieć dobry radar - pewnie nie dostaniemy tego z F-22 ale może jakiś inny o generację niżej. 3. musi przenosić pociski powietrze -powietrze . 4. mieć systemy wre i inne obronne. 5. powinien być krótko manewrowy czego nie ma F-16 a F-35 ma nadto.
EC-B4-95-43
~Viggen
1543846140
Obstawiałbym F-16 w wersji V. Wprowadzenie F 16 byłoby nieco łatwiejsze z punktu widzenia szkolenia i budowy systemu wsparcia eksploatacji, bo ten jest wykorzystywany obecnie oraz F-35. @spartakus masz rację Su-22 jest 18 sztuk ale określa sie to ilość w słubie, więc może są też magazynowane.
C9-94-53-25
~Scooby
1543648500
F-35
C4-33-CA-F9
~spartakus
1543423860
Skąd ta liczba 30 samolotów SU -22 .Wszystkie dane oficjalne mówią o 18 szt płytko zmodernizowanych samolotów . Czy wyciągnięto jakieś z magazynów ???? I przywrócono do stanu lotnego i do linii ???
FB-0C-2A-F8

PGZ wyremontuje ORP „Czernicki”
Artylerzyści na „Dynamic Front ‘19”
Pogromcy czołgów poszukiwani
Co dalej w relacjach z Iranem po konferencji bliskowschodniej?
Kościuszko na czele insurekcji
Brunssum, or welcome to the Netherlands
W poszukiwaniu fregat ekspedycyjnych
Będą testy pocisków zakazanych traktatem INF
Spotkanie ministrów obrony państw NATO
Spędź sobotę w WAT
Żołnierz poprowadził reprezentację lekkoatletów do triumfu w mistrzostwach Europy
PKW „Pułaski”: pierwszy sprawdzian w zespole NATO
Trzecia Setka Komandosa
Szef NATO w Warszawie
Kampania wyborcza poza armią
Urodziny „Zo”– napisz scenariusz o życiu generał Zawackiej
NATO i kosowska łamigłówka
Żołnierze gotowi do misji „Sophia”
„Zoom na proobronność”
„Gra o tron”, sezon I – Dymitriada
201 maratonów w 201 krajach
Niezwykłe spotkanie weteranów afgańskiej misji
Gra o tron – sezon II: Polacy na Kremlu
Jastrzębie dyscyplinują rosyjskie myśliwce
Wnioski z „Anakondy ‘18”
MON uspokaja: „Wisła” zgodnie z harmonogramem
Premier odwiedził GROM
Herculesem dookoła świata
Step ahead in a different world
Dodatkowe szkolenie pilotów Gulfstreamów
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
100 km w podziękowaniu za uratowanie wzroku
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Brąz Rudyka w mistrzostwach świata w kolarstwie torowym
Mistrzynie z Glasgow w szeregach armii
Szczyt USA–Korea bez porozumienia
General Anders Joins NATO
Chemicy z Polski i USA przygotowują się do wspólnych ćwiczeń
Drugie życie Wilczego Szańca
Podniebny trening transportowców
Trening na wieżowcu i nad wodą
Kraby na służbie w Sulechowie
Kpr. Jakub Tynka uhonorowany „Nagrodą specjalną”
Panie bez taryfy ulgowej
To był realny plan odbudowy Polski
Wizja marszałka prysła w Rydze
Generała Andersa akces do NATO
Błękitna Brygada na misji ONZ w Libanie
Rok intensywnych ćwiczeń
Polacy dzielą się doświadczeniem logistycznym
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Cel – bezpieczna Europa
Jastrzębie widzą w ciemności
US Army od kuchni
Wybieramy mistrzów sportu powszechnego w 2018 roku
A Biting and Tracking Commando
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Pancerna walka w mieście
75 lat od wielkiej ucieczki
Okrętowa grupa zadaniowa ćwiczyła na Bałtyku
Podwyżki dla pracowników wojska

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO