moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Kawalerzyści na górskich trasach

Z zastosowaniem noktowizorów pokonują górskie serpentyny w całkowitych ciemnościach. Kierowcy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej uczą się, jak wjeżdżać ciężkimi, wojskowymi ciężarówkami na strome zbocza gór – szkolą się w Kotlinie Kłodzkiej przed wyjazdem na kolejną zmianę misji w Kosowie. Wylecą tam na przełomie 2018 i 2019 roku.

W Ośrodku Szkolenia Piechoty Górskiej „Jodła” w Dusznikach-Zdroju trwa szkolenie około 50 kierowców – żołnierzy 25 Brygady Kawalerii Powietrznej. – Wkrótce wyjadą na kolejną zmianę misji w Kosowie. Obecnie przygotowują się do jazdy w trudnych warunkach górskich – mówi kpt. Michał Kolad, rzecznik prasowy Brygady. Wśród szkolących się są osoby z dużym doświadczeniem, zdobytym również podczas misji w Afganistanie i Iraku, a także z niewielkim stażem służby jako wojskowi kierowcy. – Szkolenie to ma wyrównać poziom ich umiejętności – podkreśla rzecznik. Kierowcy podczas misji w Kosowie będą prowadzić pojazdy uczestniczące w patrolach i konwojach oraz transportujące żołnierzy i sprzęt.

Żołnierzy szkolą instruktorzy z Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu. – Najpierw obserwujemy każdego z kursantów i sprawdzamy, co potrafi. Następnie do każdego dostosowujemy indywidualnie szkolenie – mówi st. chor. sztab. Tomasz Majrowski, jeden z instruktorów. Każdy z żołnierzy przechodzi dwa etapy kursu: jazdę w czasie dnia oraz w nocy w goglach noktowizyjnych.

W czasie dnia na wąskie i strome drogi oraz górskie serpentyny wyjeżdżają pojazdy wojskowe typu Star 266, Land Rovery, Honkery i autobusy. Kierowcy ćwiczą kilka godzin dziennie, na przykład podjazd na strome wzniesienie. – Górskie drogi nie tylko dla początkujących kierowców są wyzwaniem, zwłaszcza gdy jedzie się dużym, wojskowym samochodem z przyczepą – mówi kpr. Dariusz Pisarkiewicz z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, uczestnik misji w Iraku i Afganistanie. Wyjaśnia, że instruktorzy wskazują, w jaki sposób prowadzić pojazd, by zwiększyć moc silnika, oraz co zrobić, by jazda była bezpieczna. – Trasy, na których szkolimy kierowców, to drogi publiczne. Zależy nam na tym, by zaszczepić w nich dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu – informuje st. chor. sztab. Tomasz Majrowski, specjalista ds. szkolenia zgrupowania. Instruktorzy uczą też żołnierzy poruszania się w kolumnach i patrolach, czyli jakie odległości zachować między pojazdami, z jaką prędkością jechać oraz jak prowadzić pojazdy, by jadący w nich żołnierze byli bezpieczni. – Bezpieczeństwo jest bardzo ważne, dlatego dużo o tym mówimy podczas szkolenia – mówi chor. Majrowski i dodaje, że młodzi kierowcy mają skłonność do szybkiej jazdy. – Wraz z doświadczeniem kierowca zaczyna zdawać sobie sprawę, że to, jak prowadzi pojazd, wpływa na bezpieczeństwo wielu osób – wyjaśnia Tomasz Majrowski.



Druga część kursu to jazda w nocy. – Nie ma świateł ulicznych latarni, nie ma świateł pojazdu, są tylko światło gwiazd i księżyca oraz noktowizory – tłumaczy kpr. Dariusz Pisarkiewicz. Kpt. Kolad dodaje, że w takich warunkach żołnierze będą prowadzić pojazdy w Kosowie podczas nocnych patroli. – Może się zdarzyć, że będą musieli być niewidoczni, więc muszą wyłączyć światła samochodu. Wtedy trzeba polegać wyłącznie na noktowizji – mówi rzecznik. Ten element szkolenia żołnierze ćwiczą na górskich krętych drogach. Przy tym, jak zaznacza instruktor, w nocy odcinki drogi, na której się szkolą, są wyłączane z ruchu publicznego. – To nie jest łatwa umiejętność. Wzrok musi się przyzwyczaić do noktowizji. Pojawia się stres, nerwowe ruchy. Z czasem jest oczywiście lepiej, ale ta część szkolenia powinna odbywać się w miejscu, gdzie nie ma cywilnych pojazdów – wyjaśnia instruktor. To, że jazda w nocy jest zdecydowanie trudniejsza, przyznają nawet doświadczeni kierowcy. – Widzisz tylko czarny pas drogi i delikatnie jaśniejsze pobocze. Trzeba się oczywiście trzymać tej czarnej drogi, ale też obserwować pobocze. Uważać na przykład na dzikie zwierzęta, które w każdej chwili mogą wybiec z lasu – mówi st. szer. Maciej Oskres, żołnierz 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, jeden ze szkolonych kierowców.

REKLAMA

Dwutygodniowy kurs nie kończy się egzaminem, instruktorzy jedynie opiniują kierowców. – Po zakończonym szkoleniu żołnierze otrzymują zaświadczenie o ukończeniu kursu doskonalącego w warunkach górzystych, wydane przez Centrum Szkolenia Logistyki w Grudziądzu – dodaje st. chor. sztab. Tomasz Majrowski.

Kierowcy z 25 Brygady Kawalerii Powietrznej wylecą do Kosowa na XXXIX zmianę PKW na przełomie 2018 i 2019 roku.

Ewa Korsak

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
Prezydent Duda w Białym Domu
Polska Casa nad Irakiem
Kpr. Jakub Tynka
Po Bieszczadach dla Berdychowskiego
16–31 października 1918 roku – Polacy tworzą regularną armię
Kleszcze zamiast BRDM-ów
Drużyna Biało-Czerwonych już w Sydney!
Sierż. Janusz Raczy
Zmiany w ustawie o weteranach
Odkryto kolejne miejsce pochówku na Rakowieckiej
Premier symbolicznie rozpoczął budowę Muzeum Historii Polski
Więcej pieniędzy dla armii!
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Nothing Can Stop Our Tanks
Plut. Włodzimierz Wysocki
Minister obrony z wizytą w Łuczniku
Rząd za kluczowymi zmianami
Kawalerzyści na górskich trasach
Broń nie tylko dla mundurowych
JTAC wie najwięcej
Drugie życie BWR-ów
Zmiany w dodatkach służbowych
„Patrol ‘18”: atak na lotnisku
Stalowa nowoczesność
Ratownicy – zawsze na służbie
Warto być żołnierzem
Pole by choice
„Patrol” walczy ze skażeniami
Jastrzębie w Albacete
St. szer. Łukasz Wojciechowski
Nowy inspektor sił powietrznych
Na macie z mistrzem
Minister zaprasza w szeregi armii
Plut. Krzysztof Polusik
Amerykańskie dowództwo przyszłości
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
MON sfinansuje budowę szpitala w Legionowie
„Wostok”, czyli pokaz sztuczek wojennych
Reach for More
Sierż. Andrzej Skrajny
Razem dla bezpieczeństwa
Saperzy na start, czyli łotewskie ćwiczenia „Detonator”
Inspektorat wrócił nad Bałtyk
Prezydent w ONZ: wszyscy musimy przestrzegać prawa międzynarodowego
Optoelektronika dla Leopardów
Komitet Wojskowy NATO w Warszawie
„Bolko” na wodzie
Afgańska zmiana gotowa do misji
The United States of America Have It Their Way
Wyślij paczkę do PKW
USA w hołdzie gen. Pułaskiemu
Our efforts passed muster
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Współpraca terytorialsów z pogranicznikami

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO