moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Su-22 znowu w powietrzu

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o wznowieniu lotów myśliwsko-bombowych Su-22. Po wypadku myśliwca MiG-29, w którym zginął pilot, wprowadzono tymczasowy zakaz wykonywania lotów na obu typach maszyn. Dzisiaj, pierwszy raz od dwóch miesięcy, Su-22 wzbiły się w powietrze. MiG-29 są dalej uziemione.

– Potwierdzam. Dowództwo Generalne RSZ podjęło decyzję o wznowieniu lotów na samolotach odrzutowych Su-22 – mówi kmdr por. Czesław Cichy, rzecznik prasowy DGRSZ. – Dotychczasowe zawieszenie wykonywania lotów było związane z badaniem przyczyn katastrofy myśliwca MiG-29. Od wypadku wstrzymano loty na obu typach maszyn – dodaje rzecznik. Decyzję tę podjęto po wypadku, do którego doszło 6 lipca w okolicach Pasłęka na Mazurach. Pilot samolotu MiG-29 podczas nocnych lotów szkolnych podjął próbę katapultowania się, ale niestety nie przeżył. Uziemienie myśliwsko-bombowych Su-22 związane było z koniecznością sprawdzenia foteli katapultowych K-36, w które są wyposażone oba typy samolotów, czyli MiG-29 i Su-22.

Testy foteli prowadzone były m.in. na poligonie w Nadarzycach. Próby wypadły pomyślnie, dlatego samoloty Su-22 wracają do służby.

REKLAMA

Pierwsze po dłuższej przerwie loty Su-22 odbyły się dzisiaj w województwie zachodniopomorskim. Maszyny wystartowały z bazy lotniczej w Mirosławcu i poleciały do swojej jednostki, czyli 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. W Mirosławcu odrzutowce stacjonowały ze względu na konserwację pasa startowego w macierzystej jednostce.

Przywrócenie lotów Su-22 nie oznacza jednak, że w powietrze wzbiją się także samoloty MiG-29. Dowództwo Generalne na razie nie informuje, kiedy wrócą one do służby. Jest to związane z trwającymi cały czas pracami Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Su-22 są w wyposażeniu polskiej armii od lat osiemdziesiątych. Obecnie mamy 18 samolotów tego typu. Służą one w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Zmodernizowane maszyny, zgodnie z decyzją MON-u, mają pozostać w służbie do 2025 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1538900880
~Tydzio- maja większe zdolności niż śmigłowce uderzeniowe. Ale fakt . To już nie samoloty.
DB-3F-9C-53
~Tydzio
1538502960
Dziwie sie,ze Polska lata jeszcze na tym sprzecie muzealnym.Czesi maja je,ale w muzeum.Tosa zbyt przestazale mqszyny jak czolgi t 72 ktore padaly jak muchy ,bo byl zbyt slabe.Tak samo su 22 nie przedstawiaja zadnej sily bojowej.Tylko podnosza morale,ze sa.Dziwie sie,ze chwalim sie F 16 ktorych jest zaledwie 48 maszyn.To zbytnio malo jak na nasz kraj.Jak bysmy mieli okolo 300 muszyn napewno kazdy by sie zastanowil czy draznic nasz wspanialy kraj
C8-EF-66-6B

Głosujcie na sportowców w mundurach!
Shows from the backstage
Betar, Hagana i Irgun w polskiej szkole
Świąteczna paczka dla powstańca
Nominacje generalskie
100 miast na 100 lat
Ekspresowa przeprawa przez Wisłę
Our efforts passed muster
Nagroda dla medyka GROM-u
Rosjanie zaatakowali ukraińskie okręty wojenne
Nothing Can Stop Our Tanks
Klątwa czarnego złota
Europejski Fundusz Obronny, czyli pieniądze (nie) do wzięcia?
Kawalerzyści na górskich trasach
Raki u podhalańczyków
Orliki kupione
Nowy etap programu „Cross Attachment”
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Polska Casa nad Irakiem
Surdyn pierwszym mistrzem AFN
W Brukseli o bezpieczeństwie
Curse of the Black Gold
Okręty NATO w polskich portach
Judocy z 16 Dywizji zdobyli Puchar Wojska Polskiego
Cel – bezpieczna Europa
Vis 100 nowy pistolet dla żołnierzy
W Bydgoszczy – o wyzwaniach dla bezpieczeństwa
Wyślij paczkę do PKW
Triumf polsko-holenderskiego teamu
Wojna zaczyna się w czwartek
Pokazy od kuchni
Pomoc dla bohaterów
Who Reaps the Whirlwind
Wojna zaczyna się w czwartek
Natowska dywizja na straży wschodniej flanki
Pływacy z 12 Dywizji Zmechanizowanej na medal
Tułacza droga Franciszka Ślusarza
Peowiacy. Pretorianie Piłsudskiego
Krew na wagę zwycięstwa
Stępka pod „Albatrosa”
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Lampart testuje współpracę sił Grupy Wyszehradzkiej
Minister Błaszczak podsumował trzy lata działalności resortu
Rząd za kluczowymi zmianami
Cywile trafią na kurs Jata
Kompania pełna braci
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Żołnierze najlepsi w sportach walki
Homar wyceniony
Zmiany w ustawie o weteranach
Playing the World
Fly Eye dla terytorialsów
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Miła sercu epoka Periniego
Natowska dywizja gotowa do działania
Testament geopolityczny prezydenta
Komiks o katyńskich bohaterach
Wyjątkowy Vis
One step ahead of the enemy

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO