moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Su-22 znowu w powietrzu

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o wznowieniu lotów myśliwsko-bombowych Su-22. Po wypadku myśliwca MiG-29, w którym zginął pilot, wprowadzono tymczasowy zakaz wykonywania lotów na obu typach maszyn. Dzisiaj, pierwszy raz od dwóch miesięcy, Su-22 wzbiły się w powietrze. MiG-29 są dalej uziemione.

– Potwierdzam. Dowództwo Generalne RSZ podjęło decyzję o wznowieniu lotów na samolotach odrzutowych Su-22 – mówi kmdr por. Czesław Cichy, rzecznik prasowy DGRSZ. – Dotychczasowe zawieszenie wykonywania lotów było związane z badaniem przyczyn katastrofy myśliwca MiG-29. Od wypadku wstrzymano loty na obu typach maszyn – dodaje rzecznik. Decyzję tę podjęto po wypadku, do którego doszło 6 lipca w okolicach Pasłęka na Mazurach. Pilot samolotu MiG-29 podczas nocnych lotów szkolnych podjął próbę katapultowania się, ale niestety nie przeżył. Uziemienie myśliwsko-bombowych Su-22 związane było z koniecznością sprawdzenia foteli katapultowych K-36, w które są wyposażone oba typy samolotów, czyli MiG-29 i Su-22.

Testy foteli prowadzone były m.in. na poligonie w Nadarzycach. Próby wypadły pomyślnie, dlatego samoloty Su-22 wracają do służby.

Pierwsze po dłuższej przerwie loty Su-22 odbyły się dzisiaj w województwie zachodniopomorskim. Maszyny wystartowały z bazy lotniczej w Mirosławcu i poleciały do swojej jednostki, czyli 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. W Mirosławcu odrzutowce stacjonowały ze względu na konserwację pasa startowego w macierzystej jednostce.

Przywrócenie lotów Su-22 nie oznacza jednak, że w powietrze wzbiją się także samoloty MiG-29. Dowództwo Generalne na razie nie informuje, kiedy wrócą one do służby. Jest to związane z trwającymi cały czas pracami Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Su-22 są w wyposażeniu polskiej armii od lat osiemdziesiątych. Obecnie mamy 18 samolotów tego typu. Służą one w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Zmodernizowane maszyny, zgodnie z decyzją MON-u, mają pozostać w służbie do 2025 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1538900880
~Tydzio- maja większe zdolności niż śmigłowce uderzeniowe. Ale fakt . To już nie samoloty.
DB-3F-9C-53
~Tydzio
1538502960
Dziwie sie,ze Polska lata jeszcze na tym sprzecie muzealnym.Czesi maja je,ale w muzeum.Tosa zbyt przestazale mqszyny jak czolgi t 72 ktore padaly jak muchy ,bo byl zbyt slabe.Tak samo su 22 nie przedstawiaja zadnej sily bojowej.Tylko podnosza morale,ze sa.Dziwie sie,ze chwalim sie F 16 ktorych jest zaledwie 48 maszyn.To zbytnio malo jak na nasz kraj.Jak bysmy mieli okolo 300 muszyn napewno kazdy by sie zastanowil czy draznic nasz wspanialy kraj
C8-EF-66-6B

Żołnierze pomagają powodzianom
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy
Konkurs „Wdzięczni bohaterom”
Upamiętnienie ofiar niemieckiej okupacji – czas na konkrety
Nowy batalion podhalańczyków
75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Uchylone wrota piekieł
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Kierunek: Afganistan
Ostatnie pożegnanie red. Andrzeja Wernica
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
15 lat JFTC
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
WOT pomaga na Lubelszczyźnie
Jihadist Mill
Tu się zadań nie wybiera
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
Modernizacja bombowców
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
„Kościuszko” i „Arctowski” idą do remontu
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport
Święto specjalsów
Sprawdzian dla WOT-u
Śmigłowiec na „Ślązaku”
Specjalsi dołączyli do „Projektu Wojownik”
Targi Air Fair 2019
22 maja 1919 – błękitna odsiecz Lwowa
Region Without a Key
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
Obrady Rady Unii Europejskiej
My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
Nano-drony dla specjalsów
Zmiany w przepisach mundurowych
Fabryka dżihadystów
Szef NATO w Warszawie
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Medale dla uczestników walk w Karbali
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
Jelcze dla Wisły
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Wywiad AK w służbie aliantów
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
Follow Me
Pomóżmy bliskim żołnierza
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
„Baltic Protector”
ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
Modernizacja floty powietrznej
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
Kampania wyborcza poza armią
Ich zadanie – zdobyć informację
Zdążyć przed deszczem
Dołącz do zawodowców
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
F-16 wracają do Polski
Czarna taktyka Agatu
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO