moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Su-22 znowu w powietrzu

Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych poinformowało o wznowieniu lotów myśliwsko-bombowych Su-22. Po wypadku myśliwca MiG-29, w którym zginął pilot, wprowadzono tymczasowy zakaz wykonywania lotów na obu typach maszyn. Dzisiaj, pierwszy raz od dwóch miesięcy, Su-22 wzbiły się w powietrze. MiG-29 są dalej uziemione.

– Potwierdzam. Dowództwo Generalne RSZ podjęło decyzję o wznowieniu lotów na samolotach odrzutowych Su-22 – mówi kmdr por. Czesław Cichy, rzecznik prasowy DGRSZ. – Dotychczasowe zawieszenie wykonywania lotów było związane z badaniem przyczyn katastrofy myśliwca MiG-29. Od wypadku wstrzymano loty na obu typach maszyn – dodaje rzecznik. Decyzję tę podjęto po wypadku, do którego doszło 6 lipca w okolicach Pasłęka na Mazurach. Pilot samolotu MiG-29 podczas nocnych lotów szkolnych podjął próbę katapultowania się, ale niestety nie przeżył. Uziemienie myśliwsko-bombowych Su-22 związane było z koniecznością sprawdzenia foteli katapultowych K-36, w które są wyposażone oba typy samolotów, czyli MiG-29 i Su-22.

Testy foteli prowadzone były m.in. na poligonie w Nadarzycach. Próby wypadły pomyślnie, dlatego samoloty Su-22 wracają do służby.

Pierwsze po dłuższej przerwie loty Su-22 odbyły się dzisiaj w województwie zachodniopomorskim. Maszyny wystartowały z bazy lotniczej w Mirosławcu i poleciały do swojej jednostki, czyli 21 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. W Mirosławcu odrzutowce stacjonowały ze względu na konserwację pasa startowego w macierzystej jednostce.

Przywrócenie lotów Su-22 nie oznacza jednak, że w powietrze wzbiją się także samoloty MiG-29. Dowództwo Generalne na razie nie informuje, kiedy wrócą one do służby. Jest to związane z trwającymi cały czas pracami Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego.

Su-22 są w wyposażeniu polskiej armii od lat osiemdziesiątych. Obecnie mamy 18 samolotów tego typu. Służą one w 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Zmodernizowane maszyny, zgodnie z decyzją MON-u, mają pozostać w służbie do 2025 roku.

Magdalena Kowalska-Sendek

autor zdjęć: Michał Wajnchold

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1538900880
~Tydzio- maja większe zdolności niż śmigłowce uderzeniowe. Ale fakt . To już nie samoloty.
DB-3F-9C-53
~Tydzio
1538502960
Dziwie sie,ze Polska lata jeszcze na tym sprzecie muzealnym.Czesi maja je,ale w muzeum.Tosa zbyt przestazale mqszyny jak czolgi t 72 ktore padaly jak muchy ,bo byl zbyt slabe.Tak samo su 22 nie przedstawiaja zadnej sily bojowej.Tylko podnosza morale,ze sa.Dziwie sie,ze chwalim sie F 16 ktorych jest zaledwie 48 maszyn.To zbytnio malo jak na nasz kraj.Jak bysmy mieli okolo 300 muszyn napewno kazdy by sie zastanowil czy draznic nasz wspanialy kraj
C8-EF-66-6B

Podchorążowie na zimowym survivalu
Ramię w ramię z pogranicznikami
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Spotkanie ministrów obrony państw NATO
Triumf szpadzistek w zawodach o Puchar Świata
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Macedonia Północna w drodze do NATO
Desmond Doss, żołnierz bez karabinu
Cel: bezpieczny dowódca
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Wojskowi lotnicy na ratunek cywilom
Płk Molenda: Mamy cyberplan dla polskiej armii!
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
IPN zidentyfikował ofiary UPA
W Brukseli o bezpieczeństwie
Pokonać strach przed ogniem
77 lat temu powstała Armia Krajowa
W środę kontrakt na dostawę HIMARS-ów
75 lat od akcji „Kutschera”
Prezydenckie odznaczenia da pracowników WIM
Peaceful Pretexts of Putin
Służyć i towarzyszyć
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Misja jest święta
Deputowani z USA murem za NATO
Wsparcie na czterech łapach
Wypływamy na prostą
„Pułaski” wraca do zespołu NATO
Prof. Odziemkowski: Polska była skazana na wojnę z bolszewicką Rosją
„Bull Run” po raz ósmy
Zimowe szkolenie spadochroniarzy
Zwiad w miejskiej dżungli
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Cel – bezpieczna Europa
Krew na śniegu – początek bitwy o Monte Cassino
HIMARS: broń dalekiego zasięgu
Nurkowie ćwiczą pod lodem
Sukces kaprala Marcina Lewandowskiego
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Kontrakt na HIMARS-y podpisany
Panie bez taryfy ulgowej
O honor Polski walczącej
Niemcy i Brytyjczycy połączyli siły. Powstał zbrojeniowy gigant
Rozejm w Trewirze zakończył wielkopolski zryw
Boeing walczy o Harpię
Obrady NATO w Brukseli
Testament geopolityczny prezydenta
Mike Pompeo spotkał się z żołnierzami NATO
W Normandii upamiętnią polskich pilotów
Zwiadowcy w głębokim śniegu
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
Bałtyk. Okno na świat
Pożegnanie żołnierzy przed wyjazdem do Iraku
Najlepsi z najlepszych
„Jastrzębie” przechwyciły rosyjski samolot
Szer. rez. Kamila Żuk wicemistrzynią świata juniorek w biatlonie
Czerwone łuny na Wileńszczyźnie
Rozbiegany podporucznik z Krakowa
Sądny dzień Parośli
Patagonia Does not Forgive Mistakes
Diabły po Żelaznych Koniach
Na straży historii
Podwójne zamrożenie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO