moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Mustang po raz trzeci

W wersji nieopancerzonej muszą przewozić sześć osób i tonę ładunku, a w opancerzonej – czterech pasażerów i co najmniej 600 kg ładunku. Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, powinny też mieć napęd na wszystkie osie. Wojsko znów szuka wozów, które zastąpią Honkery. Poprzedni przetarg został unieważniony z powodu zbyt wysokiej ceny.

Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg, w ramach którego szuka dla wojska pojazdów osobowo-terenowych. Firmy zainteresowane postępowaniem mogą się zgłaszać do 29 września.  

Jakich aut szuka armia? Przede wszystkim dwóch typów: opancerzonych i nieopancerzonych. W obu przypadkach mają to być pojazdy ważące nie więcej niż 3,5 tony, z napędem na obie osie. Wojsko dopuszcza jednak rozwiązanie, gdy napędzana jest tylko tylna oś z dołączonym napędem osi przedniej.

Samochody powinny mieć prześwit nie mniejszy niż 22 cm (odległość od podwozia do podłoża) i bez specjalnych przygotowań pokonać przeszkodę wodną półmetrowej głębokości. Pojazdy nieopancerzone, których armia chce kupić 859 (z opcją 812 dodatkowych), muszą być przystosowane do zabrania sześciu pasażerów (plus kierowca) oraz tony ładunku.

Samochodów opancerzonych wojsko potrzebuje znacznie mniej, bo tylko 41. Te pojazdy muszą zapewniać ochronę zarówno przed ostrzałem, jak i EOD, czyli improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi na poziomie 1 według STANAG-u 4569. Mają być też przystosowane do przewożenia czterech pasażerów i co najmniej 600 kg ładunku.

Wojsko chce, by pierwsze Mustangi, bo taki kryptonim nosi wóz mający zastąpić Honkery,  trafiły do jednostek w przyszłym roku. Dostawy mają się zakończyć w 2022 roku.

Poprzedni przetarg na zakup Mustangów ogłoszono w lipcu 2017 roku. Został on unieważniony przez MON dwa miesiące temu. Powód był prozaiczny, wpłynęła tylko jedna oferta – od konsorcjum Polskiego Holdingu Obronnego z Warszawy (lider) i Concept Sp. z o.o. z Bielska-Białej, które zażądało zbyt wysokiej ceny. – Wykonawca deklarował realizację zamówienia za całkowitą wartość 524 mln zł. Oferowana cena przewyższa o około 119% kwotę, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na zamówienie, czyli 239 mln zł – poinformował Paweł Mączka, zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia.

Podobny powód – zbyt wysoka cena – był przyczyną unieważnienia w czerwcu 2017 roku pierwszego przetargu na Mustangi. W postępowaniu ogłoszonym w 2015 roku jedyny oferent – konsorcjum PGZ i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych – zażądało za dostawę 882 sztuk Forda Rangera ponad dwa miliardy złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: www.honker.com

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1535433840
polecam głos rozsądku : https://www.youtube.com/watch?v=3GGTcRO372k - zmienić podzespoły na nowocześniejsze i mniej paliwo żerne .
DB-3F-9C-53
~wz.34
1534773960
A nie można by Honkera dalej produkować ? ( tylko na lepszych podzespołach oczywiście)
77-8D-1A-9B
~jon
1534756560
2mld za 882 Fordy ??? przeciez to ponad 2mln za szt wychodzi...
86-80-AA-CC

Nowa misja i nowy sprzęt
 
Amerykański żołnierz z … pilotem w ręku
Thin Blue Line
Nowy wiceminister w MON
„Sophia” – certyfikacja zaliczona!
Ponad 520 miliardów zł na uzbrojenie Wojska Polskiego
Wabik z WAT-u
„Operacja Wuhan”: Pływanie
Sosnkowski przywrócony
Stan poszkodowanych saperów jest poważny
Włochy też chcą Tempesta
Gavia na Atlantyku
Zmarł trzeci z rannych saperów
Zapomniany żołnierz Niepodległej
Wojskowe szkolenie dla studentów
Snajper walczy także z wiatrem
„Albatros” już na wodzie
Wyjątkowa operacja minerów
Nowelizacja ustawy o weteranach w Sejmie
Spotkanie szefa MON z doradcą prezydenta USA
„Operacja Wuhan”: Pięciobój nowoczesny i szermierka
Życie po zdjęciu munduru
„Operacja Wuhan”: Lekka atletyka
Maraton po bieszczadzkich szlakach
Jani, cudem ocalony
Aviation Detachment, czyli F-16 w akcji
68W Means Lifesaver
Nowe spojrzenie na 1939 rok – debata historyków
Piotr Naimski: w 2022 roku Polska uniezależni się od rosyjskiego gazu
„Operacja Wuhan”: Boks, judo kobiet i zapasy
Nowe odrzutowce dla pogotowia lotniczego
Niechciany traktat
Niezwyciężeni znowu trenują
Na strzelnicy w szczytnym celu
Cienka niebieska linia
Rozpoczynamy nową erę
Kolejne Raki dla wojska
68W znaczy ratownik
Trening medyczny przed misją
Raki strzelały na Bałkanach
Bożeny do modyfikacji
W Wuhan zapłonął olimpijski znicz
Rusza budowa szpitala w Legionowie
Rescue Like You Would in a War
Zmiany emerytalne dla żołnierzy
Iranian Chess Game
Jakie podwyżki dla żołnierzy?
Materiały wybuchowe trzeba „czuć”
Osa na patrole
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Wiceprezydent USA o Polsce: jesteśmy rodziną
W drodze po zwycięstwo
Pomyślna certyfikacja PKW w Libanie
Klasy wojskowe po nowemu
Fort zagłady
Lotem przeciw bolszewikom
Wsparcie dla saperów

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO