moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Mustang po raz trzeci

W wersji nieopancerzonej muszą przewozić sześć osób i tonę ładunku, a w opancerzonej – czterech pasażerów i co najmniej 600 kg ładunku. Nie mogą ważyć więcej niż 3,5 tony, powinny też mieć napęd na wszystkie osie. Wojsko znów szuka wozów, które zastąpią Honkery. Poprzedni przetarg został unieważniony z powodu zbyt wysokiej ceny.

Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił przetarg, w ramach którego szuka dla wojska pojazdów osobowo-terenowych. Firmy zainteresowane postępowaniem mogą się zgłaszać do 29 września.  

Jakich aut szuka armia? Przede wszystkim dwóch typów: opancerzonych i nieopancerzonych. W obu przypadkach mają to być pojazdy ważące nie więcej niż 3,5 tony, z napędem na obie osie. Wojsko dopuszcza jednak rozwiązanie, gdy napędzana jest tylko tylna oś z dołączonym napędem osi przedniej.

Samochody powinny mieć prześwit nie mniejszy niż 22 cm (odległość od podwozia do podłoża) i bez specjalnych przygotowań pokonać przeszkodę wodną półmetrowej głębokości. Pojazdy nieopancerzone, których armia chce kupić 859 (z opcją 812 dodatkowych), muszą być przystosowane do zabrania sześciu pasażerów (plus kierowca) oraz tony ładunku.

Samochodów opancerzonych wojsko potrzebuje znacznie mniej, bo tylko 41. Te pojazdy muszą zapewniać ochronę zarówno przed ostrzałem, jak i EOD, czyli improwizowanymi urządzeniami wybuchowymi na poziomie 1 według STANAG-u 4569. Mają być też przystosowane do przewożenia czterech pasażerów i co najmniej 600 kg ładunku.

Wojsko chce, by pierwsze Mustangi, bo taki kryptonim nosi wóz mający zastąpić Honkery,  trafiły do jednostek w przyszłym roku. Dostawy mają się zakończyć w 2022 roku.

Poprzedni przetarg na zakup Mustangów ogłoszono w lipcu 2017 roku. Został on unieważniony przez MON dwa miesiące temu. Powód był prozaiczny, wpłynęła tylko jedna oferta – od konsorcjum Polskiego Holdingu Obronnego z Warszawy (lider) i Concept Sp. z o.o. z Bielska-Białej, które zażądało zbyt wysokiej ceny. – Wykonawca deklarował realizację zamówienia za całkowitą wartość 524 mln zł. Oferowana cena przewyższa o około 119% kwotę, którą zamawiający zamierzał przeznaczyć na zamówienie, czyli 239 mln zł – poinformował Paweł Mączka, zastępca szefa Inspektoratu Uzbrojenia.

Podobny powód – zbyt wysoka cena – był przyczyną unieważnienia w czerwcu 2017 roku pierwszego przetargu na Mustangi. W postępowaniu ogłoszonym w 2015 roku jedyny oferent – konsorcjum PGZ i Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych – zażądało za dostawę 882 sztuk Forda Rangera ponad dwa miliardy złotych.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: www.honker.com

dodaj komentarz

komentarze

~Scooby
1535433840
polecam głos rozsądku : https://www.youtube.com/watch?v=3GGTcRO372k - zmienić podzespoły na nowocześniejsze i mniej paliwo żerne .
DB-3F-9C-53
~wz.34
1534773960
A nie można by Honkera dalej produkować ? ( tylko na lepszych podzespołach oczywiście)
77-8D-1A-9B
~jon
1534756560
2mld za 882 Fordy ??? przeciez to ponad 2mln za szt wychodzi...
86-80-AA-CC

Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
 
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Polskie szpadzistki mistrzyniami Europy
Zmiany w przepisach mundurowych
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Gen. Joks na czele JFTC
Dni Huty Pieniackiej były policzone
Terytorialsi – ćwiczą i pomagają
Fleet of the Future
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
Karabiny od dęblińskich saperów
Polscy żołnierze wracają do Libanu
The Chariots of Jihad
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Początek dowódczej drogi
Nowy pułk artylerii
Miroslawiec Up
Polsko-francuska szkoła uczuć
Wielkie święto kawalerii!!!
Stawiamy na rozwój
Działalność firm na rzecz obronności
Kolejna szabla AFN zdobyta
Obława pełna białych plam
Air-Landing Outside Comfort Zone
„Operacja Wuhan” na ostatniej prostej
„Wojskowe wyzwanie” u pancerniaków
Nowi szturmani w JW Agat
Desant na czeskich spadochronach
Żołnierz na cywilnym rynku pracy
Sojusze na fali
Sport nie dzieli, sport łączy
„Pułaski” wrócił do kraju
Raki dla zawiszaków
Prezydent przedłużył misję „Sophia”
Rozpoczynamy nową erę
„Dragon’19” od kuchni
Gotowi na F-35?
Kierunek: Afganistan
ORP „Mewa” – historia bliska końca
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Polscy żołnierze otworzą w Libanie nowy rozdział
Moja „bazówka”
Nowe nakolanniki
Wielki Mecz: pomoc dla dzieci, szacunek dla żołnierzy
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Pięcioro żołnierzy medalistami II Europejskich Igrzysk
Brytyjska „pamiątka”
Obrady Rady Unii Europejskiej
Rozdarty subkontynent
Płk Krasnodębski – pierwszy dowódca Dywizjonu 303
Zjawimy się tam, gdzie trzeba
Rywalizacja na zamkniętym morzu
„Mieszko” po wodowaniu
Defilada na Śląsku pod hasłem „Wierni Polsce”
Tak umierał Wołyń
Pierwsze kroki w „Legii Akademickiej”

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO