moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Na Bałtyku tonął jacht. Z pomocą ruszyli żołnierze

Niemiecka rodzina, której jacht zaczął nabierać wody i stracił sterowność, została uratowana przez załogę śmigłowca Anakonda z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Do zdarzenia doszło w środku nocy, 30 mil na północ od Kołobrzegu. Dla morskich lotników była to 11. akcja ratownicza w tym roku.

Jachtem podróżowali rodzice z 10-letnim synem. W nocy z 13 na 14 sierpnia jednostka zaczęła nabierać wody, wkrótce też straciła sterowność. Niemcy wysłali sygnał SOS. Za pośrednictwem służb dyżurnych dotarł on do Darłowa, gdzie stacjonują śmigłowce ratownicze Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. – O godzinie 22:59 załoga pełniąca dyżur poderwała maszynę z lotniska. 26 minut później Anakonda dotarła do celu – informuje kmdr ppor. Marcin Braszak, rzecznik Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Jacht dryfował 30 mil morskich na północ od Kołobrzegu. Sytuację komplikował fakt, że Bałtyk tej nocy był niespokojny. Stan morza oscylował w granicach trzech – czterech stopni w skali Douglasa, a to oznacza fale sięgające nawet dwóch i pół metra. Nie to jednak było najgorsze. – Podejmowanie ludzi z jachtu, zwłaszcza w nocy, zawsze stanowi trudność – przyznaje kpt. pil. Tomasz Gierczyński, dowódca załogi Anakondy. – Pokład na tego typu jednostkach jest mały. A maszty i olinowanie sprawiają, że trudno postawić tam ratownika – dodaje. Na szczęście w pobliżu jachtu znajdował się portugalski frachtowiec „Adriata”. – Jacht zdołał dobić do jego burty. Z kolei my opuściliśmy na statek ratownika, który pomógł przejść żeglarzom z pokładu na pokład – wyjaśnia kpt. pil. Gierczyński. Załoga frachtowca pomagała w akcji, doświetlając teren za pomocą pokładowych reflektorów. Niemcy, jak relacjonują lotnicy, byli w dobrym stanie. Nie odnieśli żadnych obrażeń, najedli się jedynie strachu. Wkrótce zostali wciągnięci na pokład Anakondy i przetransportowani na suchy ląd. W Darłowie zapewniono im nocleg i wyżywienie.

Żeglarze, ewakuując się z jachtu, zabrali ze sobą jedynie dokumenty. Ostatecznie mieli jednak dużo szczęścia, pionieważ ocalili nie tylko życie, lecz i dobytek. – Kiedy wystartowaliśmy, frachtowiec odłączył się od jachtu i ruszył w swoją stroną. Niemiecka jednostka zaczęła znów dryfować – relacjonuje pilot śmigłowca. Nie zatonęła jednak. Zdołała dotrzeć na wody duńskie, gdzie została przechwycona przez tamtejsze służby ratownicze i odholowana na Bornholm.

– Dla nas nocna akcja ratownicza była już jedenastą w tym roku – wyjaśnia kmdr ppor. Braszak. Jak zwykle szczególnie dużo pracy lotnicy morscy mają latem, kiedy nad Bałtyk ściągają tłumy turystów. Tylko w ostatni weekend dyżurne śmigłowce dwukrotnie startowały z lotniska w Gdyni, by poszukiwać osób zaginionych na morzu. W pierwszym przypadku chodziło o mężczyznę, który na Zatoce Puckiej spadł ze skutera wodnego. W drugim o rozbitka, który na północny wschód od Gdyni wypadł za burtę jachtu. W jego poszukiwania włączyły się również samolot straży granicznej oraz statek ratowniczy z Rosji. Niestety, żadnego z mężczyzn nie udało się odnaleźć.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jako jedyna organizuje akcje ratownicze z powietrza nad polskimi wodami Bałtyku. Śmigłowce ratownicze pełnią całodobowe dyżury w Darłowie i Gdyni-Babich Dołach. Wspomaga je samolot Bryza z bazy w Siemirowicach nieopodal Lęborka. – Z naszych obliczeń wynika, że nasi lotnicy wzięli udział w 628 akcjach poszukiwawczych i ratowniczych. Zdołali ocalić 334 osoby – podsumowuje kmdr ppor. Braszak.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: arch. MW

dodaj komentarz

komentarze


Targi Air Fair 2019
ORP „Czajka” pomaga Łotyszom
Defilada 15 sierpnia w tym roku w Katowicach
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
75 lat temu Polacy zdobyli Monte Cassino. Cześć i chwała bohaterom!
„Dragon ’19” na lądzie, morzu, w powietrzu i w cyberprzestrzeni
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
ORP „Lech” niósł pomoc ofiarom symulowanej kolizji na morzu
Weterani gen. Andersa uczcili pamięć włoskich żołnierzy
Nowy batalion podhalańczyków
Kampania wyborcza poza armią
My, Włosi zawsze będziemy kustoszami pamięci o polskich żołnierzach
Fabryka dżihadystów
Don’t Be Stupid, Don’t Get Killed
Śmigłowiec na „Ślązaku”
Zmiana warty na Mazurach
Modernizacja floty powietrznej
Wiosenna burza z polskim udziałem
St. szer. Radosław Zawrotniak drugi w Pucharze Świata
F-16 wracają do Polski
Weterani 2 Korpusu przynieśli nam wolność
Modernizacja bombowców
Medale dla uczestników walk w Karbali
Legionowo – kolebka polskiego spadochroniarstwa
Ich zadanie – zdobyć informację
Bieg na Monte Cassino – coś więcej niż sport
Jelcze dla Wisły
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Wywiad AK w służbie aliantów
Wojownicy z 16 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi w oktagonie
Podchorążowie szkolą się na Bielikach
Być krok przed Bielikiem
Ostatnie dni na oświadczenia żołnierzy
FENIXFS - ręczny inhibitor aerozolowy
Generałowie i olimpijczycy z „Sokoła”
Zmiany w przepisach mundurowych
W Polsce uczczono żołnierzy gen. Andersa
Kierunek: Afganistan
Region Without a Key
Nie bądź głupi, nie daj się zabić
Już ponad 20 000 żołnierzy w szeregach WOT
Bitwa o Monte Cassino we wspomnieniach Aleksandra Grobickiego
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Rodziny cichociemnych spotkały się w Warszawie
Jihadist Mill
Grupa Bojowa gotowa do unijnego dyżuru
Obrady Rady Unii Europejskiej
I poszli! Jak zawsze się bić!
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi
„Baltic Protector”
Uchylone wrota piekieł
Szpadzistki bezkonkurencyjne w zawodach o Puchar Świata
Szef NATO w Warszawie
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Polacy na zawodach amerykańskich wojowników
Tu się zadań nie wybiera
Polki najszybsze w sztafecie 4x400 m
Raport w sprawie reparacji od Niemiec

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO