moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Wyślij kartkę do bohatera!

Każdy, kto chce napisać do powstańców warszawskich, może to zrobić, wysyłając bezpłatną kartkę w ramach akcji „BohaterOn – włącz historię!”. Jutro rusza trzecia edycja kampanii, której celem jest przypomnienie o męstwie i poświęceniu uczestników walk o wolną Polskę. Dzięki akcji powstańcy otrzymają nie tylko pocztówki, lecz także pomoc finansową.

Akcja wysyłania kartek rozpocznie się 1 sierpnia, a zakończy 2 października. Daty mają wymiar symboliczny i nawiązują do czasu, w jakim latem 1944 roku na ulicach Warszawy były prowadzone walki. Pocztówki z wizerunkiem powstańca można otrzymać m.in. we wszystkich placówkach Poczty Polskiej oraz w samolotach należących do polskiego przewoźnika – Polskich Linii Lotniczych LOT. Oprócz tradycyjnych pocztówek będzie możliwość wysłania pocztówek przez Internet. – Jednak na wirtualnej kartce można napisać jedynie 25 słów. Dokładnie tyle, ile używano w korespondencji wysyłanej pocztą podczas powstania warszawskiego – mówiła na konferencji inaugurującej akcję Agnieszka Łesiuk-Krajewska, organizatorka „BohaterOn”. E-pocztówki zostaną wydrukowane i dostarczone adresatom. Podczas poprzednich dwóch edycji wysłano łącznie 2 015 507 kartek i listów.

– To dla nas ogromne wzruszenie, gdy otrzymujemy kartki z podziękowaniami. Piszą do nas nawet 9-letnie dzieci – podkreślała Hanna Stadnik, ps. Hanka, jedna z uczestniczek powstania. – Podczas poprzedniej edycji otrzymałam ponad sto kartek i listów. Wieczorami siadałam i czytałam je. Nie mogłam odpisać na wszystkie, ale tam, gdzie był numer telefonu autora, starałam się zadzwonić, by podziękować. To były niezwykłe chwile, gdy dziecko, które odbierało telefon, krzyczało uradowane: „Mamo, powstaniec do mnie dzwoni!” – opowiadała Hanna Stadnik.

Do wzięcia udziału w akcji zachęcali dziś nie tylko organizatorzy, lecz także przedstawiciele instytucji, które wspierają kampanię – Muzeum Powstania, Warszawskiego czy IPN. – Ta akcja pozwala powiedzieć powstańcom: „dziękuję”. Jest to ważne dla obu stron, zarówno dla bohaterów naszej niepodległości, jak i dla współczesnych pokoleń – mówił podczas konferencji inaugurującej kampanię Jan Ołdakowski, dyr. warszawskiego muzeum. – Powstanie w Warszawie jest postrzegane przez Polaków jako jedno z trzech najważniejszych wydarzeń w polskiej historii. To może być zaskakujące, bo jednak ten zryw miał charakter lokalny, ale w pewnym sensie właśnie tu walczyła cała Polska – zaznaczył Adam Hlebowicz, dyr. Biura Edukacji Narodowej IPN.

W kampanię zaangażowani są także aktorzy popularnego serialu „Czas honoru”. Ambasadorami „BohaterOn” została Magdalena Różczka, Agnieszka Więdłocha, Maciej Zakościelny i Antoni Pawlicki. – Poznanie powstańców i możliwość podziękowania im to dla mnie ogromny zaszczyt. Chcę być taka jak wy i chcę, byście stali się wzorem dla moich dzieci – mówiła Magdalena Różczka, zwracając się do obecnych na sali powstańców – Hanny Stadnik, Jakuba Nowakowskiego, ps. Tomek, Jana Ryszarda Sempki i Władysława Rosińskiego. – Wysłanie kartki to taki mały wielki gest. Warto to zrobić – zachęcała aktorka. – Nie pozwolimy o was zapomnieć – dodał Antoni Pawlicki, aktor „Czasu honoru”.

Kartki można wysłać do konkretnych powstańców. Ich sylwetki są opisane na stronie kampanii. – W ubiegłym roku co trzecia pocztówka była skierowana do wybranej osoby. Dzięki temu wiemy, że uczestnicy akcji rzeczywiście poznają ich historię – mówiła organizatorka kampanii.

Podczas konferencji został zaprezentowany spot, który będzie prezentowany w mediach publicznych, pociągach czy samolotach Dreamliner należących do LOT-u.

Film: BohaterON

Hasłem tegorocznej edycji „BohterOn” są słowa: pamięć – edukacja – pomoc. Odnoszą się one do trzech filarów kampanii. Podtrzymywanie pamięci o powstańcach to idea, jaka przyświeca akcji wysyłania kartek. Ale w ramach akcji „BohaterOn” jest prowadzony również ogólnopolski cykl seminariów dla nauczycieli, realizowany wspólnie z Instytutem Pamięci Narodowej. Na przełomie września i października w każdym województwie odbędą się spotkania z pedagogami na temat tego, jak w sposób nieszablonowy rozmawiać z uczniami, żeby zainteresować ich wydarzeniami ważnymi w polskiej historii. Efektem tych spotkań mają być projekty przygotowane przez uczniów, np. wystawy, krótkie filmy czy gry. – Nasze działania edukacyjne zyskały w tym roku akceptację Ministerstwa Obrony Narodowej i zostaną dofinansowane w ramach programu „Wdzięczni Bohaterom” – zaznacza Agnieszka Łesiuk-Krajewska.

Ważną częścią kampanii „BohaterOn” jest udzielanie pomocy powstańcom. Chodzi zarówno o pomoc w codziennym funkcjonowaniu, np. zawiezieniu do lekarza czy przyniesieniu zakupów, jak też o wsparcie finansowe.

Wśród sponsorów kampanii są m.in. Orlen, PZU, Poczta Polska, Lotto, LOT, PolRegio, PGE.

Joanna Tańska

autor zdjęć: Michał Niwicz

dodaj komentarz

komentarze


Pokazy Air Show coraz bliżej
Treningowy zamach
Obchody 1 września na Westerplatte jednak z udziałem wojska
Terytorialsi w urzędach
Święto Wojska Polskiego z warszawiakami
Świętowanie i szkolenie
Homar od nowa
Strzały z Procy
Szkoła Orląt będzie Akademią
Serbskie Homary i Kryle
Menak spiskuje, czyli manewry na Morzu Czarnym
Lisowczycy – jeźdźcy apokalipsy ze wschodu
Cisi bohaterowie
Polscy weterani już częścią rodziny Invictus Games
Powitanie kuwejckiego kontyngentu
Święto Wojska Polskiego – relacja na żywo
Armia dostała kolejną partię nowych mundurów
Gwardziści z USA w Krzesinach
Konkurs dla pasjonatów wojska
Fantastyczny finisz kaprala Lewandowskiego
Misja na południowej flance NATO
Wielka Defilada Niepodległości
Żołnierze na podium mistrzostw Europy
Jastrzębie w walce radioelektronicznej
Wojsko pamięta o lotnikach
Himarsy na polskim poligonie
Saperskie Dni Dobrosąsiedztwa
MON na lato dla dzieci żołnierzy
Polscy żołnierze jadą na Łotwę
Robert Korzeniowski: kocham sport, jest on treścią mojego życia
Armia Ochotnicza ostatniej szansy
16–31 sierpnia 1918 – Pierwsze sukcesy ofensywy stu dni
Pogrom w błocie
Spadochroniarze ćwiczą skoki na wodę
Szef MON odwiedził polskie kontyngenty
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
Wirtualny lot M-346
Nowe stare śmigłowce dla US Army
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Pierwszy lot pamiętam stale…
Trump: „Polska nie jest zakładnikiem”
Dywizjon 303 na ekranie – odsłona pierwsza
Powietrzne szkolenie zwiadowców
PKW „Sophia” zaczyna II zmianę
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
Armia Krajowa na pomoc płonącej Warszawie
Francuski żołnierz przyszłości 2.0
Mustang po raz trzeci
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Na Bałtyku tonął jacht. Z pomocą ruszyli żołnierze
Military Doctor 2018
Burza wokół rocznicowych uroczystości na Westerplatte
Cywile z szansą na kaprala
Praktyczny wymiar Legii Akademickiej
Życzenia Polaków dla Ojczyzny

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO