moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Cel – wybrać najlepszych

Kilka tysięcy startów i lądowań, kilkunastu instruktorów i ponad sto osób marzących o służbie w siłach powietrznych. W Nowym Mieście nad Pilicą zakończyło się miesięczne szkolenie sprawdzające, czy kandydaci na studentów dęblińskiej Szkoły Orląt nadają się na wojskowych pilotów. To obowiązkowy etap rekrutacji do Wyższej Szkoły Oficerskiej na specjalność – pilot. 

– Na początku jest ciężko, ale z każdym lotem coraz łatwiej. Gdy jesteśmy w powietrzu, emocje są ogromne. Dopiero na ziemi można na spokojnie wszystko przemyśleć i przeanalizować swoje zachowanie w kabinie – zwierza się Dawid Paduch z Kraśnika tuż po opuszczeniu kabiny Cessny 150. Takich maszyn na lotnisku w Nowym Mieście było kilka. Przez miesiąc, praktycznie co chwila, każda z nich wzbijała się w powietrze. W maszynie z prawej strony siedział kursant, po lewej miejsce zajmował instruktor. – W szczytowym momencie mieliśmy tu nawet 11 osób odpowiadających za szkolenie. W sumie od połowy czerwca wykonaliśmy kilka tysięcy operacji lotniczych, czyli startów i lądowań – wylicza instruktor pilot Stanisław Lizak, szef szkolenia praktycznego Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie.

W ciągu miesiąca instruktorzy z ACSL przeszkolili 120 osób. Choć w tym przypadku szkolenie to nazwa nie do końca adekwatna, chodziło bowiem głównie o sprawdzenie predyspozycji tych, którzy marzą o karierze pilota wojskowego. – Zależało nam na wychwyceniu tych najzdolniejszych. Dzięki takiej selekcji możemy już na tym etapie wykluczyć z nauki tych zdecydowanie słabszych – wyjaśnia Stanisław Lizak. – Każdy następny dzień studiów jest tylko trudniejszy, więc jeśli teraz kandydat nie potrafi opanować podstawowych elementów lotu, z dużą dozą prawdopodobieństwa nie będzie też w stanie ukończyć nauki w naszej uczelni – dodaje.

W Nowym Mieście nad Pilicą instruktorzy szukali najlepszych, jednak na każdym kroku podkreślali, że ewentualna negatywna ocena umiejętności kursanta nie musi oznaczać końca marzeń o lataniu. – My nie stwierdzamy, że kandydat nie może zostać pilotem. Przecież każda z odrzuconych przez nas osób może szkolić się prywatnie i realizować swoje pasje – zaznacza płk pil. rez. dr Marek Bylinka, szef instruktorów szkolenia na symulatorach w ACSL w Dęblinie. – Chodzi o oszczędność uczelnianych pieniędzy, jak również o uniknięcie późniejszych rozczarowań. Często jest tak, że ten, kto dostanie się do Szkoły Orląt, uważa, że na pewno będzie pilotem wojskowym. W pewnym momencie zderza się jednak z trudami studiów, zostaje odrzucony i wtedy zaczynają się dla niego problemy – zauważa instruktor.

Podczas szkolenia jego uczestnicy zapoznawali się m.in. ze statkiem powietrznym, z infrastrukturą oraz procedurami lotniskowymi oraz zasadami obowiązującymi w szkoleniu lotniczym. Każdy spędzał sześć godzin w powietrzu. Jeśli jednak kandydat miał doświadczenie w pilotowaniu samolotów, instruktorom do jego oceny wystarczyło zaledwie 120 minut lotu. W tym czasie przyglądali się, czy kursant jest w stanie opanować przewidziane w programie operacje. Początkowo były to: lot do strefy, lot prosty, wykonywanie zakrętów, wznoszenie, zniżanie oraz wyprowadzanie na kierunki. Później: start, budowa kręgu nadlotniskowego i procedura lądowania. Dla ochotników najtrudniejsze było jednak coś innego. – Najwięcej kłopotów sprawiała orientacja w terenie. Do tego jednoczesna obserwacja parametrów pracy silnika. Już teraz wiem, że podzielność uwagi to w pracy pilota rzecz niezbędna – mówi Szymon Glazik, jeden z kandydatów na pilota wojskowego. Z kolei Jakub Makówczyński zaznacza: – Tu po raz pierwszy usiadłem za sterami. Gdy wzniosłem się w powietrze i musiałem zapanować nad maszyną, pojawił się lekki strach. Za chwilę zastąpiła go jednak niecodzienna ekscytacja.

Szkolenie sprawdzające w Nowym Mieście nad Pilicą rozpoczęło się w połowie czerwca, a zakończyło w drugim tygodniu lipca. Z grona 120 kandydatów pozytywnie ukończyło je 112 osób. Sześciu kandydatów otrzymało wynik negatywny, natomiast dwójka sama zrezygnowała jeszcze w trakcie zajęć. To statystyki nieco lepsze niż w roku poprzednim, gdy na 150 uczestników szkolenia, odpadło 12 osób. – Tegoroczna grupa to ludzie, którzy faktycznie widzą się w lotnictwie wojskowym. Byliśmy zaskoczeni poziomem, jaki prezentowali na koniec szkolenia. Przykładali się bardzo do zajęć, bo przecież ich marzeniem są studia w naszej uczelni – podsumowuje Stanisław Lizak, szef szkolenia praktycznego Akademickiego Centrum Szkolenia Lotniczego w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie.

Piotr Raszewski

autor zdjęć: Piotr Raszewski

dodaj komentarz

komentarze


Ekonowinki na poligonie
 
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
„Dragon ‘19” na zachodnich rubieżach
Trudny sojusz partyzantów
W NATO o zwiększeniu obecności militarnej USA w Polsce
Curious about Poland
Logistyka dla Leopardów
Jak zginął „Ponury”
Posłowie o kondycji polskiego przemysłu obronnego
Medale dla uczestników walk w Karbali
Miroslawiec Up
Rydwany dżihadu
The Chariots of Jihad
Działalność firm na rzecz obronności
You Don’t Get to Choose Your Tasks Here
NATO pokazało siłę na Bałtyku
„Air Force One” na Cytadeli
„Puma” naciera
Chemicy w akcji
W Polsce będzie więcej żołnierzy z USA
Jastrzębie wspierają wojska lądowe
Kontroler na bojowo
MON planuje zwiększenie pomocy dla weteranów
Fleet of the Future
Kierunek: Afganistan
Obrady Rady Unii Europejskiej
A Half-Open Gate to Hell
Judocy z Czarnej Dywizji najlepsi w armii
Medycy z GROM-u skoczą z pomocą
Polski wkład w operację „Overlord”
Ty także możesz zdobyć Buzdygana
PGZ przyznaje: element fotela był źle zaprojektowany
Zmiany w przepisach mundurowych
Minister Błaszczak z wizytą w bazie F-35
Rusza cyberkomponent WOT-u
Flota przyszłości
Marynarze pomogli prokuraturze
Awanse generalskie na koniec „Dragona”
Z Wehrmachtu do Armii Andersa
„Dragon” na Bałtyku
Memory Gives Us Wings
Finansowe wsparcie MON dla weteranów
Szer. Iga Baumgart-Witan: Patrzę na mundur i czuję dumę
Szykują się zmiany w wojskowych emeryturach
Kolejna szabla AFN zdobyta
Mapa z głębin morza
Memoriał Ireny Szewińskiej: żołnierze nie zawiedli
Sukcesy laureatów naszego plebiscytu sportowego
Poznaj kulisy polskiego wywiadu
Tu się zadań nie wybiera
F-16 wracają do Polski
Likwidacja komendanta Junka
Następcy Herculesów
Mistrzu ju-jitsu z Błękitnej Brygady
Zmiana ustawy o weteranach trafiła do Sejmu
Raport w sprawie reparacji od Niemiec
Pierwszy krok do „Mewy”

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO