moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Amfibia, która pływa tyłem

Choć wszystkie amfibie – pojazdy lądowo-wodne – sprawnie pokonują wodę, to na twardym gruncie nie idzie im już tak dobrze. Niemieccy inżynierowie opracowali konstrukcję, która łamie ten schemat. Wóz APVT sprawnie przeprawia się przez rzekę i jezioro i bez problemu przemierza szutrową drogę. Tajemnica sukcesu tkwi w konstrukcji silnika i sylwetce.

APVT, czyli Amphibious Protected Vehicle Tracked, to amfibia zbudowana przez inżynierów niemieckiego koncernu Krauss-Maffei Wegmann (produkującego m.in. czołgi Leopard 2). Na pierwszy rzut oka przypomina ona zdecydowaną większość konstrukcji tej klasy. Pojazd porusza się na gąsienicach, napędzany jest silnikiem Diesla o mocy ponad 800 koni mechanicznych, ma długość prawie 9,5 metra, 3 metry szerokości, 2,7 metra wysokości i waży około 25 ton.

Wóz uzbrojony jest w zdalnie sterowany moduł KMW RWCS 200+, którego podstawowy oręż stanowi 20 mm armata automatyczna, jednak na życzenie użytkowników może ona być zamieniona na dwa karabiny maszynowe – 7,62 mm oraz 12,7 mm oraz 40 mm granatnik.

REKLAMA

Konstruktorzy deklarują, że APVT w wodzie może poruszać z prędkością 13–14 km na godzinę (używane przez polską armię amfibie PTS – około 10 km/h). Na lądzie niemiecka konstrukcja może osiągnąć prędkość aż około 70 km/h (PTS-y maksymalnie 40 km/h). To wyjątkowa zdolność, bo tego typu pojazdy dobrze radzą sobie w rzece czy jeziorze, ale na szutrowej drodze większość z nich wyraźnie odstaje od wozów stricte lądowych.

Niemieccy inżynierowie twierdzą, że w prosty sposób rozwiązali ten problem. Wszystko zależy od kierunku poruszania się. – Jedna strona APVT jest przystosowana bardziej do zadań amfibijnych, a druga do zadań lądowych  – wyjaśnia Heiner Oehlen, szef programu APVT w koncernie KMW.

W praktyce wygląda to tak, że amfibia podczas pokonywania przeszkody wodnej, płynie tyłem. Tył pojazdu został specjalnie uformowany i wyposażony w wysoki falochron. Dzięki takiej sylwetce opór wody jest znacznie mniejszy, tym samym uzyskana prędkość pływania, znacznie większa. Kiedy amfibia dotrze już na brzeg, pojazd zatrzymuje się, kierowca przesiada się do przodu (albo dla oszczędności czasu jego miejsce zajmuje drugi operator) i rusza w teren.

– To jest naprawdę wyjątkowa konstrukcja, gdyż udało nam się w pojeździe amfibijnym zastosować wysokie zdolności trakcyjne. Osiągnęliśmy to m.in. dzięki schowaniu we wnętrzu całego silnika strumieniowego, który napędza pojazd w wodzie. W innych amfibiach elementy napędu śrubowego najczęściej są na wierzchu i łatwo je uszkodzić – podkreśla Heiner Oehlen.

Konstruktorzy APVT podkreślają, że pojazd, który może zabrać na pokład 8 żołnierzy desantu, zachowuje pełną zdolność pływania przy 31 tonach. Oznacza to, że amfibię można albo jeszcze znacząco dozbroić, albo wzmocnić jej opancerzenie, gdyż ma około 5–6 ton zapasu ładunkowego.

APVT po raz pierwszy została pokazana publicznie podczas tegorocznych paryskich targów Eurosatory.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Cybernetyczna foka lustruje dno
Więcej pieniędzy dla kombatantów
Granice są po to, by je przekraczać
Czarter samolotów dla VIP-ów
Zrobiłem to, co do mnie należało
Polsko-niemieckie strzelanie w Jägerbrück
ORP „Drużno” po nowemu
Cel – bezpieczna Europa
Pilot z precyzją chirurga
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Pielęgniarka spod Monte Cassino
Polskie święta na misjach
W Sejmie o formowaniu nowej dywizji
Ogniowy sprawdzian zmotoryzowanych
Klątwa czarnego złota
Testament geopolityczny prezydenta
Widzimy się na macie
Militaria z morskiego dna
Spadochroniarze na kanadyjskich szlakach
Węzły dla wojska
Jakie zmiany w programie „Legii Akademickiej”?
Minister Błaszczak u żołnierzy w Bośni i Hercegowinie
Szpadzistki drugie w Pucharze Świata, a szpadziści tuż za podium
Komandosi z Agatu na Kaukazie
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
„Snipy” to oczy...
II edycja „Legii Akademickiej” dla studentów
Poszukiwana Harpia
Album na urodziny „Łuka”
IV zmiana PKW Rumunia rozpoczyna misję
Powrót lekkich czołgów w US Army
Tysiące osób pożegnały prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Trwa żałoba narodowa
Wspólny konkurs resortów obrony i edukacji
Pierwsze pomruki nadciągającej „Burzy”
Programy NATO dla ukraińskich saperów
Antoś, symbol Lwowa
Lotnisko Chopina zyska tereny od wojska
13 Desperadoes
Józef Dowbor-Muśnicki: generał potrzebny od zaraz
„Sophia” do końca marca
See You On The Mat
Kolejna zmiana PKW „Orlik” już na Litwie
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Pułkownik, który stworzył „Wojownika”
Żołnierze zdominowali mistrzostwa Polski w biatlonie
Jak zostać żołnierzem? Dowiesz się w górach
Centrum w zawieszeniu
Polscy generałowie w strukturach NATO
Bal na rzecz weteranów
Morze niezgody
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
Curse of the Black Gold
Znana wysokość podwyżek dla żołnierzy
W Brukseli o bezpieczeństwie
Śmigłowiec marynarki szukał rozbitka
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Lekcja zimowego przetrwania
Technologiczne inwestycje HSW
Dzieląc się tym, co najcenniejsze
Szer. rez. Justyna Święty-Ersetic czwartym sportowcem w kraju
Panie bez taryfy ulgowej
Zostań żołnierzem Żelaznej Dywizji
Proobronna „Anakonda”
Playing the World
Buzdygan Internautów – rusza głosowanie

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO