moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Amfibia, która pływa tyłem

Choć wszystkie amfibie – pojazdy lądowo-wodne – sprawnie pokonują wodę, to na twardym gruncie nie idzie im już tak dobrze. Niemieccy inżynierowie opracowali konstrukcję, która łamie ten schemat. Wóz APVT sprawnie przeprawia się przez rzekę i jezioro i bez problemu przemierza szutrową drogę. Tajemnica sukcesu tkwi w konstrukcji silnika i sylwetce.

APVT, czyli Amphibious Protected Vehicle Tracked, to amfibia zbudowana przez inżynierów niemieckiego koncernu Krauss-Maffei Wegmann (produkującego m.in. czołgi Leopard 2). Na pierwszy rzut oka przypomina ona zdecydowaną większość konstrukcji tej klasy. Pojazd porusza się na gąsienicach, napędzany jest silnikiem Diesla o mocy ponad 800 koni mechanicznych, ma długość prawie 9,5 metra, 3 metry szerokości, 2,7 metra wysokości i waży około 25 ton.

Wóz uzbrojony jest w zdalnie sterowany moduł KMW RWCS 200+, którego podstawowy oręż stanowi 20 mm armata automatyczna, jednak na życzenie użytkowników może ona być zamieniona na dwa karabiny maszynowe – 7,62 mm oraz 12,7 mm oraz 40 mm granatnik.

REKLAMA

Konstruktorzy deklarują, że APVT w wodzie może poruszać z prędkością 13–14 km na godzinę (używane przez polską armię amfibie PTS – około 10 km/h). Na lądzie niemiecka konstrukcja może osiągnąć prędkość aż około 70 km/h (PTS-y maksymalnie 40 km/h). To wyjątkowa zdolność, bo tego typu pojazdy dobrze radzą sobie w rzece czy jeziorze, ale na szutrowej drodze większość z nich wyraźnie odstaje od wozów stricte lądowych.

Niemieccy inżynierowie twierdzą, że w prosty sposób rozwiązali ten problem. Wszystko zależy od kierunku poruszania się. – Jedna strona APVT jest przystosowana bardziej do zadań amfibijnych, a druga do zadań lądowych  – wyjaśnia Heiner Oehlen, szef programu APVT w koncernie KMW.

W praktyce wygląda to tak, że amfibia podczas pokonywania przeszkody wodnej, płynie tyłem. Tył pojazdu został specjalnie uformowany i wyposażony w wysoki falochron. Dzięki takiej sylwetce opór wody jest znacznie mniejszy, tym samym uzyskana prędkość pływania, znacznie większa. Kiedy amfibia dotrze już na brzeg, pojazd zatrzymuje się, kierowca przesiada się do przodu (albo dla oszczędności czasu jego miejsce zajmuje drugi operator) i rusza w teren.

– To jest naprawdę wyjątkowa konstrukcja, gdyż udało nam się w pojeździe amfibijnym zastosować wysokie zdolności trakcyjne. Osiągnęliśmy to m.in. dzięki schowaniu we wnętrzu całego silnika strumieniowego, który napędza pojazd w wodzie. W innych amfibiach elementy napędu śrubowego najczęściej są na wierzchu i łatwo je uszkodzić – podkreśla Heiner Oehlen.

Konstruktorzy APVT podkreślają, że pojazd, który może zabrać na pokład 8 żołnierzy desantu, zachowuje pełną zdolność pływania przy 31 tonach. Oznacza to, że amfibię można albo jeszcze znacząco dozbroić, albo wzmocnić jej opancerzenie, gdyż ma około 5–6 ton zapasu ładunkowego.

APVT po raz pierwszy została pokazana publicznie podczas tegorocznych paryskich targów Eurosatory.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: Krzysztof Wilewski

dodaj komentarz

komentarze


Radary dla programu „Wisła”
Zabytkowe kartusze powróciły na swoje miejsce
Nowi generałowie w Wojsku Polskim
Przełajowcy z 12 Dywizji Zmechanizowanej najlepsi
Prezydent złożył podpis pod reformą dowodzenia
Selekcja JWK, czyli oddzielanie mężczyzn od chłopców
Tak działa magia Invictusa
Nasza Niepodległa – serwis na rocznicę odzyskania niepodległości
Więcej pieniędzy dla żołnierzy
„Drogi do niepodległości” – specjalny serwis na 100-lecie odzyskania niepodległości
Nothing Can Stop Our Tanks
„Wostok”, czyli pokaz sztuczek wojennych
Invictus Games Sydney 2018 zakończone!
Zostań krwiodawcą w stulecie niepodległości
Oddawali krew dla Niepodległej
Reduta historii
Rząd za kluczowymi zmianami
Wyślij paczkę do PKW
Szczecińska dywizja na morzu
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Europejski Fundusz Obronny, czyli pieniądze (nie) do wzięcia?
The United States of America Have It Their Way
Kto zbiera burzę
Kaper ’18, czyli jak ocalić zakładników
Generalskie gwiazdki na 11 listopada
12 Dywizja ruszyła z odsieczą
Żołnierz zwyciężył w tegorocznym Biegu Niepodległości
Zmiany w powołaniach do służby wojskowej
Powrót Komendanta
Polscy weterani razem z Kanadyjczykami w rugby
Posłowie z komisji obrony o planowaniu w armii
Wybitni Polacy odznaczeni Orderem Orła Białego
Polska świętuje na piknikach „Służymy Niepodległej”
Bądźmy razem dla niepodległej Polski
Wyjątkowe Święto Niepodległości
Zmiany w ustawie o weteranach
Sto lat niepodległości
Z armii Berlinga do korpusu Andersa
Wolna Polska na gruzach starego świata
Pierwszy kontrakt Huty
Amerykańskie dowództwo przyszłości
Polsko-amerykańskie negocjacje
Selekcja JWK: siła jest w grupie
100 lat Polsko!
Czas na „Anakondę”
Chętni na dostawę Mustanga
Kawalerzyści na górskich trasach
Bezpieczny powrót myśliwców
Our efforts passed muster
Rakiety Homara
Komandosi oddają krew w akcji „Polski Zbrojnej” i Legionu
Pododdziały 12 Dywizji w drodze na wschodnią flankę
Polska Casa nad Irakiem
Bądź dzielny i prawy
Testament geopolityczny prezydenta
„Anakonda” na Bałtyku
Gorzki finisz wielkiej wojny
„Tyś nas zbudził do oręża”…
Cel – Fort Trump
Wszystkie wyskoki „Mikiego”
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
„Niepodległą mamy we krwi”: czas na nagrody
Mistrz sztangi

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO