moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Hiszpanie spod znaku tygrysa

Hiszpańska 142 Eskadra bierze udział w NATO Tiger Meet od ponad 30 lat. Ale w Polsce jest po raz pierwszy. O tym, jakie wrażenie na pilotach zrobiła Polska, jakie są ich zadania podczas misji COMAO oraz ile hiszpańskiego temperamentu włożyli w ceremonię otwarcia szkolenia opowiada dowódca jednostki, mjr Carlos Sola Hidalogo.

142 Eskadra, którą Pan dowodzi, nie po raz pierwszy uczestniczy w NATO Tiger Meet.

Mjr Carlos Sola Hidalogo: Bierzemy udział w szkoleniu od 1985 roku, czyli po raz pierwszy pojawiliśmy się na NATO Tiger Meet już pięć lat po stworzeniu jednostki. Od tego czasu teoretycznie powinniśmy uczestniczyć w 33 szkoleniach, ale niestety, nie mogliśmy być na wszystkich. Tak się składa, że hiszpańskie siły powietrzne mają jeszcze jedną jednostkę powietrzną spod znaku tygrysa, jest to 15 Skrzydło z Saragossy. Bywało więc tak, że na szkoleniu pojawialiśmy się razem albo wymiennie, bo którąś z formacji zatrzymywały zadania służbowe na miejscu.

Jakie są zadania pańskich pilotów podczas tegorocznego szkolenia NATO Tiger Meet?

Codziennie bierzemy udział w misjach CAMAO. Moi piloci latają na samolotach Eurofighter. Misje są przeróżne. Zwykle piloci są podzieleni na dwa zespoły: niebieskich, którzy prowadzą walkę obronną oraz czerwonych – atakujących. Toczymy więc walki w powietrzu, zwalczamy obronę przeciwlotniczą. To szkolenie jest dla nas niezwykle ważne, głównie ze względu na to, że bierze w nim udział wielu pilotów z krajów NATO. Dla nas to świetna okazja, żeby przetestować współpracę w operacjach, w których bierze udział duża liczba statków powietrznych z różnych krajów.

NATO Tiger Meet to dla pilotów nie tylko szkolenie, ale i okazja do spotkania pilotów z eskadr tygrysich.

Tak, ma podwójny charakter. Na początku, jeszcze w latach siedemdziesiątych, NATO Tiger Meet były spotkaniami dwóch eskadr, które owszem szkoliły się, ale też spotykały się towarzysko. Z biegiem lat uczestników NATO Tiger Meet było coraz więcej, a ten element szkoleniowy stał się istotniejszy. Uważam, że dziś to jednak bardziej ćwiczenia niż spotkanie integracyjne.

A jednak pana piloci wyglądali widowiskowo podczas ceremonii otwarcia szkolenia!

Pewnie widziała Pani przebrania, które przygotowaliśmy na tegoroczną ceremonię. Staramy się wnieść w nią nasz południowy temperament. Lubimy kiedy jest wesoło, zabawnie. W tym roku postanowiliśmy przebrać się za tygrysich jeźdźców. Mam nadzieję, że rozbawiliśmy wszystkich. Natomiast tradycje tygrysie kreuje NATO Tiger Association. To właśnie oni „narzucają” nam i innym eskadrom pewne standardy. Oczywiście my od początku istnienia jednostki staramy się im sprostać.

Proszę opowiedzieć o swojej eskadrze. Jakimi samolotami latają pańscy piloci?

Eskadra powstała w 1980 roku. Do 2012 roku lataliśmy samolotami Mirage F1. Razem z tymi maszynami byliśmy m.in. na międzynarodowych ćwiczeniach „Cope Thunder” na Alasce w 2006 roku. Były to bardzo wymagające ćwiczenie dla jednosilnikowych maszyn ze względu na przelot nad Atlantykiem. W tym samym roku eskadra wzięła udział po raz pierwszy w misji Baltic Air Policing. W maju 2012 zmieniliśmy samoloty Mirage na Eurofighter. Cztery lata później, już na nowym sprzęcie, braliśmy udział w kolejnych misjach Baltic Air Policing. Wiem, że są tam też polscy piloci, ale nigdy z nimi nie współpracowaliśmy. A w zeszłym roku byliśmy w Stanach Zjednoczonych na ćwiczeniach „Red Flag”. Tu ponownie sam przelot nad Atlantykiem był formą szkolenia ze względu na to, że musieliśmy tankować w powietrzu.

Nie współpracowaliście z Polakami, po raz pierwszy jest też pan w Polsce. Jakie są pana pierwsze wrażenia z pobytu tutaj?

Bardzo miło mnie zaskoczyło to, co zauważyłem już z samolotu, kiedy lecieliśmy nad Polską. Jest tu bardzo zielono, pięknie i malowniczo! Byliśmy też w Poznaniu, naprawdę podoba mi się architektura miasta, szczególnie stary dworzec PKP. Nawet zrobiłem sobie pamiątkowe zdjęcia. A jeśli chodzi o ludzi, zaskoczyło mnie, że są bardzo otwarci i mili. Szkolenie jeszcze trwa, mam nadzieję, że uda nam się lepiej poznać Polaków i zobaczyć więcej ciekawych rzeczy.

Mjr Carlos Sola Hidalogo służy w hiszpańskich siłach powietrznych od 1998 roku. Służył w jednostkach sił powietrznych w Salamance i Albacete oraz w Mando Aera de Combate w Madrycie (jedno z hiszpańskich dowództw zajmuje się przygotowywaniem jednostek do walki powietrznej). Dziś dowodzi 142 Eskadrą. Latał na samolotach Mirage oraz Eurofighter.

Tłumaczenie: por. Szymon Pereira-Brodnicki

Ewa Korsak

autor zdjęć: fot st. chor. sztab. mar. Arkadiusz Dwulatek / Combat Camera

dodaj komentarz

komentarze


Żołnierz poprowadził reprezentację lekkoatletów do triumfu w mistrzostwach Europy
Trening na wieżowcu i nad wodą
Jastrzębie widzą w ciemności
Step ahead in a different world
Mistrzynie z Glasgow w szeregach armii
Wynagrodzenia podchorążych po nowemu
Polacy dzielą się doświadczeniem logistycznym
General Anders Joins NATO
PGZ wyremontuje ORP „Czernicki”
Panie bez taryfy ulgowej
Brąz Rudyka w mistrzostwach świata w kolarstwie torowym
75 lat od wielkiej ucieczki
W Warszawie rozmawiano o pokoju na Bliskim Wschodzie
Pancerna walka w mieście
Steering Awareness
Premier odwiedził GROM
Szef NATO w Warszawie
Kpr. Jakub Tynka uhonorowany „Nagrodą specjalną”
MP5: pierwszy z NATO
Drugie życie Wilczego Szańca
Wnioski z „Anakondy ‘18”
„Gra o tron”, sezon I – Dymitriada
Dodatkowe szkolenie pilotów Gulfstreamów
12 Brygada 20 lat w NATO
Niezwykłe spotkanie weteranów afgańskiej misji
„Zoom na proobronność”
Jastrzębie dyscyplinują rosyjskie myśliwce
Co dalej w relacjach z Iranem po konferencji bliskowschodniej?
Artylerzyści na „Dynamic Front ‘19”
A Biting and Tracking Commando
Spotkanie ministrów obrony państw NATO
Okrętowa grupa zadaniowa ćwiczyła na Bałtyku
Pamiętajmy o grobach bohaterów Niepodległej
Kraby na służbie w Sulechowie
Brunssum, or welcome to the Netherlands
Rok intensywnych ćwiczeń
To był realny plan odbudowy Polski
Szczyt USA–Korea bez porozumienia
US Army od kuchni
Będą testy pocisków zakazanych traktatem INF
Podwyżki dla pracowników wojska
PKW „Pułaski”: pierwszy sprawdzian w zespole NATO
Wybieramy mistrzów sportu powszechnego w 2018 roku
Unijny dyżur grupy bojowej V4 w 2023 roku
Urodziny „Zo”– napisz scenariusz o życiu generał Zawackiej
Chemicy z Polski i USA przygotowują się do wspólnych ćwiczeń
MON uspokaja: „Wisła” zgodnie z harmonogramem
Trzecia Setka Komandosa
Kampania wyborcza poza armią
Pogromcy czołgów poszukiwani
Cel – bezpieczna Europa
Szef MON-u z wizytą w Chorwacji
„Northern Sojourn ’19” z Polakami
Mogiły bohaterów pod szczególną ochroną
Generała Andersa akces do NATO
201 maratonów w 201 krajach
Żołnierze gotowi do misji „Sophia”
Wizja marszałka prysła w Rydze
W poszukiwaniu fregat ekspedycyjnych

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO