moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
„Siła w tradycji” – pierwszy taki konkurs

Wybór patrona, prezentacja książki oraz filmu w dowolnej formie – takie trzy zadania czekają na uczestników konkursu „Siła w tradycji”. Adresowany jest do uczniów szkół, które prowadzą Piony Certyfikowanych Wojskowych Klas Mundurowych. Takich szkół jest w Polsce ponad 50, w sumie ok. 2 tys. uczniów chodzi do klas mundurowych.

– Młodzieży, która zdecydowała się na szkolenie wojskowe w ramach edukacji, chcemy pokazać, że równie ważne jak praktyczne ćwiczenia w mundurze jest wychowanie patriotyczne – mówi Waldemar Zubek, dyr. Biura do Spraw Proobronnych.

Organizatorami konkursu są Biuro do Spraw Proobronnych oraz Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej. Do zawodów staną uczniowie szkół zakwalifikowanych do „Pilotażowego programu wspierania szkół ponadgimnazjalnych prowadzących Piony Certyfikowanych Wojskowych Klas Mundurowych”. – Nie chodzi nam wyłącznie o szkolenie wojskowe. Istotna też jest szeroko pojęta edukacja i wychowanie patriotyczne, budowanie w uczniach poczucia świadomości narodowej, pogłębienie ich wiedzy historycznej – dodaje Waldemar Zubek.

REKLAMA

Ta edycja konkursu ma nawiązywać do tegorocznych obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. – Zależy nam także na promocji sił zbrojnych jako instytucji upowszechniającej tradycje orężne i pamięć o bohaterach narodowych i innych postaciach historycznych – podkreśla płk Artur Gałecki, dyr. Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej, instytucji współorganizującej konkurs.

Trzy zadania na start

Uczestnicy konkursu mają do wykonania trzy zadania. W pierwszym muszą wybrać bohatera, patrona swojej klasy. Powinna to być postać historyczna lub oddział wojskowy związany z regionem. – W tym zadaniu nie chodzi wyłącznie o wykazanie się wiedzą na temat życia i działalności wybranej osoby. Uczniowie muszą uzasadnić swój wybór, a częścią pracy powinna być także informacja o tym, w jaki sposób wybrali patrona – wyjaśnia płk Mirosław Mika, szef zespołu ds. szkolenia Biura do Spraw Proobronnych.

W zadaniu drugim uczniowie muszą wykazać się znajomością treści przynajmniej jednej z proponowanych książek. – Szkoła ma prawo zgłosić własną lekturę związaną z tematyką konkursu, ale przedstawiono także do wyboru kilkanaście pozycji, w tym powieści i opowiadania, wspomnienia i dzienniki, a także teksty źródłowe i pozycje z polityki publicystycznej – mówi płk Mika. Na liście zaproponowanych lektur znalazły się m.in. „Droga donikąd” Józefa Mackiewicza, wspomnienia Andrzeja Chciuka „Atlantyda, opowieść o Wielkim Księstwie Bałaku” czy dzienniki Zdzisława Brońskiego „Uskok”.

W zadaniu trzecim liczyć się będzie znajomość fabuły przynajmniej jednego z proponowanych lub wybranych filmów. Na liście konkursowej jest 12 filmów, m.in. „Katyń” Andrzeja Wajdy, „Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego, „Miasto 44” Jana Komasy, „Generał Nil” Ryszarda Bugajskiego, „Jack Strong” Władysława Pasikowskiego czy „Karbala” Krzysztofa Łukaszewicza. Wśród filmowych propozycji znalazły się również spektakle Teatru Telewizji: „Inka. 1946” Wojciecha Tomczyka oraz „Usłyszcie mój krzyk” – dokument o Ryszardzie Siwcu, który dokonał samospalenia na Stadionie Dziesięciolecia w akcie sprzeciwu wobec udziału Polski w interwencji w Czechosłowacji w 1968 r.

Liczy się kreatywność

Wszystkie trzy zadania mogą być wykonane w dowolnej formie: pracy pisemnej, prezentacji filmowej lub prezentacji multimedialnej. – Prace konkursowe można wykonać w dowolnej formie. Przykładowo – patrona można przedstawić w formie filmu, książkę jako prezentację, a film opisać. Wszystko zależy od pomysłowości i kreatywności samych uczestników – podkreśla płk Mika.

Konkurs będzie się składał z dwóch etapów. Pierwszy zostanie przeprowadzony w szkołach, które w wewnętrznych kwalifikacjach wybiorą pracę konkursową, jej autorzy będą reprezentować szkołę w drugim etapie. – Pierwsza część konkursu musi zostać przeprowadzona do 30 maja 2018 roku. Następnie w drugiej połowie czerwca wytypowane prace trzeba przesłać do naszego biura – wyjaśnia płk Mika.

W drugim etapie komisja konkursowa oceni nadesłane przez szkoły prace. Liczyć się będzie m.in. wartość merytoryczna, samodzielność wykonania (w tym poszukiwanie źródeł informacji), oryginalność i zgodność pracy z tematem. – Liczymy, że taka forma konkursu pozwoli młodzieży kształtować swoje umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i korzystania z różnych źródeł informacji, podejmowania odpowiedzialnych decyzji oraz uzasadniania swoich wyborów – podkreśla dyr. Waldemar Zubek. Rozstrzygnięcie konkursu i wyłonienie trzech najlepszych prac odbędzie się 20 czerwca 2018 roku.

Paulina Glińska

autor zdjęć: mat. organizatora

dodaj komentarz

komentarze


Military Doctor 2020 – z kliniki na pole walki
 
Uroczystości na Westerplatte przygotuje wojsko
Bon turystyczny także w wojsku
Szarża „Hallerczyka”
Strzelnice dla terytorialsów
Poćwicz z mistrzami sportu wojskowego!
Amerykanie odmładzają F-16
Bitwa Warszawska, dzień drugi: Walka wręcz o stolicę
Muzeum Józefa Piłsudskiego czeka na gości
Pięcioro laureatów sportowego plebiscytu „Polski Zbrojnej”
Sprawdzony sojusznik
Świętuj z żołnierzami
Artylerzyści z USA na poligonie, czyli manewr i ogień
Więcej pieniędzy dla żołnierzy na misjach
Na misjach święta inne niż zwykle
Pełne wynagrodzenie za kwarantannę
30 lat GROM-u – serwis okolicznościowy
Awanse na Święto Wojska Polskiego
Przeciwlotnicy w drodze do USA
Awanse w 100. rocznicę Bitwy Warszawskiej
Ukraiński kurs na Zachód
Jeźdźcy apokalipsy w Płocku
„Wojownik Niezłomny” wśród terytorialsów
Kierunek: misja
Posłowie o przyczynach tragedii z 10 kwietnia
Pancerniacy z Teksasu ćwiczą w Drawsku
Rusza praktyczny etap Legii Akademickiej
Nowoczesny trał konstruktorów z Gdyni
Orzeczenia lekarskie żołnierzy będą ważne dłużej
Międzynarodowy Trybunał Wojskowy – przełom w światowym sądownictwie
Polskie porty bardziej otwarte
W MON o polsko-słowackiej współpracy
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Bitwa Warszawska, dzień pierwszy: Armia Czerwona w natarciu
Innowacyjne rozwiązania dla wojska
10 mln zł na zapomogi dla żołnierzy
Apel Pamięci ku czci bohaterów wojny z bolszewikami
Polsko-amerykańska współpraca
Służba przygotowawcza, czyli krok bliżej armii
Polskie F-16 w ćwiczeniach „Ramstein Alloy 20”
F-16 kończą misję w Estonii
Poćwicz online z siedmioma sportsmenkami
Więcej celowników z PCO dla wojska
Laserowa artyleria US Army
Miesiąc izolacji żołnierzy „Irini”
Czarne berety biorą odwet za Warszawę
Biblią w bolszewików
Odznaczenia z okazji Święta Wojska Polskiego
Dla odważnych i walecznych
Wojsko przeciw wirusowi
Super Warrior w GROM-ie
Trwała odporność terytorialsów
Online z mistrzami sportu
McCarthy: Żołnierze USA w Polsce zwiększają bezpieczeństwo całego regionu
Wystawa ku pamięci bohaterów 1920 roku
F-16 z Krzesin przebazowane do Łasku
Amerykanie znów w Drawsku
Na WF-ie dokładniej ocenią wytrzymałość żołnierzy
Wzmacnianie sojuszu polsko-amerykańskiego
Nowi generałowie na Święto Wojska Polskiego
Dawny „Sokół” dostanie drugie życie

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO