moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

„Siła w tradycji” – pierwszy taki konkurs

Wybór patrona, prezentacja książki oraz filmu w dowolnej formie – takie trzy zadania czekają na uczestników konkursu „Siła w tradycji”. Adresowany jest do uczniów szkół, które prowadzą Piony Certyfikowanych Wojskowych Klas Mundurowych. Takich szkół jest w Polsce ponad 50, w sumie ok. 2 tys. uczniów chodzi do klas mundurowych.

– Młodzieży, która zdecydowała się na szkolenie wojskowe w ramach edukacji, chcemy pokazać, że równie ważne jak praktyczne ćwiczenia w mundurze jest wychowanie patriotyczne – mówi Waldemar Zubek, dyr. Biura do Spraw Proobronnych.

Organizatorami konkursu są Biuro do Spraw Proobronnych oraz Wojskowe Centrum Edukacji Obywatelskiej. Do zawodów staną uczniowie szkół zakwalifikowanych do „Pilotażowego programu wspierania szkół ponadgimnazjalnych prowadzących Piony Certyfikowanych Wojskowych Klas Mundurowych”. – Nie chodzi nam wyłącznie o szkolenie wojskowe. Istotna też jest szeroko pojęta edukacja i wychowanie patriotyczne, budowanie w uczniach poczucia świadomości narodowej, pogłębienie ich wiedzy historycznej – dodaje Waldemar Zubek.

Ta edycja konkursu ma nawiązywać do tegorocznych obchodów stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. – Zależy nam także na promocji sił zbrojnych jako instytucji upowszechniającej tradycje orężne i pamięć o bohaterach narodowych i innych postaciach historycznych – podkreśla płk Artur Gałecki, dyr. Wojskowego Centrum Edukacji Obywatelskiej, instytucji współorganizującej konkurs.

Trzy zadania na start

Uczestnicy konkursu mają do wykonania trzy zadania. W pierwszym muszą wybrać bohatera, patrona swojej klasy. Powinna to być postać historyczna lub oddział wojskowy związany z regionem. – W tym zadaniu nie chodzi wyłącznie o wykazanie się wiedzą na temat życia i działalności wybranej osoby. Uczniowie muszą uzasadnić swój wybór, a częścią pracy powinna być także informacja o tym, w jaki sposób wybrali patrona – wyjaśnia płk Mirosław Mika, szef zespołu ds. szkolenia Biura do Spraw Proobronnych.

W zadaniu drugim uczniowie muszą wykazać się znajomością treści przynajmniej jednej z proponowanych książek. – Szkoła ma prawo zgłosić własną lekturę związaną z tematyką konkursu, ale przedstawiono także do wyboru kilkanaście pozycji, w tym powieści i opowiadania, wspomnienia i dzienniki, a także teksty źródłowe i pozycje z polityki publicystycznej – mówi płk Mika. Na liście zaproponowanych lektur znalazły się m.in. „Droga donikąd” Józefa Mackiewicza, wspomnienia Andrzeja Chciuka „Atlantyda, opowieść o Wielkim Księstwie Bałaku” czy dzienniki Zdzisława Brońskiego „Uskok”.

W zadaniu trzecim liczyć się będzie znajomość fabuły przynajmniej jednego z proponowanych lub wybranych filmów. Na liście konkursowej jest 12 filmów, m.in. „Katyń” Andrzeja Wajdy, „Wołyń” Wojciecha Smarzowskiego, „Miasto 44” Jana Komasy, „Generał Nil” Ryszarda Bugajskiego, „Jack Strong” Władysława Pasikowskiego czy „Karbala” Krzysztofa Łukaszewicza. Wśród filmowych propozycji znalazły się również spektakle Teatru Telewizji: „Inka. 1946” Wojciecha Tomczyka oraz „Usłyszcie mój krzyk” – dokument o Ryszardzie Siwcu, który dokonał samospalenia na Stadionie Dziesięciolecia w akcie sprzeciwu wobec udziału Polski w interwencji w Czechosłowacji w 1968 r.

Liczy się kreatywność

Wszystkie trzy zadania mogą być wykonane w dowolnej formie: pracy pisemnej, prezentacji filmowej lub prezentacji multimedialnej. – Prace konkursowe można wykonać w dowolnej formie. Przykładowo – patrona można przedstawić w formie filmu, książkę jako prezentację, a film opisać. Wszystko zależy od pomysłowości i kreatywności samych uczestników – podkreśla płk Mika.

Konkurs będzie się składał z dwóch etapów. Pierwszy zostanie przeprowadzony w szkołach, które w wewnętrznych kwalifikacjach wybiorą pracę konkursową, jej autorzy będą reprezentować szkołę w drugim etapie. – Pierwsza część konkursu musi zostać przeprowadzona do 30 maja 2018 roku. Następnie w drugiej połowie czerwca wytypowane prace trzeba przesłać do naszego biura – wyjaśnia płk Mika.

W drugim etapie komisja konkursowa oceni nadesłane przez szkoły prace. Liczyć się będzie m.in. wartość merytoryczna, samodzielność wykonania (w tym poszukiwanie źródeł informacji), oryginalność i zgodność pracy z tematem. – Liczymy, że taka forma konkursu pozwoli młodzieży kształtować swoje umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy i korzystania z różnych źródeł informacji, podejmowania odpowiedzialnych decyzji oraz uzasadniania swoich wyborów – podkreśla dyr. Waldemar Zubek. Rozstrzygnięcie konkursu i wyłonienie trzech najlepszych prac odbędzie się 20 czerwca 2018 roku.

Paulina Glińska

autor zdjęć: mat. organizatora

dodaj komentarz

komentarze


Wojna w świętym mieście, część druga
 
Zmiany w dodatkach stażowych
Zachować właściwą kolejność działań
Ramię w ramię z aliantami
Ocalały z transportu do Katynia
Barwy walki
Strażacy ruszają do akcji
W Rumunii powstanie największa europejska baza NATO
Na straży wschodniej flanki NATO
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Polak kandydatem na stanowisko szefa Komitetu Wojskowego UE
Kolejne FlyEle dla wojska
Potężny atak rakietowy na Ukrainę
Cyberprzestrzeń na pierwszej linii
SOR w Legionowie
Marcin Gortat z wizytą u sojuszników
Strategiczna rywalizacja. Związek Sowiecki/ Rosja a NATO
Puchar księżniczki Zofii dla żeglarza CWZS-u
Rozpoznać, strzelić, zniknąć
Systemy obrony powietrznej dla Ukrainy
Żołnierze-sportowcy CWZS-u z medalami w trzech broniach
Wojna w świętym mieście, część trzecia
Wojna w świętym mieście, epilog
Polscy żołnierze stacjonujący w Libanie są bezpieczni
Zbrodnia made in ZSRS
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
25 lat w NATO – serwis specjalny
Wieczna pamięć ofiarom zbrodni katyńskiej!
Szpej na miarę potrzeb
Charge of Dragon
V Korpus z nowym dowódcą
Odstraszanie i obrona
Kosiniak-Kamysz o zakupach koreańskiego uzbrojenia
Sandhurst: końcowe odliczanie
W Brukseli o wsparciu dla Ukrainy
Ustawa o obronie ojczyzny – pytania i odpowiedzi
Front przy biurku
Jakie wyzwania czekają wojskową służbę zdrowia?
Święto stołecznego garnizonu
Szarża „Dragona”
NATO na północnym szlaku
Morska Jednostka Rakietowa w Rumunii
NATO on Northern Track
Żołnierze ewakuują Polaków rannych w Gruzji
WIM: nowoczesna klinika ginekologii otwarta
Optyka dla żołnierzy
Wojna w Ukrainie oczami medyków
Kadisz za bohaterów
NATO zwiększy pomoc dla Ukrainy
Gen. Kukuła: Trwa przegląd procedur bezpieczeństwa dotyczących szkolenia
Więcej pieniędzy dla żołnierzy TSW
Aleksandra Mirosław – znów była najszybsza!
Koreańska firma planuje inwestycje w Polsce
Przełajowcy z Czarnej Dywizji najlepsi w crossie
Tusk i Szmyhal: Mamy wspólne wartości
Głos z katyńskich mogił
Przygotowania czas zacząć
Bezpieczeństwo ważniejsze dla młodych niż rozrywka
Mundury w linii... produkcyjnej
Prawda o zbrodni katyńskiej
Sprawa katyńska à la española
Rakiety dla Jastrzębi

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Agencja Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO