moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?

Żołnierze, którzy w wojsku zdobyli uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, nie mogą korzystać ze swoich kwalifikacji poza służbą bez ukończenia specjalnego kursu. Tymczasem takie prawo mają m.in. strażacy i policjanci. – Żołnierze zostali pominięci w przepisach, dlatego podjąłem działania, aby to naprawić – mówi poseł Paweł Szramka, który z interpelacją w tej sprawie wystąpił do MON.

Według obowiązujących przepisów kierowcą pojazdu uprzywilejowanego (np. ambulansu) może być osoba, która ukończyła 21 lat, ma prawo jazdy odpowiednie dla danego rodzaju pojazdu oraz uzyskała orzeczenia lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym. Wymogiem jest także posiadanie zezwolenia na kierowanie takim pojazdem w zakresie określonej kategorii prawa jazdy (w przypadku żołnierzy zezwolenie takie jest wydawane przez odpowiedni organ jednostki, w której pełnią oni służbę) oraz ukończony kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi.

Jest jednak jedno „ale”, na które zwrócił uwagę poseł Paweł Szramka (Kukiz ’15). – Przepisy mówią, że przedstawiciele innych niż wojsko służb, na przykład strażacy, policjanci i funkcjonariusze Straży Granicznej, mogą prowadzić cywilne pojazdy uprzywilejowane na podstawie uprawnień zdobytych w czasie służby. Tymczasem żołnierze, aby móc korzystać ze swoich kwalifikacji w cywilu, mają obowiązek ukończenia odpowiedniego kursu dla kierujących takimi pojazdami – tłumaczy poseł.

REKLAMA

Podkreśla, że z problemem zwróciło się do niego wielu wojskowych. Wśród nich kierowca-ratownik, który uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych ma od 2008 roku. – Żołnierz ten przez dziewięć lat prowadził uprzywilejowany pojazd ciężarowy. Nierzadko w trudnych warunkach terenowych, na przykład podczas szkolenia poligonowego. Teraz, chcąc podjąć pracę, musi na nowo zdobywać uprawnienia – mówi poseł.

Wśród zgłaszających problem byli jednak głównie żołnierze, którzy w wojsku służą na etatach kierowców-ratowników medycznych (zgodnie z przepisami mogą oni na zlecenie podejmować pracę na przykład w pogotowiu), a także byli już wojskowi, którzy po zdjęciu munduru chcieli podjąć pracę w charakterze kierowcy-ratownika.

– Problemem jest nie tylko nieuznawanie kalifikacji i zdobytego doświadczenia, lecz istotne są także koszty, które zainteresowany musiałby ponieść, płacąc z własnej kieszeni. Dla każdej kategorii obowiązuje oddzielny kurs. Na przykład ukończenie kursu kategorii C nie upoważnia do prowadzenia pojazdu uprzywilejowanego kategorii B. W pogotowiu są jednak różne karetki, co w praktyce oznacza, że ratownik medyczny musi uczestniczyć w dwóch kursach – dodaje poseł. Koszty szkolenia są niemałe, wahają się bowiem od 650 do nawet tysiąca złotych.

Na problem braku odpowiednich rozwiązań prawnych poseł Szramka zwrócił uwagę w interpelacji poselskiej. Zapytał, czy resort obrony narodowej jest gotów poprzeć zmiany w rozporządzeniu, które zrównają prawa żołnierzy z prawami przedstawicieli innych służb i formacji. W imieniu ministra obrony narodowej odpowiedzi udzielił Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w MON. – Resort obrony narodowej uznaje za zasadne podjęcie prac legislacyjnych nad zmianą obowiązujących przepisów w zakresie wskazanym w interpelacji – napisał wiceminister Skurkiewicz.

– Cieszę się, że ze strony MON jest dobra wola, aby zmienić przepisy. Teraz czekamy na stanowisko ministra infrastruktury. Dobrze by się stało, aby kierowcy pojazdów uprzywilejowanych w wojsku mogli także w cywilu wykorzystywać swoje umiejętności – mówi poseł Szramka.

Paulina Glińska

autor zdjęć: por. Tomasz Cyga

dodaj komentarz

komentarze


Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
Polak znaczy skazaniec
Serbskie Homary i Kryle
„Sophia”: druga zmiana po certyfikacji
Spadochroniarze skakali po medale
Sukcesy lekkoatletów w Pucharze Świata i Diamentowej Lidze
Powitanie kuwejckiego kontyngentu
Znamy patronów 2019 roku
WOT: zacieśniamy współpracę z Estonią
Pożegnanie pilota MiG-a-29
Francja inwestuje w obronność
Strzał ze śmigłowca
MON na lato dla dzieci żołnierzy
Polityka fałszywego uśmiechu
Ankona – samodzielna operacja 2 Korpusu
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Eastern Flank Pillar
Polscy bohaterowie Ankony
Polska delegacja w drodze do Brukseli
Inwestycje w Pionki
NATO utworzy nową strukturę dowodzenia
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
Prezydent i szef MON-u na Łotwie
Unitarka terytorialsów
WOT zmodyfikuje zasady organizacji ćwiczeń poza poligonami
Sojusz jak wspólna pięść
Wojskowi lotnicy będą świętować w Dęblinie
Z Danii po „Orła”
Groty na rynku cywilnym
Bohaterowie wciąż inspirują! Finał konkursu literackiego „Polski Zbrojnej”
„Kormoran” opuścił Bałtyk
75 lat temu powstał 2 Korpus Polski
Szkoła Orląt będzie Akademią
„Milion zza oceanu”, czyli Polacy w armii USA
Czarna Dywizja najlepsza na spartakiadzie
Cel: bezpieczne lotnisko
Polscy piloci wracają z Kuwejtu
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
34 medale żołnierzy na mistrzostwach Polski
Pomnik nagrobny „Gryfa” odsłonięty
Koszykarskie zgrupowanie
Dwa medale kajakarki na Młodzieżowych Mistrzostwach Europy
Terytorialsi w urzędach
Cel – wybrać najlepszych
Powietrzny pokaz Orlików i Harvardów
Pierwszy nowoczesny okręt II Rzeczypospolitej
Sukces Trumpa czy Kima?
Płonący tor przeszkód
„Kościuszko” na oceanie
Motywacja przez sport
Trump: „Polska nie jest zakładnikiem”
16–31 lipca – polskie oddziały na rosyjskiej ziemi
PGZ i Leonardo chcą zbudować Kruka
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Polski komandos szkolił afgańskich nawigatorów naprowadzania
Armia zyskała 323 nowych oficerów
Homar od nowa

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO