moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?

Żołnierze, którzy w wojsku zdobyli uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych, nie mogą korzystać ze swoich kwalifikacji poza służbą bez ukończenia specjalnego kursu. Tymczasem takie prawo mają m.in. strażacy i policjanci. – Żołnierze zostali pominięci w przepisach, dlatego podjąłem działania, aby to naprawić – mówi poseł Paweł Szramka, który z interpelacją w tej sprawie wystąpił do MON.

Według obowiązujących przepisów kierowcą pojazdu uprzywilejowanego (np. ambulansu) może być osoba, która ukończyła 21 lat, ma prawo jazdy odpowiednie dla danego rodzaju pojazdu oraz uzyskała orzeczenia lekarskie i psychologiczne o braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem uprzywilejowanym. Wymogiem jest także posiadanie zezwolenia na kierowanie takim pojazdem w zakresie określonej kategorii prawa jazdy (w przypadku żołnierzy zezwolenie takie jest wydawane przez odpowiedni organ jednostki, w której pełnią oni służbę) oraz ukończony kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi.

Jest jednak jedno „ale”, na które zwrócił uwagę poseł Paweł Szramka (Kukiz ’15). – Przepisy mówią, że przedstawiciele innych niż wojsko służb, na przykład strażacy, policjanci i funkcjonariusze Straży Granicznej, mogą prowadzić cywilne pojazdy uprzywilejowane na podstawie uprawnień zdobytych w czasie służby. Tymczasem żołnierze, aby móc korzystać ze swoich kwalifikacji w cywilu, mają obowiązek ukończenia odpowiedniego kursu dla kierujących takimi pojazdami – tłumaczy poseł.

REKLAMA

Podkreśla, że z problemem zwróciło się do niego wielu wojskowych. Wśród nich kierowca-ratownik, który uprawnienia do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych ma od 2008 roku. – Żołnierz ten przez dziewięć lat prowadził uprzywilejowany pojazd ciężarowy. Nierzadko w trudnych warunkach terenowych, na przykład podczas szkolenia poligonowego. Teraz, chcąc podjąć pracę, musi na nowo zdobywać uprawnienia – mówi poseł.

Wśród zgłaszających problem byli jednak głównie żołnierze, którzy w wojsku służą na etatach kierowców-ratowników medycznych (zgodnie z przepisami mogą oni na zlecenie podejmować pracę na przykład w pogotowiu), a także byli już wojskowi, którzy po zdjęciu munduru chcieli podjąć pracę w charakterze kierowcy-ratownika.

– Problemem jest nie tylko nieuznawanie kalifikacji i zdobytego doświadczenia, lecz istotne są także koszty, które zainteresowany musiałby ponieść, płacąc z własnej kieszeni. Dla każdej kategorii obowiązuje oddzielny kurs. Na przykład ukończenie kursu kategorii C nie upoważnia do prowadzenia pojazdu uprzywilejowanego kategorii B. W pogotowiu są jednak różne karetki, co w praktyce oznacza, że ratownik medyczny musi uczestniczyć w dwóch kursach – dodaje poseł. Koszty szkolenia są niemałe, wahają się bowiem od 650 do nawet tysiąca złotych.

Na problem braku odpowiednich rozwiązań prawnych poseł Szramka zwrócił uwagę w interpelacji poselskiej. Zapytał, czy resort obrony narodowej jest gotów poprzeć zmiany w rozporządzeniu, które zrównają prawa żołnierzy z prawami przedstawicieli innych służb i formacji. W imieniu ministra obrony narodowej odpowiedzi udzielił Wojciech Skurkiewicz, sekretarz stanu w MON. – Resort obrony narodowej uznaje za zasadne podjęcie prac legislacyjnych nad zmianą obowiązujących przepisów w zakresie wskazanym w interpelacji – napisał wiceminister Skurkiewicz.

– Cieszę się, że ze strony MON jest dobra wola, aby zmienić przepisy. Teraz czekamy na stanowisko ministra infrastruktury. Dobrze by się stało, aby kierowcy pojazdów uprzywilejowanych w wojsku mogli także w cywilu wykorzystywać swoje umiejętności – mówi poseł Szramka.

Paulina Glińska

autor zdjęć: por. Tomasz Cyga

dodaj komentarz

komentarze


Podchorążowie z Dęblina z odznakami „Combat Swimmer”
Ruszyła budowa ORP „Albatros”
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
Gwardziści z USA w Krzesinach
Sokoły pola walki
Prezydent Duda w Białym Domu
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Czarna Dywizja zdobywa Ypres
Trzeci wróg
Rząd za kluczowymi zmianami
PKW Orlik od nowego roku z F-16
Prawda o 17 września jest częścią naszej historii
Abramsy i Bradleye w Polsce
Ruszyły prace nad reformą dowodzenia
SERE w Bieszczadach
Zmiany w ustawie o weteranach
Namejs ’18 – łotewskie manewry z międzynarodową obsadą
Nowa strzelnica dla wrocławskiej AWL
Sukcesy żołnierzy z bydgoskiego Wojskowego Zespołu Sportowego
Amerykańskie dowództwo przyszłości
Poznaj dzieje wojskowego Szpitala Ujazdowskiego
Wojska lądowe świętują
16–30 września 1918 – rozstrzygająca operacja na zachodnim froncie
Burza wokół rocznicowych uroczystości na Westerplatte
Reprezentanci Wojska Polskiego 15 razy na podium
W Sejmie o systemie obronnym Polski
Całe podium MP w półmaratonie dla żołnierzy
Mieliśmy oko nad Irakiem
Strzały z Procy
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
Polscy spadochroniarze z kawalerii na najwyższym podium
Pretorianin
DracoX: hybryda samolotu i wielowirnikowca
Zmiany w dodatkach służbowych
MMA w Sokołowie Podlaskim
Cisi bohaterowie
„Projekt Wojownik” we Wrocławiu
Kapral Marcin Lewandowski o krok od diamentów
Zmiany w zarządzie PGZ
Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego
Będę walczył z czerwonymi aż do ostatniego tchnienia
Ekstremalny bieg na poligonie jednostki specjalnej
Mastery wylądowały w Krzesinach
Terytorialsi w urzędach
Słowacka Tarcza z udziałem Polaków
Szkoła Orląt będzie Akademią
The United States of America Have It Their Way
Obchody 1 września na Westerplatte jednak z udziałem wojska
„Sophia”: powrót do domu
Defendery 2018: Nagrody za innowacyjność
Szef MON odwiedził polskie kontyngenty
„Kościuszko” wyruszył po szczątki admirała
MSPO 2018 – serwis Polski Zbrojnej
Zmiana dowództwa w LITPOLUKRBRIG
Dragoni ruszyli do boju

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO