moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Śmigłowcowe zlecenie warte setki miliardów dolarów

Prędkość ponad 500 km/h i możliwość transportu 12 żołnierzy w pełnym ekwipunku – to podstawowe wymagania amerykańskiej armii wobec śmigłowca, który ma zastąpić ikonę tamtejszych jednostek aeromobilnych, czyli maszyny UH-60 Black Hawk. Obecnie największe szanse w wyścigu o wielomiliardowy kontrakt ma zmiennowirnikowiec V-280 Valor.

Amerykańskie siły zbrojne mają największą na świecie liczbę śmigłowców – prawie 5 tys., ale mają również najwięcej ich typów – około 30. To efekt daleko posuniętej specjalizacji poszczególnych rodzajów wojsk. Osobne konstrukcje ma bowiem nie tylko US Army (wojska lądowe), ale również siły powietrzne (Air Force), marynarka wojenna (Navy) oraz marines (US Marine Corps) i siły specjalne. Ponieważ posiadanie tak wielu odmian śmigłowców znacząco zwiększa koszty utrzymania (części, serwis, naprawy), kilka lat temu Pentagon postanowił, że nowe typy wiropłatów (mające od 2025 roku zastępować obecnie używane konstrukcje) będą maszynami uniwersalnymi dla wszystkich rodzajów wojsk.

Program ich opracowania, który otrzymał nazwę Joint Multi-Role (JMR) zakłada skonstruowanie pięciu typów śmigłowców: JMR Light (najlżejsze) – mają zastąpić w służbie m.in. maszyny OH-58 Kiowa; JMR Medium-Light (średnio-lekkie); JMR Medium Utility (średnie) – zastąpiłyby m.in. UH-60 Black Hawk oraz AH-64 Apache; JMR Heavy (ciężkie transportowe) – mające zastąpić w służbie CH-47 Chinook; JMR Ultra (superciężkie transportowe) – stanowiłyby alternatywę dla samolotów transportowych C-130J lub Airbus A400M.

REKLAMA

Z racji planowanych tak dużych zakupów – około 4 tys., największą uwagę zbrojeniowych koncernów przyciąga projekt JMR Medium Utility. Nad maszyną, która ma zastąpić ikonę amerykańskich sił powietrznych, czyli UH-60 Black Hawk, pracują wszystkie liczące się koncerny lotnicze zza oceanu. Boeing i Sikorsky Aircraft (obecnie część Lockheed Martin) nad modelem SB-1 Defiant, a Bell nad zmiennowirnikowcem V-280 Valor.

I to właśnie ta druga firma jest obecnie bliżej w wyścigu o liczone w setkach miliardów zlecenie dla amerykańskiej armii. W przeciwieństwie bowiem do konkurencji, która jest na etapie budowy prototypu, a który być może (tak zapewniają przedstawiciele firm Boeing i Sikorsky) będzie oblatany na przełomie 2018 i 2019 roku, Bell swoją maszynę już testuje w powietrzu.


Film: Bell

V-280 Valor to zmiennowirnikowiec, czyli konstrukcja, której wirniki mogą się obracać w pionie, zmieniając śmigłowiec w samolot. – Valor będzie przełomem w segmencie statków powietrznych pionowego startu i będzie wykorzystywany we wszelkich wymagających misjach, jakie będą wykonywać nasze siły zbrojne – przekonywał Mitch Snyder, prezes Bell Helicopter, podczas pionierskiego oblotu maszyny w grudniu 2017 roku. Podkreślał, że V-280 będzie nie tylko prawie dwa razy szybszy od obecnie używanych śmigłowców US Army, ale również będzie miał dwa razy większy zasięg, co znacząco podniesie możliwości operacyjne armii.

Jak podkreślają konstruktorzy V-280, w Valorze, w odróżnieniu od już będącego na wyposażeniu amerykańskiej armii zmiennopłata V-22 Osprey, poruszają się tylko śmigła, a nie cała gondola silnika. Dzięki temu strzelcy pokładowi mają mieć lepsze pole ostrzału, a żołnierze desantu nie będą narażeni na gazy wylotowe z silników. Prototypowy V-280 przechodzi obecnie zakładowe testy i próby. 7 lutego br. za jego sterami zasiadł pilot z amerykańskiej armii. Na bazie zebranych wniosków i doświadczeń Bell planuje pod koniec roku zbudować ulepszoną wersję Valora.

Krzysztof Wilewski

autor zdjęć: bellhelicopter.com

dodaj komentarz

komentarze


Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
W Lublinie o patronie LITPOLUKRBRIG
Walki żołnierzy na gali Armia Fight Night
Trzy miesiące w lodach Antarktydy
Przyszłość lotnictwa
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Ministrowie obrony w Brukseli
Trzecia zmiana gotowa do misji w Rumunii
Polacy szkolą irackich żołnierzy
Milionowe oszczędności dla wojska
Kompania manewrowa gotowa do misji
Multimedialne ławki upamiętnią 100-lecie niepodległości
Eksperci dyskutowali o WOT
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Agat: zmieniamy zasady gry
Szczęśliwa siódemka
Rosomaki dla Bułgarii?
Beryle dla Nigerii
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Sportowcy z WAT wygrali VII Puchar Rektorów
Nowe drony dla specjalsów
Hiszpanie modernizują armię
Trzy medale biatlonistek na mistrzostwach świata
Na jakich zasadach powrót do armii?
Szer. Karolina Pilarska mistrzynią Polski w maratonie
Bliski Wschód – definicja chaosu
Polacy pod fryzyjską flagą
Francja inwestuje w obronność
Zbrojeniowe inwestycje świętokrzyskiej politechniki
Weterani przygotowują się do startu w Invictus Games
Raport z płonącego getta
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Sport – przepustka do wojsk specjalnych?
Argentyńska zagadka
WAT Rekrut pomoże przyszłym studentom
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Czarna Dywizja mistrzem wojska w futsalu
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Spadochronowe szlify zwiadowców
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
16–30 kwietnia 1918 – poszukiwania polskiego króla
Raki w fazie testów
„Sophia” z polskim akcentem
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
„Legia Akademicka” – czas na praktykę
Na pomoc żydowskiemu Westerplatte
Atak z wody i spod wody
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Dziesiąte święto stołecznego garnizonu
75 lat temu wybuchło powstanie w warszawskim getcie
Afgańska misja z nowymi siłami
Mój ojciec widział katyńskie doły śmierci
Posłowie debatowali o modernizacji
Żonkile dla bohaterów getta
Ćwierć wieku współpracy z amerykańskimi gwardzistami
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Metalowy samolocik
Kwalifikacja do WOT

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO