moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

 
Nowoczesne Orliki

Przedstawiciele Inspektoratu Uzbrojenia MON oraz PZL Okęcie podpisali we wtorek umowę na modernizację 12 samolotów PZL-130 Orlik. Dzięki temu szkolenie pilotów ma być efektywniejsze, a eksploatacja maszyn – tańsza. Pierwszy samolot ma być gotowy w kwietniu 2019 roku. Wartość kontraktu to 186 milionów złotych.


Umowę na modernizację 12 samolotów PZL-130 Orlik podpisał dziś pułkownik Dariusz Pluta, szef Inspektoratu Uzbrojenia i Manuel Heredia, prezes i dyrektor generalny PZL Okęcie. – Orliki będą mogły teraz służyć polskim lotnikom, będziemy mogli jeszcze efektywniej szkolić polskich lotników – mówił Bartosz Kownacki, sekretarz stanu w ministerstwie obrony narodowej.

Wiceminister podkreślał, że umowa jest podpisywana w rodzimej firmie, a jej udziałowcem jest między innymi Polska Grupa Zbrojeniowa. – Zakłady, które mieszczą się na Okęciu są polskie, płacą podatki w Polsce i pracują w nich polscy pracownicy. – Traktujemy ten zakład jako nasz, mamy nadzieję, że będzie się rozwijał w przyszłości. Życzę powodzenia i mam nadzieję, że ten kontrakt zostanie sprawnie zrealizowany i będzie służył polskiej armii – zaznaczył.

Zawarta dziś umowa dotyczy 12 samolotów PZL-130 Orlik. Maszyny mają zostać zmodernizowane do wersji TC-II Advanced. Jak mówił dziś Władysław Skorski z PZL Okęcie, zostaną wyposażone w nowe skrzydła i zmodyfikowany kadłub, łoże silnika, owiewkę, a także w silnik PTA6-25C Pratt & Whitney Canada o mocy 559 kW i śmigła Hartzell z czterema łopatami. Zmieni się także kabina pilotów. Pojawi się w niej cyfrowe oprzyrządowanie zarówno dla ucznia jak i instruktora. Wśród wymienionych elementów będą wyświetlacze parametrów lotu, pracy silnika, radiostacje korespondencyjne, instalacje systemu ostrzegania o zbliżającym się terenie oraz system ostrzegania o ruchu lotniczym i unikania kolizji. Podczas prac zostanie także wymienione całe okablowanie samolotu, instalacje elektryczne oraz klimatyzacja.

Pierwszy samolot ma być gotowy w kwietniu 2019 roku, a kolejne, mają wracać do polskich sił zbrojnych co dwa miesiące. Modernizacja ma zakończyć się w październiku 2020 roku.

Wartość kontraktu to 186 mln zł. Jak zaznaczał Bartosz Kownacki, jest to bardzo dobra cena. – Długo negocjowaliśmy tę umowę. To, że posiadamy pieniądze na modernizację, nie oznacza, że nie musimy się targować – podsumował.

PZL-130 Orlik to polski samolot szkoleniowy. Obecnie 28 tego typu maszyn znajduje się na wyposażeniu 42 Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. Za ich sterami zasiadają studenci Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych. Następnie podchorążowie przesiadają się do samolotów przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego AJT, a finalnie – do myśliwców F-16.

16 z 28 samolotów Orlik zostało zmodernizowanych kilka lat temu. Unowocześnienie samolotów do wersji Garmin II dotyczyło tych samych elementów, jednak podczas prac nad wersją TC-II Advanced, mają zostać wykorzystane nowocześniejsze rozwiązania.

MM

autor zdjęć: mjr Robert Siemaszko/CO MON

dodaj komentarz

komentarze


Misje na zdalnej lekcji
 
Prezydent Duda: współpraca wojskowa z USA ponad polityką
W kazamatach Informacji Wojskowej
Na pomoc Libańczykom
F-35 wylądują w Łasku
Zmiana w unijnej misji we Włoszech
Pamiętajmy o Wyklętych
Jak to jest z awansami bez limitu?
Medalowe „oczko” żołnierzy
Będą zmiany w „Regulaminie ogólnym”
Pokazali wojskową ekstraklasę!
Admirał Bauer nowym szefem Komitetu Wojskowego NATO
Sprawdzian Krabów z Sulechowa
NATO o przyszłości misji w Iraku i Afganistanie
Nurek z wiązką
Krwawa Olszynka
Amerykanie odmładzają F-16
Większe uprawnienia dla wojskowych ratowników medycznych
Specjalsi zakończyli dyżur w Siłach Odpowiedzi NATO
Ostatnia wola bohatera
Krwiodawcy w mundurach znów w akcji
Komisja Obrony debatowała o Grotach
Szkolenie pilotów wojskowych to nie eksperyment
Był więźniem aresztu przy ul. Oczki
Obrady ministrów obrony NATO
Szer. Hojnisz mistrzynią Europy w biatlonie
Antena Nura wypatruje F-16
Ekstremalny trening dla „Słowika”
Maskowanie to nie wszystko
Rekordowy bieg kaprala Lewandowskiego
Kuźnie oficerskich kadr
Awanse generalskie w Narodowym Dniu Pamięci Żołnierzy Wyklętych
Komitet Wojskowy NATO o pandemii
Złoty biatlon żołnierzy
Trudny rok na misjach
Po Hucie Pieniackiej nie został ślad
Machina „Irini”
Komisje sejmowe o umowie z USA
Podwodniacy na spluwaczkach
Wojsko gotowe do akcji przeciwpowodziowej
Armia kupuje wozy dla strażaków
„Orzeł” na Bałtyku
Czołgista pod wodą
Laserowa artyleria US Army
Od roku z pomocą i w gotowości
Rozpoznanie na medal
Topaz w ASzWoj-u
Opiniowanie po nowemu
Żołnierze sportowcy nadają ton
Gotowi na ratunek
Jakie zmiany w umundurowaniu?
Przed 68. laty zgładzono generała „Nila”
Awanse generalskie
Grupa V4 na zakupach zbrojeniowych
Ukraiński kurs na Zachód
Pierwszy skok do kraju
Jakie zmiany w mundurówce?

Ministerstwo Obrony Narodowej Wojsko Polskie Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wojska Obrony
Terytorialnej
Żandarmeria Wojskowa Dowództwo Garnizonu Warszawa Inspektorat Wsparcia SZ Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Inspektorat Uzbrojenia

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO