moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Jak most Syreny

Na Narwi w Ostrołęce stanie tymczasowy most. Konstrukcja, którą wybudują saperzy z 2 Pułku Inżynieryjnego, będzie miała 240 metrów długości. Ma służyć mieszkańcom miasta przez dwa lata, dopóki nie zostanie wyremontowany stary most. Przeprawa będzie podobna do mostu Syreny w Warszawie, zbudowanego przez wojsko w 1985 roku.

Do zadania zostało wyznaczonych 30 wojskowych specjalistów, którymi kieruje kpt. Łukasz Kowalik, dowódca kompanii mostowej. Saperzy podczas pracy będą korzystać aż z 20 pojazdów i jednostek specjalistycznego sprzętu, m.in. dźwigów, samochodów ciężarowych, wózka widłowego, kutra holowniczego KH-200 i promu.

Po przygotowaniu zaplecza dla swojego zgrupowania, żołnierze w pierwszych dniach października ruszyli z budową.

REKLAMA

Stalowa konstrukcja

Na początek z bloków pontonowych zbudowali prom o wyporności 40 t. Z niego właśnie po zakotwiczeniu w różnych miejscach koryta rzeki będą montować podpory mostu. Elementy konstrukcji mostu DMS-65 saperzy przywieźli z magazynu Agencji Rezerw Materiałowych z Kazunia Nowego, a pale wbijane w koryto rzeki przygotowała na zlecenie władz miasta firma cywilna.

Na brzegu Narwi powstał plac montażowy do przygotowywania poszczególnych części konstrukcji.

Aby zbudować most, wojskowi inżynierowie będą musieli połączyć ze sobą ponad 10 tys. różnych elementów o łącznej wadze ponad 500 t. Montaż wykonają na lądzie, a następnie konstrukcja przęsłowa będzie nasuwana na podpory, które znajdują się na palach.

– Moi żołnierze mają bardzo duże doświadczenie w tego typu pracy. To ci sami specjaliści, którzy w ubiegłym roku w Wieliczce budowali most na Światowe Dni Młodzieży – mówi kpt. Kowalik.

Po zakończeniu prac cała konstrukcja dwujezdniowego mostu będzie miała ponad 8 m szerokości i około 120 m długości. Ponieważ tworzyć będzie dwupasmowy przejazd, staną obok siebie dwie przeprawy o łącznej długości około 240 m oraz nośności 40 t każda.

Jak most Syreny

Ze względu na rozmiary oraz nasilenie ruchu most w Ostrołęce będzie największą i najważniejszą przeprawą wybudowaną przez wojska inżynieryjne w ciągu ostatnich 30 lat. Specjaliści porównują ją do słynnego mostu Syreny w Warszawie, który wojsko postawiło w 1985 roku.

– Co prawda 11 lat temu budowaliśmy ważniejszy obiekt, wiadukt na Trasie Toruńskiej, jednak odbywało się to na lądzie (nad torami kolejowymi), a nie na wodzie. Jeżeli chodzi o inwestycje w korycie rzeki, to rzeczywiście daje się zauważyć tu podobieństwo z mostem Syreny – mówi ppłk Piotr Pytel, dowódca Batalionu Drogowo-Mostowego z Inowrocławia, nadzorujący prace saperów.

Potrwają one najprawdopodobniej do końca listopada. Później wynajęte przez władze miasta firmy pokryją metalową nawierzchnię mostu asfaltem i po niezbędnych próbach przeprawa zostanie oddana do użytku.

Za około dwa lata, gdy stary most w Ostrołęce zostanie wyremontowany, wojsko rozbierze tymczasową konstrukcję.

Przeprawę na Narwi wojsko buduje w ramach zadań szkoleniowych. Na czas prac żołnierze zostali zakwaterowani w jednym z miejskich hoteli.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: kpt. Łukasz Kowalik

dodaj komentarz

komentarze


Pancerniacy z politechniki
Posłowie rozmawiali o sytuacji materialnej wojskowych
PGZ charytatywnie
Nowy sprzęt do obsługi samolotów
Polacy na poligonie w Hohenfels
Więcej pieniędzy na obronność
Raki w Błękitnej Brygadzie
Przetarg na wroga
Najpierw poligon, później promocja
Kardiolog z WIM-u jedzie do Afryki
Minister Macierewicz z wizytą w Waszyngtonie
Zwycięstwo pięcioboistów z Czarnej Dywizji
Wsparcie dla misji Air Policing
Chorąży Rosiński – w rezerwie i dalej w Mecie
Sześć medali zapaśników na wojskowych mistrzostwach świata
Konflikt bratanków
Żołnierz WOT-u mistrzem wojska w szachach
Raki atakują
Modernizacja Bergepanzerów 2
Islamski feniks
Rosja i deja vu
Nowa instrukcja lotów HEAD do końca roku
Czternastka polata dłużej
Drugie życie Challengerów
Generał „Tysiąc” świętowałby dziś 110 urodziny
Wsparcie dla weteranów będzie większe
Techniki wspinaczkowe w walce, czyli „górale” atakują
Weryfikacja Czesława Juźwika to nie zadanie MON
Legioniści w boju
Wakacje dla dzieci żołnierzy
Specjaliści z WAT opracowali system inteligentnych granic
Polacy jadą na misję szkoleniową do Iraku
Fort zagłady
Jubileusz Śląska Wrocław
Najsilniejsi w służbach mundurowych
W co gra Kim?
Centrum Kontrwywiadu NATO działa w Krakowie
Czy w szkołach będzie wychowanie proobronne?
Nowy kierunek na Akademii Sztuki Wojennej
Amerykańskie Herculesy wylądowały w Powidzu
POW, czyli Piłsudski buduje zaplecze
Kobiety na misjach obserwacyjnych
Jak most Syreny
Biegacze walczyli o Nóż Komandosa
Posłowie o wspólnej polityce obronnej Unii Europejskiej
Przedsiębiorcy na rzecz obronności
Miliard więcej na modernizację
Polska w grze o amerykańską brygadę
„Wieniec” na drodze niemieckiego transportu
Ostatnie święto 16 Dywizji w Elblągu
Minister obrony o szkoleniu wojskowym studentów
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
Zbierają doświadczenia w pustynnych warunkach
Generał Kościuszko – przyjaciel wolności
Jastrzębie wracają z Litwy do domu

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO