moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Jak most Syreny

Na Narwi w Ostrołęce stanie tymczasowy most. Konstrukcja, którą wybudują saperzy z 2 Pułku Inżynieryjnego, będzie miała 240 metrów długości. Ma służyć mieszkańcom miasta przez dwa lata, dopóki nie zostanie wyremontowany stary most. Przeprawa będzie podobna do mostu Syreny w Warszawie, zbudowanego przez wojsko w 1985 roku.

Do zadania zostało wyznaczonych 30 wojskowych specjalistów, którymi kieruje kpt. Łukasz Kowalik, dowódca kompanii mostowej. Saperzy podczas pracy będą korzystać aż z 20 pojazdów i jednostek specjalistycznego sprzętu, m.in. dźwigów, samochodów ciężarowych, wózka widłowego, kutra holowniczego KH-200 i promu.

Po przygotowaniu zaplecza dla swojego zgrupowania, żołnierze w pierwszych dniach października ruszyli z budową.

REKLAMA

Stalowa konstrukcja

Na początek z bloków pontonowych zbudowali prom o wyporności 40 t. Z niego właśnie po zakotwiczeniu w różnych miejscach koryta rzeki będą montować podpory mostu. Elementy konstrukcji mostu DMS-65 saperzy przywieźli z magazynu Agencji Rezerw Materiałowych z Kazunia Nowego, a pale wbijane w koryto rzeki przygotowała na zlecenie władz miasta firma cywilna.

Na brzegu Narwi powstał plac montażowy do przygotowywania poszczególnych części konstrukcji.

Aby zbudować most, wojskowi inżynierowie będą musieli połączyć ze sobą ponad 10 tys. różnych elementów o łącznej wadze ponad 500 t. Montaż wykonają na lądzie, a następnie konstrukcja przęsłowa będzie nasuwana na podpory, które znajdują się na palach.

– Moi żołnierze mają bardzo duże doświadczenie w tego typu pracy. To ci sami specjaliści, którzy w ubiegłym roku w Wieliczce budowali most na Światowe Dni Młodzieży – mówi kpt. Kowalik.

Po zakończeniu prac cała konstrukcja dwujezdniowego mostu będzie miała ponad 8 m szerokości i około 120 m długości. Ponieważ tworzyć będzie dwupasmowy przejazd, staną obok siebie dwie przeprawy o łącznej długości około 240 m oraz nośności 40 t każda.

Jak most Syreny

Ze względu na rozmiary oraz nasilenie ruchu most w Ostrołęce będzie największą i najważniejszą przeprawą wybudowaną przez wojska inżynieryjne w ciągu ostatnich 30 lat. Specjaliści porównują ją do słynnego mostu Syreny w Warszawie, który wojsko postawiło w 1985 roku.

– Co prawda 11 lat temu budowaliśmy ważniejszy obiekt, wiadukt na Trasie Toruńskiej, jednak odbywało się to na lądzie (nad torami kolejowymi), a nie na wodzie. Jeżeli chodzi o inwestycje w korycie rzeki, to rzeczywiście daje się zauważyć tu podobieństwo z mostem Syreny – mówi ppłk Piotr Pytel, dowódca Batalionu Drogowo-Mostowego z Inowrocławia, nadzorujący prace saperów.

Potrwają one najprawdopodobniej do końca listopada. Później wynajęte przez władze miasta firmy pokryją metalową nawierzchnię mostu asfaltem i po niezbędnych próbach przeprawa zostanie oddana do użytku.

Za około dwa lata, gdy stary most w Ostrołęce zostanie wyremontowany, wojsko rozbierze tymczasową konstrukcję.

Przeprawę na Narwi wojsko buduje w ramach zadań szkoleniowych. Na czas prac żołnierze zostali zakwaterowani w jednym z miejskich hoteli.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: kpt. Łukasz Kowalik

dodaj komentarz

komentarze


Posłowie debatowali o modernizacji
Trzy miesiące w lodach Antarktydy
Ćwierć wieku współpracy z amerykańskimi gwardzistami
16–30 kwietnia 1918 – poszukiwania polskiego króla
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Czarna Dywizja mistrzem wojska w futsalu
Szczęśliwa siódemka
W Lublinie o patronie LITPOLUKRBRIG
Szer. Karolina Pilarska mistrzynią Polski w maratonie
Beryle dla Nigerii
Dziesiąte święto stołecznego garnizonu
Żonkile dla bohaterów getta
Bliski Wschód – definicja chaosu
Polacy na straży pokoju na Półwyspie Koreańskim
Atak z wody i spod wody
Multimedialne ławki upamiętnią 100-lecie niepodległości
Przyszłość lotnictwa
Ministrowie obrony w Brukseli
Raki w fazie testów
Polacy pod fryzyjską flagą
Kompania manewrowa gotowa do misji
Nowe drony dla specjalsów
Argentyńska zagadka
Sport – przepustka do wojsk specjalnych?
Ustawa degradacyjna przyjęta przez rząd
Rosomaki dla Bułgarii?
Francja inwestuje w obronność
Co z kierowcami pojazdów uprzywilejowanych?
Raport z płonącego getta
Eksperci dyskutowali o WOT
Zmiana dowodzenia w Batalionowej Grupie Bojowej
Hiszpanie modernizują armię
Minister obrony na spotkaniu w Rumunii
Na pomoc żydowskiemu Westerplatte
75 lat temu wybuchło powstanie w warszawskim getcie
Milionowe oszczędności dla wojska
Zbrojeniowe inwestycje świętokrzyskiej politechniki
Weterani przygotowują się do startu w Invictus Games
Na jakich zasadach powrót do armii?
Trzy medale biatlonistek na mistrzostwach świata
WAT Rekrut pomoże przyszłym studentom
Trzecia zmiana gotowa do misji w Rumunii
Bryza już lata nad Morzem Śródziemnym
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Myśliwce F-16 dla Chorwacji
Mój ojciec widział katyńskie doły śmierci
Walki żołnierzy na gali Armia Fight Night
Agat: zmieniamy zasady gry
Afgańska misja z nowymi siłami
Sportowcy z WAT wygrali VII Puchar Rektorów
Prezydent podpisał ustawę budżetową na 2018 rok
Amerykańskie inwestycje w obronność krajów bałtyckich
Drugi dzień obrad NATO w Brukseli
„Sophia” z polskim akcentem
Polacy szkolą irackich żołnierzy

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO