moja polska zbrojna
Strona którą odwiedzasz korzysta z plików cookies. Ustawienia dotyczące tych plików można zmienić w opcjach przeglądarki używanej do przeglądania Internetu.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o plikach cookies przeczytaj Politykę cookies.
Jeśli ustawienia cookies nie zostaną zmienione, podczas przeglądania strony informacje automatycznie zapisywane będą w pamięci Twojego urządzenia.
Nie pokazuj mi więcej tego komunikatu: kliknij tutaj

Jak most Syreny

Na Narwi w Ostrołęce stanie tymczasowy most. Konstrukcja, którą wybudują saperzy z 2 Pułku Inżynieryjnego, będzie miała 240 metrów długości. Ma służyć mieszkańcom miasta przez dwa lata, dopóki nie zostanie wyremontowany stary most. Przeprawa będzie podobna do mostu Syreny w Warszawie, zbudowanego przez wojsko w 1985 roku.

Do zadania zostało wyznaczonych 30 wojskowych specjalistów, którymi kieruje kpt. Łukasz Kowalik, dowódca kompanii mostowej. Saperzy podczas pracy będą korzystać aż z 20 pojazdów i jednostek specjalistycznego sprzętu, m.in. dźwigów, samochodów ciężarowych, wózka widłowego, kutra holowniczego KH-200 i promu.

Po przygotowaniu zaplecza dla swojego zgrupowania, żołnierze w pierwszych dniach października ruszyli z budową.

REKLAMA

Stalowa konstrukcja

Na początek z bloków pontonowych zbudowali prom o wyporności 40 t. Z niego właśnie po zakotwiczeniu w różnych miejscach koryta rzeki będą montować podpory mostu. Elementy konstrukcji mostu DMS-65 saperzy przywieźli z magazynu Agencji Rezerw Materiałowych z Kazunia Nowego, a pale wbijane w koryto rzeki przygotowała na zlecenie władz miasta firma cywilna.

Na brzegu Narwi powstał plac montażowy do przygotowywania poszczególnych części konstrukcji.

Aby zbudować most, wojskowi inżynierowie będą musieli połączyć ze sobą ponad 10 tys. różnych elementów o łącznej wadze ponad 500 t. Montaż wykonają na lądzie, a następnie konstrukcja przęsłowa będzie nasuwana na podpory, które znajdują się na palach.

– Moi żołnierze mają bardzo duże doświadczenie w tego typu pracy. To ci sami specjaliści, którzy w ubiegłym roku w Wieliczce budowali most na Światowe Dni Młodzieży – mówi kpt. Kowalik.

Po zakończeniu prac cała konstrukcja dwujezdniowego mostu będzie miała ponad 8 m szerokości i około 120 m długości. Ponieważ tworzyć będzie dwupasmowy przejazd, staną obok siebie dwie przeprawy o łącznej długości około 240 m oraz nośności 40 t każda.

Jak most Syreny

Ze względu na rozmiary oraz nasilenie ruchu most w Ostrołęce będzie największą i najważniejszą przeprawą wybudowaną przez wojska inżynieryjne w ciągu ostatnich 30 lat. Specjaliści porównują ją do słynnego mostu Syreny w Warszawie, który wojsko postawiło w 1985 roku.

– Co prawda 11 lat temu budowaliśmy ważniejszy obiekt, wiadukt na Trasie Toruńskiej, jednak odbywało się to na lądzie (nad torami kolejowymi), a nie na wodzie. Jeżeli chodzi o inwestycje w korycie rzeki, to rzeczywiście daje się zauważyć tu podobieństwo z mostem Syreny – mówi ppłk Piotr Pytel, dowódca Batalionu Drogowo-Mostowego z Inowrocławia, nadzorujący prace saperów.

Potrwają one najprawdopodobniej do końca listopada. Później wynajęte przez władze miasta firmy pokryją metalową nawierzchnię mostu asfaltem i po niezbędnych próbach przeprawa zostanie oddana do użytku.

Za około dwa lata, gdy stary most w Ostrołęce zostanie wyremontowany, wojsko rozbierze tymczasową konstrukcję.

Przeprawę na Narwi wojsko buduje w ramach zadań szkoleniowych. Na czas prac żołnierze zostali zakwaterowani w jednym z miejskich hoteli.

Bogusław Politowski

autor zdjęć: kpt. Łukasz Kowalik

dodaj komentarz

komentarze


Amerykanie w Zamościu
Jeszcze mobilniejsze NATO
Remontowcy – aktorzy drugiego planu
Sukces polskich pływaków w Brazylii
Nowe stopnie dla oficerów młodszych
Resort obrony opracował zmiany w ustawie o weteranach
Zwiadowcy ruszyli w teren
Armia wzywa na kwalifikację
Program Legii Akademickiej ruszył na kolejnych uczelniach
Noworoczne biegi, sukcesy żołnierzy
Wyślij bohaterów na ferie!
Szkolenie w śniegu i na mrozie
Argentyńska zagadka
Nowi wiceministrowie obrony
Minister Błaszczak w Waszyngtonie
Groty dla strzelców wyborowych
Napisz kartkę do żołnierza
Jak zniknąć w mieście?
Polska wigilia w Rumunii
1–15 stycznia 1918 – wsparcie dla Polski zza oceanu
Polscy lotnicy kontra ISIS
Posłowie o budżecie obronnym na 2018 rok
Wojsko kupuje Pająki
Ksiądz Brzóska i jego „kozacy”
Będzie więcej dróg o znaczeniu obronnym
Pierwsze strzelnice kontenerowe dla terytorialsów
Podstawy dla kawalerzystów
Ćwierćmaraton Komandosa po raz czwarty
Nowa współpraca wojskowa UE
Więcej pieniędzy na obronność
Antoni Macierewicz w Kanadzie o rosyjskiej agresji
Wojska NATO na polskich drogach
Mistrzyni narciarska i kurier z konspiracji
Centrum dowodzenia NATO w Polsce?
Rekordowy rok JFTC
Wyższe dodatki dla żołnierzy
Wigilia u stóp Hindukuszu
Arena Wojskowa Zegrze zaprasza sportowców
„Utraceni, lecz nie zapomniani”
16–31 stycznia 1918 – bolszewicy kończą z fasadową demokracją
Minister Błaszczak z wizytą w NATO
Mniej na mundury od 2019 roku
Raki u zawiszaków
Styczniowy zwiad w Nowej Dębie
Zimowe szkolenie pod Klimczokiem
Siedem maratonów na siedmiu kontynentach
Tomasz Zdzikot wiceministrem obrony
Przetarg na pojazdy dla desantu
Premier powołał szefa SKW
Polacy na straży bezpieczeństwa NATO
Studenci WAT najlepsi w konkursie Microsoftu
ORP „Kormoran”: powrót na morze
Pamięć o powstańcach styczniowych
Witamy w domu
Błękitna Brygada wyruszyła do Hohenfels

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO