moja polska zbrojna
Od 25 maja 2018 r. obowiązuje w Polsce Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych, zwane także RODO).

W związku z powyższym przygotowaliśmy dla Państwa informacje dotyczące przetwarzania przez Wojskowy Instytut Wydawniczy Państwa danych osobowych. Prosimy o zapoznanie się z nimi: Polityka przetwarzania danych.

Prosimy o zaakceptowanie warunków przetwarzania danych osobowych przez Wojskowych Instytut Wydawniczy – Akceptuję

Lotnicy z Krzesin

Zadania wykonywali od Alaski po pustynię Negew, dyżury bojowe pełnili w Polsce i krajach bałtyckich. Choć pierwsze samoloty F-16 wylądowały w Krzesinach zaledwie 11 lat temu, piloci z 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego już zdobyli uznanie na świecie. Jak wygląda ich służba i co mają wspólnego z asem amerykańskiego lotnictwa z II wojny – przeczytaj w najnowszej „Polsce Zbrojnej”.

Jeśli loty zostały zaplanowane na 9.00 rano, oni w bazie muszą być już o 6.00. Mają godzinę na sprawdzenie prognozy pogody, informacji o lotniskach zapasowych oraz potencjalnych utrudnieniach na trasie przelotu. No i na zsynchronizowanie zegarków. Przy prędkościach rzędu 1000–1500 km/h nawet sekunda spóźnienia może sprawić, że zadanie nie zostanie wykonane. Potem zaczyna się briefing. Za drzwiami sali odpraw język polski zmienia się w angielski, metry odmierzające wysokość w stopy, kilogramy w funty. Tam dowiadują się, dokąd ostatecznie polecą, jakie zadanie mają do wykonania, jaka taktyka będzie najlepsza i co zrobić w sytuacjach awaryjnych. – Podczas briefingu w zasadzie nie powinny paść żadne pytania. Idziemy tam przygotowani, słuchamy, potem ubieramy się w przeciwprzeciążeniowe kombinezony, bierzemy hełmy, wsiadamy do busów i jedziemy do samolotów – mówi ppor. Piotr „Skeet” Parczewski, pilot wielozadaniowego samolotu F-16 z 6 Eskadry, która stacjonuje w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego.

Myśliwce F-16 stanowią trzon polskich sił powietrznych. W poznańskich Krzesinach stacjonują 32 jastrzębie (pozostałych 16 jest w Łasku pod Łodzią). Piloci 31 Bazy pełnią całodobowe dyżury bojowe zarówno w systemie natowskim, jak i narodowym. Oznacza to, że w każdej chwili para samolotów może zostać poderwana i wysłana we wskazany rejon kraju. Poza dyżurami – regularnie ćwiczą. Scenariusze wymyślają sami, są np. zadania typu „air to ground”, misje „air to air” czy wirtualna walka na niewielkim dystansie. W szczególny dla siebie sposób pielęgnują także obecną w życiu żołnierzy historię, m.in. pamięć o jednym z amerykańskich pilotów II wojny światowej. Jak?

REKLAMA

Więcej o służbie i pasji lotników z Krzesin w 10 numerze miesięcznika „Polska Zbrojna”.

Łukasz Zalesiński

autor zdjęć: st. chor. sztab. Waldemar Młynarczyk/CC DORSZ

dodaj komentarz

komentarze


Burza wokół rocznicowych uroczystości na Westerplatte
Misja na południowej flance NATO
Himarsy na polskim poligonie
Powitanie kuwejckiego kontyngentu
Szkoła Orląt będzie Akademią
Treningowy zamach
Armia Krajowa na pomoc płonącej Warszawie
PKW „Sophia” zaczyna II zmianę
Praktyczny wymiar Legii Akademickiej
Terytorialsi w urzędach
Robert Korzeniowski: kocham sport, jest on treścią mojego życia
Święto Wojska Polskiego – relacja na żywo
Obchody 1 września na Westerplatte jednak z udziałem wojska
Świętowanie i szkolenie
Konkurs dla pasjonatów wojska
Armia dostała kolejną partię nowych mundurów
Pokazy Air Show coraz bliżej
Wirtualny lot M-346
Polscy weterani już częścią rodziny Invictus Games
16–31 sierpnia 1918 – Pierwsze sukcesy ofensywy stu dni
Kotwica Polski Walczącej dla WOT
Życzenia Polaków dla Ojczyzny
Na Bałtyku tonął jacht. Z pomocą ruszyli żołnierze
Spadochroniarze ćwiczą skoki na wodę
Święto Wojska Polskiego z warszawiakami
Saperskie Dni Dobrosąsiedztwa
MON na lato dla dzieci żołnierzy
Cisi bohaterowie
Pogrom w błocie
Jastrzębie w walce radioelektronicznej
Żołnierze na podium mistrzostw Europy
Wojsko pamięta o lotnikach
Cywile z szansą na kaprala
Pierwszy lot pamiętam stale…
Homar od nowa
Menak spiskuje, czyli manewry na Morzu Czarnym
Szef MON odwiedził polskie kontyngenty
Mustang po raz trzeci
Amerykanie będą mieli wojska kosmiczne
Gwardziści z USA w Krzesinach
Kargil – pierwsza wojna nuklearnych mocarstw
Trump: „Polska nie jest zakładnikiem”
Wielka Defilada Niepodległości
Polscy żołnierze jadą na Łotwę
Lisowczycy – jeźdźcy apokalipsy ze wschodu
Armia Ochotnicza ostatniej szansy
Strzały z Procy
Powietrzne szkolenie zwiadowców
Military Doctor 2018
Nowe stare śmigłowce dla US Army
Dywizjon 303 na ekranie – odsłona pierwsza
Fantastyczny finisz kaprala Lewandowskiego
Więcej pieniędzy dla cywilów w wojsku
W Brukseli o Afganistanie i pieniądzach
Serbskie Homary i Kryle
Francuski żołnierz przyszłości 2.0

Ministerstwo Obrony Narodowej Sztab Generalny Wojska Polskiego Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych Dowództwo Operacyjne Rodzajów Sił Zbrojnych Wielonarodowy Korpus
Północno-
Wschodni
Wielonarodowa
Dywizja
Północny-
Wschód
Centrum
Szkolenia Sił Połączonych
NATO (JFTC)
Żandarmeria Wojskowa Inspektorat Uzbrojenia Inspektorat Implementacji
Innowacyjnych Technologii Obronnych
Dowództwo Garnizonu Warszawa

Wojskowy Instytut Wydawniczy (C) 2015
wykonanie i hosting AIKELO